• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy wskazali czarne punkty

Michał Stąporek
28 lutego 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Przez dwa miesiące w listach, mailach i telefonicznie gdańszczanie podpowiadali miejskim urzędnikom co zmienić na gdańskich drogach, by łatwiej się jeździło. Niemal dwadzieścia z ich sugestii zostanie zrealizowanych, kilkanaście innych poczeka na lepsze czasy.



Maciej Lisicki, który jako zastępca prezydenta Gdańska od stycznia odpowiada za gdańskie drogi, już na początku swojej pracy uznał, że wiele spraw lepiej widać z perspektywy zwykłego mieszkańca, niż ratuszowego urzędnika. I dlatego dwa miesiące temu postanowił zapytać gdańszczan o najgorsze ich zdaniem miejsca na komunikacyjnej mapie Gdańska.

- Przez kilka tygodni trwania akcji dostaliśmy informacje o niemal czterdziestu takich miejscach. Niektóre powtarzały się tak często, że aż dziw, że nikt wcześniej nie pomyślał o ich reorganizacji. Zwłaszcza, że prawie zawsze wymaga to niewielkich, lub nawet żadnych nakładów finansowych - dziwi się Maciej Lisicki.

Urzędnicy radzą się mieszkańców w sprawach ważnych dla miasta

Na tej podstawie powstała lista osiemnastu miejsc w mieście, których "lifting" (czasami drobna przebudowa, czasami po prostu zmiana długości faz świateł) może usprawnić komunikację samochodową w Gdańsku. Większość z sugestii już zrealizowano, lub stanie się to jeszcze przed latem. Całkowity koszt przeróbek wyniesie od 200 do 300 tys. zł

Jedno zadanie - budowa ok. stumetrowego łącznika pomiędzy ul. Wilanowską a Łódzką, który ma odciążyć niemal zawsze przeciążone skrzyżowania ul. Warszawskiej i Łódzkiej oraz Warszawskiej i Armii Krajowej - zostanie zrealizowane w listopadzie.

Na co jeszcze wskazywali mieszkańcy? Najczęściej powtarzającą się prośbą było przywrócenie dwukierunkowego ruchu na ul. Dąbrowszczaków na Przymorzu (zniknął 14 lat temu, powróci w kwietniu).

Zmiany dotkną także obu końców ul. Czyżewskiego w Oliwie. W marcu zostaną zlikwidowane sygnalizatory kierunkowe przy wjeździe w tę ulicę od strony ul. Spacerowej. W kwietniu zaś uruchomione zostaną dwa pasy ruchu przy wylocie Czyżewskiego do al. Grunwaldzkiej.

Sporo racjonalizatorskich sugestii dotyczyło dróg w dzielnicy Gdańsk Południe. I tak w marcu zmieni się organizacja ruchu na skrzyżowaniu Witosa, Warszawskiej i Łódzkiej - priorytet zniknie z ul. Wileńskiej, a pojawi się w relacji Witosa-Warszawska. Już powstał lewoskręt z ul. Świętokrzyskiej w ul. Łódzką. Na przełomie marca i kwietnia ruszą prace, którą poprawią stan bitej nawierzchni na ul. Cedrowej, która można się dostać z Ujeściska do Kartuskiej omijając Łostowicką. Prace będą miały charakter doraźny ponieważ cała ulica zostanie gruntownie przebudowana, a właściwie ponownie zbudowana w latach 2009/10, wraz z rozbudową Cmentarza Łostowickiego.

Wraz z listą "spraw do załatwienia" powstał też spis miejsc, które pomimo sugestii mieszkańców nie zostaną poprawione. Powody są różne. - Nie zlekceważyliśmy żadnych sugestii, ale niektórych nie można zrealizować ze względów technicznych, innych ze względów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jeszcze inne zostaną przebudowane później, w ramach już zaplanowanych inwestycji - tłumaczy Maciej Lisicki.
Propozycje przyjęte do realizacji, poprawiające płynność ruchu zgłoszone przez mieszkańców, media, kierowców taksówek i pracowników samorządowych


1. Otwarcie dla ruchu skrzyżowania Kartuska-Pólnicy, cel: odciążenie skrzyżowania Kartuska-Damroki, termin: marzec 2007, co: dopuszczony zostanie skręt w prawo z ul. Pólnicy w ul. Kartuską oraz skręt w prawo z ul. Kartuskiej w ul. Pólnicy, obydwa dla samochodów osobowych

2. Udrożnienie ul. Cedrowej, odciążenie ruchu w ciągu ul. Łostowickiej, marzec/kwiecień 2007, budowa nowej ul. Cedrowej przewidziana jest do realizacji w ramach rozbudowy Cmentarza Łostowice w latach 2009-2010

3. Udrożnienie doraźne ul. Myśliwskiej na odcinku od ul. Kartuskiej do ul. Bulońskiej, odciążenie lewoskrętów na skrzyżowaniu ulic Kartuska - Nowolipie, zrealizowano

4. Likwidacja zakazu parkowania w zatoce w ciągu al. Hallera, zwiększenie ilości miejsc postojowych, zrealizowano

5. Realizacja połączenia pomiędzy ulicami Wilanowską i Łódzką, odciążenie skrzyżowania ulic Warszawska - Łódzka oraz Warszawska - Armii Krajowej, listopad 2007, znajduje się w WPI na 2007 r.

6. Zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu Witosa - Warszawska - Łódzka, zwiększenie przepustowości w relacji najbardziej obciążonej, marzec 2007, będzie obowiązywać do czasu wykonania połączenia podanego w pkt. 5

7. Budowa lewoskrętu z ul. Świętokrzyskiej w ul. Łódzką, odblokowanie (zwiększenie przepustowości) w dół ulicy Świętokrzyskiej, zrealizowano, poszerzone zostało pobocze drogi dając tym samym możliwość ominięcia kolejki na lewoskręcie

8. Udrożnienie przejazdu między ul. Cygańska Góra - Smoluchowskiego, odciążenie ul. Beethovena, kwiecień 2007, nawierzchnia gruntowa zostanie doprowadzona do przejezdności

9. Udrożnienie przejazdu ul. Ogrodową, odciążenie ul. Słowackiego, maj 2007, na odcinkach zostaną ułożone płyty, na pozostałym fragmencie wyrównana nawierzchnia gruntowa

10. Uruchomienie promu Wisłoujście w soboty i niedziele, umożliwienie objazdu Śródmieścia Gdańska, maj 2007, prom zostanie uruchomiony w soboty, niedziela jest dniem przeznaczonym na prace konserwacyjne

11. Wyłączenie sygnalizacji świetlnej w ciągu ul. Spacerowej na wys. Geanta do godz. 9.00, udrożnienie ruchu w dół w ciągu ul. Spacerowej, marzec 2007

12. Poprawienie przepustowości ul. Spacerowej na wysokości ul. Czyżewskiego (sygnalizacja blokuje), zwiększenie przepustowości w ciągu ul. Spacerowej, marzec 2007, zlikwidowane zostaną sygnalizatory kierunkowe

13. Wprowadzenie ruchu dwukierunkowego w ciągu ul. Dąbrowszczaków, skrócenie dojazdu do Sopotu, poprawa bezpieczeństwa ruchu na ul. Jagiellońskiej i Piastowskiej, kwiecień 2007

14. Wprowadzenie trzech pasów skrętu w lewo z ul. 3-go Maja w Targ Rakowy, zwiększenie przepustowości trasy dojazdowej na czas remontu głównego ciągu, marzec 2007

15. Wprowadzenie dwóch pasów ruchu przy wylocie ul. Czyżewskiego do al. Grunwaldzkiej, zwiększenie przepustowości wlotu i zmniejszenie kolejek w ciągu ul. Czyżewskiego, kwiecień 2007

16. Wydłużenie fazy światła zielonego na wlocie ulicy Armii Krajowej do Węzła Groddecka, zmniejszenie długości kolejki pojazdów oczekujących na ul. Armii Krajowej, zrealizowano. Wydłużenie długości fazy odbyło się kosztem światła zielonego w ciągu ul. 3-go Maja po poprawie warunków ruchu w ciągu ul. Targ Rakowy

17. Umożliwienie wysadzenia pasażerów taksówkarzom przed dworcem PKP we Wrzeszczu, możliwienie podjazdu pod budynek dworca, marzec 2007

18. Wprowadzenie na trasie objazdu trzeciego pasa ruchu na Targu Rakowym, poprawa płynności ruchu na trasie objazdowej, zrealizowano

Opinie (135) 1 zablokowana

  • Do mądrali

    jak ty Piastowską nie jeździsz 40 km/h to twoja sprawa. Niektórzy jeźdżą zgodnie z przepisami i nie przekraczają dozwolonej prędkości

    • 0 0

  • ciekawe

    jaki pomysł maja urzędnicy w Gdyni na stale powiększające się korki na W. Kacku lub Witominie, jest coraz gorzej, a jak zostaną zbudowane nowe bloki/domy na osiedlach w Dąbrowie, Dąbrówce, Sokółce itd - to Gdynia się zatka całkowicie.

    • 0 0

  • rozczuliło mnie do łez
    "Umożliwienie wysadzenia pasażerów taksówkarzom przed dworcem PKP we Wrzeszczu, możliwienie podjazdu pod budynek dworca, marzec 2007"

    trzeba było az takiego wspólnego wysiłku gdańszczan i ich wAdzuni żeby dojść do wniosku, że postój taksówek pod dworcem, to najbardziej OCZYWISTE miejsce:-)

    • 0 0

  • yo

    Jagiellońska jest calkowicie luźna- mieszkam przy Chłopskiej i jeżdżę jagiellońską kilka razy dziennie.

    zatykała się tylko gdy był remont torowiska.

    Dabrowszzczaków- małe numery ni powinno się otwierać,
    ona będzie zatkana.

    • 0 0

  • pkt 5 jest do bani

    Ktoś bardzo płytko przemyślał problem korków na skrzyżowaniu Warszawska-Armii Krajowej. Skrzyżowanie jest zablokowane bo nie ma możliwości zjechania w zakorkowaną ul.Łostowicką!! Puszczenie ruchu przez ul.Wilanowską nic nie zmieni, ruch się tylko podzieli i tak spotka się na tym samym skrzyżowaniu tylko z dwóch stron - gwarantuje jeszcze większy burdel!!
    Dopóki nie będzie nowej łostowickiej i nowej łódzkiej żadne prowizorki tam nie pomogą. Może warto przemyśleć przyspieszenie tych inwestycji w WPI.

    • 0 0

  • pół życia tracę w korkach

    Z domu wychodzić się nie chce.

    Codziennie pokonując tor przeszkód myślę o Panu Prezydencie.

    • 0 0

  • budynek dworca to kuriozum ( odbiegam od tematu)

    wejdźcie do środka-
    pleśń na ścianach, zacieki,
    w jednym miejscu kapie gdy deszcz leje
    odpada farba
    a nawet tynk

    SYF, SYF, SMRóD

    iście METROPOLIA DWORZEC

    • 0 0

  • kkk

    To, że zielona fala nie działa, jest właśnie winą takich kierowców-bombowców co znaków nie widzą. Pędzi taki bo to przecież nie honor jechać 70 Grunwaldzką, skacze po pasach, a na najbliższych światłach i tak stoi. Włącza się zielone, a taki hołowczyc z koziej wólki musi jeszcze wybudzić się z drzemki, pogadać z kumplem przez komórkę, wydłubać sobie kozę z nosa, obejrzeć zdobycz, uwić z niej kulkę i wypstryknąć za okno i dopiero wtedy może majestatycznie wrzucić jedynkę i ruszyć. W tym czasie ci, co jechali wg zielonej fali, muszą stanąć za nim, zaczekać i dopiero jechać. Stąd korki.
    Jeśli chodzi o zachowanie na drodze, jesteśmy 100 lat za murzynami.

    • 0 0

  • dotyczyło dworca Wrzeszcz

    • 0 0

  • Padam

    - w normalnym mieście wiadomo ze taxi powinny miec mozliwośc dowieżienia pasażera do dworca kolejowego , lotniczego morskiego a tu= ODKRYCIE =
    o tym wiedzieli wozacy z furmanek z przed pierwszej wojny światowej

    -Prom "Wisłoujście "i nie tylko kursował juz za "niemca" właśnie po to aby skrocić drogę i omijac centrum miasta

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane