• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy wskazali czarne punkty

Michał Stąporek
28 lutego 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Przez dwa miesiące w listach, mailach i telefonicznie gdańszczanie podpowiadali miejskim urzędnikom co zmienić na gdańskich drogach, by łatwiej się jeździło. Niemal dwadzieścia z ich sugestii zostanie zrealizowanych, kilkanaście innych poczeka na lepsze czasy.



Maciej Lisicki, który jako zastępca prezydenta Gdańska od stycznia odpowiada za gdańskie drogi, już na początku swojej pracy uznał, że wiele spraw lepiej widać z perspektywy zwykłego mieszkańca, niż ratuszowego urzędnika. I dlatego dwa miesiące temu postanowił zapytać gdańszczan o najgorsze ich zdaniem miejsca na komunikacyjnej mapie Gdańska.

- Przez kilka tygodni trwania akcji dostaliśmy informacje o niemal czterdziestu takich miejscach. Niektóre powtarzały się tak często, że aż dziw, że nikt wcześniej nie pomyślał o ich reorganizacji. Zwłaszcza, że prawie zawsze wymaga to niewielkich, lub nawet żadnych nakładów finansowych - dziwi się Maciej Lisicki.

Urzędnicy radzą się mieszkańców w sprawach ważnych dla miasta

Na tej podstawie powstała lista osiemnastu miejsc w mieście, których "lifting" (czasami drobna przebudowa, czasami po prostu zmiana długości faz świateł) może usprawnić komunikację samochodową w Gdańsku. Większość z sugestii już zrealizowano, lub stanie się to jeszcze przed latem. Całkowity koszt przeróbek wyniesie od 200 do 300 tys. zł

Jedno zadanie - budowa ok. stumetrowego łącznika pomiędzy ul. Wilanowską a Łódzką, który ma odciążyć niemal zawsze przeciążone skrzyżowania ul. Warszawskiej i Łódzkiej oraz Warszawskiej i Armii Krajowej - zostanie zrealizowane w listopadzie.

Na co jeszcze wskazywali mieszkańcy? Najczęściej powtarzającą się prośbą było przywrócenie dwukierunkowego ruchu na ul. Dąbrowszczaków na Przymorzu (zniknął 14 lat temu, powróci w kwietniu).

Zmiany dotkną także obu końców ul. Czyżewskiego w Oliwie. W marcu zostaną zlikwidowane sygnalizatory kierunkowe przy wjeździe w tę ulicę od strony ul. Spacerowej. W kwietniu zaś uruchomione zostaną dwa pasy ruchu przy wylocie Czyżewskiego do al. Grunwaldzkiej.

Sporo racjonalizatorskich sugestii dotyczyło dróg w dzielnicy Gdańsk Południe. I tak w marcu zmieni się organizacja ruchu na skrzyżowaniu Witosa, Warszawskiej i Łódzkiej - priorytet zniknie z ul. Wileńskiej, a pojawi się w relacji Witosa-Warszawska. Już powstał lewoskręt z ul. Świętokrzyskiej w ul. Łódzką. Na przełomie marca i kwietnia ruszą prace, którą poprawią stan bitej nawierzchni na ul. Cedrowej, która można się dostać z Ujeściska do Kartuskiej omijając Łostowicką. Prace będą miały charakter doraźny ponieważ cała ulica zostanie gruntownie przebudowana, a właściwie ponownie zbudowana w latach 2009/10, wraz z rozbudową Cmentarza Łostowickiego.

Wraz z listą "spraw do załatwienia" powstał też spis miejsc, które pomimo sugestii mieszkańców nie zostaną poprawione. Powody są różne. - Nie zlekceważyliśmy żadnych sugestii, ale niektórych nie można zrealizować ze względów technicznych, innych ze względów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jeszcze inne zostaną przebudowane później, w ramach już zaplanowanych inwestycji - tłumaczy Maciej Lisicki.
Propozycje przyjęte do realizacji, poprawiające płynność ruchu zgłoszone przez mieszkańców, media, kierowców taksówek i pracowników samorządowych


1. Otwarcie dla ruchu skrzyżowania Kartuska-Pólnicy, cel: odciążenie skrzyżowania Kartuska-Damroki, termin: marzec 2007, co: dopuszczony zostanie skręt w prawo z ul. Pólnicy w ul. Kartuską oraz skręt w prawo z ul. Kartuskiej w ul. Pólnicy, obydwa dla samochodów osobowych

2. Udrożnienie ul. Cedrowej, odciążenie ruchu w ciągu ul. Łostowickiej, marzec/kwiecień 2007, budowa nowej ul. Cedrowej przewidziana jest do realizacji w ramach rozbudowy Cmentarza Łostowice w latach 2009-2010

3. Udrożnienie doraźne ul. Myśliwskiej na odcinku od ul. Kartuskiej do ul. Bulońskiej, odciążenie lewoskrętów na skrzyżowaniu ulic Kartuska - Nowolipie, zrealizowano

4. Likwidacja zakazu parkowania w zatoce w ciągu al. Hallera, zwiększenie ilości miejsc postojowych, zrealizowano

5. Realizacja połączenia pomiędzy ulicami Wilanowską i Łódzką, odciążenie skrzyżowania ulic Warszawska - Łódzka oraz Warszawska - Armii Krajowej, listopad 2007, znajduje się w WPI na 2007 r.

6. Zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu Witosa - Warszawska - Łódzka, zwiększenie przepustowości w relacji najbardziej obciążonej, marzec 2007, będzie obowiązywać do czasu wykonania połączenia podanego w pkt. 5

7. Budowa lewoskrętu z ul. Świętokrzyskiej w ul. Łódzką, odblokowanie (zwiększenie przepustowości) w dół ulicy Świętokrzyskiej, zrealizowano, poszerzone zostało pobocze drogi dając tym samym możliwość ominięcia kolejki na lewoskręcie

8. Udrożnienie przejazdu między ul. Cygańska Góra - Smoluchowskiego, odciążenie ul. Beethovena, kwiecień 2007, nawierzchnia gruntowa zostanie doprowadzona do przejezdności

9. Udrożnienie przejazdu ul. Ogrodową, odciążenie ul. Słowackiego, maj 2007, na odcinkach zostaną ułożone płyty, na pozostałym fragmencie wyrównana nawierzchnia gruntowa

10. Uruchomienie promu Wisłoujście w soboty i niedziele, umożliwienie objazdu Śródmieścia Gdańska, maj 2007, prom zostanie uruchomiony w soboty, niedziela jest dniem przeznaczonym na prace konserwacyjne

11. Wyłączenie sygnalizacji świetlnej w ciągu ul. Spacerowej na wys. Geanta do godz. 9.00, udrożnienie ruchu w dół w ciągu ul. Spacerowej, marzec 2007

12. Poprawienie przepustowości ul. Spacerowej na wysokości ul. Czyżewskiego (sygnalizacja blokuje), zwiększenie przepustowości w ciągu ul. Spacerowej, marzec 2007, zlikwidowane zostaną sygnalizatory kierunkowe

13. Wprowadzenie ruchu dwukierunkowego w ciągu ul. Dąbrowszczaków, skrócenie dojazdu do Sopotu, poprawa bezpieczeństwa ruchu na ul. Jagiellońskiej i Piastowskiej, kwiecień 2007

14. Wprowadzenie trzech pasów skrętu w lewo z ul. 3-go Maja w Targ Rakowy, zwiększenie przepustowości trasy dojazdowej na czas remontu głównego ciągu, marzec 2007

15. Wprowadzenie dwóch pasów ruchu przy wylocie ul. Czyżewskiego do al. Grunwaldzkiej, zwiększenie przepustowości wlotu i zmniejszenie kolejek w ciągu ul. Czyżewskiego, kwiecień 2007

16. Wydłużenie fazy światła zielonego na wlocie ulicy Armii Krajowej do Węzła Groddecka, zmniejszenie długości kolejki pojazdów oczekujących na ul. Armii Krajowej, zrealizowano. Wydłużenie długości fazy odbyło się kosztem światła zielonego w ciągu ul. 3-go Maja po poprawie warunków ruchu w ciągu ul. Targ Rakowy

17. Umożliwienie wysadzenia pasażerów taksówkarzom przed dworcem PKP we Wrzeszczu, możliwienie podjazdu pod budynek dworca, marzec 2007

18. Wprowadzenie na trasie objazdu trzeciego pasa ruchu na Targu Rakowym, poprawa płynności ruchu na trasie objazdowej, zrealizowano

Opinie (135) 1 zablokowana

  • Na piechotę

    ...chociaż raz w m-cu, powinni obejść swój "rewir" za który odpowiadają, decydenci i nasi włodarze jeżdżący samochodami do pracy. OBOWIĄZKOWO - jazda komunikacją miejską w godzinach szczytu, kasowanie biletu 10-minutowego ZKM i w ramach tego czasu pokonanie odcinka 2-3 przystanków, przejścia tras wytyczonych dla pieszych na remontowanych odcinkach, galopkiem pokonywania przejść dla pieszch w czasie palenia się zielonych świateł, potykanie się na dziurawych, nierównych płytach chodników, taplanie się w błocie i skoki przez kałuże na przejsćiu dla pieszych... przykład - Marynarki Polskiej przy ulicy Narwickiej - przejście ulicy i wejście na Narwicką. Można wyliczać dalej. Gdy się jeździ do pracy samochodem tych problemów się nie zna.

    • 0 0

  • brawo

    taki pomysł jak ten jest naprawde bardzo dobry, miejmy nadzieje ze równierz w innych sprawach bedzie taka chec radzenia sie mieszkańców naszego miasta.Inicjatywa godna powielenia!! jeszcze raz brawo

    • 0 0

  • nie rozumiem

    przeciez "karmieni" zawsze jestesmy negatywnymi komentarzami i urzednicy z reguly robia rozne babole. Czy to z okazji jakiejs szczegolnej obchodzimy dzien dobroci dla zwyklych mieszkancow?

    • 0 0

  • I na Boga wyłączać sygnalizację świetlna na noc. Po co w środku nocy światła gdzie jest jedynie przejście dla pieszych(Grunwaldzka na wysokości sklepów meblowych, biedronki itp). Mniejsze skrzyżowania też można wyłączyć bo na noc znikają tramwaje, a samochodów jak na lekarstwo. Piesi tez pielgrzymek w ciągu nocy nie robią.

    • 0 0

  • a na Słowackiego jak było tak i jest i będzie

    szkoda, ale co tam

    • 0 0

  • gorzej będzie

    bo budują wielopiętrowce

    • 0 0

  • nie wpomnę o dojeździe do Galerii Bałtyk
    opowieści o WIADUKCIE są pewnie z tej samej kategorii co o TUNELU przed Manhattanem - s.f.

    • 0 0

  • a moze byc ciekawie, dlatego

    ze jak ktos będzie jechał słowackiego w dół w strone wrzeszcza, to jak skręci do tego nowego budowanego bloku? co inżynierowie?

    bo jak ma zatrzymać się na tym jedym pasie i czekać aż ktoś go wpusci to życze powodzenia :)

    • 0 0

  • hahaha

    • 0 0

  • Dąbrowszczaków

    Po komentarzach widzę, że mieszkańcy w/w ulicy nie są zadowoleni ale ja jestem :-).
    Miszkam wiele lat na Jagiellońskiej w identycznych blokach jak są przy Dąbrowszczaków i jakoś nie zauważyłem żeby z blokiem coś się działo złego.
    Nie pamiętam też wspominanych na tym forum strasznych wypadków na tej ulicy, które jak domyślam się powodowali wyłącznie kierowcy jadący do Sopotu :-).
    TIR-y w tym rejonie jeżdżą sporadycznie, a do tego zawsze można postawić zakaz wjazdu dla ciężarówek. Może jeździłyby gdyby mogły przejechać Piastowską pod wiaduktem ale się tam nie mieszczą dlatego co jakiś czas jest tam z tego powodu korek.
    Zrobienie tej ulicy jednokierunkową i skierowanie ruchu na Jagiellońską (na której następnie zrobiono garby i pięc mietrów za nimi sygnalizację) to było kuriozum.

    Największy problem to kierowcy jeżdżący na pamięć. Po wprowadzeniu ruchu w obu kierunkach mogą być czołóweczki. Tak jak przy wprowadzeniu jednokierunkowej były mandaciki - pamiętam jak codziennie instalował się tam patrol i nie ograniczał się do pouczeń.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane