• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy wskazali czarne punkty

Michał Stąporek
28 lutego 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Przez dwa miesiące w listach, mailach i telefonicznie gdańszczanie podpowiadali miejskim urzędnikom co zmienić na gdańskich drogach, by łatwiej się jeździło. Niemal dwadzieścia z ich sugestii zostanie zrealizowanych, kilkanaście innych poczeka na lepsze czasy.



Maciej Lisicki, który jako zastępca prezydenta Gdańska od stycznia odpowiada za gdańskie drogi, już na początku swojej pracy uznał, że wiele spraw lepiej widać z perspektywy zwykłego mieszkańca, niż ratuszowego urzędnika. I dlatego dwa miesiące temu postanowił zapytać gdańszczan o najgorsze ich zdaniem miejsca na komunikacyjnej mapie Gdańska.

- Przez kilka tygodni trwania akcji dostaliśmy informacje o niemal czterdziestu takich miejscach. Niektóre powtarzały się tak często, że aż dziw, że nikt wcześniej nie pomyślał o ich reorganizacji. Zwłaszcza, że prawie zawsze wymaga to niewielkich, lub nawet żadnych nakładów finansowych - dziwi się Maciej Lisicki.

Urzędnicy radzą się mieszkańców w sprawach ważnych dla miasta

Na tej podstawie powstała lista osiemnastu miejsc w mieście, których "lifting" (czasami drobna przebudowa, czasami po prostu zmiana długości faz świateł) może usprawnić komunikację samochodową w Gdańsku. Większość z sugestii już zrealizowano, lub stanie się to jeszcze przed latem. Całkowity koszt przeróbek wyniesie od 200 do 300 tys. zł

Jedno zadanie - budowa ok. stumetrowego łącznika pomiędzy ul. Wilanowską a Łódzką, który ma odciążyć niemal zawsze przeciążone skrzyżowania ul. Warszawskiej i Łódzkiej oraz Warszawskiej i Armii Krajowej - zostanie zrealizowane w listopadzie.

Na co jeszcze wskazywali mieszkańcy? Najczęściej powtarzającą się prośbą było przywrócenie dwukierunkowego ruchu na ul. Dąbrowszczaków na Przymorzu (zniknął 14 lat temu, powróci w kwietniu).

Zmiany dotkną także obu końców ul. Czyżewskiego w Oliwie. W marcu zostaną zlikwidowane sygnalizatory kierunkowe przy wjeździe w tę ulicę od strony ul. Spacerowej. W kwietniu zaś uruchomione zostaną dwa pasy ruchu przy wylocie Czyżewskiego do al. Grunwaldzkiej.

Sporo racjonalizatorskich sugestii dotyczyło dróg w dzielnicy Gdańsk Południe. I tak w marcu zmieni się organizacja ruchu na skrzyżowaniu Witosa, Warszawskiej i Łódzkiej - priorytet zniknie z ul. Wileńskiej, a pojawi się w relacji Witosa-Warszawska. Już powstał lewoskręt z ul. Świętokrzyskiej w ul. Łódzką. Na przełomie marca i kwietnia ruszą prace, którą poprawią stan bitej nawierzchni na ul. Cedrowej, która można się dostać z Ujeściska do Kartuskiej omijając Łostowicką. Prace będą miały charakter doraźny ponieważ cała ulica zostanie gruntownie przebudowana, a właściwie ponownie zbudowana w latach 2009/10, wraz z rozbudową Cmentarza Łostowickiego.

Wraz z listą "spraw do załatwienia" powstał też spis miejsc, które pomimo sugestii mieszkańców nie zostaną poprawione. Powody są różne. - Nie zlekceważyliśmy żadnych sugestii, ale niektórych nie można zrealizować ze względów technicznych, innych ze względów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jeszcze inne zostaną przebudowane później, w ramach już zaplanowanych inwestycji - tłumaczy Maciej Lisicki.
Propozycje przyjęte do realizacji, poprawiające płynność ruchu zgłoszone przez mieszkańców, media, kierowców taksówek i pracowników samorządowych


1. Otwarcie dla ruchu skrzyżowania Kartuska-Pólnicy, cel: odciążenie skrzyżowania Kartuska-Damroki, termin: marzec 2007, co: dopuszczony zostanie skręt w prawo z ul. Pólnicy w ul. Kartuską oraz skręt w prawo z ul. Kartuskiej w ul. Pólnicy, obydwa dla samochodów osobowych

2. Udrożnienie ul. Cedrowej, odciążenie ruchu w ciągu ul. Łostowickiej, marzec/kwiecień 2007, budowa nowej ul. Cedrowej przewidziana jest do realizacji w ramach rozbudowy Cmentarza Łostowice w latach 2009-2010

3. Udrożnienie doraźne ul. Myśliwskiej na odcinku od ul. Kartuskiej do ul. Bulońskiej, odciążenie lewoskrętów na skrzyżowaniu ulic Kartuska - Nowolipie, zrealizowano

4. Likwidacja zakazu parkowania w zatoce w ciągu al. Hallera, zwiększenie ilości miejsc postojowych, zrealizowano

5. Realizacja połączenia pomiędzy ulicami Wilanowską i Łódzką, odciążenie skrzyżowania ulic Warszawska - Łódzka oraz Warszawska - Armii Krajowej, listopad 2007, znajduje się w WPI na 2007 r.

6. Zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu Witosa - Warszawska - Łódzka, zwiększenie przepustowości w relacji najbardziej obciążonej, marzec 2007, będzie obowiązywać do czasu wykonania połączenia podanego w pkt. 5

7. Budowa lewoskrętu z ul. Świętokrzyskiej w ul. Łódzką, odblokowanie (zwiększenie przepustowości) w dół ulicy Świętokrzyskiej, zrealizowano, poszerzone zostało pobocze drogi dając tym samym możliwość ominięcia kolejki na lewoskręcie

8. Udrożnienie przejazdu między ul. Cygańska Góra - Smoluchowskiego, odciążenie ul. Beethovena, kwiecień 2007, nawierzchnia gruntowa zostanie doprowadzona do przejezdności

9. Udrożnienie przejazdu ul. Ogrodową, odciążenie ul. Słowackiego, maj 2007, na odcinkach zostaną ułożone płyty, na pozostałym fragmencie wyrównana nawierzchnia gruntowa

10. Uruchomienie promu Wisłoujście w soboty i niedziele, umożliwienie objazdu Śródmieścia Gdańska, maj 2007, prom zostanie uruchomiony w soboty, niedziela jest dniem przeznaczonym na prace konserwacyjne

11. Wyłączenie sygnalizacji świetlnej w ciągu ul. Spacerowej na wys. Geanta do godz. 9.00, udrożnienie ruchu w dół w ciągu ul. Spacerowej, marzec 2007

12. Poprawienie przepustowości ul. Spacerowej na wysokości ul. Czyżewskiego (sygnalizacja blokuje), zwiększenie przepustowości w ciągu ul. Spacerowej, marzec 2007, zlikwidowane zostaną sygnalizatory kierunkowe

13. Wprowadzenie ruchu dwukierunkowego w ciągu ul. Dąbrowszczaków, skrócenie dojazdu do Sopotu, poprawa bezpieczeństwa ruchu na ul. Jagiellońskiej i Piastowskiej, kwiecień 2007

14. Wprowadzenie trzech pasów skrętu w lewo z ul. 3-go Maja w Targ Rakowy, zwiększenie przepustowości trasy dojazdowej na czas remontu głównego ciągu, marzec 2007

15. Wprowadzenie dwóch pasów ruchu przy wylocie ul. Czyżewskiego do al. Grunwaldzkiej, zwiększenie przepustowości wlotu i zmniejszenie kolejek w ciągu ul. Czyżewskiego, kwiecień 2007

16. Wydłużenie fazy światła zielonego na wlocie ulicy Armii Krajowej do Węzła Groddecka, zmniejszenie długości kolejki pojazdów oczekujących na ul. Armii Krajowej, zrealizowano. Wydłużenie długości fazy odbyło się kosztem światła zielonego w ciągu ul. 3-go Maja po poprawie warunków ruchu w ciągu ul. Targ Rakowy

17. Umożliwienie wysadzenia pasażerów taksówkarzom przed dworcem PKP we Wrzeszczu, możliwienie podjazdu pod budynek dworca, marzec 2007

18. Wprowadzenie na trasie objazdu trzeciego pasa ruchu na Targu Rakowym, poprawa płynności ruchu na trasie objazdowej, zrealizowano

Opinie (135) 1 zablokowana

  • Prawie SUPER - prawie robi wielką różnice

    Ogrodowa jako droga gruntowa wyłożona płytami betonowymi - wybaczcie ale tam juz dawno powinien być asfalt położony, tym bardziej ze podobno ma tam powstac w niedalekim czasie wielkie osiedle, Cygańska góra i Smoluchowskiego tez chcecie piachem posypac, i co to da?? na jesien wielkie błoto, rozpiszcie przetargi i hurtem zróbcie połączenie Cygańska góra - Smoluchowskiego, Cygańska góra - Dębowa i Cygańska góra - Sobieskiego, razem nie wiecej niz 1,5 km asfaltu, a ogromne usprawnienie ruchu szczególnie przy obecnych remontach. Myśliwska powinna być asfaltowa, Bulońska powinna przebiegać az na Jasień.

    Gratuluje projektu nowej Cedrowej, i połączenia Wilanowskiej z Łódzką, wreszcie jakieś postępy oby tak dalej i bardzo prosze SZYBCIEJ.........

    • 0 0

  • Tez mieszkancu

    ..." Miszkam wiele lat na Jagiellońskiej w identycznych blokach jak są przy Dąbrowszczaków i jakoś nie zauważyłem żeby z blokiem coś się działo złego "...
    Bloki z numerami od 2 do 10 stoja bardzo blisko od opisywanego fragmentu ulicy .
    Od Twoich sa oddalone o dobre kilkaset metrow .
    Rownie dobrze moglys szukac wplywu ruchu na Kartuskiej , na stan Twojego bloku .

    • 0 0

  • Marek.

    Mylisz się mój blok to Jagiellońska 42A - jest w podobnej odległości od ulicy jak sporne bloki.
    Samochody (główny ruch), które będą wjeżdżać w Dąbrowszczaków muszą najpier przejechać obok mojego mieszkania.

    • 0 0

  • też mieszkańcu

    Jakim cudem muszą przejechać koło Jaggiell 42 , gdy będą skręcać z ul. Jagiellońskiej od strony falowca Jagiellońska 10 w lewo na Dąbrowsczaków małe nr-ry.

    poza tym naprawdę pekały ściany- mieszkalam tam kilkanaście lat,
    teraz mieszkam przy Dąbrowszczaków 32 A i jest OK,
    moze tam po prostu coś jest z terenem pod ulicą- nie wiem jakieś uskoki , rezonans było okropny.
    Zakaz cężarówek- to moze być ok.

    • 0 0

  • to otwórz okno

    jaki piękny zapach spalin,
    lato, 30 stopi i spaliny, bezcenneee

    • 0 0

  • Jagiellońska 42 A

    byłam kiedyś, chcialam kupić mieszkanie na ostatnim piętrze ( 2005 rok), ale latem hałas aut zagłuszał naszą rozmowę - przy uchylonych oknach
    dziękuję,
    mieszkam na Śląskiej
    w miarę ok

    • 0 0

  • sorry, dotyczyło innego tematu

    • 0 0

  • Dąbrowszczaków...

    O wypadkach nie bylo głosno bo ich nie bylo. I to wlasnie dzieki temu ze przez te kilkanascie lat ruch tam został ograniczony. Czy niektorzy nie mogą tego zrozumieć! Myslę ze prowadzenie zakazu wjazdu z Jaggielonskiej uratowalo zycie conajmnije kilku osobom. To jest odcinek bardzo ale to bardzo niebezpieczny!! Nie zrozumie tego zwykly kierowca z Sopotu albo z innej czesci miasta ktory bedze sobie robili jedynie skrócik.

    • 0 0

  • Skrzyżowanie Biskupia-Armii Krajowej-3 Maja-Podwale Przedmiejskie

    Witam,

    na tym skrzyżowaniu od strony ulicy Biskupiej ustawiony jest sygnalizator przed wjazdem na skrzyżowanie i gdy jest czerwone wszystkie samochody ładnie czekają w sznureczku na możliwość wjazdu na skrzyżowanie. Jednak przed skrzyżowaniem od strony ulicy Armii Krajowej takiego sygnalizatora brak. Nie wiem czy go tam nigdy nie było, czy ktoś sobie go "pożyczył". Jednak gdy od strony ulicy Biskupiej na sygnalizatorze jest światło zielone to i tak wjazd na skrzyżowanie jest praktycznie niemożliwy, ponieważ samochody jadą samochody od strony ulicy Armii Krajowej z racji braku sygnalizatora. Może można byłoby zrobić coś z tym problemem?

    • 0 0

  • Przywrócenie ruchu dwukierunkowego

    Od jakiegoś czasu z niewiadomych i nieracjonalnych przyczyn został zmieniony ruch po ulicy Kochanowskiego we Wrzeszczu na jednokierunkowy w stronę ulicy Kościuszki. Spowodowało to brak możliwości rozładownia nasilonego ruchu po ulicy Hallera w kierunku Przymorza. Dla mnie korzystającego często w nasilonym ruchu z trasy od Klinicznej poprzez Kochanowskiego do ulicy Mickiewicza, czy Kościuszki ta decyzja była absurdalna i niezrozumiała. Proszę przywrócić poprzedni układ lub podać chociaż sensowne uzasadnienie poprzedniej decyzji.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane