• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkania i usługi zastąpią nieczynny przystanek SKM w Nowym Porcie

Krzysztof Koprowski
7 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Możliwa forma zabudowy zgodna z projektem planu zagospodarowania. Tramwaj na wizualizacji przemierza ul. Oliwską, od której odchodzi ul. Podjazd zwieńczona nowym budynkiem usługowym w miejscu przystanku SKM.
  • Możliwy układ przestrzenny nowej zabudowy w rejonie dawnego przystanku SKM.
  • Struktura własności gruntów w granicach projektu planu i bezpośrednim sąsiedztwie.

Zabudowa mieszkaniowo-usługowa, trasa pieszo-rowerowa z widokiem na półwysep Westerplatte oraz nowe tereny zieleni urządzonej - to główne ustalenia projektu planu dla rejonu dawnego przystanku SKM w Nowym PorcieMapka. BRG przedstawiło właśnie efekt dwuletnich prac nad planem zagospodarowania, który ma przyczynić się do ożywienia inwestycyjnego w tej części Gdańska.



Czy należy zachować rezerwę terenu do reaktywacji połączeń SKM do Nowego Portu?

Po raz pierwszy o założeniach zmiany funkcji terenu dawnego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej w Nowym Porcie pisaliśmy w 2019 r.

Wówczas na sesji Rady Miasta Gdańska jednogłośnie przyjęto uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia nowego planu zagospodarowania, którego ustalenia z początkiem czerwca br. poznaliśmy w ramach procedury wyłożenia projektu planu do publicznego wglądu.

Co warto podkreślić, o jego sporządzanie i zarazem wykreślenie z obowiązujących dokumentów planistycznych funkcji transportu kolejowego zabiegały Polskie Koleje Państwowe.

Przesuń aby
porównać

Nowy budynek usługowy zamiast dworca kolejowego



Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej zakończyły kursowanie do przystanku w Nowym Porcie w 2002 r. Obecnie peron i starotorze są zarośnięte do tego stopnia, że z trudem można dostrzec dawną infrastrukturę kolejową. W ostatnich miesiącach zniknęły też relikty niewielkiej wiaty przy wejściu na peron.

Zapisy projektu planu realizują postulat kolejarzy - miejsce dawnego przystanku i zniszczonego jeszcze pod koniec II wojny światowej dworca zająć ma nowy budynek usługowy o wysokości do 11 m, wieńczący krótką ul. PodjazdMapka.

Wśród dopuszczonych funkcji wymienia się: gastronomię, turystykę, kulturę, edukację i oświatę, opiekę zdrowotną (z wyłączeniem pobytu stałego - szpitali czy domów opieki społecznej), sport, rekreację oraz administrację.

Czytaj też:

[2017 r.] Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy


[2018 r.] Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu


[2019 r.] SKM do Nowego Portu: ocaleje większość przystanków



  • Głównie ustalenia planistyczne dla projektu planu oraz terenów w bezpośrednim sąsiedztwie.
  • Przeznaczenie funkcjonalne terenów w granicach projektu planu.
  • Maksymalna wysokość nowej zabudowy w granicach projektu planu.
  • Tereny inwestycyjne wskazane przez Wydział Polityki Gospodarczej Urzędu Miejskiego w Nowym Porcie.

Mieszkania i handel wokół dawnego dworca kolejowego



Po obu stronach ul. Podjazd projekt planu przewiduje zabudowę mieszkaniowo-usługową (na zdecydowanej większości terenu do 11-13 m wysokości), która w swoim układzie przestrzennym ma wykreować niewielki plac wokół nowego budynku usługowego.

Parametry zabudowy zostały znacznie ograniczone pod względem długości elewacji, co w założeniu ma uniemożliwić tworzenie zwartych i długich brył - przede wszystkim od strony ul. Oliwskiej. Dopuszcza się jednak łączenie budynków szklanymi łącznikami, gdyby zaszła taka potrzeba.

Czytaj też:

[2020 r.] Prezydent zapowiada przystanki kolejowe m.in. na linii do Nowego Portu


[2021 r.] Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera



Przesuń aby
porównać

Trasa pieszo-rowerowa zamiast torowiska kolejowego



Teren dawnego torowiska kolejowego przewiduje się przekształcić w zieleń urządzoną z poprowadzeniem szlaku pieszo-rowerowego. Postuluje się też wyeksponowanie pozostałości dawnego peronu - w tym fragmentów kamiennej kostki, która niemal w całości już zarosła.

Wzdłuż ciągu pieszo-rowerowego rozpościerać się będzie panorama na półwysep Westerplatte oraz pomnik Obrońców Wybrzeża. Ażurowe ogrodzenie terenów portowych, dzięki któremu istnieje to atrakcyjne otwarcie krajobrazowe, planuje się podtrzymać zapisami mówiącymi o zakazie wprowadzania elementów zagospodarowania przesłaniających widok.

Punkt widokowy na Westerplatte i wejście do portu



Ponadto wzdłuż ul. BlizowejMapka przewiduje się realizację skweru z zaleceniem utworzenia przy ogrodzeniu portu punktu widokowego w formie wyniesienia lub tarasu. W zaleceniach zawarto także zapis o przebudowie istniejącego naziemnego ciepłociągu na podziemny.

W projekcie planu uwzględniono również zapisy chroniące przedwojenną zabudowę oraz najcenniejsze drzewa.

Czytaj też:

Punkty widokowe w Trójmieście


Orlen chce rozmawiać z Gdańskiem o parku na Szańcu Zachodnim



  • Widok na tereny portowe z dawnego peronu SKM.
  • Widok na tereny portowe na wysokości dawnego peronu.
  • Resztki kostki brukowej ułożone na dawnym peronie kolejowym.
  • Teren przed dawnym dworcem, który znajdował się po prawej stronie.
  • Miejsce potencjalnej nowej zabudowy. Po prawej widoczny tramwaj na ul. Oliwskiej.
  • Ulica Blizowa, która ma prowadzić do nowego punktu widokowego.

Składanie uwag do projektu planu do 29 czerwca



Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronach internetowych Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można składać do 29 czerwca 2021 r.

Jeżeli uwagi zostaną uwzględnione przez prezydent miasta, projekt planu z poprawkami ponownie trafi do wyłożenia. W przypadku odrzucenia wszystkich uwag, jego przyjęcie zostanie poddane pod głosowanie na sesji Rady Miasta Gdańska.

Czytaj też:

Remont popularnego nabrzeża w Nowym Porcie



Miejsca

Opinie (401) 8 zablokowanych

  • bez przesady (2)

    Bez przesady z ymi pociagami , do Nowego Portu z dwoch stron tramwaje dojezdzaja , wytarczy wiecej tramwajow dac i po klopocie

    • 6 13

    • i jakoś nie ma tłoku w tych tramwajach

      • 4 4

    • I to jest logiczne rozwiązanie !

      • 0 0

  • Nieźle (4)

    Z jednej strony miasto ogranicza, zwęża drogi (jak grunwaldzka), a z drugiej likwiduje kolej do dzielnic, które się rozwijają. Za kilka lat będzie płacz, że korki, dojazd do pracy to godzina w jedną itp. Ale ja już niczego nie oczekuję od naszych radnych, prezydent itp.

    • 266 9

    • (3)

      To nie miasto likwiduje kolej - sprawdź sobie, kto liniami kolejowymi zarządza.

      • 11 19

      • a kto planuje zabudowę miasta i od lat wwala się na tereny portowe z deweloperką ?

        PKP albo Urząd Morski ? To tak jak z rozbudową DCT przed wyborami, w których brał udział budyń - łgał, że nie ma planu zabudowy w pobliżu plaży na Stogach i wycinki lasu, a od ponad 12 lat wiadomo, że ma tam być dalsza część placu składowania + nowe i wydłużone bocznice kolejowe.

        • 24 7

      • (1)

        rozumiem że miasto nie ma wpływu na kolej? swoją drogą przynajmniej wiadomo dlaczego rozebrano tory - po to by wybudować ścieżkę rowerową.

        • 15 5

        • i bardzo dobrze

          • 0 0

  • Apartamenty dla dziadkow dbajacych o wnuki.

    Wnuki moga liczyc na szybki spadek dzieki dzialajacemu tu krematorium, ktore zwie sie Port Service, czyli Krematorium Pusza Truciciela.

    • 6 1

  • referendum za odwołaniem Dulkiewicz i Rady Miasta

    Tylko referendum za odwołaniem Dulkiewicz i Rady Miasta raz na zawsze. I to natychmiast. Miliardy złotych przelecą obok nosa głupich władz naszego miasta. Ludzie do zabierzmy sią do zmiany . Referendum na jesień to realne wyzwanie....

    • 15 3

  • Grunwaldzką też bym zabudował (2)

    bardzo dobry teren pod deweloperkę

    • 15 1

    • (1)

      Ja myślę że zwężenie do 2 pasów to pierwszy krok ku temu...

      • 5 0

      • tfu, żartowałem

        • 0 0

  • beton w glowach

    Obok stadionu wybudowano osiedle, ma być ocenarium, targi się rozwjają - aż się prosi aby reaktyowować tę linię, i wrócic do planów przedłożenia jej w wykopie lub tunelu do zabianki i byśmy mieli własny ring. Ale wpierw zabetonujemy, a później będziemy wyburzać w innym miejscu.

    • 13 2

  • Wszystko mówi że to był duży błąd

    Zlikwidowanie kolejki SKM to bardzo duży błąd.

    • 14 3

  • To jest tak oczywiste jak złotóffka.

    kasa,kasa,kasa ! ten ma racje co ma szmalec ( i restauracje ;)

    • 6 2

  • BRG to fikcja

    trzeba mieć nie równo pod sufitem, aby miejsca które były przeznaczone pod infrastrukturę kolejową lub rezerwę pod to zabudowywać. To miasto przez lata zaniedbało te tereny. Teraz nabudują potem m***y otworzą, że korki są wokół, bo jakoś trzeba tam dojechać. Może niech BRG jeszcze przedstawi plan na zabudowę cypla na Westerplatte w miejscu gdzie jest jednostka wojskowa, bo chyba nie każdy sobie zdaje z tego sprawę że takie zakusy były i dlatego tak pacynka z UM płakała, że tereny miastu odebrali pod budowę muzeum. Oh ahhh fundusz inwestycyjny z Bliskiego Wschodu chyba nie był zadowolony....podobnie z Wyspą Ostrów i terenami Po stoczniowymi - po łapach powinni dostać tak, że więcej ich nie wyciągną w niewłaściwą stronę...

    • 12 3

  • I dobrze (3)

    Niech inwestują w Nowy Port. Przed wojną była to dzielnica tętniąca życiem. Dzisiaj mieszka tam w większości patologia. Wieczorem strach iść. Kilkanaście lat temu podobnie było z Brzeźnem. Wcześniej zapyziała dzielnica emerytów i bezdomnych, dzisiaj kwitnie, rozwija się, budują się nowe mieszkania. I tak ma być. Miasto ma się rozwijać, a nie stać w miejscu. Jak ktoś chce mieszkać w lepiance i zapyziałej chałupie, to niech się przeprowadzi na Podlasie. No, ale cóż ze ściany wschodniej wiele osób młodych ucieka do dużych miast za pracą i lepszym życiem. W telewizji powstał już niejeden reportaż na temat wyludniających się wsi i małych miasteczek. Wieś i miasteczko są fajne na weekendowy pobyt, ale nie do mieszkania na co dzień.

    • 6 15

    • GGG = German Goo Girls?

      • 1 3

    • nie masz bladego pojęcia ani o New Port ani o Brzeźnie ani o nowoczesnej urbanistyce

      • 4 2

    • Brzeźno, najbardziej zaniedbana dzielnica Gdańska.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane