- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (259 opinii)
- 2 Niespokojna noc na gdańskich drogach (29 opinii)
- 3 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (138 opinii)
- 4 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (781 opinii)
- 5 Kultowa "Górka" i widok na morze (139 opinii)
- 6 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (57 opinii)
Mieszkania i usługi zastąpią nieczynny przystanek SKM w Nowym Porcie
Zabudowa mieszkaniowo-usługowa, trasa pieszo-rowerowa z widokiem na półwysep Westerplatte oraz nowe tereny zieleni urządzonej - to główne ustalenia projektu planu dla rejonu dawnego przystanku SKM w Nowym Porcie. BRG przedstawiło właśnie efekt dwuletnich prac nad planem zagospodarowania, który ma przyczynić się do ożywienia inwestycyjnego w tej części Gdańska.
Wówczas na sesji Rady Miasta Gdańska jednogłośnie przyjęto uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia nowego planu zagospodarowania, którego ustalenia z początkiem czerwca br. poznaliśmy w ramach procedury wyłożenia projektu planu do publicznego wglądu.
Co warto podkreślić, o jego sporządzanie i zarazem wykreślenie z obowiązujących dokumentów planistycznych funkcji transportu kolejowego zabiegały Polskie Koleje Państwowe.
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/2923/750x0/2923853-Wejscie-na-dawny-peron-SKM-obecnie-i-w-2019-r.webp)
porównać
Nowy budynek usługowy zamiast dworca kolejowego
Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej zakończyły kursowanie do przystanku w Nowym Porcie w 2002 r. Obecnie peron i starotorze są zarośnięte do tego stopnia, że z trudem można dostrzec dawną infrastrukturę kolejową. W ostatnich miesiącach zniknęły też relikty niewielkiej wiaty przy wejściu na peron.
Zapisy projektu planu realizują postulat kolejarzy - miejsce dawnego przystanku i zniszczonego jeszcze pod koniec II wojny światowej dworca zająć ma nowy budynek usługowy o wysokości do 11 m, wieńczący krótką ul. Podjazd
Wśród dopuszczonych funkcji wymienia się: gastronomię, turystykę, kulturę, edukację i oświatę, opiekę zdrowotną (z wyłączeniem pobytu stałego - szpitali czy domów opieki społecznej), sport, rekreację oraz administrację.
Czytaj też:
[2017 r.] Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy
[2018 r.] Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu
[2019 r.] SKM do Nowego Portu: ocaleje większość przystanków
Mieszkania i handel wokół dawnego dworca kolejowego
Po obu stronach ul. Podjazd projekt planu przewiduje zabudowę mieszkaniowo-usługową (na zdecydowanej większości terenu do 11-13 m wysokości), która w swoim układzie przestrzennym ma wykreować niewielki plac wokół nowego budynku usługowego.
Parametry zabudowy zostały znacznie ograniczone pod względem długości elewacji, co w założeniu ma uniemożliwić tworzenie zwartych i długich brył - przede wszystkim od strony ul. Oliwskiej. Dopuszcza się jednak łączenie budynków szklanymi łącznikami, gdyby zaszła taka potrzeba.
Czytaj też:
[2020 r.] Prezydent zapowiada przystanki kolejowe m.in. na linii do Nowego Portu
[2021 r.] Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/2923/750x0/2923857-Ulica-Podjazd-ktora-byla-zwienczona-budynkiem-dworca-kolejowego-ulegl__c_0_34_1024_635.webp)
porównać
Trasa pieszo-rowerowa zamiast torowiska kolejowego
Teren dawnego torowiska kolejowego przewiduje się przekształcić w zieleń urządzoną z poprowadzeniem szlaku pieszo-rowerowego. Postuluje się też wyeksponowanie pozostałości dawnego peronu - w tym fragmentów kamiennej kostki, która niemal w całości już zarosła.
Wzdłuż ciągu pieszo-rowerowego rozpościerać się będzie panorama na półwysep Westerplatte oraz pomnik Obrońców Wybrzeża. Ażurowe ogrodzenie terenów portowych, dzięki któremu istnieje to atrakcyjne otwarcie krajobrazowe, planuje się podtrzymać zapisami mówiącymi o zakazie wprowadzania elementów zagospodarowania przesłaniających widok.
Punkt widokowy na Westerplatte i wejście do portu
Ponadto wzdłuż ul. Blizowej
W projekcie planu uwzględniono również zapisy chroniące przedwojenną zabudowę oraz najcenniejsze drzewa.
Czytaj też:
Punkty widokowe w Trójmieście
Orlen chce rozmawiać z Gdańskiem o parku na Szańcu Zachodnim
Składanie uwag do projektu planu do 29 czerwca
Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronach internetowych Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można składać do 29 czerwca 2021 r.
Jeżeli uwagi zostaną uwzględnione przez prezydent miasta, projekt planu z poprawkami ponownie trafi do wyłożenia. W przypadku odrzucenia wszystkich uwag, jego przyjęcie zostanie poddane pod głosowanie na sesji Rady Miasta Gdańska.
Czytaj też:
Remont popularnego nabrzeża w Nowym Porcie
Miejsca
Opinie (401) 8 zablokowanych
-
2021-06-07 12:03
Gdańsk Nowy Nowy Port (2)
Kiedy zbudowano osiedle mieszkaniowe przy ulicy Wyzwolenia tory pociągu towarowego zostały zwinięte.Nikt z mieszkańców w najgorszych snach nie przypuszczał,ze miasto poprowadzi ciężki transport portowy środkiem ich dzielnicy.Obecnie port rozwija się i przeładunki rosną więc już przed laty powinien być sporządzony plan dojazdu do portu,tzw.obwodnica dzielnicy.Było tyle wolnych terenów w rezerwie.W międzyczasie trwają latami narady,obrady ,warsztaty,dyskusje ,planowania ,studium ,którędy ma przebiegać Nowa Wyzwolenia drogich mieszkańców z miernymi urzędnikami .
- 13 3
-
2021-06-07 19:05
Przecież to mieszkańcy... (1)
...chcieli likwidacji linii kolejowej pod falowcem. No to teraz macie tiry.
- 1 5
-
2021-06-07 22:09
Ciągle wypisujesz takie bzdury. Już któryś raz to piszesz. Tak ; przez wiele lat mieszkańcy zabiegali o likwidację torów, którymi pociągi towarowe jeździły przez środek osiedla , po oknami domów. Uważasz , że nie powinni tego chcieć ? Teraz ,za karę, mają mieć zamiast uciążliwego pociągu ciężki transport samochodowy? Chyba coś z tobą nie tak!
- 1 3
-
2021-06-07 12:08
NP
Promu nie ma ,Nowej Wyzwolenia nie ma,plany rozbudowy znowu będą urzędnicy latami zmieniać,aby mieć zapewnioną pracę i premie.
- 11 1
-
2021-06-07 12:11
Psy szczekają A karawana jedzie dalej.
- 10 3
-
2021-06-07 12:15
Sklepy
W tej biednej,robotniczej dzielnicy najwięcej jest sklepów monopolowych.Ulica Wyzwolenia powinna nazywać się Monopolowa.Wystarczy policzyć pobliskie monopole.....
- 6 3
-
2021-06-07 12:21
no to już wiemy, dlaczego zlikwidowano połączenie SKM i go nie chciano przywrócić!
deweloper i 'swoi' na tym zyskają...
- 11 4
-
2021-06-07 12:23
tylko regulacje pozabudowlane mogą zapobiec tej niekontrolowanej pladze deweloperskiej
czyli:
- regulacja najmu krótkoterminowego (zakaz w budynkach mieszkalnych)
- regulacja najmu instytucjonalnego (zakaz w budynkach , które zgodnie z pozwoleniem na budowę są budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi)
- podatek katastralny
- podatek na poziomie 10% przy zakupie nieruchomości
tylko ucywilizowanie popytu może coś pomóc- 5 4
-
2021-06-07 12:45
jak będzie Gdańsk bogaty
To zbuduje drugi tunel i zrobi kolejową pętlę przez Nowy Port, Westerplatte, Stogi, Rudniki, Olszynkę do Głównego.
Na plaże szybko i sprawnie!
Turyści będą zachwyceni!
Większość torów już jest.- 3 5
-
2021-06-07 12:51
Beznadziejna decyzja - co to za rozwój miasta ? UM to same leśne dziadki. Wszystkie rezerwy w pobliżu zabudowań powinny być przeznaczone na komunikację. Zabudują działki od stadionu do portu i będzie kaszanka drogowa. Żenada !!!
- 8 3
-
2021-06-07 12:52
Masakra
Nic tak by nie pobudziło do inwestowania w Letnicy, jak przystanek skm/PKM.
- 6 3
-
2021-06-07 12:53
Gdańsk swoimi decyzjami ukatrupił dosłownie małych przedsiębiorców. Same faszony i merkety - tragiczne decyzje. Może szwedzkie konsorcjum kupi te nowe mieszkania a dolot do domu awionetka w gratisie.
- 10 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.