• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkania i usługi zastąpią nieczynny przystanek SKM w Nowym Porcie

Krzysztof Koprowski
7 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Możliwa forma zabudowy zgodna z projektem planu zagospodarowania. Tramwaj na wizualizacji przemierza ul. Oliwską, od której odchodzi ul. Podjazd zwieńczona nowym budynkiem usługowym w miejscu przystanku SKM.
  • Możliwy układ przestrzenny nowej zabudowy w rejonie dawnego przystanku SKM.
  • Struktura własności gruntów w granicach projektu planu i bezpośrednim sąsiedztwie.

Zabudowa mieszkaniowo-usługowa, trasa pieszo-rowerowa z widokiem na półwysep Westerplatte oraz nowe tereny zieleni urządzonej - to główne ustalenia projektu planu dla rejonu dawnego przystanku SKM w Nowym PorcieMapka. BRG przedstawiło właśnie efekt dwuletnich prac nad planem zagospodarowania, który ma przyczynić się do ożywienia inwestycyjnego w tej części Gdańska.



Czy należy zachować rezerwę terenu do reaktywacji połączeń SKM do Nowego Portu?

Po raz pierwszy o założeniach zmiany funkcji terenu dawnego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej w Nowym Porcie pisaliśmy w 2019 r.

Wówczas na sesji Rady Miasta Gdańska jednogłośnie przyjęto uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia nowego planu zagospodarowania, którego ustalenia z początkiem czerwca br. poznaliśmy w ramach procedury wyłożenia projektu planu do publicznego wglądu.

Co warto podkreślić, o jego sporządzanie i zarazem wykreślenie z obowiązujących dokumentów planistycznych funkcji transportu kolejowego zabiegały Polskie Koleje Państwowe.

Przesuń aby
porównać

Nowy budynek usługowy zamiast dworca kolejowego



Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej zakończyły kursowanie do przystanku w Nowym Porcie w 2002 r. Obecnie peron i starotorze są zarośnięte do tego stopnia, że z trudem można dostrzec dawną infrastrukturę kolejową. W ostatnich miesiącach zniknęły też relikty niewielkiej wiaty przy wejściu na peron.

Zapisy projektu planu realizują postulat kolejarzy - miejsce dawnego przystanku i zniszczonego jeszcze pod koniec II wojny światowej dworca zająć ma nowy budynek usługowy o wysokości do 11 m, wieńczący krótką ul. PodjazdMapka.

Wśród dopuszczonych funkcji wymienia się: gastronomię, turystykę, kulturę, edukację i oświatę, opiekę zdrowotną (z wyłączeniem pobytu stałego - szpitali czy domów opieki społecznej), sport, rekreację oraz administrację.

Czytaj też:

[2017 r.] Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy


[2018 r.] Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu


[2019 r.] SKM do Nowego Portu: ocaleje większość przystanków



  • Głównie ustalenia planistyczne dla projektu planu oraz terenów w bezpośrednim sąsiedztwie.
  • Przeznaczenie funkcjonalne terenów w granicach projektu planu.
  • Maksymalna wysokość nowej zabudowy w granicach projektu planu.
  • Tereny inwestycyjne wskazane przez Wydział Polityki Gospodarczej Urzędu Miejskiego w Nowym Porcie.

Mieszkania i handel wokół dawnego dworca kolejowego



Po obu stronach ul. Podjazd projekt planu przewiduje zabudowę mieszkaniowo-usługową (na zdecydowanej większości terenu do 11-13 m wysokości), która w swoim układzie przestrzennym ma wykreować niewielki plac wokół nowego budynku usługowego.

Parametry zabudowy zostały znacznie ograniczone pod względem długości elewacji, co w założeniu ma uniemożliwić tworzenie zwartych i długich brył - przede wszystkim od strony ul. Oliwskiej. Dopuszcza się jednak łączenie budynków szklanymi łącznikami, gdyby zaszła taka potrzeba.

Czytaj też:

[2020 r.] Prezydent zapowiada przystanki kolejowe m.in. na linii do Nowego Portu


[2021 r.] Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera



Przesuń aby
porównać

Trasa pieszo-rowerowa zamiast torowiska kolejowego



Teren dawnego torowiska kolejowego przewiduje się przekształcić w zieleń urządzoną z poprowadzeniem szlaku pieszo-rowerowego. Postuluje się też wyeksponowanie pozostałości dawnego peronu - w tym fragmentów kamiennej kostki, która niemal w całości już zarosła.

Wzdłuż ciągu pieszo-rowerowego rozpościerać się będzie panorama na półwysep Westerplatte oraz pomnik Obrońców Wybrzeża. Ażurowe ogrodzenie terenów portowych, dzięki któremu istnieje to atrakcyjne otwarcie krajobrazowe, planuje się podtrzymać zapisami mówiącymi o zakazie wprowadzania elementów zagospodarowania przesłaniających widok.

Punkt widokowy na Westerplatte i wejście do portu



Ponadto wzdłuż ul. BlizowejMapka przewiduje się realizację skweru z zaleceniem utworzenia przy ogrodzeniu portu punktu widokowego w formie wyniesienia lub tarasu. W zaleceniach zawarto także zapis o przebudowie istniejącego naziemnego ciepłociągu na podziemny.

W projekcie planu uwzględniono również zapisy chroniące przedwojenną zabudowę oraz najcenniejsze drzewa.

Czytaj też:

Punkty widokowe w Trójmieście


Orlen chce rozmawiać z Gdańskiem o parku na Szańcu Zachodnim



  • Widok na tereny portowe z dawnego peronu SKM.
  • Widok na tereny portowe na wysokości dawnego peronu.
  • Resztki kostki brukowej ułożone na dawnym peronie kolejowym.
  • Teren przed dawnym dworcem, który znajdował się po prawej stronie.
  • Miejsce potencjalnej nowej zabudowy. Po prawej widoczny tramwaj na ul. Oliwskiej.
  • Ulica Blizowa, która ma prowadzić do nowego punktu widokowego.

Składanie uwag do projektu planu do 29 czerwca



Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronach internetowych Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można składać do 29 czerwca 2021 r.

Jeżeli uwagi zostaną uwzględnione przez prezydent miasta, projekt planu z poprawkami ponownie trafi do wyłożenia. W przypadku odrzucenia wszystkich uwag, jego przyjęcie zostanie poddane pod głosowanie na sesji Rady Miasta Gdańska.

Czytaj też:

Remont popularnego nabrzeża w Nowym Porcie



Miejsca

Opinie (401) 8 zablokowanych

  • Brak wizji urbanistycznej

    Za 15-20 Gdańsk będzie płakał, że nie ma miejsca na poprawę transportu zbiorowego i że najlepszym rozwiązaniem byłby pociąg.

    • 17 3

  • Masakra!!

    Planują stawianie nowych bloków, osiedli itp- a jak już się ludzie wprowadza to za pare lat okaże się ze jednak dobrze byłoby gdyby SKM znów jeździła do Nowego Portu!! To tak jak z torami z Pruszcza do Kartuz-po tylu latach teraz sobie o nich przypomnieli. Rządzą nami istni Geniusze!

    • 15 4

  • Kpina

    Nieudolność ekipy rządzącej Gdańskiem POprostu powala

    • 16 3

  • I za pare lat sloiki tam zamieszkujace beda narzekac

    Na korki i zapchane tramwaje..tak samo jak ci z szadolek na smrod

    • 10 3

  • Propozycja.

    Proponuję wszystko zabetonować.Wszystkie zwierzęta w lasach powystrzelać a paniska będą rechotać.Ale pamiętajcie że choć byście powystrzelali miliony zwierzą to natura i tak zwycięży.W pewnym momencie może nie na was ale przyroda weżmie odwet.Jedyną propozycję jaką macie to wpuścić deweloperów.A może by tak wybudować mieszkania komunalne a nie karmić przemilczę.

    • 15 3

  • a za kilka lat jak powstanie osiedle urzędnicy będą bohatersko walczyć

    o poprowadzenie tam komunikacji. I będą projekty rewitalizacji za grube miliony, festyny z balonami i cukierkami, przecinanie wstęg. Polnische wirtschaft jak to mówią Niemcy- zaorać od ręki a potem drapać się po głowie, że to jednak było potrzebne i postawić od nowa

    • 13 3

  • Pani Prezydent i Miasto Gdańsk

    Zabetonujcie wszystko od razu. Po co tak na raty??
    Zamiast stworzyć jakieś parki, skwerki to wszędzie te blokowiska!
    Jeszcze Park Oruński i Park w Oliwie zabetonują, taką mają "politykę"
    Żenada. Szkoda słów..
    Weźcie się lepiej za poprawę tego co już jest a wymaga remontów, a nie wymyślacie kolejne "osiedla".

    • 12 1

  • I zacznie się płacz,że im port śmierdzi, że hałasuje przy rozładunku statków czy też ze jeżdżą ciężarówki. Osobiście nie chcial bym tam mieszkać.

    • 11 0

  • Świetny plan

    Już widzę, jak ludzie będą musieli znać rozkład przeładunków, żeby wiedzieć, kiedy pranie albo pościel na balkonie wywiesić. Przecież port pyli przy przeładunkach - zwykły przeładunek kruszywa sprawi, ze nie będzie można otwierać okien, a trzeba będzie je myć co 2 dni. Nie wspominając już o hałasie wynikającym z pracy dźwigów, pociągów, suwnic..

    • 13 1

  • I znowy kolejny przykład ze deweloperka zniszczy wszystko wtym miescie za zgodą władz miasta.

    • 15 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane