• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkania i usługi zastąpią nieczynny przystanek SKM w Nowym Porcie

Krzysztof Koprowski
7 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Możliwa forma zabudowy zgodna z projektem planu zagospodarowania. Tramwaj na wizualizacji przemierza ul. Oliwską, od której odchodzi ul. Podjazd zwieńczona nowym budynkiem usługowym w miejscu przystanku SKM.
  • Możliwy układ przestrzenny nowej zabudowy w rejonie dawnego przystanku SKM.
  • Struktura własności gruntów w granicach projektu planu i bezpośrednim sąsiedztwie.

Zabudowa mieszkaniowo-usługowa, trasa pieszo-rowerowa z widokiem na półwysep Westerplatte oraz nowe tereny zieleni urządzonej - to główne ustalenia projektu planu dla rejonu dawnego przystanku SKM w Nowym PorcieMapka. BRG przedstawiło właśnie efekt dwuletnich prac nad planem zagospodarowania, który ma przyczynić się do ożywienia inwestycyjnego w tej części Gdańska.



Czy należy zachować rezerwę terenu do reaktywacji połączeń SKM do Nowego Portu?

Po raz pierwszy o założeniach zmiany funkcji terenu dawnego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej w Nowym Porcie pisaliśmy w 2019 r.

Wówczas na sesji Rady Miasta Gdańska jednogłośnie przyjęto uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia nowego planu zagospodarowania, którego ustalenia z początkiem czerwca br. poznaliśmy w ramach procedury wyłożenia projektu planu do publicznego wglądu.

Co warto podkreślić, o jego sporządzanie i zarazem wykreślenie z obowiązujących dokumentów planistycznych funkcji transportu kolejowego zabiegały Polskie Koleje Państwowe.

Przesuń aby
porównać

Nowy budynek usługowy zamiast dworca kolejowego



Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej zakończyły kursowanie do przystanku w Nowym Porcie w 2002 r. Obecnie peron i starotorze są zarośnięte do tego stopnia, że z trudem można dostrzec dawną infrastrukturę kolejową. W ostatnich miesiącach zniknęły też relikty niewielkiej wiaty przy wejściu na peron.

Zapisy projektu planu realizują postulat kolejarzy - miejsce dawnego przystanku i zniszczonego jeszcze pod koniec II wojny światowej dworca zająć ma nowy budynek usługowy o wysokości do 11 m, wieńczący krótką ul. PodjazdMapka.

Wśród dopuszczonych funkcji wymienia się: gastronomię, turystykę, kulturę, edukację i oświatę, opiekę zdrowotną (z wyłączeniem pobytu stałego - szpitali czy domów opieki społecznej), sport, rekreację oraz administrację.

Czytaj też:

[2017 r.] Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy


[2018 r.] Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu


[2019 r.] SKM do Nowego Portu: ocaleje większość przystanków



  • Głównie ustalenia planistyczne dla projektu planu oraz terenów w bezpośrednim sąsiedztwie.
  • Przeznaczenie funkcjonalne terenów w granicach projektu planu.
  • Maksymalna wysokość nowej zabudowy w granicach projektu planu.
  • Tereny inwestycyjne wskazane przez Wydział Polityki Gospodarczej Urzędu Miejskiego w Nowym Porcie.

Mieszkania i handel wokół dawnego dworca kolejowego



Po obu stronach ul. Podjazd projekt planu przewiduje zabudowę mieszkaniowo-usługową (na zdecydowanej większości terenu do 11-13 m wysokości), która w swoim układzie przestrzennym ma wykreować niewielki plac wokół nowego budynku usługowego.

Parametry zabudowy zostały znacznie ograniczone pod względem długości elewacji, co w założeniu ma uniemożliwić tworzenie zwartych i długich brył - przede wszystkim od strony ul. Oliwskiej. Dopuszcza się jednak łączenie budynków szklanymi łącznikami, gdyby zaszła taka potrzeba.

Czytaj też:

[2020 r.] Prezydent zapowiada przystanki kolejowe m.in. na linii do Nowego Portu


[2021 r.] Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera



Przesuń aby
porównać

Trasa pieszo-rowerowa zamiast torowiska kolejowego



Teren dawnego torowiska kolejowego przewiduje się przekształcić w zieleń urządzoną z poprowadzeniem szlaku pieszo-rowerowego. Postuluje się też wyeksponowanie pozostałości dawnego peronu - w tym fragmentów kamiennej kostki, która niemal w całości już zarosła.

Wzdłuż ciągu pieszo-rowerowego rozpościerać się będzie panorama na półwysep Westerplatte oraz pomnik Obrońców Wybrzeża. Ażurowe ogrodzenie terenów portowych, dzięki któremu istnieje to atrakcyjne otwarcie krajobrazowe, planuje się podtrzymać zapisami mówiącymi o zakazie wprowadzania elementów zagospodarowania przesłaniających widok.

Punkt widokowy na Westerplatte i wejście do portu



Ponadto wzdłuż ul. BlizowejMapka przewiduje się realizację skweru z zaleceniem utworzenia przy ogrodzeniu portu punktu widokowego w formie wyniesienia lub tarasu. W zaleceniach zawarto także zapis o przebudowie istniejącego naziemnego ciepłociągu na podziemny.

W projekcie planu uwzględniono również zapisy chroniące przedwojenną zabudowę oraz najcenniejsze drzewa.

Czytaj też:

Punkty widokowe w Trójmieście


Orlen chce rozmawiać z Gdańskiem o parku na Szańcu Zachodnim



  • Widok na tereny portowe z dawnego peronu SKM.
  • Widok na tereny portowe na wysokości dawnego peronu.
  • Resztki kostki brukowej ułożone na dawnym peronie kolejowym.
  • Teren przed dawnym dworcem, który znajdował się po prawej stronie.
  • Miejsce potencjalnej nowej zabudowy. Po prawej widoczny tramwaj na ul. Oliwskiej.
  • Ulica Blizowa, która ma prowadzić do nowego punktu widokowego.

Składanie uwag do projektu planu do 29 czerwca



Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronach internetowych Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można składać do 29 czerwca 2021 r.

Jeżeli uwagi zostaną uwzględnione przez prezydent miasta, projekt planu z poprawkami ponownie trafi do wyłożenia. W przypadku odrzucenia wszystkich uwag, jego przyjęcie zostanie poddane pod głosowanie na sesji Rady Miasta Gdańska.

Czytaj też:

Remont popularnego nabrzeża w Nowym Porcie



Miejsca

Opinie (401) 8 zablokowanych

  • Wspaniale. Moze pojdzmy tym sladem i zamienmy wszystkie przystanki SKM w osiedla?

    • 17 3

  • Najważniejsza informacja dla mieszkańców Nowego Portu: (1)

    "Składanie uwag do projektu planu do 29 czerwca"

    Lepiej dokładnie zapoznać się z planem i zgłosić swoje uwagi żeby nie było potem miałczenia jak zawsze:
    betonują!
    miasto deweloperów! gdański układ!
    za mało zieleni!

    • 19 5

    • Do innych planów też można było składać

      Uwagi.Tyle że nie są one potem brane pod UWAGĘ właśnie.:-)

      • 4 1

  • Gdańsk osiągnął kolejny level. Już nie tylko nie buduje infrastruktury ale jeszcze ją likwiduje

    Rozumiem że dziesiątki tysięcy nowych mieszkańców będą jeździć samochodami pod wiaduktem na Hallera. Pełen luz.

    Przy wyciskaniu maxa z hektara działki przez deweloperów zaraz tam będą mieszkać dziesiątki tysięcy ludzi w kilkunastometrowych blokach stawianych okno w okno.

    Czyli za 10 lat mamy dyskusje o totalnej zapaści komunikacyjnej Gdańska i konieczności wykupu działek pod Infrastrukture która teraz sprzedaje miasto.

    Trudno sobie wyobrazić bardziej chore pomysły. I to wszystko z troski o mieszkańców.

    • 22 4

  • Miasto padło. Deweloperzy biorą wszystko

    Czasy krępowania się i ściemy jaka jeszcze była za Adamowicza się skończyły.
    Teraz deweloperka jedzie na wprost bez jakichkolwiek hamulców.

    Dobrze że jest PiS. Inaczej Pani Prezydent nie miałaby co robić.

    • 19 7

  • Kiedy likwidacja pętli w Oliwie (17)

    Super fajna działka na bloki.

    Idąc dalej można zlikwidować jedną jezdnie na Grunwaldzkiej i postawić na tak odzyskany, terenie nowy falowiec. Od Oliwy do Wrzeszczą. Na wizualizacji dodać stojaki na rowery i kawiarniane stoliki. Będzie super.

    • 441 18

    • (2)

      bedzie to najdłuższy falowiec świata, jestem za

      • 47 3

      • proponuję też budynek ogrodzić (1)

        chcesz się dostać z Jaśkowej na Wajdeloty? musisz objechać na wysokości Zieleniaka ;)

        • 57 2

        • I jeszcze 0,05 miejsca parkingowego na mieszkanie - logiczne, skoro jezdni i tak nie bedzie :)

          • 41 3

    • Ten falowiec to byłby symbol Gdańska.

      I jego zrównoważonego rozwoju połączonego z głęboka troską o mieszkańców.

      Więcej ludzi będzie miało do Centrum.

      • 51 5

    • (6)

      Taki falowiec doskonale komponowałby się z zieleniakim, bastionem wałowa oraz klocem forum! Rewelacja! Chociaż deweloperzy nie prędko stawialiby coś takiego, bo nawet taki falowiec musiałby mieć przed sobą i za sobą odpowiednio dużo zielenii, a to źle, bo w ten sposób uzyska się mniej powierzchni użytkowej z apartamentami 30m2, więc postawiliby na 2 szeregi po 20 wysokich kurników w stylu Novego letnieva, oczywiście z kilkoma miescami postojowymi za delikatną dopłatą w kwocie po 50 tysi/jedno. Wazne jest dobre sąsiedztwo, więc można będzie sobie podawać rękę z sąsiadami z bloku naprzeciwko! Cena oscylowałaby do skromnych 17km2;) Na dole oczywiście usługi, myśle ze powinno przypadac tak po 3 żabki i jeden gabinet estetyki na jeden budynek. Do tego koniecznie trzeba rozbudować Galerię Bałtycką, może nawet dałoby się to jakoś połączyć?

      • 43 4

      • W każdej klatce jedna żabka..... (1)

        Aby po piwko nie trzeba było chodzić.
        Ba... aby nawet nie marnować miejsca na lodówkę w apartamencie 20m2.

        • 42 1

        • I te widoki(jak rodem z Przymorza) jak słoje i ukraińcy walczą ze sobą żeby zaklepać sobie tam wynajem hehehe;) A Żabki(rak rynku) muszą być obowiązkowe i to po 2 na klatkę, oczywiście z takim samym asortymentem i Karynami/studentkami na umowach śmieciowych.

          • 20 7

      • (3)

        Tylko falowiec musiałby mieć minimum 50 m wysokości i nie nazywałby się falowiec tylko faloviec, albo jakoś inaczej byle z "v". A ta zieleń - po co? 4 krzaczki na całej długości stykną.

        • 30 2

        • (2)

          Ja bym raczej kostkę bauma dała w miejsce krzaczków - praktyczniejsza w utrzymaniu i w krzakach to różne rzeczy ludzie robią, po co kusić.

          • 20 2

          • (1)

            te krzaczki można by narysować na ścianie
            ewentualnie posadzić na dachu
            i styknie

            taką mam końcepcję

            • 8 0

            • Na dachu może raczej biletowana wieża widokowa? Albo i latarnia morska dla klimatu.

              • 3 0

    • OK - świetny pomysł. Załatwione

      • 10 3

    • nic nowego, a nawet (1)

      krok do tyłu. We Wrzeszczu nitka Grunwaldzkiej w kierunku Oliwy pobudowana na miejscu przedwojennych kamienic. Proponuję odbudować.
      A do miasta wstęp tylko pieszo, ew. niepełnosprawni rowerami (riksze). I załatwione.

      • 15 3

      • Za czasow świetności Danzig inne rozwiazania stosowalo sie w sprawie niepelnospeawnych

        Ostateczne hehe

        • 5 1

    • Odbudować Danziger Hof (1)

      Wtedy uwierzę ze władze miasta mają plan odbudowy, zabudowy

      • 5 6

      • Danziger Hof kwintesencja kiczu i prowincjalizmu

        • 1 0

    • I to jest słuszna koncepcja

      • 2 2

  • Tramwaj stoi tyłem a tam jest ruch tramwajowy jednostronny :)
    A na zdjęciu jest jednokierunkowa pesa.

    • 4 1

  • Władza wie lepiej

    W końcu ktoś ją wybrał.

    • 7 3

  • (6)

    Pod nosem jeździ piątka, więc co hejtujecie o braku komunikacji deb..le

    • 8 18

    • No cóż nie każdy sądzi innych według

      siebie samego

      • 3 6

    • Ile godzin minut ta piątka jedzie do Gdańska? (4)

      • 7 5

      • Masz bana na rozkład jazdy?

        Typowy czas podróży z tego miejsca to koło 30 min a bezpośrednią siódemką 21 min.

        • 5 3

      • (2)

        piątka jeździ do Wrzeszcza, nie do Gdańska jakbyco

        • 3 1

        • (1)

          Żeby dojechać do Gdańska , trzeba przesiąść na inny tramwaj , na który należy ponownie poczekać. Sam przejazd tramwaju na tej trasie to 45 minut.

          • 1 1

          • totalna bzdura

            Po pierwsze: nie ma potrzeby przesiadania się bo z tego przystanku odjeżdża też tramwaj linii 7, jadący bezpośrednio do Gdańska w czasie 21 min.
            Po drugie: nawet jadąc na około przez Brzeźno, czas przejazdu samego tramwaju wynosi 29 min. do tego trzeba doliczyć kilka min na przesiadkę.

            • 1 0

  • Populacja

    Trójmiasta maleje w zastraszajacym tempie ale to nieważne.Trzeba utrzymać układy z deweloperami.Po co basen,hala sportowa czy lodowisko.Po co to jak nasza młodzież w tych budynkach usługowych poszerzy swoje kilogramowe horyzonty kupując kebaba lub hamburgera.

    • 10 3

  • Tylko mieszkanka

    A o przyszłości naszej i dzieci krótkowzroczni urzędnicy nie myślą.Po co komu boiska,hale sportowe,lodowiska,kina czy teatry.Nie mówiąc o parkach....Dno.

    • 13 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane