• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkania i usługi zastąpią nieczynny przystanek SKM w Nowym Porcie

Krzysztof Koprowski
7 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Możliwa forma zabudowy zgodna z projektem planu zagospodarowania. Tramwaj na wizualizacji przemierza ul. Oliwską, od której odchodzi ul. Podjazd zwieńczona nowym budynkiem usługowym w miejscu przystanku SKM.
  • Możliwy układ przestrzenny nowej zabudowy w rejonie dawnego przystanku SKM.
  • Struktura własności gruntów w granicach projektu planu i bezpośrednim sąsiedztwie.

Zabudowa mieszkaniowo-usługowa, trasa pieszo-rowerowa z widokiem na półwysep Westerplatte oraz nowe tereny zieleni urządzonej - to główne ustalenia projektu planu dla rejonu dawnego przystanku SKM w Nowym PorcieMapka. BRG przedstawiło właśnie efekt dwuletnich prac nad planem zagospodarowania, który ma przyczynić się do ożywienia inwestycyjnego w tej części Gdańska.



Czy należy zachować rezerwę terenu do reaktywacji połączeń SKM do Nowego Portu?

Po raz pierwszy o założeniach zmiany funkcji terenu dawnego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej w Nowym Porcie pisaliśmy w 2019 r.

Wówczas na sesji Rady Miasta Gdańska jednogłośnie przyjęto uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia nowego planu zagospodarowania, którego ustalenia z początkiem czerwca br. poznaliśmy w ramach procedury wyłożenia projektu planu do publicznego wglądu.

Co warto podkreślić, o jego sporządzanie i zarazem wykreślenie z obowiązujących dokumentów planistycznych funkcji transportu kolejowego zabiegały Polskie Koleje Państwowe.

Przesuń aby
porównać

Nowy budynek usługowy zamiast dworca kolejowego



Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej zakończyły kursowanie do przystanku w Nowym Porcie w 2002 r. Obecnie peron i starotorze są zarośnięte do tego stopnia, że z trudem można dostrzec dawną infrastrukturę kolejową. W ostatnich miesiącach zniknęły też relikty niewielkiej wiaty przy wejściu na peron.

Zapisy projektu planu realizują postulat kolejarzy - miejsce dawnego przystanku i zniszczonego jeszcze pod koniec II wojny światowej dworca zająć ma nowy budynek usługowy o wysokości do 11 m, wieńczący krótką ul. PodjazdMapka.

Wśród dopuszczonych funkcji wymienia się: gastronomię, turystykę, kulturę, edukację i oświatę, opiekę zdrowotną (z wyłączeniem pobytu stałego - szpitali czy domów opieki społecznej), sport, rekreację oraz administrację.

Czytaj też:

[2017 r.] Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy


[2018 r.] Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu


[2019 r.] SKM do Nowego Portu: ocaleje większość przystanków



  • Głównie ustalenia planistyczne dla projektu planu oraz terenów w bezpośrednim sąsiedztwie.
  • Przeznaczenie funkcjonalne terenów w granicach projektu planu.
  • Maksymalna wysokość nowej zabudowy w granicach projektu planu.
  • Tereny inwestycyjne wskazane przez Wydział Polityki Gospodarczej Urzędu Miejskiego w Nowym Porcie.

Mieszkania i handel wokół dawnego dworca kolejowego



Po obu stronach ul. Podjazd projekt planu przewiduje zabudowę mieszkaniowo-usługową (na zdecydowanej większości terenu do 11-13 m wysokości), która w swoim układzie przestrzennym ma wykreować niewielki plac wokół nowego budynku usługowego.

Parametry zabudowy zostały znacznie ograniczone pod względem długości elewacji, co w założeniu ma uniemożliwić tworzenie zwartych i długich brył - przede wszystkim od strony ul. Oliwskiej. Dopuszcza się jednak łączenie budynków szklanymi łącznikami, gdyby zaszła taka potrzeba.

Czytaj też:

[2020 r.] Prezydent zapowiada przystanki kolejowe m.in. na linii do Nowego Portu


[2021 r.] Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera



Przesuń aby
porównać

Trasa pieszo-rowerowa zamiast torowiska kolejowego



Teren dawnego torowiska kolejowego przewiduje się przekształcić w zieleń urządzoną z poprowadzeniem szlaku pieszo-rowerowego. Postuluje się też wyeksponowanie pozostałości dawnego peronu - w tym fragmentów kamiennej kostki, która niemal w całości już zarosła.

Wzdłuż ciągu pieszo-rowerowego rozpościerać się będzie panorama na półwysep Westerplatte oraz pomnik Obrońców Wybrzeża. Ażurowe ogrodzenie terenów portowych, dzięki któremu istnieje to atrakcyjne otwarcie krajobrazowe, planuje się podtrzymać zapisami mówiącymi o zakazie wprowadzania elementów zagospodarowania przesłaniających widok.

Punkt widokowy na Westerplatte i wejście do portu



Ponadto wzdłuż ul. BlizowejMapka przewiduje się realizację skweru z zaleceniem utworzenia przy ogrodzeniu portu punktu widokowego w formie wyniesienia lub tarasu. W zaleceniach zawarto także zapis o przebudowie istniejącego naziemnego ciepłociągu na podziemny.

W projekcie planu uwzględniono również zapisy chroniące przedwojenną zabudowę oraz najcenniejsze drzewa.

Czytaj też:

Punkty widokowe w Trójmieście


Orlen chce rozmawiać z Gdańskiem o parku na Szańcu Zachodnim



  • Widok na tereny portowe z dawnego peronu SKM.
  • Widok na tereny portowe na wysokości dawnego peronu.
  • Resztki kostki brukowej ułożone na dawnym peronie kolejowym.
  • Teren przed dawnym dworcem, który znajdował się po prawej stronie.
  • Miejsce potencjalnej nowej zabudowy. Po prawej widoczny tramwaj na ul. Oliwskiej.
  • Ulica Blizowa, która ma prowadzić do nowego punktu widokowego.

Składanie uwag do projektu planu do 29 czerwca



Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronach internetowych Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można składać do 29 czerwca 2021 r.

Jeżeli uwagi zostaną uwzględnione przez prezydent miasta, projekt planu z poprawkami ponownie trafi do wyłożenia. W przypadku odrzucenia wszystkich uwag, jego przyjęcie zostanie poddane pod głosowanie na sesji Rady Miasta Gdańska.

Czytaj też:

Remont popularnego nabrzeża w Nowym Porcie



Miejsca

Opinie (401) 8 zablokowanych

  • Zaorac, spalic, sprzedac. Jak przegramy wybory, zeby w rece wroga nie wpadlo.

    • 22 0

  • Puścić SKM do Nowego Portu

    • 32 3

  • Nastawiają bloków a za kilka lat (9)

    Wielkie zdziwienie że nie będzie się z tąmtad dało wyjechać. Kolej powinna dam dalej jeździć. Nawet jeżeli nie pełna skm to np mniejszy skład jak na pkm.

    • 377 25

    • (3)

      Tam pelna SKM sie nigdy nie zmiesci. Maks jeden wagon. Ty wiesz o czym w ogole piszesz?

      • 7 22

      • "Z kąd" ma wiedzieć? (1)

        • 9 8

        • Z tond.

          • 6 1

      • No patrz a do 2002 się mieścił :) Poza tym zawsze można kilka metrów peronu dorobić. Wiadomo, że tam nie będzie jeździć tak długi skład jak między Gdańskiem i Gdynia, ale już jeden pociąg może zabrać tyle samo co 3 tramwaje albo 6 autobusów przegubowych. Najlepiej jednak wszystko zaorać i udawać zdziwienie jak się pojawiają korki. Mam czasami wrażenie, że rządzi Gdańskiem król Julian ze swoim hasłem "a teraz szybko róbcie co powiedziałem zanim do nas dotrze, że to bez sensu". Spokojnie za 4-5 lat powróci temat, że przydała by się kolej do Nowego Portu i będzie jak z Gdańskiem Południe. No wiemy, że by się przydało ale jest problem bo nie ma rezerwy terenowej. Analizujemy możliwości. Walcie się na ryj my tutaj teraz myślimy gdzie upchnąć dla dewelopera kilka bloków a wy o jakichś pociągach bredzicie.

        • 7 0

    • Kupią mieszkania, a potem będą narzekać, że hałas z portu i że się kurzy.

      Dobrze, że od śmietniska daleko.

      • 15 3

    • Interesy deweloperów ważniejsze niż dojazdy szaraków

      • 12 2

    • (2)

      i bardzo dobrze, tam jest tramwaj i nie trzeba kolei , ciezkiej i glosnej. Niech buduja tam zeby wprowadzali sie mlodzi a stara patologia niech wymiera

      • 1 14

      • (1)

        Młodzi? Tam się firmy z apartamentami pod wynajem wprowadzą. Nikt nie będzie chciał tam mieszkać by wiecznie stać w korkach.

        • 2 2

        • ta, bo wszyscy "mądrzy" mieszkają za obwodnicą? ;)

          Mieszkania zostaną sprzedane na pniu, zanim jeszcze pierwszą łopatę wbiją. Zakładzik? Jak przegrasz to napiszesz z imienia i nazwiska, że lubisz gadać pierdoły XD

          • 3 1

  • A się nawdychaja z rafinerii i port service.

    Developer w gratisie daje pakiet onkologiczny?

    • 18 3

  • Tyle mądrych myśli (3)

    Czemu niemyślimy przed wyborami, mądry Polak po szkodzie, Nowy Port dzielnica przemyslowa z dobrą komunikacją , terenem nabreżnym , parkami, szybką kolejką do centrum ( jeden wagon co kwadrans lub dwa w tę i z powrotem do gdańska, przystanki: stocznia, nowe szkoty, kolonia uroda, zaspa, brzeżno, nowy Port, pomysł ścieżki rowerowej wzdłuż trorów kolejowych ciekawy tylo ten kanał (prom!!!!) więc szybki dojazd do westerplatte czy twierdzy wisłoujście

    • 12 8

    • Przed ktorymi wyborami?

      W 1998 to radni miasta i oleszek nadali pawla. Wtedy juz zadecydowano o lini skm do nowego portu. Ze zniknie.
      POzniej byla szansa w 2003 inaczej zaglosowac i wybrac Formele.
      Ale dezinformacja byla jeszcze wieksza niz obecnie.

      • 3 2

    • Przecież nie było na kogo głosować :) (1)

      Jaki my mieliśmy wybór? Przecież pan Braun to karierowicz i katolicki populista nie mający żadnego doświadczenia w zarządzaniu miastem. Gdyby wygrał to by w Gdańsku zaczęły masowo powstawać puste kościoły.

      • 6 3

      • Tu już nie chodzi o głosowanie "za".

        Tu chodzi o przewietrzenie urzędu z tej kliki, która siedzi na swoich okopanych stołkach przez ponad 20 lat!

        Zagłosowałbym nawet na jakiegoś lewaka, który by co tydzień robił różowe parady w mieście. 5 lat dałoby się jakoś przetrwać, a drugiej kadencji by nie dostał. I mówię to jako zatwardziały prawak.

        • 2 3

  • Tak to w Gdańsku wygląda. (9)

    Zwija się ostatnią szansę na sprawną komunikację miejską a jak ludzie z konieczności przesiądą się na samochody to podnosi opłaty za postój. To, że kolej po likwidacji sporej ilości zakładów pracy w tym miejscu przestała mieć znaczenie wcale nie znaczy, że nie będzie miała znaczenia kiedy tam powstaną tysiące mieszkań.

    • 132 10

    • Kurort Brzeźno...development (2)

      Za chwilę na zatoce zaczną stawiać bloki

      • 21 0

      • Ws,ystko możliwe. (1)

        W Dubaju usypali sztuczną wyspę z apartamentami. Gdańsk następny?

        • 4 1

        • mają sypać Port Centralny

          Jak usypią, okaże się, że się nie opłaca, a przecież nie zaleją... ;)

          To, co się zrobi?
          :)

          • 4 0

    • jak tą komunikację SKM ty sam będziesz opłacał tylko swoimi podatkami to OK! (4)

      bo ile ludzi obecnie jeżdzi z Nowego Portu do Centrum - by ICH bilety zrekompensowały koszty kursowania SKM i utrzymania całej kolejowej infrastruktury.
      to nie Bieda PRL - teraz co drugi stoczniowiec ma samochód... a i stoczniowców tam pracuje teraz 100x mniej niż w PRLu.

      • 3 10

      • brak słów - zerowe czytanie ze zrozumiemiem (2)

        przeceiż napisał że po rozbudowie (jak wszędzie) wzrośnie zapotrzebowanie na transport publiczny. Po rozebraniu i przkształceniu infrastruktury już sie go nie przywróci

        • 12 2

        • to załatwią autobusy (1)

          teraz nie wysiada w nowym porcie dzień w dzień po 5000 roboli ... by utrzymywać nierentowną linię SKM!

          • 3 5

          • a uważasz, że autobusy są rentowne?

            Na dodatek jeżdżą na olej napędowy, a ich okres przydatności jest znacznie krótszy niż kultowych "kibli"...

            • 5 1

      • drogi i ogromne ilości samochodów

        Są bardziej kosztowne niż utrzymanie dopłat do komunikacji zbiorowej.

        • 1 0

    • Gdańska nie stać

      Na sprawną komunikację miejską.

      • 3 1

  • skm do nowego portu od dawna przeszkadzala wladzom miasta.. szkoły ? to samo.

    i marszalek struk tak zarzadzal zeby linia znikla. adamowicz i teraz dulkiewicz potem zrobil swoje.

    • 21 3

  • i macie swoje zapewnienia Platformerskie, przywrocimy kolejke, no nie pani Prezydent

    jak pani zastępca i pani sama się zapieraliscie, że tam bedzie skm przywrocona? podziekujemy w wyborach. Już nawet Wiśniewski z Ich t roje byłby lepszy w zarządzaniu

    • 24 3

  • Ktoś tu jest schizo???

    Z jednej strony namawia się (i słusznie) obywateli by przemieszczając się po Gdańsku korzystali z transportu miejskiego dokładając w ten sposób cegiełkę do walki o lepszy klimat a z drugiej strony likwiduje się istniejącą już infrastrukturę SKM. Trudno, będę dalej dojeżdżał do Gdańska swoim starym, 6-cio cylindrowym dieslem bo tramwaj nie jest tak wygodny jak SKM-ka.

    • 20 3

  • Nowy Port

    SKM padła nie dlatego że nikt nie chciał jeździć.Wygaszono tą linię.Zmiana rozkładu jazdy, argument kosztów utrzymania druznika na przejeździe do ul.przemysłowej.Darmowe przejazdy dla emerytów ZKM-em,itpPort był,jest i będzie.Przyjedzie taki emigrant z Mazur i to.Jemu beton pasuje bo zieleń ma u siebie co tydzień na weekend.Kolej, cóż teren należy do niej i obowiązki z utrzymaniem ,kasa . Wszystko tam zabudują,plac z garażami (stoją tam dwa budynki). Mieszkańców się wysiedli na dobrze skomunikowane Kowale albo dalej.Po to jest też rewitalizacja żeby okolica nie straszyła.To samo będzie z szańcem zachodnim.

    • 18 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane