• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkaniec: jak parkować w centrum Gdyni?

Piotr
23 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Nieliczni szczęściarze mają w Śródmieściu garaże. Inni muszą szukać miejsc - np. przy ul. 3 Maja. Nieliczni szczęściarze mają w Śródmieściu garaże. Inni muszą szukać miejsc - np. przy ul. 3 Maja.

Znalezienie miejsca parkingowego w centrum Gdyni to często 20-30 minut krążenia, a władze właśnie likwidują kolejne miejsca. Mieszkańcy centrum w zamian za tak poszukiwane miejsca parkingowe otrzymają wątpliwej urody kwietniki, przyciągające niestety osoby żebrzące i uzależnione, które będą miały gdzie sobie "przycupnąć" pomiędzy nagabywaniem przechodniów - pisze nasz czytelnik, pan Piotr z Gdyni.



Czy masz kłopoty z parkowaniem w okolicach domu?

Przypomnijmy: zarówno władze miasta, jak i radni dzielnicy Śródmieście przekonują, że w centrum miasta powinno być więcej zieleni. Nawet kosztem miejsc parkingowych.

Zieleń i piesi najważniejsi w Śródmieściu

Nie wszystkim to się jednak podoba. Prezentujemy list mieszkańca centrum Gdyni - pana Piotra - który opisuje, jak już teraz trudno jest zaparkować nieopodal własnego mieszkania. Oto jego przemyślenia:
***

Gdynię uważam za najpiękniejsze miasto w Polsce, od dziecka byłem nią zafascynowany. Dowodem mojej fascynacji miastem była napisana przeze mnie praca magisterska poświęcona Gdyni jako modernistycznemu miastu, w którym tak cudownie się żyje i mieszka... Jednak w ostatnim czasie pojawia się coraz więcej inwestycji, koncepcji i pomysłów, które bezpośrednio utrudniają życie mieszkańcom centrum. Jestem mieszkańcem kamienicy przy ul. 10 Lutego 19Mapka i mam wykupione "miejsce" w strefie płatnego parkowania. Strefa ta ogranicza się do możliwości pozostawienia samochodu w kwadracie ulic:

W Strefie Płatnego Parkowania obszar ten określony jest jako 200 m od miejsca zamieszkania. A teraz fakty: problem z parkowaniem w tej strefie był zawsze. Jest to związane zarówno z liczbą sklepów, restauracji i innych punktów usługowych, jak i z bliskością C.H. Batory. Problem z miejscami był szczególnie w ciągu dnia, w sezonie oraz w godzinach popołudniowych przez cały rok. Piszę "problem", bo najczęściej wystarczyło jednorazowe, dodatkowe objechanie strefy, żeby takowe miejsce znaleźć.

Samochodów przybywa, Gdynia "upiększa" okolicę



W tym miejscu chciałbym zaznaczyć jeszcze jedną ważną rzecz: kamienice w centrum w ok. 50 proc. są zamieszkiwane przez osoby starsze, które nie posiadają samochodów. Cały czas ze względu na - nazwijmy to - "zmianę pokoleniową" w ich miejsce pojawia się coraz więcej nowych mieszkańców, którzy to samochodami już dysponują i muszą gdzieś parkować.

Co na to Gdynia? Gdynia uruchamia inicjatywę, która ma na celu "upiększenie" naszego miasta. Jak to zrobić? Na ul. 10 Lutego powstaje nowy budynek mieszkalny, na ul. Batorego powstał nowy budynek mieszkalny, kolejny nowy budynek mieszkalny to inwestycja "Plac Unii" powstająca przy ul. Armii Krajowej. Trzy potężne inwestycje zwiększające liczbę mieszkańców centrum, a co za tym idzie niezbędnych miejsc parkingowych, bo dość często, pomimo zakupionego miejsca w hali garażowej, rodzina posiada drugi samochód, który będzie musiała postawić w strefie. Co robi Gdynia dla mieszkańców centrum?

  1. Likwiduje całkowicie miejsca parkingowe na ul. 3 Maja.
  2. Zmniejsza o sześć liczbę miejsc na ul. Władysława IV, rzekomo powstaje miejsce na wyładunek towaru dla okolicznych punktów usługowych, ale ani jeden z punktów usługowych z tego nie korzysta. Wszystkie punkty usługowe w obszarze ulic 10 Lutego i Władysława IV zaopatrzenie przyjmują od "podwórka", od strony ul. Batorego i robią to od godziny 5 rano codziennie. C.H. Batory oraz C.K Kwiatkowski mają własną strefę rozładunkową wewnątrz budynku.
  3. Likwiduje całkowicie największą liczbę miejsc parkingowych (dostępnych w mojej strefie), czyli cały pas ul. 10 Lutego.

Co w zamian? Zamiast tak poszukiwanych miejsc parkingowych będą wątpliwej urody kwietniki, przyciągające niestety osoby żebrzące i uzależnione, które będą miały gdzie sobie "przycupnąć" pomiędzy nagabywaniem przechodniów.

Znalezienie miejsca w obecnych realiach to często ok 20-30 minut krążenia w dzień. Wieczorem jest łatwiej, ale pamiętajmy, że zamknięte są centra handlowe, siłownie, a restauracje serwują posiłki tylko na wynos (co będzie, gdy wszystko znów zostanie otwarte?) Co z małymi/lokalnymi przedsiębiorcami, które Gdynia tak zawsze wspierała, czy z pozostałymi usługami prowadzonymi przy ul. 10 Lutego? O ile spadnie im sprzedaż, skoro nie będzie gdzie zaparkować?

Zieleni i lasów przecież w Gdyni nie brakuje



Gdynia to jedno z nielicznych miast w Polsce, w którym z każdej dzielnicy można dojść spacerem do lasu. Gdynia to jedno z nielicznych miast w Polsce, w którym z każdej dzielnicy można dojść spacerem do lasu.
Gdynia jako jedno z nielicznych, a może jedyne miasto w Polsce, dysponuje dostępem do lasów z każdej swojej dzielnicy. Nawet z centrum jest 10-15 minut piechotą, by znaleźć się w lesie na Działkach Leśnych i móc odsapnąć od gwaru Śródmieścia.

Ostatnio pojawiła się informacja dotycząca poszerzenia strefy płatnego parkowania. Mieszkańcy zyskaliby aż 100 m więcej do parkowania od miejsca zamieszkania. W moim przypadku oznacza to, że mógłbym zaparkować (a raczej upolować miejsce) 300 m od domu, wypakować dzieci (mam dwójkę małych), zakupy, psa i ruszyć obładowany na 300-metrowy spacer, zadowolony, że w końcu gdzieś udało się znaleźć miejsce. Najlepiej niech jeszcze pada deszcz.

Uśmiechnij się... chyba że mieszkasz w centrum



Ostatnia kwestia to odtworzenie historycznego szpaleru drzew wzdłuż ul. 10 Lutego i inne tego typu pomysły. W przedwojennej Gdyni jeździły konie, a samochód pojawiał się raz, dwa razy dziennie. Gdynia nigdy nie potrzebowała historii, to Gdynia tworzyła historię, będąc najbardziej nowoczesnym miastem w Polsce. To mieszkańcy Gdyni zawsze stali murem za rządzącymi, bo rządzący chcieli dla mieszkańców jak najlepiej.

Obecnie stanowisko władz miasta mówi jasno: Gdynia nie ma być przyjazna mieszańcom centrum i innych dzielnic, a ewentualnie turystom, którzy zjadą tłumnie zachwycać się kwietnikami. A hasło naszego pięknego miasta powinno być zmodyfikowane na: Uśmiechnij się, jesteś w Gdyni (chyba że mieszkasz w centrum, bo wtedy nie masz powodów do śmiechu).
Piotr

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (676) ponad 20 zablokowanych

  • Fakty (1)

    Pozwolę sobie przedstawić kilka bezdyskusyjnych faktów celem uproszczenia dyskusji:
    1. Budynki mieszkalne w centrum starych miast zostały postawione za ciasno i przy za wąskich ulicach jak na dzisiejsze wymagania cywilizacyjne. I tak to wygląda we wszystkich miastach na świecie powstałych przed masowym rozwojem motoryzacji.
    2. Miejsc parkingowych w centrum tych miast jest za mało w związku z powyższym faktem właśnie, a nie z powodu ich likwidacji przez miasto (ta likwidacja ten problem tylko uwydatnia ale nie powoduje!)
    3. Skoro tych miejsc jest za mało to karty abonenckie mieszkańca powinny być wydawane maksymalnie w ilości odpowiadającej faktycznej ilości tych miejsc w danej strefie (kwartale ulic), a nie każdemu chętnemu.
    Podsumowując - taka jest natura mieszkania w centrum w starym budownictwie że trzeba sie liczyć z trudnościami w parkowaniu samochodów. To jest fakt więc nie ma w ogóle o czym dyskutować:)
    Zdrowia życzę!

    • 1 5

    • Stare miasto?

      To ja odpowiem tak:

      1. Gdynia nie jest starym miastem nawet na miarę Bydgoszczy,Olsztyna,Slupska, o Gdańsku już nie wspomnę...
      2. Projekt urbanistyczny Gdyni zakładał od samego początku szerokie ulice Takie jak Świętojańska, 10-go Lutego, Władysława IV, Jana z Kolna, Wójta Radkego
      3. Ulice dwu i więcej pasmowe to nie deptaki!!!
      4.Kamienice w centrum Gdyni mają podwórza
      5. Jeżeli miejsc parkingowych przy ulicy nie wystarcza to każde logiczne miasto ma środki i grunty na których można budować nowoczesne parkingi wielopoziomowe
      6. Sposób zarządzania Miastem Gdynia jest mocno dyskusyjny (wydawanie środków np na park na asfalcie czy jakieś chore pomysły z Halo Kultura zamiast realnego zarządzania takim obiektem jakim jest Hala Targowa, budowa giganta handlowego (Riviera) praktycznie w samym sercu miasta co nijak nie przyczyniło się do rozwoju lokalnego biznesu na Świetojańskiej czy innych ulicach Śródmieścia, czy ostatnio genialna decyzja dot ruchu na Świętojańskiej konsekwencją czego jest zniszczony asfalt i całkowicie niejasne zasady poruszania się (miejsca parkingowe z lewej strony drogi są wręcz niebezpieczne gdy nie widać jadącego z góry trolejbusu czy nawet rowerzysty), dodać można jeszcze kilka świetnych decyzji tylko szkoda już czasu, ale najbardziej szkoda naszych pieniędzy bo wszystkie te mądre bardzo decyzje sporo kosztują...

      Także dajmy już spokój z tą propaganda miłości i zacznijmy myśleć! Oczywiście jazda rowerem i spacery są jaknajbardziej ok, ale nie można ludzi do tego zmuszać!

      • 1 1

  • Brak miejsc w centrum

    Władze miasta powinny szybko się otrząsnąć i zrobić coś z miejscami parkingowymi, ponieważ samochodów w Gdyni przybywa a miejsc parkingowych ubywa. Nie da się zrobić z Gdyni miastem rowerowym lub pieszym, oprócz mieszkańców pamiętajmy też o turystach którzy też odwiedzają nasze miasto samochodami. Ale też niech Gdynia pomyśli o parkingach nie kosztem mieszkańców gdzie tylko widzi korzyści finansowe idące z opłat, bo kasę chcą ale nic od siebie nie dają

    • 6 1

  • Ale 3.14erdolicie (1)

    Część z tu pisząc wykrzykuje "rusz d*pę autobusem jezdzij!" Ja bym chciał zobaczyć jak jeden z drugim barany odbieracie dzieciaki z przedszkola dajmy na wzgórzu, robicie zakupy i ogarniacie to wszystko autobusem podczas gdy mniejsze dziecko ma np 2 lata a większe 4. Nie macie cymbałki pojęcia o codzienności w centrum gdyni a uzurpujecie sobie prawo do pouczania innych.

    • 8 6

    • potfur

      Jesteś po prostu niezaradny, wygodny, egoistyczny, i do tego cham bo każdy cham to pijak. W dodatku uważasz, że suv Drzesiki załatwi wszystkie sprawy.

      • 3 1

  • muszą?

    "zmianę pokoleniową" w ich miejsce pojawia się coraz więcej nowych mieszkańców, którzy to samochodami już dysponują i muszą gdzieś parkować.

    Pytanie czy MUSZĄ kupować mieszkanie w centrum, skoro wiedzą, że będzie problem z parkowaniem...

    • 4 0

  • Sporo podróżuję oraz pracuję w zachodniej Europie i z własnego doświadczenia wiem że ścisłe centra miast mają bardzo ograniczoną ilość miejsc parkingowych które zazwyczaj są zarezerwowane dla rezydentów centrum. Jeśli zdarzają się płatne miejsca parkingowe to są one bardzo kosztowne co naturalnie wymusza rotację zaparkowanych na nich samochodów. Śródmieście to nie jest parking! Chodniki nie są po to by oblepić je zaparkowanym złomem! Trzeba tylko zmienić przyzwyczajenia, przyzwyczailiśmy się żeby podjechać i zaparkować pod samymi drzwiami sklepu lub restauracji, ale w żadnej cywilizowanej, Europejskiej aglomeracji to tak nie działa.

    • 4 1

  • (1)

    W Gdyni przeliczając na 1000 mieszkańców jest więcej samochodów niż w Berlinie.... Dużo za dużo, nowe autobusy, kupujemy piękne elektryczne autobusy a na Estakadzie po jednej osobie w samochodzie :-(

    • 3 1

    • "W Gdyni przeliczając na 1000 mieszkańców jest więcej samochodów niż w Berlinie...."

      Ile wagonów metra mamy na osobę w Gdyni, a ile w Berlinie? Znasz jakieś statystyki dotyczące tego, czy tylko powtarzasz slogany o samochodach?

      • 0 0

  • Zdzich

    Gdynia Wielka Wieś. I niewiele się zmieniło.

    • 3 1

  • Zlikwidować parkowanie w centrum. (3)

    Kto chce dostać się do centrum pojedzie komunikacją miejską, rowerem, motorem, hulajnogą lub na pieszo. problem zostanie rozwiązany centrum opustoszeje a firmy z centrum przeniosą się do dzielnic.

    • 1 12

    • Teodor dostałeś na Sreberku przepustkę do sali z komputerem ?? (2)

      • 4 0

      • Pełen odlot

        Może jeszcze jakiś Pana kolega ze Sreberka coś napisze ciekawego to będzie się z czego pośmiać...

        • 1 0

      • To są plany magistratu a nie moje

        Pożyjecie zobaczycie.

        • 0 0

  • Fakty (1)

    1. Gdynia jest miastem od niecałych 100lat

    2. Miasto projektowano od samego początku z założeniem szerokich ulic

    3. Szerokie ulice to nie deptaki

    4. Plan urbanistyczny zakładał miejsca wypoczynku takie jak parki, skwery, bulwar itp

    5. Miasto Gdynia nie ma tylu atrakcji i zabytków co inne miasta takie jak Gdańsk, Poznań, Kraków żeby robić ze Śródmieścia miejsce do spacerów i podziwiania jakie to piękne obiekty otaczają spacerowiczów

    6. Decyzja dot np parkingu na asfalcie na końcu Skweru Kościuszki i związany z tym budżet wydany na kilka donic i ławek to lekka przesada

    7. Decyzja o zmianie ruchu na Świętojańskiej i w konsekwencji niejasne zasady poruszania się (czasem wręcz niebezpieczne) i uszkodzenie asfaltu (co nie było konieczne bo można takie sprawy załatwić tak jak np na Nowym Świecie w Warszawie i postawić znaki zakazu/ograniczenia wjazdu nie niszcząc infrastruktury sprzed zaledwie paru lat

    8. Zarządzanie Halą Targowa daje dużo do myślenia, szkoda żeby obiekt się degradował, a możnaby w łatwy sposób zrobić coś na wzór Hali Koszyki w Warszawie bądź Time Out Market w Lizbonie!

    Także drodzy czytelnicy dajcie sobie chwile na refleksje czy Gdynia Miasto z Morza musi tak wyglądać i czy faktycznie o to chodziło budowniczym tego miasta (niektórzy żyją jeszcze wśród nas...).

    • 7 1

    • Nie głupie tylko nie w tym świecie,tu i tak nikt nie czyta i nie myśli na poważnie o historii itp

      • 1 0

  • Zanim (mieszkając w centrum oczywiście) kupisz samochód udowodnij że masz zagwarantowane miejsce gdzie będziesz parkował to smrodliwe urzadzenie. Przecież to jasne jak Słońce!
    Wiedzą o tym w Singapurze a mimo to ceny samochodów są tam tak wysokie że trzeba naprawdę być bogatym żeby sobie na to cudo pozwolić.

    • 5 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane