• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkaniec: jak parkować w centrum Gdyni?

Piotr
23 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Nieliczni szczęściarze mają w Śródmieściu garaże. Inni muszą szukać miejsc - np. przy ul. 3 Maja. Nieliczni szczęściarze mają w Śródmieściu garaże. Inni muszą szukać miejsc - np. przy ul. 3 Maja.

Znalezienie miejsca parkingowego w centrum Gdyni to często 20-30 minut krążenia, a władze właśnie likwidują kolejne miejsca. Mieszkańcy centrum w zamian za tak poszukiwane miejsca parkingowe otrzymają wątpliwej urody kwietniki, przyciągające niestety osoby żebrzące i uzależnione, które będą miały gdzie sobie "przycupnąć" pomiędzy nagabywaniem przechodniów - pisze nasz czytelnik, pan Piotr z Gdyni.



Czy masz kłopoty z parkowaniem w okolicach domu?

Przypomnijmy: zarówno władze miasta, jak i radni dzielnicy Śródmieście przekonują, że w centrum miasta powinno być więcej zieleni. Nawet kosztem miejsc parkingowych.

Zieleń i piesi najważniejsi w Śródmieściu

Nie wszystkim to się jednak podoba. Prezentujemy list mieszkańca centrum Gdyni - pana Piotra - który opisuje, jak już teraz trudno jest zaparkować nieopodal własnego mieszkania. Oto jego przemyślenia:
***

Gdynię uważam za najpiękniejsze miasto w Polsce, od dziecka byłem nią zafascynowany. Dowodem mojej fascynacji miastem była napisana przeze mnie praca magisterska poświęcona Gdyni jako modernistycznemu miastu, w którym tak cudownie się żyje i mieszka... Jednak w ostatnim czasie pojawia się coraz więcej inwestycji, koncepcji i pomysłów, które bezpośrednio utrudniają życie mieszkańcom centrum. Jestem mieszkańcem kamienicy przy ul. 10 Lutego 19Mapka i mam wykupione "miejsce" w strefie płatnego parkowania. Strefa ta ogranicza się do możliwości pozostawienia samochodu w kwadracie ulic:

W Strefie Płatnego Parkowania obszar ten określony jest jako 200 m od miejsca zamieszkania. A teraz fakty: problem z parkowaniem w tej strefie był zawsze. Jest to związane zarówno z liczbą sklepów, restauracji i innych punktów usługowych, jak i z bliskością C.H. Batory. Problem z miejscami był szczególnie w ciągu dnia, w sezonie oraz w godzinach popołudniowych przez cały rok. Piszę "problem", bo najczęściej wystarczyło jednorazowe, dodatkowe objechanie strefy, żeby takowe miejsce znaleźć.

Samochodów przybywa, Gdynia "upiększa" okolicę



W tym miejscu chciałbym zaznaczyć jeszcze jedną ważną rzecz: kamienice w centrum w ok. 50 proc. są zamieszkiwane przez osoby starsze, które nie posiadają samochodów. Cały czas ze względu na - nazwijmy to - "zmianę pokoleniową" w ich miejsce pojawia się coraz więcej nowych mieszkańców, którzy to samochodami już dysponują i muszą gdzieś parkować.

Co na to Gdynia? Gdynia uruchamia inicjatywę, która ma na celu "upiększenie" naszego miasta. Jak to zrobić? Na ul. 10 Lutego powstaje nowy budynek mieszkalny, na ul. Batorego powstał nowy budynek mieszkalny, kolejny nowy budynek mieszkalny to inwestycja "Plac Unii" powstająca przy ul. Armii Krajowej. Trzy potężne inwestycje zwiększające liczbę mieszkańców centrum, a co za tym idzie niezbędnych miejsc parkingowych, bo dość często, pomimo zakupionego miejsca w hali garażowej, rodzina posiada drugi samochód, który będzie musiała postawić w strefie. Co robi Gdynia dla mieszkańców centrum?

  1. Likwiduje całkowicie miejsca parkingowe na ul. 3 Maja.
  2. Zmniejsza o sześć liczbę miejsc na ul. Władysława IV, rzekomo powstaje miejsce na wyładunek towaru dla okolicznych punktów usługowych, ale ani jeden z punktów usługowych z tego nie korzysta. Wszystkie punkty usługowe w obszarze ulic 10 Lutego i Władysława IV zaopatrzenie przyjmują od "podwórka", od strony ul. Batorego i robią to od godziny 5 rano codziennie. C.H. Batory oraz C.K Kwiatkowski mają własną strefę rozładunkową wewnątrz budynku.
  3. Likwiduje całkowicie największą liczbę miejsc parkingowych (dostępnych w mojej strefie), czyli cały pas ul. 10 Lutego.

Co w zamian? Zamiast tak poszukiwanych miejsc parkingowych będą wątpliwej urody kwietniki, przyciągające niestety osoby żebrzące i uzależnione, które będą miały gdzie sobie "przycupnąć" pomiędzy nagabywaniem przechodniów.

Znalezienie miejsca w obecnych realiach to często ok 20-30 minut krążenia w dzień. Wieczorem jest łatwiej, ale pamiętajmy, że zamknięte są centra handlowe, siłownie, a restauracje serwują posiłki tylko na wynos (co będzie, gdy wszystko znów zostanie otwarte?) Co z małymi/lokalnymi przedsiębiorcami, które Gdynia tak zawsze wspierała, czy z pozostałymi usługami prowadzonymi przy ul. 10 Lutego? O ile spadnie im sprzedaż, skoro nie będzie gdzie zaparkować?

Zieleni i lasów przecież w Gdyni nie brakuje



Gdynia to jedno z nielicznych miast w Polsce, w którym z każdej dzielnicy można dojść spacerem do lasu. Gdynia to jedno z nielicznych miast w Polsce, w którym z każdej dzielnicy można dojść spacerem do lasu.
Gdynia jako jedno z nielicznych, a może jedyne miasto w Polsce, dysponuje dostępem do lasów z każdej swojej dzielnicy. Nawet z centrum jest 10-15 minut piechotą, by znaleźć się w lesie na Działkach Leśnych i móc odsapnąć od gwaru Śródmieścia.

Ostatnio pojawiła się informacja dotycząca poszerzenia strefy płatnego parkowania. Mieszkańcy zyskaliby aż 100 m więcej do parkowania od miejsca zamieszkania. W moim przypadku oznacza to, że mógłbym zaparkować (a raczej upolować miejsce) 300 m od domu, wypakować dzieci (mam dwójkę małych), zakupy, psa i ruszyć obładowany na 300-metrowy spacer, zadowolony, że w końcu gdzieś udało się znaleźć miejsce. Najlepiej niech jeszcze pada deszcz.

Uśmiechnij się... chyba że mieszkasz w centrum



Ostatnia kwestia to odtworzenie historycznego szpaleru drzew wzdłuż ul. 10 Lutego i inne tego typu pomysły. W przedwojennej Gdyni jeździły konie, a samochód pojawiał się raz, dwa razy dziennie. Gdynia nigdy nie potrzebowała historii, to Gdynia tworzyła historię, będąc najbardziej nowoczesnym miastem w Polsce. To mieszkańcy Gdyni zawsze stali murem za rządzącymi, bo rządzący chcieli dla mieszkańców jak najlepiej.

Obecnie stanowisko władz miasta mówi jasno: Gdynia nie ma być przyjazna mieszańcom centrum i innych dzielnic, a ewentualnie turystom, którzy zjadą tłumnie zachwycać się kwietnikami. A hasło naszego pięknego miasta powinno być zmodyfikowane na: Uśmiechnij się, jesteś w Gdyni (chyba że mieszkasz w centrum, bo wtedy nie masz powodów do śmiechu).
Piotr

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (676) ponad 20 zablokowanych

  • Każdy by chciał parkować pod swoim oknem w centrum Gdynii

    W Japoni w wielu miastach przed kupnembsamochodu musisz określić gdzie samochód będzie parkowany. Miasto nie ma obowiązku zapewnić w centrum parkingow dla mieszkańców czy firm które się tam się znajdują. Ulice , płace chodniki to przestrzeń wspólna nie jest zrozumiałe dlateczego miasto miałoby zapewniać prywatne miejsca parkingowe . Nie mieszkam w centrum ale za miejsce garażowe musiałem zapłacić . Dziwie się ze straż miejska nie karze tych kierowcow ktorzyparkuja wmiejscach nie dozwolonych a szczególnie na trawnikach i ciężkich suwów parkują ych na chodnikach

    • 10 15

  • Coś nie tak (1)

    Czy trojmiasto.pl czasem nie jest o poglądach skrajnie prawicowych, bo to nagonka na włodarzy trojmiejskich ( mają nie jedno za kołnierzem) jest zbyt napastliwa, czy ten portal nie powstał po to aby rozwiązywać problemy tylko po to, aby rdzennych mieszkańcy zniechęcić do sposobu rządzenia .

    • 4 18

    • też mam takie wrażenie

      • 1 1

  • Kląby,kwietniki,ławki,parkowanie (1)

    Popieram opinię Pana Piotra,ponieważ też tak odczuwam,a likwidacja miejsc postojowych nie jest uzgadniana z mieszkańcami,a to my dajemy i płacimy daniny do UM,aby ZDiZ miało za co budować kwietniki,kląby ławki dla bezdomnych bo zdrowy mieszkaniec ulicy nie usiądzie na ławce,gdzie wcześniej siedział,pił,spał itp,sprawy robił bezdomny-brudny, miasto dla każdego mieszkańca powinno zagwarantować miejsce postojowe dla pojazdu,bo z tego mają pożytki,a nie powinni ograniczać miejsc postojowych, było by miło jakby się ktoś z władz wypowiedział,bo też mam takie wrażenie,że UM nie jest przychylny dla mieszkańca

    • 21 8

    • Chciałbym zauważyć ze rowniezmiezkam w Gdyni i płace podatki

      I podoba mi się ze Urząd miejski zwiększa terenu zielone kosztem prywatnychparkingow.

      • 2 3

  • Parking przy Batorym jest pusty... (4)

    Następny gościu który kupił samochód i myśli że koszty samochodu to tylko paliwo. Mieszkańcy centrum powinni płacić jak inni przyjezdni. Właściwie mieszkań w centrum traktują przestrzeń publiczną jak prywatna ... im się należy bo kupili samochód !!!

    • 12 23

    • kup mu abonamet na rok za 1,5tysia to pogadamy (3)

      co z typ.

      • 1 7

      • co to znaczy kup

        to on chce mieć luksus posiadania dwóch samochodów i mieszkania w centrum więc niech za to płaci

        • 5 3

      • a kto mu kaze kupowac ten abonament?

        • 1 0

      • to dużo? no bez jaj

        a za ile byś chciał? takie są koszta.

        • 2 1

  • za prog zwalniajacy na srodku Borchardta osoba odpowiedzialna powinna wyleciec z pracy (1)

    ten prog umieszczony jest tam przez malpia zlosliwosc jakiegos urzedasa, do tego beznadziejne oznakowanie. To symbol arogancji i glupoty urzedasow z UM Gdynia

    • 16 7

    • A co ci przeszkadza ten próg? No chyba że chce się przetestować sprint to inna sprawa. Zapraszam na lotnisko, możesz wynajac i się tam ściga .

      • 0 0

  • Parkować prawidłowo

    • 4 0

  • Panie Piotrze

    miejsca parkingowe ma Pan na podwórku, zaraz za kamienicą.

    • 5 10

  • Dlaczego miasto miałby zapewniać właścicielom (14)

    prywatnych mieszkań i prywatnych samochodów miejsca parkingowe?

    • 15 14

    • A dlaczego miasto ma zapewniać użytkownikom prywatnych rowerów całą infrastrukturę rowerową? (11)

      Jeździjcie sobie tymi złomami po prywatnym polu teściowej.

      • 13 6

      • to może pójdźmy dalej (7)

        dlaczego miasto ma finansować drogi?

        • 6 5

        • Bo kierowcy płacą podatek drogowy. (5)

          Do tego przyczyniają się do rozwoju lokalnej gospodarki (transport, warsztaty, myjnie, stacje benzynowe, sklepy motoryzacyjne...)

          • 7 3

          • (3)

            ... płatne parkingi, garaże - nadążasz?

            twój samochód zaparkowany gdziekolwiek poza garażem albo wyznaczonym miejscem parkingowym jest dla miasta zbędny :)

            • 3 5

            • Tak jak twój rower. (2)

              • 7 2

              • rower trzymam na swoim prywatnym terenie (1)

                • 3 5

              • klatka schodowa wieżowca to nie jest prywatny teren

                • 2 2

          • bzdura. żadnego podatku na rzecz miasta nie płacą

            a ciągną najwiecej

            • 3 3

        • Żeby karetka dojechała po twoja matkę czy ojca

          • 0 0

      • ponieważ rower po ruchu pieszym jest najmniej terenochłonnym sposobem poruszania się po mieście (2)

        miasto przyjazne dla rowerów to miasto przyjazne dla wszystkich. (również: paradoksalnie, przyjazne dla kierowców nie mających innej opcji jak jazda samochodem).

        • 2 5

        • "terenochłonnym " (1)

          to słowo w komentach często się pojawia, widać, że jakiś przyjaciel rowerów generuje ruch na forum

          • 3 1

          • Zwykły hipster-cyklogłupek.

            • 3 1

    • bo Pan Piotr tak chce

      • 3 3

    • Bo płacą podatki dla miasta?!

      • 0 0

  • Ja chce miejsce na jacht (3)

    Tak jak jeden z komentujących napisał. Stać mnie na zakup jachtu, chce mieć go gdzie zaparkować po wydokowaniu, proszę o zapewnienie mi przez miasto miejsca na mój jacht na drodze publicznej pod moim domem. Tylko nie za drogo, bo biorę jachcik w kredyt.

    • 6 11

    • Ręce opadają

      Czy Ty człowieku wiesz o czym bredzisz?

      • 2 0

    • (1)

      To tak trochę nie to samo..

      • 0 0

      • Ale tylko troche. To tzw. przejaskrawienie, celowy zabieg stylistyczny.

        • 0 1

  • Parkowanie w Centrum (2)

    Ciesze się, że p.Piotr odważył się aby zwrócić uwagę na ''znikające miejsca parkingowe''. popieram go w całości. w centrum dzieje się źle, a można było np. odświeżyć chodnik i miejsca parkingowe + dołożyć nowe drzewa. Trzeba szukać kompromisów! Osoby piszące o wykupywaniu miejsc postojowych, piszące o braku kłopotów z parkowaniem zdecydowanie nie są posiadaczami aut i w moim odczuciu po prostu zazdroszczą innym. Likwidowanie parkingów powoduje, że osoby z poza centrum nie chcą tu przyjeżdżać i "zostawiać pieniędzy" wolą pojechać w bardziej dla nich komfortowe miejsce, a sklepy, knajpy ...na tym tylko tracą = traci miasto.
    Ciekawa jestem, co miało na celu zlikwidowanie parkingu na końcu Skweru oraz pod Rivierą przy Bulwarze, a teraz miejsc na 3 Maja i 10 Lutego ... - chyba odstraszenie mobilnych turystów, przyjezdnych z okolic i mieszkańców.
    Gdynia zawsze była dla mnie miastem liczącym się z mieszkańcami, ale od jakiegoś czasu obserwuje zmiany na gorsze... :( Dodam, że mieszkam w centrum od urodzenia prawie ponad 30 lat i nigdy nie chciałam się z stąd wyprowadzać.
    Mam nadzieje, że UM wypowie się w sprawie parkingów i nas wszystkich zaskoczą z alternatywnymi rozwiązaniami na parkowanie w Centrum.

    • 28 8

    • turysta przyjedzie do miasta, zaparkuje pod kwaterą na gwarantowanym miejscu albo w hotelu i "pójdzie na miasto" czyli: wypożyczy samochód, wypożyczy rower, wypożyczy hulajnogę albo inne uto. opcjonalnie skorzysta z ubera, taksówki albo komunikacji miejskiej. będzie chciał gdzieś pojechać samochodem to tak zrobi i zaparkuje na płatnym parkingu. kto normalny będzie parkował na 3 maja, 10 lutego czy innej bocznej ulicy gdzieś na trawie czy chodniku skoro można zaparkować na parkingu. już wiem kto, janusz którego jedyny wkład w budżet miasta to zakupy bronków w żabce po drodze na plaże - gdzie je zostawi

      • 0 6

    • Ale bzdury...

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane