- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (170 opinii)
- 2 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (353 opinie)
- 3 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (69 opinii)
- 4 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (72 opinie)
- 5 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (131 opinii)
- 6 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (427 opinii)
Mikrowybuchy na Trasie Sucharskiego
Ziemia zadrżała i to siedmiokrotnie. Na szczęście to nie trzęsienie ziemi w Trójmieście, a prace przy budowie Trasy Sucharskiego. Drogowcy sprawdzają, czy podziemne wybuchy wzmocnią grunt, po którym pobiegną nasypy przyszłego węzła "Ku Ujściu".
W poniedziałek na budowie środkowego odcinka Trasy Sucharskiego, tuż obok skrzyżowania ul. Ku Ujściu z ul. mjr Sucharskiego , rozpoczęto doświadczenia, które mają dać odpowiedź na pytanie: jak wzmocnić podłoże, by wybudować na nim nasypy?
Na specjalnie przygotowanym poletku doświadczalnym dokonano siedem odwiertów, do których wprowadzono materiał wybuchowy - amonit. Jego eksplozję wywołał impuls elektryczny.
Czemu mają służyć wybuchy? Każdy z nich ma wzruszyć, a przez to zagęścić grunt i tym samym zwiększyć jego nośności. Dlaczego zwiększyć a nie osłabić? Bo po wybuchu znikną dziury, czyli wolne przestrzenie między warstwami gruntu. Materiał wybuchowy stosuje się w tych miejscach, gdzie konwencjonalne metody wymiany podłoża zajęłyby wiele czasu.
To nie pierwsze tego rodzaju prace na terenie Gdańska przy zastosowaniu metody . Już w 1979 r. wzmocniono dno morskie pod falochrony w Porcie Północnym o długości ok. 700 m. 11 lat temu tą metodą przygotowano teren pod nasyp, na którym powstał wjazd na most wantowy. Wtedy szczególnie mieszkańcy wysokich budynków mogli odczuć ich chwianie.
Jedną z większych wykonanych na terenie Pomorza i zarazem całego kraju operacji wzmocnienia podłoża przy zastosowaniu mikorowybuchów było zagęszczenie w 1984 r. gruntów na terenie budowy elektrowni jądrowej w Żarnowcu.
Środkowy odcinek Trasy Sucharskiego liczy ok. 2,7 km długości. Wykonuje go firma Skanska, a inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne. Wykonawca za budowę dwujezdniowej drogi wraz z Węzłem Ku Ujściu otrzyma 184 mln zł. Odcinek ma być gotowy pod koniec 2012 r.
Podziemne mikrowybuchy mają na celu wzmocnić grunt.
Opinie (46) 2 zablokowane
-
2011-08-23 11:56
"Polska w budowie" a tu ktoś robi jakieś wrogie wybuchy. Kaczor, Ty wiesz kogo mam na mysli...
- 0 0
-
2011-08-23 12:00
Jako inżynier drogowy
miałem bezpośrednią stycznośc z ta metodą podczas budowy A2 na odcinku Koło - Dąbie. I musze przyznać , że tam spartolili robotę. Wszystko bylo pieknie fajnie, dopoki autostrady nie otwarto dla ruchu. W ciągu paru miesiacy droga siadła na odcinku okolo 100 metrów o około 20 cm. Poza tym aby mikrowybuchy były skuteczne, na grunt, który należy zmocnić, należy nasypać platformę z piasku o grubości ok 1 - 1,5 m i dopiero wykonywać odwierty i mocowac ładunki. Wtedy piasek wsypuje się do otworu po wybuchu i go wzmacnia. Oczywiście nie wolno robić tego w czasie mrozów, o czym wtedy wykonawca nie zawsze pamiętał...Pozdrawiam
- 7 14
-
2011-08-23 12:08
he
zapomnieli dodac ze to przykladowy filmik
- 1 1
-
2011-08-23 12:18
Szlezwig Holstein wykonał te prace za darmo
...ciekawe ile kosztują te.
- 4 3
-
2011-08-23 12:42
Bursztyn lata w powietrzu po takim wybuchu?
, może opatentowalibysmy nowy sposób wydobycia bursztynu?a tak na serio, nie awrto było , odkrywkowo, przecież to tylko kilka metrów ziemi, zabrac stamtąd bursztyn?Pierwsza autostrada / droga na swiecie , zbudowana na bursztynie : p
- 0 3
-
2011-08-23 12:45
my tu strzelamy
A-MO-NI-TEM!!!!
- 1 0
-
2011-08-23 13:03
Niestety nie można zaznaczyć wszystkich opcji w ankiecie, bo moim skromnym zdaniem, wszystkie cztery sa ważne, żeby ine napsiać ch..nie, aby system infrastrukturalnych naczyń drogowych Trójmiasta, mógł sensownie funkcjonować.Dla górnego tarasu Gdańska: Trasa W-Z i Słowackiego.Dla systemu tranzytowo - logistycznego, bez "S7" i Mjr Sucharskiego(z mieć nadzieję wyrążonym "TeBeeMem" tunelem), nie ma co marzyćo udrożenieniu/odciązeniu ul. Elbląskiej.
- 2 0
-
2011-08-23 13:58
Południowa Obwodnica Gdańska
to nie jest inwestycja za kasę Gdańska. Pamiętajmy o tym, bo nasz Prezydent o tym nie wie i podczepia ją pod siebie. Nie neguję tego, że cały kraj z GD
- 2 1
-
2011-08-23 14:00
Dramat
mieszkam na olszynce i od miesiąca są odczuwalne wstrząsy niekiedy nawet wieczorami, dobrze że wiem gdzie szukać sprawców popękania domu
- 1 10
-
2011-08-23 14:30
to tak jak pryszcz wycisnac !
tak zrozumialem.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.