- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (172 opinie)
- 2 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (357 opinii)
- 3 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (69 opinii)
- 4 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (72 opinie)
- 5 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (131 opinii)
- 6 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (427 opinii)
Mikrowybuchy na Trasie Sucharskiego
Ziemia zadrżała i to siedmiokrotnie. Na szczęście to nie trzęsienie ziemi w Trójmieście, a prace przy budowie Trasy Sucharskiego. Drogowcy sprawdzają, czy podziemne wybuchy wzmocnią grunt, po którym pobiegną nasypy przyszłego węzła "Ku Ujściu".
W poniedziałek na budowie środkowego odcinka Trasy Sucharskiego, tuż obok skrzyżowania ul. Ku Ujściu z ul. mjr Sucharskiego , rozpoczęto doświadczenia, które mają dać odpowiedź na pytanie: jak wzmocnić podłoże, by wybudować na nim nasypy?
Na specjalnie przygotowanym poletku doświadczalnym dokonano siedem odwiertów, do których wprowadzono materiał wybuchowy - amonit. Jego eksplozję wywołał impuls elektryczny.
Czemu mają służyć wybuchy? Każdy z nich ma wzruszyć, a przez to zagęścić grunt i tym samym zwiększyć jego nośności. Dlaczego zwiększyć a nie osłabić? Bo po wybuchu znikną dziury, czyli wolne przestrzenie między warstwami gruntu. Materiał wybuchowy stosuje się w tych miejscach, gdzie konwencjonalne metody wymiany podłoża zajęłyby wiele czasu.
To nie pierwsze tego rodzaju prace na terenie Gdańska przy zastosowaniu metody . Już w 1979 r. wzmocniono dno morskie pod falochrony w Porcie Północnym o długości ok. 700 m. 11 lat temu tą metodą przygotowano teren pod nasyp, na którym powstał wjazd na most wantowy. Wtedy szczególnie mieszkańcy wysokich budynków mogli odczuć ich chwianie.
Jedną z większych wykonanych na terenie Pomorza i zarazem całego kraju operacji wzmocnienia podłoża przy zastosowaniu mikorowybuchów było zagęszczenie w 1984 r. gruntów na terenie budowy elektrowni jądrowej w Żarnowcu.
Środkowy odcinek Trasy Sucharskiego liczy ok. 2,7 km długości. Wykonuje go firma Skanska, a inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne. Wykonawca za budowę dwujezdniowej drogi wraz z Węzłem Ku Ujściu otrzyma 184 mln zł. Odcinek ma być gotowy pod koniec 2012 r.
Podziemne mikrowybuchy mają na celu wzmocnić grunt.
Opinie (46) 2 zablokowane
-
2011-08-23 14:54
A co ty zrobiłeś dla Gdańska?
zamiast robić zdjęcia na tle cudzych inwestycji panie prezydencie?Biadolenie ludzi mieszkających w Gdańsku to odpowiedź na koszmarne warunki życia jakie oferuje to miasto za kolejnych kadencji obecnego prezydenta.Brak inwestycji w infrastrukturę przekłada się bezpośrednio na niski poziom życia mieszkańców spadek ich dochodów zły stan zdrowia i mniejszą produktywność czyli bezpośrednio na spadek dochodów miasta.No ale pensyjka na ciepłych posadkach rodziny i znajomych królika nie zależy i nigdy nie zależała od jakości świadczonej przez nich pracy.A najśmieszniejsze jest to gdy pani po zaocznym liceum dla dorosłych sprawdza kompetencje przyszłego pracownika budżetówki który nauki pobierał w szkołach dziennych w kraju jak i poza granicami ojczyzny włada obcymi językami i ma kwalifikacje do zajmowania wszystkich stanowisk urzędniczych w UM. I jak myślicie dostał posadę jeśli nie jest ani rodziną ani znajomym królika?
- 3 4
-
2011-08-23 17:18
Aczy to jest bezpieczne dla środowiska bo jak nie to dzwonie zaraz na Greenpeace (1)
- 0 4
-
2011-08-23 23:15
wystarczy poszukać
bezpieczne - za wiki:"Amonit – materiał wybuchowy, w którym głównym składnikiem jest azotan amonu, będący także utleniaczem. Drugim składnikiem jest związek o właściwościach wybuchowych (np. nitrogliceryna lub trotyl), a trzecim rozdrobniona substancja palna, np. mączka drzewna lub pył aluminiowy.Amonity są mało wrażliwe na bodźce cieplne i mechaniczne. Znajdują zastosowanie w przemyśle wydobywczym."azotan amonu:"Saletra amonowa jest jednym z najlepszych nawozów mineralnych (zawiera ok. 34% azotu). W celu zmniejszenia właściwości higroskopijnych i wybuchowych saletry nawozowej, dodaje się do niej domieszki magnezji, węglanu wapnia lub gipsu. Tak otrzymane saletry amonowe są produktem uniwersalnym, nadającym się do przedsiewnego i pogłównego nawożenia na wszystkich glebach i pod wszystkie rośliny. Saletra amonowa "30% N" (o zawartości 30% azotu) należy do grupy nawozów amonowo-saletrzanych. Połowę azotu zawiera w formie amonowej, drugą połowę w formie azotanowej. Łączy więc w sobie właściwości zarówno soli amonowych, jak i saletr. Przy stosowaniu na glebach zasadowych pożądane jest przykrycie nawozu glebą w celu uniknięcia strat azotu."
- 4 0
-
2011-08-23 18:28
Czarny Dwór
W latach 70-tych zbudowano nową ulicę łaczącą Przymorze z al. Hallera czyli Czarny Dwór. Tam była zastosowana metoda wstrzykiwanie betonu w ziemię o ile dobrze pamiętam to była tzw. metoda Cebertowicza. Polegała na tym aby wzmocnić grunt pod ulicę. Ta metoda się sprawdziła, po ponad 30 latach nadal jest w dobrym stanie i co najwyżej trzeba tylko wymienić warstwę asfaltu aby była równa ulica.
- 1 0
-
2011-08-23 19:01
Na Trasie kapitana Franciszka Dąbrowskiego !!!
Sucharski nie zasłużył na to, aby go honorować w jakikolwiek sposób.
- 2 0
-
2011-08-23 19:48
gdyby kogoś to interesowało, ja po zjedzeniu nieświeżego ciasta dziś też miałem mikrowybuchy, na tronie.
- 2 0
-
2011-08-23 20:17
. (1)
Dzięki temu filmikowi, po raz pierwszy zobaczyłam pracujących budowlańców w godzinach ich pracy, a nie 5 stojących w kółeczku i w środku jeden z łopatą udający że coś kopie xD.
- 0 0
-
2011-08-23 21:10
Ale te wybuchy robi jakaś laska czyli drgać musiało nieźle. ;D
- 0 0
-
2011-08-24 00:09
ta pani mówi, ze buduje firma skaŃska! dla niezorientowanych - skaNska.
- 0 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.