- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (452 opinie)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (41 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (164 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (279 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
- Jeden z naszych akcjonariuszy bierze udział w budowie autostrady na Węgrzech. Rząd węgierski zaakceptował wszystkie warunki, a cena jest o 30 procent wyższa niż zaoferowana przez nas na autostradę A1. Na dodatek ma ona być realizowana według podobnego systemu finansowania i jest to podobny projekt - twierdzi Bernardy Pisarski, dyrektor handlowy Gdańsk Transport Company.
Odnosi wrażenie, że rząd specjalnie tworzy tak nieprzyjazną atmosferę wobec autostrady A1 i GTC, aby zerwać umowę. Tym bardziej, że nigdy wcześniej rząd nie miały zastrzeżeń co do ceny inwestycji. Rząd zaakceptował ją parafując umowę w sierpniu 2002 roku, a w listopadzie 2003 roku zapewniono, że cena nie jest problemem.
- Dopiero w marcu tego roku zażądano od nas obniżenia jej o 30 procent, co jest nie do przyjęcia, gdyż oznaczałoby to realizację inwestycji poniżej jej kosztów - podkreślił Pisarski.
Andrzej Różański, p.o. przewodniczący pomorskiego SLD, zwrócił uwagę, że z przedstawionych danych wynika, że cena proponowana przez GTC jest o około 1,3 mln euro za kilometr wyższa niż średnia cena w Niemczech czy Czechach.
- Wynika z tego, że GTC zażądało około 5 milionów euro za kilometr podczas gdy w Niemczech czy Czechach buduje się za 3,5 -4 miliony euro za kilometr - powiedział Różański.
Pisarski nie chciał odnosić się do przedstawionych cen. Zaznaczył jednak, że cena zaoferowana przez GTC jest poniżej standardowych cen europejskich. Jako przykład podał, że cena jednego kilometra autostrady na Węgrzech wynosi 7,5 mln euro, a droższą inwestycją jest także polska autostrada A2.
Różański przyznał jednak, że zasady partnerstwa publiczno- prywatnego, na których ma powstać autostrada A1, odciążają rząd, gdyż to koncesjonariusz, a więc GTC dba o środki, m.in. także zaciąga kredyty na budowę. Oczywiście sama inwestycja musi równieść przynieść zysk.
- Na razie warto jeszcze negocjować kwestię ceny. Jest jednak prawdopodobne, że umowa zostanie zerwana, jeśli strony nie dojdą do porozumienia - stwierdził Różański.
Różański zaznaczył, że umowa koncesyjna, zgodnie z przepisami, już dawno powinna wygasnąć. Została bowiem podpisana w 1998 roku i wciągu pół roku GTC miało przedstawić projekt inwestycji i go rozpocząć. Była jednak przedłużana przez rząd i tak trwa to prawie 6 lat.
Marszałek województwa Jan Kozłowski zastanawia się, czemu problem ceny pojawił się akurat teraz.
- Podczas negocjacji w sprawie koncesji coś przecież było przedmiotem przetargu i cena pewnie była znana. Dwa lata temu parafowano umowę i nikt nie mówił o cenie. Czemu wtedy nikt nie zwrócił na to uwagi? - pyta Kozłowski.
Zaznacza, że wobec zauważalnej niechęci rządu wobec rozpoczęcia budowy autostrady A1 kwestia ceny, która właśnie wypłynęła może być pretekstem do zerwania umowy z GTC.
- Nawet jeśli, to dobrze byłoby, żeby rząd zadecydował w końcu, czy podpisuje umowę, czy też ją zrywa. Po co przeciągać tą sprawę - uważa marszałek.
Kozłowski dodaje, że wyższa cena inwestycji oznacza niższą cenę późniejszej eksploatacji. Użycie bowiem tańszych materiałów może sprawić, że autostrada będzie gorszej jakości.
Pisarski zwrócił uwagę, że rząd zażądał obniżenia standardu autostrady, co też zostało zrealizowane. Jednocześnie GTC jeszcze raz przeliczyło koszty inwestycji i samo obniżyło cenę o około 200 tys. euro za kilometr.
- Czekamy na ostateczne decyzje. Jeśli rząd pozostanie przy swoich warunkach cenowych, które dla nas są nie do przyjęcia, to zażądamy zwrotu kosztów przygotowania inwestycji i opłaty koncesyjnej - podsumowuje Pisarski.
Opinie (48)
-
2004-03-24 11:25
a ile za ta kasę byloby.....standaru w autostradach
"Fakt": 65 tys. zł rocznie na paliwo, 47 tys. za telefon - nikt tak daleko nie jeździ i równie długo nie rozmawia, co nasi posłowie. Rzecz jasna na koszt podatnika. W ubiegłym roku wydali 17 mln zł.
- 0 0
-
2004-03-24 11:37
kombatant
wywiesilem bialom i irackom flage a tu nic
rzadnych seals ben lada przepadl z kretesem- 0 0
-
2004-03-24 11:50
wkuty.....hm...
zaalarmuj Formozę ,
zatoka płytka ,
może go namacają jak przy denku gdzieś z pomuchlami przywarł
bo jeszcze nam wojenną flote wysadzi i jak bedziemy wspierać wujka Sama ,
od razu zrobi mam embargo
na oscypki czy bunca
/nie mylic z Bushem/- 0 0
-
2004-03-24 12:13
żeby te autostrady w takim tępie.........
Rzeczpospolita": Wśród domów jednorodzinnych warszawskiego Wilanowa błyskawicznie wyrósł ostatnio apartamentowiec. Protestujący przeciw budowie sąsiedzi sugerują, że formalności załatwiono szybko, ponieważ jednym z inwestorów jest Jolanta Kwaśniewska.
- 0 0
-
2004-03-24 12:29
ale jaja
lufem do gury podnioslem flaga uni jewropejskiej sie znalazla taka wielka rozcioglem ja - kurde plynie jak rzagluwa
juz niedlugo zblizam sie do londu
widac molo kurs lewo prawo sto dwa rudy
ale czolg muj pruje fale blenkitne
jestem wynalazcom
czolg ala rzagluwa tylko coby wiater sie nie skonczyl
i przed molem muszem wyhamowac bo zgniote masom swojom
a skurczybyki mebli nie dostanom
tylko szkoda ze ben lada przepadl nigdzie go nima a taki plaskaty byl umial juz powiedziec prosze piwo dla pana mego kurde szkoda- 0 0
-
2004-03-24 12:45
Typowe
To opóźnienie wynika z tego, że KOLESIE nie wykupili jeszcze od emerytów, rolników wszystkich działek, po których ma biec autostrada.
- 0 0
-
2004-03-24 14:00
wkuty
spożniłeś sie
plywaleś sobie po zatoce z flagamy UE
a tu w Białymstoku Bin Laden
zaatakowal biurowiec
zółta kartka dla Twojego czołgu- 0 0
-
2004-03-24 14:29
Autostrady w Polsce
Mam 29 lat...ale chyba nie dożyje czasow kiedy w Polsce bedzie 1000km autostard..najważniejsza sprawa jest wyciecie drzew przy drogach(nie jezdzimy juz końmi ktore w lato potrzebuja cienia)----Zobaczcie ile krzyży jest w NA DRZEWACH....
- 0 0
-
2004-03-24 14:40
eee komabatant
nie wierze to chiba klon jakis
muj ben lada zatopiony na dnie zatoki spoczywa
chiba ze go busz i spolka uprowadzili hamy niemyte
jak tak to majom przerombane jak w ruskim czolgu
a plyne pale faje za falom
kurde czolg mi kolysze ale skrzyneczka browarka jeszcze je
kurde zakonski ni ma
ale cusz tam muj wywiad tera zapodal ze mebli nie biorom bo za cienszkie
ahoj czolg wkutego rzagluwa pozdrawia wszystkich marynarzy i kolejarzy- 0 0
-
2004-03-24 15:06
Chcecie autostrady ?????
Jedyna szansa to tak glosowac w nastepnych wyborach, aby znowu wygrala SLD ! Byc moze oni, ich rodziny, znajomi krolika juz sie troche "nachapali" i teraz cosik spadnie z Panskiego stolu dla nas maluczkich.
....moze 1 km autostardy fo 2009 roku ?
...oby...- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.