• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miłośnicy kolei proponują nowy przystanek PKM Karczemki

Maciej Naskręt
11 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Karczemki. To tutaj miałby powstać proponowany przez miłośników kolei przystanek. Karczemki. To tutaj miałby powstać proponowany przez miłośników kolei przystanek.

Miłośnicy kolei zaproponowali władzom województwa budowę nowego przystanku PKM Karczemki zobacz na mapie Gdańska. Miałby powstać w ramach rewitalizacji linii Kokoszki - Glincz. Przedstawiono dwa warianty - z dwoma lub czterema peronami.



Jak oceniasz pomysł miłośników kolei?

Stowarzyszenie Miłośników Kolei Kokoszkowskiej (SMKK) przedstawiło władzom województwa pomorskiego plan budowy dodatkowego przystanku PKM pn. "PKM Karczemki". Inwestycja - według pomysłodawców - miałaby zostać zrealizowana w ramach rewitalizacji linii 229 na odcinku od Karczemek do Glincza.

Ma to być trasa objazdowa na czas modernizacji linii 201 na odcinku Kościerzyna - Gdynia Główna, realizowanej w ramach projektu pn. "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto, Etap I". Po zakończonej modernizacji odcinek objazdowy ma zostać otwarty dla ruchu towarowego i pasażerskiego i być alternatywnym połączeniem Gdańska z Kartuzami i Kościerzyną.

- Idealnie byłoby, gdyby realizacją części kolejowej zajęło się województwo pomorskie wraz z kolejarzami ze spółki PKP PLK. Natomiast węzeł przesiadkowy zrealizowałoby miasto - uważa Krzysztof Nowotarski z SMKK.
Pismo trafiło do władz województwa pomorskiego 7 sierpnia.

Czytaj też: Światełko w tunelu dla kolei na północ Gdyni

  • Wariant I budowy przystanku PKM Karczemki.
  • Wariant II budowy przystanku PKM Karczemki.
  • Plany przebudowy linii na Kaszubach.

Dwa warianty dla przystanku PKM Karczemki



Stowarzyszenie proponuje dwa warianty budowy przystanku PKM Karczemki. Pierwszy zakłada wykonanie przystanku przy jednej krawędzi peronu linii 229. Przy przystanku powstałby parking i pętla dla autobusów miejskich. Dodatkowo należałoby też zbudować ul. Nową Inżynierską. Obowiązkowym elementem byłyby chodniki umożliwiające dojście piechotą lub dojazd rowerem ze wschodniej części Karczemek.

Drugim wariantem jest dołożenie do pierwszego wariantu dwóch krawędzi peronów na linii PKM i umożliwienie przechodzenia z peronu przy linii 229 na te właśnie przy PKM. Po co? Pasażer jadący pociągiem linią z Kartuz, który będzie kończył bieg na Karczemkach, przesiądzie się do składu jadącego w stronę Matarni lub centrum Gdańska. W efekcie nie będzie trzeba prowadzić całego pociągu do Wrzeszcza.

Dodatkowo między peronem na linii z Kartuz a peronem na linii PKM powstałby kolejny parking. W tym celu należałoby zrobić tunel pod linią z Kartuz dla samochodów i autobusów miejskich.

Warto tutaj podkreślić, że miasto Gdańsk szukało niedawno firmy, która opracowałaby koncepcję programowo-przestrzenną na wykonanie ciągu pieszo-rowerowego od kładki nad obwodnicą zobacz na mapie Gdańska do PKM Kiełpinek. zobacz na mapie Gdańska Zamówienie obejmowało opracowanie koncepcji budowy chodnika wraz z niezbędną przebudową infrastruktury. Niestety nie znalazł się wykonawca.

Miejsca

Opinie (143) 1 zablokowana

  • Ten tytuł

    Z tego co wiem to nie miłośnicy kolei zabiegają o ten przystanek,tylko byli prominenci,którzy tam mieszkają oraz z nimi powiązani byli dygnitarze z czasów komuny oraz ich rodziny czyli obecni biznesmeni!!!

    • 8 4

  • Tylko jeżeli rozjazd będzie bezkolizyjny! (3)

    Czym więcej dworców i odgałęzień, tym gorzej ułożyć rozkład jazdy. Jeżeli przy obwodnicy (S6) zostanie zbudowane odgałęzienie w kierunku Kartuz, to pociągi w kierunku Wrzeszcza będą musiały czekać, aż pociąg w kierunku Kartuz zjedzie na nową trasę. Pociąg przejedzie przez dwa rozjazdy, będzie tam zwalniał i blokował całą trasę pkm. jeżeli już ktoś zamierza budować tam rozgałęzienie, to proszę w taki sposób, że będzie to bezkolizyjne – czyli tunel w kierunku Kartuz.

    Zwróćmy uwagę na takt w kierunku Kartuz. Tam pociągi kursują raz na godzinę. Autobus kursuje częściej. Czy naprawdę warto budować tam nowe dworce, gdzie transport publiczny działa dzisiaj dosyć dobrze?

    Może niektóre osoby zapomniały, że pociąg do Kartuz kursuje raz na godzinę i zyskuje pasażerów tylko dla tego, że jedzie szybciej albo co najmniej tak samo szybko jak autobusy. Jest to tylko dla tego możliwe, bo nie zatrzymuje się na każdej stacji. Jeżeli przybędzie stacji i na każdej będzie zatrzymywał się pociąg z i do Kartuz, to zacznie tracić pasażerów.

    • 2 6

    • (2)

      Weź koło i j...j się w czoło. Nie ma czegoś takiego jak rozjazd bezkolizyjny. Poza tym są takie rozjazdy , że nie trzeba zwalniać. Zobacz sobie włączenie PKM w linię 201 w Barniewicach.

      • 0 1

      • Trzy krótkie mosty wystarczą i w każdym kierunku pociągi mogą kursować bez kolizji (1)

        Czyli wg. ciebie nie można utworzyć pomiędzy Gd. Osową, Gd. Rębiechowem i Rębiechowem trójkąt torów w ten sposób, aby żaden pociąg nie wjeżdżał innemu w drogę?

        Trzy krótkie mosty wystarczą i w każdym kierunku pociągi mogą kursować bez kolizji pomiędzy Osową, Rębiechowem i Gdańskiem-Rębiechowem. Sprawdź szkic:

        https://imgur.com/a/ePxk9SU

        • 0 0

        • Mosty są nad ciekami wodnymi - to tak na marginesie. Promień tego łuku z Gd.Rębiechowo do Rębiechowa jest dość mały wymusza jazdę max 30km/h. Poza tym jak sobie wyobrażasz stworzyć różnicę poziomów rzędu 7-8 metrów na tak krótkim odcinku?
          PS. Pociągi nie jeżdżą jak samochody (jeden za drugim) w odstępach sekundowych więc Twój pomysł nie ma racji bytu a tylko podniesieniu kosztów budowy i eksploatacji. Zwłaszcza że linia 201 ma być dwutorowa, a przejazd pociągu przez okręg zwrotniczy przy rozgałęzieniu/ wpięciu lini będzie kilku sekundowy. Reasumując plan jest bezsensowny i kosztogenny.

          • 1 0

  • (1)

    czyli teraz z PKM bedziemy robic tramwaj zatrzymujacy sie co 1 km?

    • 5 5

    • A znasz znaczenie pojęcia PKM?

      • 1 1

  • patrze na mapkę i pytam (1)

    to nie taniej byłoby przenieść w kierunku obwodnicy i robić jeden peron zamiast dwóch?

    dwa kosztują mniej więcej dwa razy tyle

    • 4 0

    • I normalne dojścia dojazdy zbudowac przez te ogródki

      • 0 0

  • rozpoczac budowe

    natychmiast albo jeszcze szybciej...

    • 2 0

  • Pruszcz Gdański - Straszyn Prędzieszyn - Żukowo (1)

    Czekam aż zrewitalizują trasę w temacie.

    • 3 2

    • Po co

      • 2 2

  • Zaspa!

    Jak można było budować kolej która wlasciwie przejezdza przez Zaspe ale nie ma na niej przystanku??

    • 4 0

  • Super pomysł

    Super pomysł również dla mieszkańców Kiełpina Górnego i Kokoszek. Szczególnie wariant z peronami przy obu trasach (klin) z możliwością przesiadek . Gratulacje.

    • 3 0

  • Bzdura

    A co z ludźmi którzy budują wzdłuż nieczynnej lini domy?

    • 0 0

  • czas leci a postępów brak

    kaktusy wyrosną prędzej niż ten odcinek Kiełpinek-Kokoszki powstanie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane