• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Minister chce przekopać Mierzeję

Maciej Sandecki
12 maja 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Rosjanie blokują polskim armatorom żeglugę po Zalewie Wiślanym. - Trzeba zbudować kanał przez Mierzeję - mówi minister gospodarki morskiej i rybołówstwa Rafał Wiechecki.

Jedyna droga z Zalewu na Bałtyk prowadzi przez kontrolowaną przez Rosję Cieśninę Pilawską. W niedzielę rosyjska straż graniczna wstrzymała ruch statków na tym szlaku - robi to od 2003 r., najczęściej przed sezonem turystycznym. Blokada uderza głównie w Żeglugę Gdańską, której wycieczkowe statki pływają codziennie z Elbląga do Kaliningradu.

Negocjacje w sprawie przywrócenia ruchu naszych jednostek powierzono Jarosławowi Czubińskiemu, konsulowi generalnemu RP w Kaliningradzie. - Codziennie spotykam się z rosyjskimi decydentami, ale dostaję odpowiedź, że sprawa jest analizowana - stwierdził wczoraj konsul.

Skąd te problemy? Zdaniem Rosjan żegluga po Zalewie nie jest uregulowana prawnie. Uważają, że umowa między Polską a ZSRR z 1946 r. wygasła. Polskie MSZ już półtora roku temu złożyło projekt nowej umowy, ale zaginął on w szufladach tamtejszego ministerstwa spraw zagranicznych.

W tej sytuacji minister gospodarki morskiej i rybołówstwa Rafał Wiechecki z LPR chce wskrzesić projekt budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. - Najpierw podpiszemy umowę z Rosjanami regulującą żeglugę przez Cieśninę Pilawską, a potem bierzemy się za budowę - mówi Wiechecki.

Pomysł przekopu Mierzei został przeanalizowany już 10 lat temu. Koncepcję przygotował zespół ekonomistów, inżynierów i architektów, którym kierował prof. Tadeusz Jednorał, prezes Pomorskiej Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych. Zawiązano nawet Komunalny Związek Gmin Nadzalewowych. Pomysł popierają wszyscy od wójtów gmin, przez który kanał miałby przebiegać, po marszałka województwa warmińsko-mazurskiego. Teraz zdobył silnego poplecznika w osobie ministra.

- Uważam, że to doskonały pomysł, ale nie chcę, żeby to wyglądało jak wygrażanie pięścią Rosji - zaznacza Wiechecki. - Przekop przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu. To też być albo nie być dla budowanego dużego portu w Elblągu, nad którym moje ministerstwo weźmie patronat.

Zgodnie z koncepcją prof. Jednorała kanał biegłby między Kątami Rybackimi a Krynicą Morską. Liczyłby 1,5 km długości, 40 m szerokości i 5 m głębokości. Te wymiary umożliwiłyby żeglugę dużym statkom towarowym, pasażerskim i rybackim. W ciągu kanału zaplanowano śluzę z wrotami, które pozwoliłyby kontrolować przepływ wody i panować nad sytuacją w razie sztormu. - Budowa będzie kosztować około 80 mln zł, dobrze by było, jakby większą część wyłożyły lokalne samorządy - mówi minister Wiechecki. Ekolodzy obawiają się, że przekopanie Mierzei wpłynie na wzrost zasolenia wód Zalewu.
Jan Kozłowski, Marszałek województwa pomorskiego

Sceptycznie podchodzę do pomysłu. Potrzebne są dokładne analizy ekologów, bo ta budowa to głęboka ingerencja w ekosystem Mierzei. Trzeba o tym dyskutować ostrożnie, bez podejmowania pochopnych decyzji. Budujemy most na Szkarpawie, chcemy rozwinąć turystykę żaglową w delcie Wisły.

Andrzej Ryński, Marszałek województwa warmińsko-mazurskiego

Jeśli nie będzie gwarancji ze strony Rosjan co do możliwości korzystania z Cieśniny Pilawskiej, to trzeba kopać kanał. Ekspertyzy ekologiczne wykazały, że zagrożeń nie ma. Budujemy teraz duży port w Elblągu po to, by odrodzić morską pozycję Elbląga. Bez kanału na Mierzei nie będzie to możliwe.
Not. mac
Gazeta WyborczaMaciej Sandecki

Opinie (109)

  • Powołali zespół ekonomistów, inżynierów i architektów. A gdzie geografowie i ekolodzy? Potem będą wykładać a reczej wywalać wielkie pieniądze w piach (dosłownie i przenośni) jak to ma miejsce na Helu.

    • 0 0

  • nowy minister musi zablysnac

    hahahhaa

    • 0 0

  • Już dawno trzeba było to zrobić, ale dla tego państwa 1.5km hydrobudowy to już hydrozagadka

    Eee,co tu sie oglądac na Rosjan,kiedy wiadomo jacy są.Tak naprawde siedzą se w tej Cieśninie Pilawskiej i celowo nas blokują.Jak padniemy przed nimi ze 20 razy na kolana ale konkretnie to może za lat kilka jakiś nowy putin przywiezie nam uroczystą zgodę na tą drobnostkę-i nie będziemy wiedzieli(media)w co go całować.Premier wystęka sakramentalne yes*3(juz będzie siwiutki i łysy:)Kultura morska jest u nas na takim poziomie że dalsza gnuśność w tej sprawie spotka sie z ogólnym zrozumieniem.Dlaczego?Bo Polakom brak jest silnego ciśnienia na morze...

    • 0 0

  • i o to chodzi!

    • 0 0

  • Czy Jacek Kurski zbada historię przodków nowego prezesa TVPiS?

    Czy też ten wybitny polityk zarezerwował ten przywilej tylko dla polityków Platformy?

    • 0 0

  • Pamiętam jak pomysł przekopu mierzei był dyskutowany

    od samego początku jestem za tym pomysłem Polakom brak pewności siebie w podejmowniu strategicznych decyzji a to skutkuje potem w pszyszłości. Kolejne pokolenia będa nas przeklinać za brak "jaj". w takich kwestiach nie powiniśmy kierować się głównie zasadą ekonomiczną no bo: Gas z Norwegii podobno droższy(myślę że i rosyjski niezbyt długo bedzie jeszcze taki tani) ale jednak uniezależnienie od Rosji było by bezcenne gdyby plany Buzka weszły w zycie pewnie bysmy już kończyli budowę gazociągu z Norwegii i chociaż raz "Polak był by mądry przed szkodą" a i prestiż nasz by wzrósł inne kraje podziwiały by nas za zapobiegliwość a gazociąg północny "mógłby nam skoczyć". Teraz ta Mierzeja ludzie nie ma co sie zastanawiać nad skutkami ekologicznymi trzeba kopać i to już!! Ruscy nie przejmuja się że kładąc gazociąg na dnie Bałtyku mogą doprowadzic do katastrofy ekologicznej na dnie spoczywają tysiace ton broni chemicznej z I i II wojny św, którą tam sami wrzucili teraz to skorodowane cholerstwo wystarczy wstrzasnąc i w Sopocie na plazy będzie jak na księżycu

    • 0 0

  • nowy minister....

    a jak tam jego kumpel wierzejski - pałą przekopać kanał?
    z hasłem na mordach: Bóg tak kciał....

    • 0 0

  • NIE TRZA PADAĆ PRZED RUSKIMI

    Nie wiecie wy "wielcy" politycy, że to o kase chodzi? Nie potraficie ich przekupić? Nie bójcie się, u nich nie ma CBA.

    • 0 0

  • KOPAĆ - CUDOWNY POMYSŁ.

    A sądy 24 godzinne niech dostarczają siły roboczej. Mam na myśli "idiotów stadionowych" i pijanych kierowców. Można dorzucić alimenciarzy i "bikiniarzy".

    • 0 0

  • ale idiotyzm

    najbardziej wali w żegluge gdańsk a ktora traci na braku rejsow do Kalinmin gradu, i co jak sie zrobi przekop to tam poplyną?????????? sam przekop nie ma wogole znaczenia jeżeli nie bedzie to mialo związku z Kaliningradem a do tego jest on zbyteczny. Wartośc portu Elbląg gospodarczo tzn. w wymianie z UE jest zerowa biżej sa porty szczcina Kolopbrzegu u Trojmiasta nie wykorzystane w 60%. A tak naprawde te rejsy do kalinmigradu nie mają nic innego na celu jak handel woda bezclową

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane