• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Minister chce przekopać Mierzeję

Maciej Sandecki
12 maja 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Rosjanie blokują polskim armatorom żeglugę po Zalewie Wiślanym. - Trzeba zbudować kanał przez Mierzeję - mówi minister gospodarki morskiej i rybołówstwa Rafał Wiechecki.

Jedyna droga z Zalewu na Bałtyk prowadzi przez kontrolowaną przez Rosję Cieśninę Pilawską. W niedzielę rosyjska straż graniczna wstrzymała ruch statków na tym szlaku - robi to od 2003 r., najczęściej przed sezonem turystycznym. Blokada uderza głównie w Żeglugę Gdańską, której wycieczkowe statki pływają codziennie z Elbląga do Kaliningradu.

Negocjacje w sprawie przywrócenia ruchu naszych jednostek powierzono Jarosławowi Czubińskiemu, konsulowi generalnemu RP w Kaliningradzie. - Codziennie spotykam się z rosyjskimi decydentami, ale dostaję odpowiedź, że sprawa jest analizowana - stwierdził wczoraj konsul.

Skąd te problemy? Zdaniem Rosjan żegluga po Zalewie nie jest uregulowana prawnie. Uważają, że umowa między Polską a ZSRR z 1946 r. wygasła. Polskie MSZ już półtora roku temu złożyło projekt nowej umowy, ale zaginął on w szufladach tamtejszego ministerstwa spraw zagranicznych.

W tej sytuacji minister gospodarki morskiej i rybołówstwa Rafał Wiechecki z LPR chce wskrzesić projekt budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. - Najpierw podpiszemy umowę z Rosjanami regulującą żeglugę przez Cieśninę Pilawską, a potem bierzemy się za budowę - mówi Wiechecki.

Pomysł przekopu Mierzei został przeanalizowany już 10 lat temu. Koncepcję przygotował zespół ekonomistów, inżynierów i architektów, którym kierował prof. Tadeusz Jednorał, prezes Pomorskiej Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych. Zawiązano nawet Komunalny Związek Gmin Nadzalewowych. Pomysł popierają wszyscy od wójtów gmin, przez który kanał miałby przebiegać, po marszałka województwa warmińsko-mazurskiego. Teraz zdobył silnego poplecznika w osobie ministra.

- Uważam, że to doskonały pomysł, ale nie chcę, żeby to wyglądało jak wygrażanie pięścią Rosji - zaznacza Wiechecki. - Przekop przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu. To też być albo nie być dla budowanego dużego portu w Elblągu, nad którym moje ministerstwo weźmie patronat.

Zgodnie z koncepcją prof. Jednorała kanał biegłby między Kątami Rybackimi a Krynicą Morską. Liczyłby 1,5 km długości, 40 m szerokości i 5 m głębokości. Te wymiary umożliwiłyby żeglugę dużym statkom towarowym, pasażerskim i rybackim. W ciągu kanału zaplanowano śluzę z wrotami, które pozwoliłyby kontrolować przepływ wody i panować nad sytuacją w razie sztormu. - Budowa będzie kosztować około 80 mln zł, dobrze by było, jakby większą część wyłożyły lokalne samorządy - mówi minister Wiechecki. Ekolodzy obawiają się, że przekopanie Mierzei wpłynie na wzrost zasolenia wód Zalewu.
Jan Kozłowski, Marszałek województwa pomorskiego

Sceptycznie podchodzę do pomysłu. Potrzebne są dokładne analizy ekologów, bo ta budowa to głęboka ingerencja w ekosystem Mierzei. Trzeba o tym dyskutować ostrożnie, bez podejmowania pochopnych decyzji. Budujemy most na Szkarpawie, chcemy rozwinąć turystykę żaglową w delcie Wisły.

Andrzej Ryński, Marszałek województwa warmińsko-mazurskiego

Jeśli nie będzie gwarancji ze strony Rosjan co do możliwości korzystania z Cieśniny Pilawskiej, to trzeba kopać kanał. Ekspertyzy ekologiczne wykazały, że zagrożeń nie ma. Budujemy teraz duży port w Elblągu po to, by odrodzić morską pozycję Elbląga. Bez kanału na Mierzei nie będzie to możliwe.
Not. mac
Gazeta WyborczaMaciej Sandecki

Opinie (109)

  • Chamstwo Rosjan

    Nie rozumiem co ruskim przeszkadza że nasze statki wpłyną na ich wody. Przecierz te statki nawet do ich brzegu nie dobijaja. Kiedyś były ogłoszenia że za 10 zł można popłynąć do Kaliningradu , rok temu chciałem popłynąć to oczywiście dla nas wizy musieli wprowadzić

    • 0 0

  • przekop powinien byc juz dawno wykonany , nie bac sie "ekologów'
    ktorzy za pieniadze uzyskiwane z protestów.....................................
    tylko 80 milionów , naprawde tylko .
    gl;ębokośc 5 m toru wodnego umożliwi przejscie przez wykop takim jednostkom jak korwety podarowane z USA/tylko po co?/
    niemnie umozliwi zeglugę bnez kontroli ZSRR

    • 0 0

  • można to zrobic za małe pieniadze nawet łopatami , a wszyscy robia z tego wielki problem i ogromne koszta. Gdyby skrzyknąć wszystkich bezrobotnych to przekopali by mierzeje w tydzień

    • 0 0

  • Minister z kolesiamu kibolami szybko by sie uporali z przekopem!

    Jakby się wzieli ostro do roboty to i mierzeję by w pył rozniesli migiem!
    Wiwat rzad kiboli, przestepców i oszołomów.

    • 0 0

  • PRZEKOP...

    należy Panowie sobie w głowach przekopać a nie mierzeje ...

    • 0 0

  • Pętla rzeczna ujścia Wisły

    Uważam, że najlepszym rozwiązaniem na połączenie Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską jest wybudowanie kanału : Wisła
    - Nogat - Elbląg . Sczegółowy przebieg trasy kanału powinien
    omijać obecny stan dróg wodnych .

    • 0 0

  • Natychmiast kopać

    Jestem elblążaninem pracującym w Trójmieście, znam wiele osób z Elbląga, które za chlebem migrowały do trójmiasta. W Gdańsku jest kilka uczelni wyższych, gdzie Ci ludzie mają pracować jeżeli z każdego biednego regionu będą zjeżdzać ludzie do pracy??W przypadku gdy mierzeja zostanie przekopana, gospodarka Elbląga w końcu drgnie i ludzie bedą szukać pracy na miejscu. Chciałbym uspokoić wszystkich tych którzy myślą ze Elbląg stanie sie groźną konkurencją dla Gdańska, bzdura, nic takiego nie nastąpi, ale dla Elbląga to będzie nadzieja na obniżenie 30% bezrobocia.

    • 0 0

  • Re: Petla rzeczna

    I to jest dobry pomysł...zeby odbudować sieć kanałów na terenie Żuław...i atrakcja turystyczna wiekasza i zagrożenie środowiska mnijsze.

    • 0 0

  • Ale po co!

    Jak podano - klimat się ociepla, więc należy poczekać to poziom wód się podniesie i będzie można pływać! Jaka oszczędność dla naszego pństwa.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane