• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Minister chce przekopać Mierzeję

Maciej Sandecki
12 maja 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Rosjanie blokują polskim armatorom żeglugę po Zalewie Wiślanym. - Trzeba zbudować kanał przez Mierzeję - mówi minister gospodarki morskiej i rybołówstwa Rafał Wiechecki.

Jedyna droga z Zalewu na Bałtyk prowadzi przez kontrolowaną przez Rosję Cieśninę Pilawską. W niedzielę rosyjska straż graniczna wstrzymała ruch statków na tym szlaku - robi to od 2003 r., najczęściej przed sezonem turystycznym. Blokada uderza głównie w Żeglugę Gdańską, której wycieczkowe statki pływają codziennie z Elbląga do Kaliningradu.

Negocjacje w sprawie przywrócenia ruchu naszych jednostek powierzono Jarosławowi Czubińskiemu, konsulowi generalnemu RP w Kaliningradzie. - Codziennie spotykam się z rosyjskimi decydentami, ale dostaję odpowiedź, że sprawa jest analizowana - stwierdził wczoraj konsul.

Skąd te problemy? Zdaniem Rosjan żegluga po Zalewie nie jest uregulowana prawnie. Uważają, że umowa między Polską a ZSRR z 1946 r. wygasła. Polskie MSZ już półtora roku temu złożyło projekt nowej umowy, ale zaginął on w szufladach tamtejszego ministerstwa spraw zagranicznych.

W tej sytuacji minister gospodarki morskiej i rybołówstwa Rafał Wiechecki z LPR chce wskrzesić projekt budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. - Najpierw podpiszemy umowę z Rosjanami regulującą żeglugę przez Cieśninę Pilawską, a potem bierzemy się za budowę - mówi Wiechecki.

Pomysł przekopu Mierzei został przeanalizowany już 10 lat temu. Koncepcję przygotował zespół ekonomistów, inżynierów i architektów, którym kierował prof. Tadeusz Jednorał, prezes Pomorskiej Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych. Zawiązano nawet Komunalny Związek Gmin Nadzalewowych. Pomysł popierają wszyscy od wójtów gmin, przez który kanał miałby przebiegać, po marszałka województwa warmińsko-mazurskiego. Teraz zdobył silnego poplecznika w osobie ministra.

- Uważam, że to doskonały pomysł, ale nie chcę, żeby to wyglądało jak wygrażanie pięścią Rosji - zaznacza Wiechecki. - Przekop przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu. To też być albo nie być dla budowanego dużego portu w Elblągu, nad którym moje ministerstwo weźmie patronat.

Zgodnie z koncepcją prof. Jednorała kanał biegłby między Kątami Rybackimi a Krynicą Morską. Liczyłby 1,5 km długości, 40 m szerokości i 5 m głębokości. Te wymiary umożliwiłyby żeglugę dużym statkom towarowym, pasażerskim i rybackim. W ciągu kanału zaplanowano śluzę z wrotami, które pozwoliłyby kontrolować przepływ wody i panować nad sytuacją w razie sztormu. - Budowa będzie kosztować około 80 mln zł, dobrze by było, jakby większą część wyłożyły lokalne samorządy - mówi minister Wiechecki. Ekolodzy obawiają się, że przekopanie Mierzei wpłynie na wzrost zasolenia wód Zalewu.
Jan Kozłowski, Marszałek województwa pomorskiego

Sceptycznie podchodzę do pomysłu. Potrzebne są dokładne analizy ekologów, bo ta budowa to głęboka ingerencja w ekosystem Mierzei. Trzeba o tym dyskutować ostrożnie, bez podejmowania pochopnych decyzji. Budujemy most na Szkarpawie, chcemy rozwinąć turystykę żaglową w delcie Wisły.

Andrzej Ryński, Marszałek województwa warmińsko-mazurskiego

Jeśli nie będzie gwarancji ze strony Rosjan co do możliwości korzystania z Cieśniny Pilawskiej, to trzeba kopać kanał. Ekspertyzy ekologiczne wykazały, że zagrożeń nie ma. Budujemy teraz duży port w Elblągu po to, by odrodzić morską pozycję Elbląga. Bez kanału na Mierzei nie będzie to możliwe.
Not. mac
Gazeta WyborczaMaciej Sandecki

Opinie (109)

  • Pol,

    eureka .
    Pewnie , ze jest mozliwy .Tego chyba nikt nie kwestionuje .
    Zycze wszystkim milego weekendu.

    • 0 0

  • a jak faszyści i wszechpolacy załozą obozy

    do których ześlą innowierców, za mało patriotycznych i zbyt 'swobodnych' - to nawet ten kanał za darmo zrobia...

    • 0 0

  • BOLO I LASOCKI

    Cze' chłopaki tak sobie myślimy czytając wasze wypowiedzi, że powinniście spotkać się na jakiegoś browara i pogadać!!!

    • 0 0

  • D.B ze strony pierwszej

    "...gdyby plany Buzka weszły w życie pewnie byśmy już kończyli budowę gazociągu z Norwegii a gazociąg północny "mógłby nam skoczyć..."

    Gdyby norweski gazociąg był realizowany, to Ruscy by nie wpadli na pomysł z rurą pod Bałtykiem, bo wtedy byłoby to bez sensu. Budowa podwodna kosztuje 6 mrd.$ drożej, a korzyść żadna, bo szantaż niemożliwy.

    • 0 0

  • marek
    sięgasz juz POziomu bola, a za niedługo zejdziesz na tłuki:-)
    bolo jaki jest kazdy widzi, jemu to juz nawet płukanie mózgu niewiele pomoże...
    co do kanału
    proponuje na zasadzie retorsji obłożyć wysokimi opłatami przejazd tranzytem przez Polske ruskich i niemieckich TIR-ów oraz zablokować jakiś własny kawałek zatoki gdańskiej...

    • 0 0

  • Hej Dziewczynki:)

    Piwko z Bolem to dobry pomysł. Póki co Bolo będzie walczył na Kaszubach a Locoski łapał formę na miejscu.
    Miłego łykendu wszystkim

    • 0 0

  • Łoł

    Cześć Wielki Miszczu. Powiedz co to za dziwności wychodzą spod Twojej klawiatury. Mówię o dniu wczorajszym. Nie pilnujesz Waść komturów czy też knechtów płci żeńskiej o ile się nie mylę oczywiście.

    • 0 0

  • coś dla bola
    "Komisja Europejska wyraziła zgodę na uruchomienie tzw. rezerwy restrukturyzacyjnej zwiększającej hurtową kwotę mleczną o 416 tys. ton mleka - poinformowało PAP w piątek Ministerstwo Rolnictwa."

    andrzej lpper naprawi to co spieprzyły lumpen-komucho-lYberały:-)
    takie buty i takoważ ona prawda, że na sam dźwiek bojowego zawołania "lepper ante portas" unijnym urzędasom zwyczajnie zmiekła RURA, a rzekomo niemozliwe okazało się możliwe
    pan tusek chce komisji ds samoobrony, a ja nadal nie wiem jak to było z dziadzią józią:-)
    ta rura, pa rura:-)

    • 0 0

  • No dobra muszę uciekać pozdro.

    • 0 0

  • czołem mr locoski:-)
    dziś nadaję z tej pipidówy zwanej gdańskiem
    urlop od spraw rycerskich tudzież chędożenia dziewek kuchennych...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane