• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Minister chce przekopać Mierzeję

Maciej Sandecki
12 maja 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Rosjanie blokują polskim armatorom żeglugę po Zalewie Wiślanym. - Trzeba zbudować kanał przez Mierzeję - mówi minister gospodarki morskiej i rybołówstwa Rafał Wiechecki.

Jedyna droga z Zalewu na Bałtyk prowadzi przez kontrolowaną przez Rosję Cieśninę Pilawską. W niedzielę rosyjska straż graniczna wstrzymała ruch statków na tym szlaku - robi to od 2003 r., najczęściej przed sezonem turystycznym. Blokada uderza głównie w Żeglugę Gdańską, której wycieczkowe statki pływają codziennie z Elbląga do Kaliningradu.

Negocjacje w sprawie przywrócenia ruchu naszych jednostek powierzono Jarosławowi Czubińskiemu, konsulowi generalnemu RP w Kaliningradzie. - Codziennie spotykam się z rosyjskimi decydentami, ale dostaję odpowiedź, że sprawa jest analizowana - stwierdził wczoraj konsul.

Skąd te problemy? Zdaniem Rosjan żegluga po Zalewie nie jest uregulowana prawnie. Uważają, że umowa między Polską a ZSRR z 1946 r. wygasła. Polskie MSZ już półtora roku temu złożyło projekt nowej umowy, ale zaginął on w szufladach tamtejszego ministerstwa spraw zagranicznych.

W tej sytuacji minister gospodarki morskiej i rybołówstwa Rafał Wiechecki z LPR chce wskrzesić projekt budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. - Najpierw podpiszemy umowę z Rosjanami regulującą żeglugę przez Cieśninę Pilawską, a potem bierzemy się za budowę - mówi Wiechecki.

Pomysł przekopu Mierzei został przeanalizowany już 10 lat temu. Koncepcję przygotował zespół ekonomistów, inżynierów i architektów, którym kierował prof. Tadeusz Jednorał, prezes Pomorskiej Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych. Zawiązano nawet Komunalny Związek Gmin Nadzalewowych. Pomysł popierają wszyscy od wójtów gmin, przez który kanał miałby przebiegać, po marszałka województwa warmińsko-mazurskiego. Teraz zdobył silnego poplecznika w osobie ministra.

- Uważam, że to doskonały pomysł, ale nie chcę, żeby to wyglądało jak wygrażanie pięścią Rosji - zaznacza Wiechecki. - Przekop przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu. To też być albo nie być dla budowanego dużego portu w Elblągu, nad którym moje ministerstwo weźmie patronat.

Zgodnie z koncepcją prof. Jednorała kanał biegłby między Kątami Rybackimi a Krynicą Morską. Liczyłby 1,5 km długości, 40 m szerokości i 5 m głębokości. Te wymiary umożliwiłyby żeglugę dużym statkom towarowym, pasażerskim i rybackim. W ciągu kanału zaplanowano śluzę z wrotami, które pozwoliłyby kontrolować przepływ wody i panować nad sytuacją w razie sztormu. - Budowa będzie kosztować około 80 mln zł, dobrze by było, jakby większą część wyłożyły lokalne samorządy - mówi minister Wiechecki. Ekolodzy obawiają się, że przekopanie Mierzei wpłynie na wzrost zasolenia wód Zalewu.
Jan Kozłowski, Marszałek województwa pomorskiego

Sceptycznie podchodzę do pomysłu. Potrzebne są dokładne analizy ekologów, bo ta budowa to głęboka ingerencja w ekosystem Mierzei. Trzeba o tym dyskutować ostrożnie, bez podejmowania pochopnych decyzji. Budujemy most na Szkarpawie, chcemy rozwinąć turystykę żaglową w delcie Wisły.

Andrzej Ryński, Marszałek województwa warmińsko-mazurskiego

Jeśli nie będzie gwarancji ze strony Rosjan co do możliwości korzystania z Cieśniny Pilawskiej, to trzeba kopać kanał. Ekspertyzy ekologiczne wykazały, że zagrożeń nie ma. Budujemy teraz duży port w Elblągu po to, by odrodzić morską pozycję Elbląga. Bez kanału na Mierzei nie będzie to możliwe.
Not. mac
Gazeta WyborczaMaciej Sandecki

Opinie (109)

  • Pedro!

    nie wywołuj Galluxa - on wierzy w tych trolli!
    ja się tak już tylko zastanawiam czy ten kraj to SF czy "reality-show"
    tera Zyta odjedzie z tego rzondu skuszona prezydenturą Warszawki a lepper i reszta tego szamba z samoobrony załatwi se oddłużenie i skok na kasę w NBP!
    obym się nie okazał złym prorokiem
    A jeśli dojdzie do tego przekopu - to znaczy że jesteśmy arcydebilami!

    • 0 0

  • Teraz juz wiem po co byla potrzebna wiekszosc.

    ..."Wcześniej posłowie nie przyjęli m.in. poprawki, by szefa CBA powoływał Sejm"...
    Kto bedzie za korupcje ukarany , zadecyduja Dwie Wieze i rodzina krolika.
    Nie kopac tej mierzeji ! Ten przekop moglby ulatwic zamieszanym w korupcje PO-wcom z Elblaga ucieczke do Swenssona.

    • 0 0

  • a mozę by tak najpierw zbadac hydrodynamikę Zalewu Wiślanego

    A mozę by tak najpierw zbadac hydrodynamikę Zalewu Wiślanego...odpowiem, jest juz zbadana i poznana i co z niej wynika, ano to iż przekop mierzeji spowiduje zmiany w cyrkulacji wody i wszystkie ścieki z Kaliningradu, które spływał Prełogą do Zalewu a potem do Bałtyku, znajdą się pod Elblągiem.
    Pozatym Zalew wislany jest unikataowym przybrzeznym zbiornikiem który należ chronić (razem z jego całym dziedzictwem srodowiska i kulturowym) a nie bezmyślnie kopać - z Elbląga i tak portu nie zrobisz... nie te wrunki!!!

    • 0 0

  • Pomysł budowy tego kanału jest nie trafiony... jak już ktoś zauważył Rosja nie blokuje ruchu tranzytowego tylko żeglugę turystyczną. 5 metrów głeboki i 40 metrów szeroki to napewno nie jest kanał na duże statki,taki duży statek musiałby mieć kilkanaście cm mniej zanurzenia niż 5 m a jego szerokość przy ruchu jednostronnym

    • 0 0

  • ... a jego szerokość przy ruchu jednostronnym

    • 0 0

  • pomysł stary i w końcu ktoś się za to wziął - w końcu uniezaleznimy się od ruskich. to, że nie blokują chwilowo ruchu tranzytowego to nie argument, takoż nie są nim rozmiary kanału - nikt przy zdrowych zmysłach nie myśli o wielkimporcie morskim w elblągu, natomiast portem pomocniczym dla małych jednostek elbląg mógłby być.

    pytanie tylko czy nie taniej/bezpieczniej byłoby zbudowac pochylnie.

    co do cyrkulacji, mieszania się wody i innych takich tam - przecież wystarczy śluza na tym przekopie. władysławowo też nie grozi bo nikt nie planuje tu wielkiego falochronu.

    smieszne jak niktórzy zmieniają zdanie w zalezności od przynależności partyjnej ministra. ważne, że w końcu - po raz pierwszy od 89 roku jest urząd odpowiedzialny za polityke morską. ale widac dla niektórych zbyt nieprawomyslny.

    • 0 0

  • do ja

    Człowieku - jaki urząd, jaki minister?
    posadzili na stołek kretyna który nie potrafi odróżnić ryby od rypania!
    a z Ruskimi trzeba się dogadać, a nie wojenki wszczynać.
    I od tego muszą być ludzie a nie matoły co niczym się nie fotygują

    • 0 0

  • Nareszcie!

    Jak bedziemy słuchać ekoterrorystów,to jedynym wkładem Polaków w cywilizacyjny rozwój będą nowe typy pętelek w
    wiklimowych koszyczkach.Powodzenia!

    • 0 0

  • aż się dziwie że jeszcze taki minister jeden z drugim nie wpadł na pomyśł zbudowania tunelu dla statków pod merzeją ;)
    To by była dopiero inwestycja i atrakcja turystyczna ;)

    • 0 0

  • Czy fotel wc-ministra jeszcze wolny ?

    ..."pytanie tylko czy nie taniej/bezpieczniej byłoby zbudowac pochylnie"...
    Proponuje kolege/kolezanke Ja na to stanowisko .
    Najlepiej , jak ta pochylnia bedzie sie konczyla bezposrednio w porcie elblaskim .
    Jaka atrakcja turystyczna dla regionu.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane