- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (451 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (37 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (278 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Minister chce przekopać Mierzeję
Jedyna droga z Zalewu na Bałtyk prowadzi przez kontrolowaną przez Rosję Cieśninę Pilawską. W niedzielę rosyjska straż graniczna wstrzymała ruch statków na tym szlaku - robi to od 2003 r., najczęściej przed sezonem turystycznym. Blokada uderza głównie w Żeglugę Gdańską, której wycieczkowe statki pływają codziennie z Elbląga do Kaliningradu.
Negocjacje w sprawie przywrócenia ruchu naszych jednostek powierzono Jarosławowi Czubińskiemu, konsulowi generalnemu RP w Kaliningradzie. - Codziennie spotykam się z rosyjskimi decydentami, ale dostaję odpowiedź, że sprawa jest analizowana - stwierdził wczoraj konsul.
Skąd te problemy? Zdaniem Rosjan żegluga po Zalewie nie jest uregulowana prawnie. Uważają, że umowa między Polską a ZSRR z 1946 r. wygasła. Polskie MSZ już półtora roku temu złożyło projekt nowej umowy, ale zaginął on w szufladach tamtejszego ministerstwa spraw zagranicznych.
W tej sytuacji minister gospodarki morskiej i rybołówstwa Rafał Wiechecki z LPR chce wskrzesić projekt budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. - Najpierw podpiszemy umowę z Rosjanami regulującą żeglugę przez Cieśninę Pilawską, a potem bierzemy się za budowę - mówi Wiechecki.
Pomysł przekopu Mierzei został przeanalizowany już 10 lat temu. Koncepcję przygotował zespół ekonomistów, inżynierów i architektów, którym kierował prof. Tadeusz Jednorał, prezes Pomorskiej Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych. Zawiązano nawet Komunalny Związek Gmin Nadzalewowych. Pomysł popierają wszyscy od wójtów gmin, przez który kanał miałby przebiegać, po marszałka województwa warmińsko-mazurskiego. Teraz zdobył silnego poplecznika w osobie ministra.
- Uważam, że to doskonały pomysł, ale nie chcę, żeby to wyglądało jak wygrażanie pięścią Rosji - zaznacza Wiechecki. - Przekop przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu. To też być albo nie być dla budowanego dużego portu w Elblągu, nad którym moje ministerstwo weźmie patronat.
Zgodnie z koncepcją prof. Jednorała kanał biegłby między Kątami Rybackimi a Krynicą Morską. Liczyłby 1,5 km długości, 40 m szerokości i 5 m głębokości. Te wymiary umożliwiłyby żeglugę dużym statkom towarowym, pasażerskim i rybackim. W ciągu kanału zaplanowano śluzę z wrotami, które pozwoliłyby kontrolować przepływ wody i panować nad sytuacją w razie sztormu. - Budowa będzie kosztować około 80 mln zł, dobrze by było, jakby większą część wyłożyły lokalne samorządy - mówi minister Wiechecki. Ekolodzy obawiają się, że przekopanie Mierzei wpłynie na wzrost zasolenia wód Zalewu.
|
Opinie (109)
-
2006-05-12 11:53
Pedro!
nie wywołuj Galluxa - on wierzy w tych trolli!
ja się tak już tylko zastanawiam czy ten kraj to SF czy "reality-show"
tera Zyta odjedzie z tego rzondu skuszona prezydenturą Warszawki a lepper i reszta tego szamba z samoobrony załatwi se oddłużenie i skok na kasę w NBP!
obym się nie okazał złym prorokiem
A jeśli dojdzie do tego przekopu - to znaczy że jesteśmy arcydebilami!- 0 0
-
2006-05-12 12:03
Teraz juz wiem po co byla potrzebna wiekszosc.
..."Wcześniej posłowie nie przyjęli m.in. poprawki, by szefa CBA powoływał Sejm"...
Kto bedzie za korupcje ukarany , zadecyduja Dwie Wieze i rodzina krolika.
Nie kopac tej mierzeji ! Ten przekop moglby ulatwic zamieszanym w korupcje PO-wcom z Elblaga ucieczke do Swenssona.- 0 0
-
2006-05-12 12:11
a mozę by tak najpierw zbadac hydrodynamikę Zalewu Wiślanego
A mozę by tak najpierw zbadac hydrodynamikę Zalewu Wiślanego...odpowiem, jest juz zbadana i poznana i co z niej wynika, ano to iż przekop mierzeji spowiduje zmiany w cyrkulacji wody i wszystkie ścieki z Kaliningradu, które spływał Prełogą do Zalewu a potem do Bałtyku, znajdą się pod Elblągiem.
Pozatym Zalew wislany jest unikataowym przybrzeznym zbiornikiem który należ chronić (razem z jego całym dziedzictwem srodowiska i kulturowym) a nie bezmyślnie kopać - z Elbląga i tak portu nie zrobisz... nie te wrunki!!!- 0 0
-
2006-05-12 12:12
Pomysł budowy tego kanału jest nie trafiony... jak już ktoś zauważył Rosja nie blokuje ruchu tranzytowego tylko żeglugę turystyczną. 5 metrów głeboki i 40 metrów szeroki to napewno nie jest kanał na duże statki,taki duży statek musiałby mieć kilkanaście cm mniej zanurzenia niż 5 m a jego szerokość przy ruchu jednostronnym
- 0 0
-
2006-05-12 12:13
... a jego szerokość przy ruchu jednostronnym
- 0 0
-
2006-05-12 12:32
pomysł stary i w końcu ktoś się za to wziął - w końcu uniezaleznimy się od ruskich. to, że nie blokują chwilowo ruchu tranzytowego to nie argument, takoż nie są nim rozmiary kanału - nikt przy zdrowych zmysłach nie myśli o wielkimporcie morskim w elblągu, natomiast portem pomocniczym dla małych jednostek elbląg mógłby być.
pytanie tylko czy nie taniej/bezpieczniej byłoby zbudowac pochylnie.
co do cyrkulacji, mieszania się wody i innych takich tam - przecież wystarczy śluza na tym przekopie. władysławowo też nie grozi bo nikt nie planuje tu wielkiego falochronu.
smieszne jak niktórzy zmieniają zdanie w zalezności od przynależności partyjnej ministra. ważne, że w końcu - po raz pierwszy od 89 roku jest urząd odpowiedzialny za polityke morską. ale widac dla niektórych zbyt nieprawomyslny.- 0 0
-
2006-05-12 12:39
do ja
Człowieku - jaki urząd, jaki minister?
posadzili na stołek kretyna który nie potrafi odróżnić ryby od rypania!
a z Ruskimi trzeba się dogadać, a nie wojenki wszczynać.
I od tego muszą być ludzie a nie matoły co niczym się nie fotygują- 0 0
-
2006-05-12 12:40
Nareszcie!
Jak bedziemy słuchać ekoterrorystów,to jedynym wkładem Polaków w cywilizacyjny rozwój będą nowe typy pętelek w
wiklimowych koszyczkach.Powodzenia!- 0 0
-
2006-05-12 12:52
aż się dziwie że jeszcze taki minister jeden z drugim nie wpadł na pomyśł zbudowania tunelu dla statków pod merzeją ;)
To by była dopiero inwestycja i atrakcja turystyczna ;)- 0 0
-
2006-05-12 12:59
Czy fotel wc-ministra jeszcze wolny ?
..."pytanie tylko czy nie taniej/bezpieczniej byłoby zbudowac pochylnie"...
Proponuje kolege/kolezanke Ja na to stanowisko .
Najlepiej , jak ta pochylnia bedzie sie konczyla bezposrednio w porcie elblaskim .
Jaka atrakcja turystyczna dla regionu.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.