• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Minister chce przekopać Mierzeję

Maciej Sandecki
12 maja 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Rosjanie blokują polskim armatorom żeglugę po Zalewie Wiślanym. - Trzeba zbudować kanał przez Mierzeję - mówi minister gospodarki morskiej i rybołówstwa Rafał Wiechecki.

Jedyna droga z Zalewu na Bałtyk prowadzi przez kontrolowaną przez Rosję Cieśninę Pilawską. W niedzielę rosyjska straż graniczna wstrzymała ruch statków na tym szlaku - robi to od 2003 r., najczęściej przed sezonem turystycznym. Blokada uderza głównie w Żeglugę Gdańską, której wycieczkowe statki pływają codziennie z Elbląga do Kaliningradu.

Negocjacje w sprawie przywrócenia ruchu naszych jednostek powierzono Jarosławowi Czubińskiemu, konsulowi generalnemu RP w Kaliningradzie. - Codziennie spotykam się z rosyjskimi decydentami, ale dostaję odpowiedź, że sprawa jest analizowana - stwierdził wczoraj konsul.

Skąd te problemy? Zdaniem Rosjan żegluga po Zalewie nie jest uregulowana prawnie. Uważają, że umowa między Polską a ZSRR z 1946 r. wygasła. Polskie MSZ już półtora roku temu złożyło projekt nowej umowy, ale zaginął on w szufladach tamtejszego ministerstwa spraw zagranicznych.

W tej sytuacji minister gospodarki morskiej i rybołówstwa Rafał Wiechecki z LPR chce wskrzesić projekt budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. - Najpierw podpiszemy umowę z Rosjanami regulującą żeglugę przez Cieśninę Pilawską, a potem bierzemy się za budowę - mówi Wiechecki.

Pomysł przekopu Mierzei został przeanalizowany już 10 lat temu. Koncepcję przygotował zespół ekonomistów, inżynierów i architektów, którym kierował prof. Tadeusz Jednorał, prezes Pomorskiej Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych. Zawiązano nawet Komunalny Związek Gmin Nadzalewowych. Pomysł popierają wszyscy od wójtów gmin, przez który kanał miałby przebiegać, po marszałka województwa warmińsko-mazurskiego. Teraz zdobył silnego poplecznika w osobie ministra.

- Uważam, że to doskonały pomysł, ale nie chcę, żeby to wyglądało jak wygrażanie pięścią Rosji - zaznacza Wiechecki. - Przekop przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu. To też być albo nie być dla budowanego dużego portu w Elblągu, nad którym moje ministerstwo weźmie patronat.

Zgodnie z koncepcją prof. Jednorała kanał biegłby między Kątami Rybackimi a Krynicą Morską. Liczyłby 1,5 km długości, 40 m szerokości i 5 m głębokości. Te wymiary umożliwiłyby żeglugę dużym statkom towarowym, pasażerskim i rybackim. W ciągu kanału zaplanowano śluzę z wrotami, które pozwoliłyby kontrolować przepływ wody i panować nad sytuacją w razie sztormu. - Budowa będzie kosztować około 80 mln zł, dobrze by było, jakby większą część wyłożyły lokalne samorządy - mówi minister Wiechecki. Ekolodzy obawiają się, że przekopanie Mierzei wpłynie na wzrost zasolenia wód Zalewu.
Jan Kozłowski, Marszałek województwa pomorskiego

Sceptycznie podchodzę do pomysłu. Potrzebne są dokładne analizy ekologów, bo ta budowa to głęboka ingerencja w ekosystem Mierzei. Trzeba o tym dyskutować ostrożnie, bez podejmowania pochopnych decyzji. Budujemy most na Szkarpawie, chcemy rozwinąć turystykę żaglową w delcie Wisły.

Andrzej Ryński, Marszałek województwa warmińsko-mazurskiego

Jeśli nie będzie gwarancji ze strony Rosjan co do możliwości korzystania z Cieśniny Pilawskiej, to trzeba kopać kanał. Ekspertyzy ekologiczne wykazały, że zagrożeń nie ma. Budujemy teraz duży port w Elblągu po to, by odrodzić morską pozycję Elbląga. Bez kanału na Mierzei nie będzie to możliwe.
Not. mac
Gazeta WyborczaMaciej Sandecki

Opinie (109)

  • Marku a w Siemensie to jesteś od gospodarki morkiej? Może tak merytorycznie się odnieś zamiast próbowac ośmieszyć? Czy tez nic innego nie potrafisz?

    • 0 0

  • rejsy

    Skoro Kaliningrad nie chce nas, to my też możemy olać tą dziurę. Dlaczego jeszcze nie ma rejsów do Kłajpedy, tak promowych, jak i turystycznych. Tam mają takie plaże, że nasze zatłoczone śmierdziuchy wysiadają.

    • 0 0

  • Ja

    twierdzisz , ze sie tylko nasmiewam , a sam/sama
    na slowa pana marszalka Andrzeja Rybinskiego mowiacego ..."budujemy teraz duzy port w Elblagu"...ripostujesz :
    ..."nikt przy zdrowych zmysłach nie myśli o wielkimporcie morskim w elblągu"...
    Nieladnie . Jak to bylo o slomce i belce w oku ?
    P.S. W Siemensie jestem od gospodarki rolnej , ale czasem ogladam pocztowki o tematyce marynistycznej.

    • 0 0

  • Marku duży port może przyjmowac małe jednostki nieprawdaż? Ruch morski to nie tylko wielkie kontenerowce. Zanim coś o belce w oku wspomnisz pomysl po prostu jakie możliwości ma Elbląg i zacznij nieco analizować ten pomysł zamiast potępiaćw czambuł bo minister nieprawomyslny.

    Rosjanie zawsze traktowali Pilawę jako kartę przetargową (jak wszystko co się do tego nadaje) i jeżeli jest możliwość uniezaleznienia się to trzeba to zrobić. Nagle powstała afera bo rząd chce to zrobić, jak przez lata gospodarka morska leżała odłogiem to było psioczenie, że nikt nic nie robi - dogodzić Wam to utopia.

    • 0 0

  • Ja,

    wez troche wyluzuj .
    Poczucie humoru jeszcze nikomu nie zaszkodzilo.
    Popieram twoja ostatnia wypowiedz w 100% .
    ..."duży port może przyjmowac małe jednostki"...
    Odwrotnie byloby oczywiscie znacznie ciezej.

    • 0 0

  • dajmy mu łopatę i niech kopie!

    dajmy mu łopatę i niech kopie! może Młodzież wszechpolska mu pomoże.

    • 0 0

  • Co Minister wie

    a wiecie, ze nowy minister nie zna sie na rybach i rodzajach statkow , bylo w TERAZ MY

    • 0 0

  • Jade,

    jestes upierdliwy .
    Pan Rafal zna sie na przekopach .
    Nie musi byc multitalentem.

    • 0 0

  • Te projekty byly juz dawno.

    Juz byl zebrany sztab inzynirow, architektow, geologow i przekop jest jak najbardziej mozliwy, tylko ze wczesniejszy projekt przewidywal kanal nieco od poczatku mierzeji.

    • 0 0

  • Dla rownowagi o innym ministrze,

    "Giertych chce odwołania lekcji na pielgrzymkę"
    Dobrze , ze nie zrobili Romka ministrem edukacji we Wloszech .
    Dzieci w Rzymie mialyby caly czas wakacje .
    Pozniej zdziwienie , ze tylu matolow po swiecie chodzi i na ministrow trzeba brac z lapanek.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane