• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ministerstwo Infrastruktury: "nie" dla OPAT-u

Michał Sielski
1 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz planowany przebieg OPAT.


Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju uznało, że budowa Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej jest inwestycją lokalną i państwo nie będzie jej finansować. Oddala się więc budowa przedłużenia obwodnicy, bo samorządów nie stać na wydatek szacowany na ok. 1,5 mld zł.



Warianty przebiegu drogi. Warianty przebiegu drogi.
Gdy w lutym sejmowa komisja infrastruktury poparła budowę drogi i wysłała w tej sprawie dezyderat do prezesa Rady Ministrów, wiele osób z optymizmem patrzyło na perspektywę budowy drogi. Teraz jednak ponownie się ona oddaliła. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju stwierdziło, że planowana trasa nie spełnia kryteriów drogi krajowej.

To ucina nadzieje na temat finansowania drogi ze środków krajowych. Ministerstwo podkreśliło też w odpowiedzi na dezyderat, że dla kierowców dużo większe znaczenie mają będące już w końcowej fazie planowania Trasa KaszubskaObwodnica Metropolitalna.

Co dalej z budową przedłużenia istniejącej obwodnicy Trójmiasta? Samorządowcy otwarcie przyznają, że nie stać ich na udźwignięcie ciężaru jej realizacji.

Dlaczego OPAT nie powstanie - pisaliśmy już w 2010 roku.

- Z punktu widzenia budżetu gminy, to po prostu nierealna kwota. Nawet rozłożona na raty nie jest możliwa do udźwignięcia. Nie oznacza to jednak, że temat umrze. Z pewnością musimy teraz jednak rozważyć nowe możliwości - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Jakie to możliwości? Przede wszystkim budowa etapowa, a także ograniczenie projektu. Wtedy jednak przestaje on mieć sens, bo już teraz mówiło się o jednym pasie w każdą stronę z możliwością rozbudowy do dwóch.

- Mieliśmy nadzieję, że bardzo istotna inwestycja dla całego regionu, a w szczególności dla jego północnej części, będzie finansowana z pieniędzy centralnych. Jesteśmy jednak znowu w punkcie wyjścia - mówi Krzysztof Krzemiński, burmistrz Redy, także zakorkowanej przez brak OPAT.

Gdyni i Reda nie ustają w walce o zdobycie dofinansowania na budowę tej trasy i starają się o nią w ramach Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Czytaj więcej: Wydamy miliardy na transport w aglomeracji trójmiejskiej

Co zrobiono w sprawie OPAT?

14-kilometrowa Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej ma być przedłużeniem kończącej się w Chyloni obwodnicy i - omijając permanentnie zakorkowaną Rumię i Redę - połączyć się z trasą na Hel.

Za ponad 1 mln zł zrobiono studium ekonomiczno-środowiskowe, przedstawiono mieszkańcom warianty i poddano je konsultacjom. Zapłaciło za to 13 gmin - od Jastarni, przez Wejherowo, Rumię i Redę po Gdynię - oraz samorząd województwa. Teraz trzeba sprecyzować koncepcję i sfinansować budowę, która ma pochłonąć pomiędzy 1,586 mld zł a 1,66 mld zł brutto. Do tego doliczyć jeszcze trzeba wykup gruntów: 50 ha w Gdyni, 50 ha w Rumi i Kosakowie, w Redzie aż 120 ha.

Opinie (337) 4 zablokowane

  • (8)

    ale taka jest prawda - to jest droga lokalna, czy prowadzi z jakiegoś dużego osrodka do innego dużego? nie. To ruch miejski Gdyni i w sezonie (2,5 mca) ruch na Hel
    Tak naprawdę to Gdynia powinna zamiast utopic 100 mln zł w Kosakowo przeznaczyć te pieniądze na wkład własny w OPAT, do tego dofinansowanie z UE od 60 do 85% i droga byłaby gotowa. Ale pieniądze poszły w Kosakowo i Gdynia chce pieniędzy z rządu. Tym co ciągle widzą "bicie Gdyni" przypomnę że tunel pod Martwą Wisła też jest inwestycją samorządową, a nie krajową

    • 61 25

    • to trasą jadą wszyscy w kierunku Słupska, Koszalina, Szaczecina to droga krajowa (5)

      do tego w sezonie dochodzi potężny ruch osób z całego kraju na półwysep , z kraju, nie Gdyni!

      koszt liczony jest w miliardach zł, 90 milinów ktore poszły na lotnisko nic tu by nie zmieniły

      • 16 19

      • (4)

        100 mln zł od Gdyni + ~30 mln zł od innych samorządów z terenu i jest wkład własny 15% do srodków unijnych
        I nie jest to droga krajowa - droga krajowa jest obok i będzie rozbudowywana innym szlakiem

        • 18 4

        • trasa kaszubska (2)

          Planowana droga krajowa od obwodnicy do Leborka - bedzie budowana z pieniedzy rzadowych

          • 17 0

          • (1)

            I tą drogą Kaszubską będą jechać turysci na wczasy na półwysep a Rumia,Reda i Wejherowo nie będą obciążone i zakorkowane .Nawet pies z kulawą nogą nie przebiegnie.

            • 9 4

            • nie

              Ale ci ze Szczecina, Slupska, Leborka nie beda jechac przez Wejherowo, Rede Rumie (tworzac korki) ale smigna trasa kaszubska

              • 16 1

        • Znasz wszystkie nasze krajówki ? Chyba nie, są takie które nagle się urywają.

          Znam nasze mapy od lat prawie na pamięć i wiele bym poprawił w zakresie DK.
          DK63 - przez co ona wiedzie. Krótka DK67 - Włocławek - Lipno, po cholerę nr krajowy, a nie lokalny. Brak DK na trasie Augustów - Grodno (na Białoruś), a do Augustowa dociera DK16 (która powinna naturalnie biec dalej na wschód wprost na Grodno (i gdzie powinno być przejście graniczne, a tak trzeba robić koło przez Kuźnicę). Brak DK na trasie Lublin - Olsztyn między Sokołowem Podlaskim a Ostrołęką, a kiedyś był. Podobnie jak u nas: DW468 niedawno była DK27 do Władysławowa.

          • 1 0

    • Lokalna ? Korki cały czas, w których tkwią też auta z rejestracją GD.

      • 2 3

    • a samorząd jest PeOwski czyli banda rudego pająka

      • 0 2

  • Po takiej kompromitacji jak "ejrport Gdynia" (3)

    Żadne ministerstwo nie potraktuje już "potrzeb" Gdyni poważnie.
    Od teraz każdy projekt związany z Gdynią postrzegany będzie przez pryzmat fanaberii pana Szczurka.

    • 63 25

    • Niestety masz racje (2)

      Niestety kolejne "inwestycje" tej ekipy, choćby szkoła filmowa z kolejką górską, raczej tego przekonania nie zmienią. Trzeba czekać na zmianę ekipy rządzącej w mieście i odzyskanie wiarygodności w wydawaniu pieniędzy , niestety to chyba szybko nie nastąpi. Ta droga w najbliższych 20 latach raczej nie powstanie.

      • 21 4

      • trzeba poczekać ale na zmianę rządu a nie samorządowców Gdyni (1)

        przypomnij sobie jak dobrze było w Gdyni kilka lat temu kiedy u władzy zza miedzą nie było PO... a władze miejskie się nie zmieniły tylko partia rządząca

        • 9 20

        • I wcale nie powiedziałem tego ze złośliwości

          zawsze uważałem Gdynię za nowoczesne miasto z potencjałem, nawet będąc dzieciakiem interesującym się koleją trochę zazdrościłem Gdyni, że to ona jest terminalem kolejowym transportu pasażerskiego, a Gdańsk tylko przelotówką na prowincji.
          Potem Gdynia zaczęła budować wylotówki na obwodnicę, kiedy Gdańsk nie miał żadnej, którą mógłby się pochwalić. Pierwsza zbudowała "porządny wieżowiec" Sea Towers i to podwójny. Dopiero teraz Gdańsk "dorównał" jej Neptunem. (obdrapańców jak zieleniak, Olimp czy Organika nie liczę) O niebo lepiej od Gdańska zorganizowany pas nadmorski, do czasu kiedy w Gdańsku powstała promenada z knajpkami od Sopotu po Brzeźno.
          Coś się stało, że sytuacja zaczęła się zmieniać na korzyść Gdańska. To oczywiste, że największe znaczenie w tych sprawach ma pierwsza figura w mieście.

          Dla mnie Gdańsk i Gdynia plus "Kurort" powinny rosnąć razem jako jedna siła, z czasem wsysająca Rumię, Redę, Wejherowo a z drugiej strony Żukowo, Chwaszczyno, Pruszcz. To wszystko powinna być jedna wielka aglomeracja.
          W USA aglomeracja Los Angeles to tak jak u nas od Wejherowa po Elbląg.

          Gdyby włodarze wszystkich 3 głównych miast działali razem a nie przeciwko sobie, to metropolia by o wiele więcej osiągnęła, bo każde z miast ma swoje niepowtarzalne atuty i powinny się nimi uzupełniać - do Gdańska jedziemy na lotnisko, z Gdyni pływamy po Bałtyku, a do Sopotu jedziemy na rozrywkę.
          Gdańsk ma lotnisko, Gdynia mogła zainwestować troszkę pieniędzy w porządny dojazd do tego lotniska a resztę zużyć na inny wyjątkowy dla regionu projekt.
          Megalomania niestety zwyciężyła, ale to może się jeszcze zmieni. Trzymam kciuki za Gdynię.

          • 25 3

  • mam nadzieję że to primaaprilisowy żart (22)

    Ciekawe kiedy Gdańsk odda kasę za ponad kilometr trasy sucharskiego zbudowany "przy okazji" węzła na obwodnicy południowe (inwestor - GDDKiA)

    • 28 29

    • Nie odda. (20)

      Bo Gdańsk swoje inwestycje drogowe planuje i realizuje z głową.
      Trasa Sucharskiego w całości ma znaczenie krajowe - wylot z portu morskiego, a port morski ma znaczenie krajowe. :-)

      • 25 10

      • no widzisz a wylot z portu w Gdyni jakos dla gdanskich zlodziejaszkow znaczenia krajowego nie ma (11)

        desant gdanskich polglowkow uparcie odmawia uznania Estakady Kwiatkowskiego za droge krajowa.....

        • 18 14

        • A tu akurat masz rację, z logicznego punktu widzenia powinien mieć. (10)

          Ale z politycznego niestety już nie koniecznie. Wniosek z tego, że pan Szczurek nie ma takiej zręczności politycznej, aby przepychać ważne dla swojego miasta inwestycje. O "Budyniu" można powiedzieć wiele różnych rzeczy, ale jedną na pewno: zbudował i dalej buduje kawał Gdańska.
          Żyję w tym mieście 40 lat, ale nigdy nie widziałem, żeby się tak niesamowicie dynamicznie rozwijało, jak przez ostatnie 5 lat.

          • 29 6

          • "Budyń" jest z PO. Nie zapominaj o tym. (5)

            • 6 8

            • No i co z tego że jest z PO?? (4)

              Mamy płakać, że będąc z PO wykorzystuje to dla swojego miasta?? Dziwnym by było gdyby było odwrotnie...

              • 14 1

              • To, że koledzy z pomorskiej PO w rządzie załatwiają mu dofinansowanie jego inwestycji. (3)

                Tylko tyle i aż tyle.

                • 2 9

              • No i bardzo dobrze że załatwiają.

                Bo to nie są jego inwestycje tylko inwestycje nas - mieszkańców Gdańska. Skoro jak mówicie Gdańsk to bastion PO to nie ma w tym nic dziwnego, że PO odwdzięcza się swoim wyborcom.

                Szkoda tylko, że włodarze Gdyni (zwłaszcza gdyńscy radni PO) nie potrafią wykorzystać tego faktu.

                Nie podoba mi się również taka retoryka, że Gdańsk jest fajny a Gdynia be (lub odwrotnie). Bo Trójmiasto to jeden organizm...

                • 7 3

              • Inne miasta też mają prezydentów z PO a się nie rozwijają. (1)

                Tylko tyle i aż tyle.

                • 5 3

              • Roomack, tak puste i populistyczne stwierdzenie, że krytyki nie wytrzymuje.

                Rozumiem, że tylko Gdańsk się rozwija, a inne miasta, gdzie rządzi PO się nie rozwijają. Taki jest sens twojej wypowiedzi. Byłeś, sprawdziłeś i się nie mylisz.

                • 0 1

          • I jeszcze jedno. Gdańsk były z 10 razy lepszy gdyby był dalej WMG. Z Niemcami. (3)

            Szkoda, że ówczesnym ich pokoleniom z I poł. XX w. szajba uderzyła do głów. z****ny nacjonalizm.

            • 2 12

            • (1)

              szkoda tego że się urodziłeś, a mogli cię utopić po urodzeniu, prawdziwa szkoda

              • 8 3

              • no chyba ty z wiadra uciekłeś

                • 1 1

            • Porównaj sobie Gdańsk z miastami niemieckimi (np. liczbę ludności)

              pod koniec XVIIIw (koniec RP) i na początkuu XXw po 100 latach bycia w państwie pruskim. Zobaczysz jak z europejskiego miasta spadł do prowincjonalnego.

              • 6 1

      • Swoje? Ponad kilometr trasuy sucharskiego zbudowano z budżetu centralnego (1)

        Ot co, czytanie ze zrozumieniem się kłania

        gdyby tak w latach '90 gddkia była taka hojna i machnęła w gdyni estakadę kwiatkowskiego .....

        • 7 6

        • Swoje, bo jest w Gdańsku, złośliwcze

          To, że Gdańskowi udało się wepchnąć do budżetu Gdaki inwestycję która służy też miastu, to chwała mu za to. :-)

          • 13 4

      • (5)

        To planowanie widać po trasie Słowackiego, która kończy się przy ETC

        • 2 6

        • Spokojnie, spokojnie, i to się zrobi. (3)

          Most wantowy też prowadził w pole przez wiele lat, ale wszystko się uzupełnia i Gdańsk za jakieś 5-6 lat będzie najlepiej skomunikowanym i najmniej zakorkowanym miastem w Polsce. :-)

          • 12 2

          • Zakorkowany to będzie, często, gęsto - szerokie arterie zachęcają do jazdy, (1)

            w tym "niedzielnych", do szybkiej jazdy. Jeśli nie będzie poprawy bezpieczeństwa to kolizje i wypadki będą notorycznie korkować całe Trójmiasto. Moje ostatnie wyjazdy do Gdańska z Gdyni to wjazd w mega korki właśnie z ich powodu.

            • 3 9

            • No to czemu tak bardzo chcesz OPAT

              skoro Gdynia będzie wtedy jeszcze bardziej zakorkowana :P

              • 10 0

          • Już jest

            • 0 0

        • a z jakich to funduszy była budowana

          moze mi ktoś przyPOmnieć???

          • 0 1

    • Ponad kilometr to chyba licząc każdą z nitek oddzielnie

      Licząc normalnie jest to ok. 600m, no i jest to po prostu węzeł na POG z łącznicami.

      • 2 0

  • (2)

    moja prośba do redakcji trojmiasto.pl - proszę w tej sprawie się skontaktować z Dziennikiem Bałtyckim i zbierzmy 500 tyś podpisów skoro nasz durny do sześcianu rząd i jego politycy twierdzą że jest to droga lokalna, szkoda że jadący na hel warszawiacy tak nie uważają, co za rozpacz może zaproście pana premiera żeby jadąc do swojej rezydencji wybrał drogę lodową a nie lotniczą i dojechał po 3 -4 h.....

    p.s. głosujcie na PO na pewno będzie lepiej...za 3 tys lat

    • 35 26

    • jak drogą lodową - to jedynie po zamarznięciu zatoki, inaczej nie idzie

      • 6 1

    • Zaproś

      Tyle ze aktualnie priorytetem urzędników jest budowa kolejki górskiej na kamienną. Wiec nikt tam nie będzie sobie zawracał głowy jakąś drogą na obrzezasz przez pola!

      • 14 2

  • Bo wnioski to trzeba umieć pisać,Gdańsk potrafi,Gdynia nie potrafi.... (7)

    Gdańsk zadłużył się po same uszy,ale dokonuje się w nim mega skok cywilizacyjny,trzeba docenić sztab ludzi,którzy tak potrafili pisać wnioski o dofinansowanie a Adamowicza,że zabezpieczył wkład własny miasta do każdej z nich,rzędu 20-30% wartości inwestycji i ogólnie ogarnia temat w zasadzie bez większych wtop,Gdańsk ostro idzie do przodu i widać to każdego dnia jeżdząc po mieście,tymczasem w Gdyni mysleli,że dostaną nową trasę za ponad 1,5 mld pln za darmoszkę,ale nie ma tak łatwo koledzy z Nordy,trzeba było zabezpieczyć wkład własny na poziomie 300-400 mln i pewnie trasa by powstała a tak zostają korki w drodze na półwysep...

    • 38 30

    • Gdynia nie potrafi pisać wniosków? (3)

      A gdzie Gdańsk był w latach '90? W Gdyni nie zapomniano jak je pisać, po prostu władza się zmieniła

      • 16 17

      • w latach 90 Polska nie była w UE....więc Gdynia mogła sobie wb (2)

        • 11 1

        • Gdynia inwestuje pieniądze z Europy od lat '90 (1)

          Zachwyty takie jak Wy nad rozwojem Gdańska przeżywałem w odniesieniu do Gdyni w połowie lat '90, Gdańsk ruszył z kopyta dopiero od wejścia do UE. Jak 171 wjeżdżał na Dąbrowę to najpierw było widać dym, potem warkot silnika jak w czołgu a na końcu dopiero wtaczał się autobus :D i od 5 rano na dzielnicy dwa razy co godzinę "dryn dryn" i trzaśnięcie drzwiami aż ptaki uciekały;) ehh, to były czasy

          • 9 7

          • ojej wspominaj dalej

            to w tej waszej biednej mieścinie zostało.
            W polowie lat 90 ciekawe ile pozyskaliście środków i na co .
            Podpowiem grosze na nic wielkiego nie licząc TK. reszta to drobiazgi dobre dla Kościerzyny.

            • 5 4

    • zmieni sie rzad, rudy trafi do kryminalu i skonczy sie gdanski sukces

      budyn pewnie tez trafi pod klucz....
      ten sam mistrz pisania wnioskow ma problemy z wypelnieniem zeznan podatkowych i nie potrafi policzyc ile ma mieszkan.....
      ten gdanski 'sukces' to chamowa szyta wyjatkowo grubymi nicmi....

      • 14 14

    • Mityczne wielkie zadłużenie Gdańska to kolejna Gdyńska bajka.

      Pomimo tych wszystkich inwestycji procentowo zadłużenie Gdańska jest mniejsze niż Gdyni.

      • 2 2

    • Parafrazując powiedzenie Stalina. Nie ważne kto i ile pisze wniosków, ważne kto je zatwierdza do finansowania.

      A że akurat tak się złożyło, że w 2007 roku wygrała pewna partia, która przejęła wszelkie ministerstwa i urzędy państwowe i w 2007 r. zaczęła dzielić wielki budżet kasy z UE (2007-2013). Wiadomo, że min. rozwoju regionalnego, urząd marszałkowski, mogą faworyzować jednych i pomijać drugich.

      • 2 1

  • Zablokujcie jednego lata dojazd dla Warszafki na Hel. (1)

    Wówczas kasa się znajdzie.

    • 55 5

    • Jest jeszcze ukryte dno. OPAT rozwiązałby lokalny problem ulicy Puckiej i Północnej z przejazdem przez tory.

      • 4 2

  • Lotnisko mają to niech latają.

    i po kłopocie

    • 34 9

  • Dębogórską do Suchego Dworu przedłużyć

    Wybudować łącznik koło Auchan w Redzie + Trasa Kaszubska to na jakiś czas odciąży.

    • 22 4

  • ale macie lotnisko za 100 mln (1)

    ha ha

    • 29 16

    • Niestety nawet lotniska nie mamy i tych 100 milionów również. Dziękujemy Panie Prezydencie Szczurek.

      • 8 0

  • Jedynie co dobre, że ogłoszono to teraz (2)

    wiec kochani wszyscy do wyborów a mamy ich 3 i chyba już wiemy na kogo mamy głosować, a może właściwym by było na kogo mamy nie głosować:)))

    • 26 8

    • dokładnie (1)

      największym przekleństwem dla Gdyni jest pomorska platforma... nic dodać nic ująć.

      • 5 1

      • w taki sposob przyjaciół sobie nie nazbieracie...

        Ale wrogów co nie miara...

        i cos sądzę ze Jarosław tez Wam nie pomoże... Szczurek to nie pis..

        z reszta oni juz specjane smoleńskie gestapo planują a na to tez trzeba bd pieniążków;-)

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane