• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniej wykonawców w grze o budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
28 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
W grudniu tego roku ruszą wyburzenia budynków pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W grudniu tego roku ruszą wyburzenia budynków pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Zakończył się pierwszy etap przetargu na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W grze o kontrakt może pozostać 15 firm. Kolejarze przejęli już grunty pod inwestycje, a lada dzień zacznie się rozbiórka domów w otoczeniu linii kolejowej.



Zobacz szczegółową mapę przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Zobacz szczegółową mapę przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Samorządowa spółka Pomorska Kolej Metropolitalna zakończyła pierwszy etap przetargu na budowę niezelektryfikowanej linii kolejowej, która połączy dwoma torami Osowę i Wrzeszcz. Spośród 19 firm i konsorcjów, które we wrześniu wyraziły chęć realizacji inwestycji, wyeliminowane zostały cztery.

- Mają one teraz 15 dni na odwołanie od naszej decyzji. Według naszej analizy firmy te nie były gotowe do budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, nie spełniły kryteriów - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

Władze PKM nie chcą ujawniać nazw firm i konsorcjów wyeliminowanych. Powód? Może się okazać, że po rozpatrzeniu odwołań spełnią one wymogi stawiane przez kolejarzy.

Czy bilety na Kolej Metropolitalną powinny być łączone z biletami innego przewoźnika?

15 firm w drugim etapie to i tak dużo, biorąc pod uwagę, że o wyborze wykonawcy zadecyduje wyłącznie najniższa cenowo oferta.

Czy spółki PKM nie martwi to, że może powtórzyć się znana z placów budowy dróg sytuacja, gdy wykonawcy wygrywający przetargi dzięki najniższej cenie, opuszczają plac budowy, bo odkrywają, że zamiast zarabiać dopłacają do inwestycji?

- Martwi, i to bardzo, bo jeśli cena ofertowa będzie wyjątkowo niska, będziemy mieli problemy z realizacją kontraktu. Niemniej poczekajmy do chwili rozstrzygnięcia przetargu - mówi Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM.

Zobacz, jakie firmy i konsorcja gotowe są budować Pomorską Kolej Metropolitalną.

Jeśli żaden z wykluczonych wykonawców się nie odwoła, w połowie grudnia inwestor wyśle zaproszenia do składania ofert pozostałym kandydatom na wykonawców. Ci z kolei będą mieli 40 dni na złożenie swojej propozycji cenowej.

Tymczasem w listopadzie zakończyła się procedura obejmowania przez samorządową spółkę gruntów i budynków, stojących na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Niebawem ruszy podpisywanie umów o przeniesieniu prawa własności tych nieruchomości na samorząd województwa. Wykupy 251 nieruchomości mają kosztować prawie 85 mln zł. Co ważne, nie było poważniejszych incydentów z mieszkańcami podczas przejmowania budynków. Zgodnie z prawem wywłaszczeń mieszkańcy będą czekać do końca grudnia na wypłatę rekompensaty za zajęte nieruchomości.

Natomiast 20 listopada spółka PKM rozstrzygnęła przetarg na rozbiórkę zabudowań mieszkalnych i gospodarczych znajdujących się w świetle przyszłej linii kolejowej. Prace, które rozpoczną się w ciągu dwóch tygodni wykona firma Poleko z Gdańska. Dostanie za to 439 tys. zł.

Zobacz także, jak będą wyglądać ściany osłonowe poszczególnych stacji PKM.

Spółka PKM ponadto ogłosiła przetarg na usunięcie drzew i krzewów na działkach przeznaczonych pod realizację kolejowego przedsięwzięcia. Wykonawca będzie mógł kupić wcześniej wyciętą przez siebie zieleń. Wśród zinwentaryzowanych drzew na tym terenie rosną klony pospolite, brzozy brodawkowate, świerki, sosny, modrzewie, dęby, jarzęby, czeremchy, drzewa owocowe. Na drodze kolejarzy stoją dwa potężne drzewa o średnicy ok. 60 cm. Pozostałe mają jedynie do 16 cm średnicy.

Oczyszczenie terenu z zieleni ma nastąpić do 30 kwietnia przyszłego roku.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna.

Dzięki PKM, zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku. Aktualnie trwa przetarg na roboty budowlane przyszłej linii.

Miejsca

Opinie (216) 10 zablokowanych

  • Już dwa lata temu Jacek Żakowski w "POlityce" pisał o mankamentach planistycznych Gdańska (4)

    To, co się tu dzieje okreslił jako chaos budowlany. PKM doskonale się w to wpisuje.

    • 14 16

    • Ta kolej nijak nie pasuje do systemu komunikacyjnego - dubluje go (1)

      Na Kaszubach pozamykano lokalne linie kolejowe jako nierentowne. Tym samym niektórzy mieszkańcy nie mają możliwości łatwej komunikacji. A tu dublerka za prawie 1 miliard złotych...

      • 1 4

      • dlaczego pod tymi postami za kazym razem podpisujesz sie inaczej?:)

        dodam tylko, ze wypisujesz bzdury:)

        • 3 0

    • Faktycznie,

      kiedy budowano na poczatku 20. wieku kolej z obecnej Zaspy do Starej Piły, transport drogowy był w powijakach. Ze względu na złożoną budowę geomorfologiczną musiano tę kolej puscić jedyną sensowną trasą. Ciuchcia była na parę i nie pokonałaby dużych pochyłości. W mieście taka kolej, nawt ta obecna, to anachronizm. Odległość między stacjami jest za duża dla zaspokojenia potrzeb mieszkańców. Więc kto na tym skorzysta - inwestor, banki, projektanci? Bo na pewno nie większość mieszkańców.

      • 1 5

    • A ten Żakowski to niby kto?

      Jakaś wyrocznia, wszystkie rozumy pozjadał?

      • 0 1

  • Widac po wpisach wiekszosci na forum ze '' myslicie samolubnie '' (3)

    Podejscie forumowiczow o rozwoju jest zadne. Kazdy mysli tylko o najblizszym otoczeniu byle troche drog wyremontowac i tyle. Taki tok myslenia jak z PRLu. Dzis nalezy myslec nazwijmy to '' globalnie'' patrzac na rozwoj w perspektywie 100 lat a nie na dany moment. Nas za 100 lat juz nie bedzie wiec chociaz myslcie o tych co beda po nas bo wasze podejscie to typowe samolubstwo.Nie myslcie o rozwoju w ramach samego Gdanska bo to zaprzecza tzw. rozwojowi metropolii. Pomyslcie o ludziach ktorzy mieszkaja w Kartuzach lub tam chca zamieszkac i nie zamykajmy im prawa do dobrego dojazdu do pracy czy uczelni w Gdansku. Sami kupujac w wiekszosci dzialki budowlane za miastem chcecie miec dobry dojazd wszedzie a wasze wypowiedzi sa przeciwne rozwojowi stworzenia koleji ,,,,, wiec bredzicie nonsensownie. Nie mozna gadac o rozwoju metropolii siedzac w mieszkaniu w jakims starym blokowisku Gdanska ,,,,, ruszcie za miasto bo nie macie pojecia jak i w ktorym kierunku rozwija sie miasto. Moim zdaniem granica Metropolii patrzac z Gdanska powinna byc w Kartuzach bo to najblizszy i najprezniejszy osrodek miejski na kaszubach . Wiec zacznijcie myslec o innych bo to ma byc dogodny dojazd i rozwoj juz nie dla dzisiejszej wiekszosci lecz dla ludzi ktorzy te tereny za miastem zaludnia za np. 50 lat.

    • 20 8

    • Ludzie (2)

      którzy mieszkają w Kartuzach niech pozostaną u siebie i tam się uczą i pracują.Kto chce zamieszkać wśród kaszubów niech jedzie i nie wraca do starych blokowisk.Damy tutaj sobie radę bez was.I nie musicie nas odwiedzać.Narka.

      • 1 7

      • a ty '' Daro'' co w zyciu zrobiles ciekawego ? (1)

        Skonczyles jakas uczelnie ? czy chcesz do smierci z rodzicami mieszkac w blokowisku i sobie siedziec w dresie przed sklepem :). To ze ciebie nie stac na dom za miastem nie musi swiadczyc ze innych tez. Kaszubi sa poprostu zaradniejsi i bogatsi od ciebie ,, no i w dresie chodza co najwyzej po ogrodzie a nie na codzien:)

        • 5 0

        • Ukończylem

          UG o ile Tobie ten skrót coś mówi.Stać mnie na nowe mieszkanie w starym blokowisku które jak sądzę jest nieco droższe od domków na kurzych stopkach stojących na kaszubskich latyfundiach.W dresach chodzę jeśli jest na to odpowiedni czas i okazja.Ty z pewnością w białych kozaczkach paradujesz w niedziele po Galerii Bałtyckiej bo to takie cool i trendy.Pozdrawiam.

          • 1 3

  • Idę o zakład (3)

    Na końcu przetargu okaże się, że wybrano najtańszą firmę. Reszta nieważna.

    • 10 3

    • (1)

      No i dobrze.

      • 2 3

      • no przeca napisali że wezmą najtańszą i na tym te ch.lerne. przetargi na państwowe wyglądają

        • 4 1

    • Bo tak stanowi polskie prawo, nie mają innej opcji generalnie..

      • 2 0

  • niska cena (4)

    Już myślałem, że czegoś się nauczyliśmy po Euro. NIE MOŻNA BUDOWAĆ ZA NAJNIŻSZĄ CENĘ: FIRMA NIE ZARABIA I BUDUJE NIEZGODNIE ZE SZTUKĄ.

    • 7 5

    • No to podaj, o myślicielu, najlepszy sposób wybierania oferty (3)

      Np. zawsze trzeci najtańszy wykonawca z kolei?

      • 4 0

      • a może tak jak w Niemczech? (2)

        pierwsza najtańsza i najdroższa oferta odpadają od razu, bez brania pod uwagę

        • 5 1

        • Polsakie prawo nie dopuszcza innych kryteriów

          Niestety, w Polsce nie obowiązują niemieckie przepisy i trzeba stosować kryteria obowiązujące w polskim prawie - tego się nie przeskoczy... :(

          • 3 0

        • A powiedz co zasadniczo zmieni wprowadzenie uregulowań niemieckich jeśli startuje 15 firm? Wystarczy przeanalizować chociażby ostatnie trojmiejskie przetargi żeby zobaczyć że w zdecydowanej większości przypadków druga kolejna oferta była niewiele droższa(moze z wyjątkiem tunelu, gdzie 2 oferta była 300mln droższa-tyle ze wowczas tunelu nie byłoby w ogóle;).
          Podsumowując, rozwiazanie niemieckie ze rozwiąże problemu, niestety.

          • 2 0

  • Jak metropolia takie inwestycje (4)

    1.Po pierwsze cóż to za metropolia. Nawet na tle Polski to tylko nieudolnie rządzone trójmiejskie "zadupie".
    2.Jakaż to kolej "metropolitalna" - przecież tak na prawdę inwestycja gdańska. Połączenie z Gdyni do Kościerzyny istnieje "od zawsze". Brakuje tylko kilku kilometrów torów do terminala i gotowe.(Zresztą z Gdyni w 20 minut można dojechać na lotnisko autobusem
    linii 510) Pewnie pod hasłem metropolitalna łatwiej było zdobyć fundusze a długi spłacać będzie cały region.
    3. Jaki jest sens ekonomiczny linii biegnącej przez dzikie pola dawnego poligonu. Ile będzie kosztował bilet by kolej na siebie zarabiała?!
    Jeśli natomiast z powodu rentowności pociągi będą jeździły rzadko to jaki to ma w ogóle sens.
    4. Osobna sprawa to wygląd projektowanych przystanków - ale to akurat pasuje do innych powstających w Gdańsku potworków architektonicznych(ECS i inne)
    5. Patrząc na inne gdańskie inwestycje termin 2015 wydaje się nierealny. Każdy kto przeszedł trasą przedwojennej kolejki wie ilu brakuje tu mostów i jaki będzie ogrom prac ziemnych i budowlanych. Nowa Słowackiego to przy tym pikuś.
    6. Taka kolejka to fajna rzecz ale czy nas na to stać?!

    • 25 23

    • Jaka metropolia? - Wolne Miasto Gdańsk 3, bo 2 wersje już były, 1 za Napoleona. (1)

      Co do reszty to się z Tobą zgadzam. Jak ktoś coś sensownego napisze, to zaraz "zakrzyczą" go klakierzy z UM, którzy podchodzą do sprawy wyłącznie emocjonalnie - bo to ponoć najważniejsza inwestycja. Ręce opadają! Będzie jak z PGE Arena - wybudują i co dalej? Znowu podrożeją bilety komunikacji dla spłaty deficytu (murowane!).

      • 7 5

      • Klakierzy z UM dotarli aż tutaj - być może to jakaś grupa specjalna nadzorująca wypowiedzi na forum

        • 5 2

    • odnośnie 3 (1)

      Proponowałbym się przejść po tym poligonie, a raczej tym co ponim zostało, bo za 1-2 zniknie w 100%. A i teraz nie ma tam gdzie nogi postawić.

      • 4 1

      • Niestety, to prawda. To co dzięki poligonowi ocalało teraz jest "zagospodarowywane"

        • 0 0

  • NASTEPNYM WAZNYM ZADANIEM NA RZECZ '' METROPOLII '' JEST WLACZENIE W JEJ GRANICE KARTUZ !!! bo ktos popelnil blad nie robiac

    Wytyczajac granice tzw. metropolii'' na Zukowie ktos nie ma znajomosci tematu i wytyczyl granice nonsensownie. Zukowo jest tylko miasteczkiem '' tranzytowym '' ktor i tak podlega pod Kartuzy i w Kartuzach sa wszelkie urzedy i administracja etc. Wiec wyznaczanie granicy dla metropolii w Zukowie to troche nonsensowny wymysl. Kartuzy sa najwaznieszym punktem na kaszubach w poblizu Gdanska i to tam powinna byc granica metropolii. I nalezy to jak najszybciej zmienic aby w przyszlosci wszelkie plany i inwestycje byly podejmowane wspolnie bo tylko tak sie stworzy spojny organizm metropolitalny i wszelkie realzacje drogowo budowlane, kolejowe czy inne stworza juz na zawsze spojna calosc . Przylaczmy Kartuzy jak najszybciej do tzw. systemu metropolitalnego bo to najwazniejsze miejsce poza trojmiastem ktore pelni najwazniejsza role na kaszubach.

    • 10 2

  • Jak znam życie to wygra taka firma

    która w trakcie robót zbankrutuje, nie zapłaci podwykonawcom i za cztery lata trzeba będzie rozposywać nowy przetarg

    • 10 2

  • szkoda ze tej trasy nie zakrzywili jeszcze przez Tczew na pewno by szybko było z cetrum Gdańska na lotnisko

    • 8 3

  • Na drodze kolejarzy stoją dwa potężne drzewa o średnicy ok. 60 cm. Pozostałe mają jedynie do 16 cm średnicy. (1)

    hehehe tylko dwa o średnicy 60cm to może i się zgadza ale na pewno część z tej "reszty" ma więcej niż te fi16. Idźcie i zobaczcie jeszcze raz!

    • 9 2

    • Drzewa o średnicy pnia do 16 cm to mogę i sam siekierą wyciąć

      w czynie społecznym.

      • 0 0

  • Budować BASENY bo dostępność do nich jest bliska zeru. Będziemy mieli pokrzywione społeczeństwo. (1)

    • 19 4

    • ooooooooooooooo

      chłopie masz morze pod nosem to nie narzekaj!!!!!!!!

      • 0 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane