• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Molo Rybackie nowym centrum Gdyni

Magdalena Szałachowska
11 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Osiem nowych budynków nad samym morzem
Należące do Dalmoru Molo Rybackie to jeden z najbardziej atrakcyjnych terenów Gdyni. Należące do Dalmoru Molo Rybackie to jeden z najbardziej atrakcyjnych terenów Gdyni.
To już jest pewne - Molo Rybackie będzie nowym centrum usługowym Gdyni. Nowoczesna dzielnica powstanie w miejscu stojących tu od ponad 60 lat chłodni i hal przetwórstwa rybnego Dalmoru. Prawdopodobnie jeszcze w listopadzie spółka wspólnie z miastem ogłosi międzynarodowy konkurs architektoniczno-urbanistyczny na zagospodarowanie pirsu.

Co powinno powstać na Molu Rybackim?


Sąsiadując z reprezentacyjnym Molem Południowym i Skwerem Kościuszki tereny Mola Rybackiego, to prawdziwa perła Gdyni. Ich powierzchnia wynosi ok. 22 ha, a cena rynkowa ponad 200 mln zł. Terenami dysponuje Przedsiębiorstwo Połowów, Przetwórstwa i Handlu Dalmor S.A.

We wrześniu Ministerstwo Skarbu przyjęło projekt restrukturyzacji Dalmoru na lata 2007-2011.

Zgodnie z przyjętą strategią rozwoju firma skupi się na działalności deweloperskiej. Wyniki ogłaszanego konkursu mają m.in. zostać wykorzystane przy tworzeniu planu zagospodarowania przestrzennego tych terenów, w tym przede wszystkim odpowiednich ciągów komunikacyjnych. Według Marka Stępy, z-cy prezydenta Gdyni, miasto przystąpi do uchwalenia planu zagospodarowania mola prawdopodobnie na lutowej sesji Rady Miasta.

Po uchwaleniu planu, czyli za ok. dwa lata, Dalmor wybierze partnera inwestycyjnego. Budowa rozpocznie się w 2011 r.

- Całą inwestycję zrealizujemy przy współpracy z partnerami, nie ma mowy o sprzedaży terenów - podkreśla Krzysztof Rychlicki, prezes zarządu Dalmoru. - Docelowo molo będzie pełniło przede wszystkim funkcje usługowe, powstaną hotele, centrum handlowe czy biurowce. Ze względu na brak przestrzeni pod garaże, funkcja mieszkaniowa będzie ograniczona. Co do architektury owszem mogą tu powstać wysokie budynki, jednak nie jestem ich fanem. Preferuję raczej tradycyjną, gdyńską architekturę.

Mimo to na dawnych terenach Dalmoru powstają już pierwsze wieżowce. To Sea Towers (dwie wieże o wysokości 90 i 116 m), realizowane przez Invest Komfort na działce kupionej od spółki-córki Dalmoru. Jednym z partnerów inwestycyjnych może być spółka PKO Inwestycje, z którą Dalmor podpisał list intencyjny.

Co z rybacką działalnością przedsiębiorstwa? Armator, w najlepszych czasach zatrudniający 7,5 tys. osób i dysponujący 70 statkami, obecnie posiada zaledwie trzy trawlery, poławiające na półkuli południowej. Według prezesa działania połowowe, przeładunkowe i składowe będą prowadzone jeszcze przynajmniej przez kilka lat. Docelowo działalność przemysłowa będzie wygaszana.

To nie jedyne plany inwestycyjne spółki. Wiosną przyszłego roku Dalmor rozpocznie realizację budynków mieszkalnych na terenie 2,6 hektarowej działki na Obłużu, pełniącej obecnie funkcję zaplecza dla bazy.

Opinie (98) ponad 20 zablokowanych

  • Aha i mam pytanie

    Czy jak powstanie tam nowe osiedle to, czy jak wyjdę z klatki mojego budynku, będę mógł ręka dotknąć ręką kuter, który właśnie wrócił z połowu i rozładowuje się z dorszów i śledzi? HEHE

    • 0 0

  • Właściciel ? (1)

    Ciekawy jestem kiedy i za ile Dalmor kupił ten teren,który jest formalnie i prawnie własnością państwa a nie kilku cwaniaków uwłaszczających się na tym majątku.
    Oczywistym jest że w tak atrakcyjnym miejscu nie powinny znajdować się stare magazyny i inne złomowiska wraków, tak jak jest teraz.

    • 0 0

    • A Dalmor nie jest przypadkiem państwową firmą?

      • 0 0

  • promocja nieudacznictwa (1)

    ja też jestem ciekawy jakim sposobem dzisiejszy dalmor stał się właścicielem mienia po starym dalmorze
    jak zwykle gallux na samej ciekawości nie spoczywa wiec zacząłem "grzebać" w sieci
    wyszło mi, że to skutek prywatyzacji majątku skarbu państwa
    uwłaszczenie nastąpiło przed rokiem 2003 i stąd moj wniosek, ze na państwowym majątku uwałaszczyli się liberalowie i komuchy
    najpierw doprowadzili do ruiny firmę, a teraz bedą ssali frukty jako deweloper, prezesunie i ich totumfaccy oraz fagasi chrustasi (ucz sie jw od galluxa hi hi)
    jednym słowem granda granda granda
    odnośnie artykułu
    podoba mi się to co czytam, sam chcialbym mieszkać na takim terenie - jod, mewy, widok na zatoke itd budować budowac budować

    • 0 0

    • Twój PiS wie , jak to się robi

      Nie posądzam Cię o brak inteligencji , więc powinienieś wiedzieć , że mechanizm uwłaszczenia był już praktykowany wcześniej przez b.PC i spółkę Telegraf. Tam szukaj żródła a nie u tzw. liberałów , notabene KLD tak się ma do liberałów jak Kaczyńscy do graftu NBA. A co do jodu , no cóż , jak się na sopockim strychu zażywa siarkę w tanim winopodobnym trunku , to faktycznie warto otworzyć cherlawe płuca na wyziewy z domieszką jodu w tle.

      • 0 0

  • tradycyjna gdynska architektura

    A co to jest TRADYCYJNA gdynska architektura ??!!??
    To miasto ma 80 lat gdzie tu tradycja ? sorry czy my w stanach zyjemy ze cos co ma 80 lat to zabytek jakis ?

    • 0 0

  • Utopia

    Kolejne miejsce stracone na rzecz biznesu aptek i punktow telefoni komorkowej; nic dla mieszkancow.Przyklad Gemini-kino ktore wykoniczylo stare gdyniskie kina a poza tym kolejny super market.
    Sorki za brak polskich znakow jestem obecnie poza granicami Kraju.

    • 0 0

  • jjj
    ponieważ zadaleś pytanie (w przestrzeń medialną) wznowiłem grzebanie
    oto do czego sie dokopałem i wyszło na twoje, choć częściowo

    "Proces prywatyzacji gdyńskiego Dalmoru ma zostać wznowiony. Decyzja w tej sprawie ma zapaść jeszcze w tym roku.

    Przedsiębiorstwo Połowów, Przetwórstwa i Handlu Dalmor SA w Gdyni jest wciąż przedsiębiorstwem państwowym, a trwający od 10 lat proces jego prywatyzacji Ministerstwo Skarbu Państwa unieważniło w maju tego roku. To dobry czas na wznowienie tego procesu, ponieważ ten rok prawdopodobnie firma zakończy zyskiem w wysokości około 2,5 mln zł.
    - Tegoroczny, korzystny wynik finansowy uzyskamy dzięki środkom finansowym z unijnego funduszu FIFG, czyli Finansowego Instrumentu Sterowania Rybołówstwem - mówi Krzysztof Rychlicki, prezes PPPiH Dalmor SA. - Za wycofany z połowów i złomowany trawler przetwórnię "Acamar" otrzymamy premię 5 milionów euro. Pieniądze te przeznaczymy na remont trawlera "Dalmor II" i modernizację naszej infrastruktury lądowej. Rekordowy zysk ponad 11 mln zł osiągnęła już nowozelandzka spółka połowowa Dalfish Ltd, w której mamy 24 procent udziałów. Natomiast przewidywany zysk spółki World Trade Center Gdynia, z naszym 90 - procentowym udziałem, ma wynieść 700 tysięcy złotych.

    Dalmor chce też skorzystać z funduszy unijnych przeznaczonych na infrastrukturę portową związaną z obsługą rybołówstwa. W ciągu dwóch miesięcy przedsiębiorstwo przygotuje wnioski o dofinansowanie rozbudowy i modernizacji swojej bazy przeładunkowej oraz magazynowej w porcie gdyńskim. Możliwość udzielenia takiej pomocy przewiduje Sektorowy Program Operacyjny Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004 - 2006.
    - Oczekujemy, że ministerstwo podejmie decyzje wznawiające proces prywatyzacji albo odsuwające go w czasie. Jeżeli Dalmor nie zostanie objęty tym procesem, musimy opracować strategię działalności przedsiębiorstwa na najbliższe 4 lata - dodaje Rychlicki.

    Agnieszka Dłuska, naczelnik Wydziału Prasowego MSP, poinformowała, że decyzja o wznowieniu prywatyzacji Dalmoru zapadnie dopiero po złomowaniu i wypłaceniu premii za trawler "Acamar". Ubytek statku zmieni wartość całego przedsiębiorstwa. Dlatego też aby nie dokonywać jego przedwczesnej wyceny, która jest kosztowna, trzeba jeszcze poczekać.

    Autor: Jacek Sieński dziennik bałtycki"

    • 0 0

  • aneks do tego co wyżej
    "Prywatyzacja będzie wznowiona
    Opublikowano: 16 listopada, 2005"

    minęły dwa lata, więc sytuacja mogła ulec zmianie, znajdzie sie tu zapewne ktoś kto zna te sprawe bliżej

    • 0 0

  • Tylko niech budują coś, co da się zbudować na takim podłożu! Ale pomysł jest dobry

    • 0 0

  • "Ze względu na brak przestrzeni pod garaże, funkcja mieszkaniowa będzie ograniczona." to ciekawe, biura, hotele i handel juz nie potrzebuja miejsca na parkowanie samochodow? Gdzie ci idioci z dalmoru uczyli sie planowania.

    • 0 0

  • miasto w porcie

    Port dla statków

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane