• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Morska autostrada ze Szwecji do Gdyni

(boj)
23 stycznia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Czy powstanie autostrada morska Karlskrona - Gdynia? Pokonano właśnie kolejny schodek w tym kierunku. Jeśli Polska i Szwecja przekonają Komisję Europejską by dofinansowała przedsięwzięcie, już w 2010 r. autostrada powinna działać.

Co to właściwie jest morska autostrada? To przedłużenie lądowych szlaków transportowych połączeniem między dwoma portami z regularnie kursującymi statkami towarowymi i pasażerskimi.

- Organizacja obsługi autostrady morskiej powinna obejmować elektroniczne systemy zarządzania logistyką, systemy bezpieczeństwa, uproszczone procedury administracyjne i celne oraz infrastrukturę portową - wyjaśnia Michał Graban z Biura Rozwoju Miasta Gdyni.

Zarówno w Polsce, jak i w Szwecji doszło już do porozumienia i wspólnego działania instytucji zainteresowanych tym przedsięwzięciem. U nas są to m.in. gmina miasta Gdyni, marszałek województwa pomorskiego i gdyńska dyrekcja PKP Cargo.

Instytucje te właśnie złożyły szczegółowo opracowane wnioski do ministrów transportu Polski i Szwecji. Następny krok należy właśnie do ministrów, którzy muszą złożyć wspólny wniosek do Komisji Europejskiej o dofinansowanie "autostrady morskiej" Karlskrona - Gdynia. Jeśli wszystko pójdzie dobrze - autostrada powinna być gotowa do 2010 r.

Polski projekt zakłada budowę na terenie gdyńskiego portu nowego terminalu promowego z drogami dojazdowymi. Wprowadzone zostaną nowoczesne systemy eksploatacyjne umożliwiające bezpieczną, efektywną obsługę promów, ich pasażerów i ładunków. W przyszłości ma tu też powstać nowy dworzec morski. Projekt szwedzki zakłada rozbudowę terminalu promowego w Karlskronie, centrum logistyczno-dystrybucyjnego w Alvesta i modernizację linii kolejowej Goeteborg-Karlskrona.

- Ogromne znaczenie dla sukcesu inicjatywy "autostrady morskiej" Karlskrona-Gdynia ma planowane wprowadzenie przez firmę Stena Line w 2010 r. dwóch superpromów umożliwiających przewóz do 1200 pasażerów i pojazdów - dodaje Michał Graban.
(boj)

Opinie (24) 3 zablokowane

  • Będzie tak jak z terminalem na Westerplatte

    Pewnie będzie tak jak z terminalem na Westerpaltte. Wybudowali super terminal za kupę kasy( chyba 2 miliony złotych:), a czynny był tylko pół roku. Duńczycy sprzedali prom i teraz terminal promowy stoi sobie pusty.

    • 0 0

  • Austostradzie mowimy nie!!!

    Czy nie ladniej i taniej byloby wybudowanie ruchomych schodow do Szwecji?

    • 0 0

  • Szybki Prom

    Hei! W Norwegii wzdluz Zachodniego Wybrzeza i nie tylko dziala siec szybkich promow. Np ze stavanger do Bergen plynie sie ok 4h. Powinnismy zainwestowac w takie polaczenie aby skrocic czas przeprway z 11 godzin do 5-6.

    Ha det bra

    • 0 0

  • No i modraczek puścić prosto z Łejerewa do Stockholmu!

    Po drodze pooglądamy Lynkooping-Noorkooping-i inne .koopingi!Fajna perspektywa!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane