- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (265 opinii)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (325 opinii)
- 3 Dostał 5 mandatów naraz (71 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (206 opinii)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (51 opinii)
- 6 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (243 opinie)
Wyobraźmy sobie 11-kilometrową drogę pełną ciężarówek, stojących jedna za drugą. Taka ilość samochodów zmieści się na pokładach największych promów, które wybuduje firma Stena Line. Promy w 2010 roku mają regularnie kursować miedzy Gdynią i Karlskroną.
Rosnące zapotrzebowanie
Zapotrzebowanie na morski transport między Polską a Szwecja co roku wzrasta o 22 proc. To ze względu na ten wzrost Stena Line postanowiła zainwestować 1,6 mld zł w budowę dwóch morskich kolosów o roboczej nazwie "Super Ferries", które powstaną w niemieckiej stoczni Aker MTW Werf.
Nowoczesne jednostki z 11 pokładami, o długości 240 metrów, będą największymi promami na świecie. Firmy transportowe będą miały do dyspozycji jeszcze dogodniejsze systemy załadunku rozładunku towarów, to będzie wymagało znacznie większego placu manewrowego niż ten, z którego obecnie korzystają przewoźnicy w gdyńskim porcie.
Nowy terminal
Ponaddwustumetrowy prom nie zacumuje też przy Nabrzeżu Helskim. Keja jest tam zbyt krótka. Do tego czasu ma być jednak gotowy nowy terminal przy Nabrzeżu Polskim, gdzie jednocześnie będą mogły cumować nawet trzy ogromne promy, które dzięki usytuowaniu terminalu u wejścia do portu zaoszczędzą co najmniej pół godziny. Odprawa pasażerów odbywać się będzie na terenie dawnego Dworca Morskiego, gdzie jeszcze w latach 80. obsługiwano pasażerów polskich transatlantyków.
Zielone światło
Koszt przebudowy terminalu razem z usprawnieniem dostępu do portu (m.in. rozbudowa ul. Polskiej) wyniesie około 240 mln zł - większa część ma pochodzić ze środków Unii Europejskiej.
- Inwestycja została uznana przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej za kluczową, są więc duże szanse, że pieniądze na ten cel dostaniemy - mówi Mariusz Karbowski z Zarządu Portu Morskiego Gdynia. - Obecnie zbieramy dokumenty, przygotowujemy projekt i studium wykonalności. Całość ma być gotowa w 2011 roku, ale możliwe, że już w 2010 roku pierwszy ogromny prom Stena Line będzie mógł być obsłużony.
A jak na tym skorzysta miasto? Większe promy i więcej przeładunków to nie tylko szansa na zatrudnienie, ale także poważniejszy strumień opłat portowych. Gdynianie mogą natomiast zarobić na turystach, którzy jeszcze tłumniej zaczną przypływać do miasta.
Opinie (63) ponad 10 zablokowanych
-
2006-11-24 11:15
A ile promow pod bandera Polska
Dlaczego oddano cala linie pod obsluge obcego panstwa.Powinno byc 50 % przewozow pod bandera Polska i przez krajowa firme.Takie zasady sa stosowane w calej Europie.No moze sie komus "nie oplaca" i oddaje to w obce biznesy ?
- 0 0
-
2006-11-24 11:52
Polskie promy
Polskie promy? Polska bandera? Pleciesz człowieku jak pomylony. Żaden prom (również należący do de facto polskich państwowych przewoźników Polferries czy Unity Line) nie pływa pod polską banderą, bo to się zwyczajnie nie opłaca. Rząd pracuje nad rozwiązaniem problemu drugiego rejestru i taniej bandery - bo tylko taka dała by szanse na powrót pod polską banderę jakichkolwiek statków (nie tylko promów).
Poza tym na promach Steny pracuje bardzo wielu Polaków - nie tylko na linii z Gdyni ale na wielu (jest ich w sumie 14) w Europie, więc zanim coś napiszesz walnij się w głowę.- 0 0
-
2006-11-24 11:54
do galluxa
Widzę, że jeszcze nie doszedłeś do siebie po wyborach ..., bo wiesz, jeżeli chce się kontenery wozic pociągiem, to znacznie taniej jest transportować je przez morze kontenerowcem, a nie promem (bo jeszcze za transport ciężarówkę trzeba zapłacić, i kierowcy też).
Ja też bym chciał, żeby była A1 i cieszą mnie wszystkie inwestycje w rejonie. Ale mieszkam tu i teraz, i trochę się obawiam, czy tą A1 w 2010 roku da się dojechać gdziekolwiek. A co do Szwedów, to było jak byk na wp lub onecie, że w Szwecji największym zaufaniem cieszy się Ikea. Tak więc gallux staraj się nie używać za często zwrotów wartościujących, w każdym razie najpierw pomyśl.- 0 0
-
2006-11-24 11:58
wot kolejna jełopka nie potrafiąca doczytać drukowanego:-)
ja piszę co widzę
a widzę wiele kontenerów wiezionych koleją
ciekawe mądralo jakim to morzem przewieziesz ładunek do czech?
czarnym czy niebieskim??
co do A-1
napisałem, że A-1 będzie, ale kiedy tego nie napisałem
nie szarp sie tak synek bo se wyszarpniesz niechcący gluta:-)- 0 0
-
2006-11-24 12:02
przepraszam za jełopke
nie wziąłem pod uwage tego, że twój cały świat to chylonia i okolice
nie winie cie za to
winna jest łybacka...- 0 0
-
2006-11-24 12:21
STRACH!
Gdyby taki kolos przepływał wzdłóż Gdańska, to wyparta przez niego woda mogłaby zalać Przymorze albo Brzeźno. Dlatego terminale będą w Gdyni ;)))
A jak i tam będą za mocno falować, to przypomnę Locoskiemu o projekcie pancernika (z tego co pamietam Marek i Bolo też byli zainteresowani) i buch w Szweda za próbę zorganizowania kolejnego potopu ;)))
BIPP!- 0 0
-
2006-11-24 12:21
Ciekawe jak ludzi w tych promów wyruszą w teren? Sa jakieś drogi w 3mieście?
- 0 0
-
2006-11-24 12:44
Sa jakieś drogi w 3mieście?
nowe rowerowe
BIPP!- 0 0
-
2006-11-24 13:32
ciekawe jak sobie ze wzrostem ruchu
poradza te drozki jednopasmowe? a walniemy wysepke! a co tam ze to idiotyczny pomysl..
- 0 0
-
2006-11-24 13:40
Aldwyn Danu Nightywind
jestes spoko. poglady oryginalne, ale generalnie mam zawsze pozytywna beke jak widze Twoje wpisy :P. pozdr ;).
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.