• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Morskie kolosy

Alina Wiśniewska
24 listopada 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Dwa największe na świecie promy będą już za trzy lata cumowały w gdyńskim porcie. Obsłużą linię do Szwecji.

Wyobraźmy sobie 11-kilometrową drogę pełną ciężarówek, stojących jedna za drugą. Taka ilość samochodów zmieści się na pokładach największych promów, które wybuduje firma Stena Line. Promy w 2010 roku mają regularnie kursować miedzy Gdynią i Karlskroną.

Rosnące zapotrzebowanie

Zapotrzebowanie na morski transport między Polską a Szwecja co roku wzrasta o 22 proc. To ze względu na ten wzrost Stena Line postanowiła zainwestować 1,6 mld zł w budowę dwóch morskich kolosów o roboczej nazwie "Super Ferries", które powstaną w niemieckiej stoczni Aker MTW Werf.

Nowoczesne jednostki z 11 pokładami, o długości 240 metrów, będą największymi promami na świecie. Firmy transportowe będą miały do dyspozycji jeszcze dogodniejsze systemy załadunku rozładunku towarów, to będzie wymagało znacznie większego placu manewrowego niż ten, z którego obecnie korzystają przewoźnicy w gdyńskim porcie.

Nowy terminal

Ponaddwustumetrowy prom nie zacumuje też przy Nabrzeżu Helskim. Keja jest tam zbyt krótka. Do tego czasu ma być jednak gotowy nowy terminal przy Nabrzeżu Polskim, gdzie jednocześnie będą mogły cumować nawet trzy ogromne promy, które dzięki usytuowaniu terminalu u wejścia do portu zaoszczędzą co najmniej pół godziny. Odprawa pasażerów odbywać się będzie na terenie dawnego Dworca Morskiego, gdzie jeszcze w latach 80. obsługiwano pasażerów polskich transatlantyków.

Zielone światło

Koszt przebudowy terminalu razem z usprawnieniem dostępu do portu (m.in. rozbudowa ul. Polskiej) wyniesie około 240 mln zł - większa część ma pochodzić ze środków Unii Europejskiej.
- Inwestycja została uznana przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej za kluczową, są więc duże szanse, że pieniądze na ten cel dostaniemy - mówi Mariusz Karbowski z Zarządu Portu Morskiego Gdynia. - Obecnie zbieramy dokumenty, przygotowujemy projekt i studium wykonalności. Całość ma być gotowa w 2011 roku, ale możliwe, że już w 2010 roku pierwszy ogromny prom Stena Line będzie mógł być obsłużony.

A jak na tym skorzysta miasto? Większe promy i więcej przeładunków to nie tylko szansa na zatrudnienie, ale także poważniejszy strumień opłat portowych. Gdynianie mogą natomiast zarobić na turystach, którzy jeszcze tłumniej zaczną przypływać do miasta.
Echo MiastaAlina Wiśniewska

Opinie (63) ponad 10 zablokowanych

  • no to zardzewieją....:)

    na poczatku newsa napisane jest:
    "Dwa największe na świecie promy będą już za TRZY lata cumowały w gdyńskim porcie. Obsłużą linię do Szwecji."

    a w podpisie zdjęcia:
    "Za CZTERY lata tą trasą będą pływać największe promy na świecie."

    albo pomyłka i niedoinformowanie ale najpierw promy bedą stały przez rok w gdyńskim porcie :) a po roku będą pływać :)

    pozdrówka

    • 0 0

  • lang
    nigdzie nie twierdziłem, że transport jest wyłącznie kolejowy
    napisałem w tym sensie, że on istnieje, ile procent nie wiedziałem, ale te 15 to mikro i tu jest własnie alternatywa dla TIRów
    tak w ogóle to gdynię zbudowano jako miasto portowe oraz własny port Polski przedwojennej i bardzo dobrze, że odżywa transport promowy
    to zaszczyt i promocja że dwa najwieksze na świecie promy bedą cumoweać w gdyni
    promocja i to taka bez POpeliny jaką klei np taki gdańsk

    • 0 0

  • .

    jeśli chodzi o te 11 km, to wkońcu estakada jest budowana, więc myślę,ze wszystko idzie w dobrym kierunku :)

    • 0 0

  • Gallux
    Wszystko sie zgadza - zaszczyt jest, choc ciezko mi uwierzyc ze bada to najwieksze promy na swiecie. Ciekawe skad taki news i ciekawe gdzie i jakie sa najwieksze dzis.
    IMO promy odzyly po wstapieniu do Unii. Po 05.2004 widac naprawde spory wzrost i to golym okiem - parkingi przed BCT zawalone sa przed kazdym rejsem (stad tam taki syf i malaria - wstyd przed goscmi ze Szwecji :/) Glownym powodem wzrostu jest imo unia celna.
    BCT ma prawie 30 lat i budowano go z mysla wlasnie o transporcie kolejowym (jezeli nie mial stanowic wiekszosci, to przynajmniej polowe). Jest tam naprawe wypasione miejsce przeladunkowe kontenerow na wagony. Coz - dlugi czas transportu (samochodem obrocisz w 3 dni na pd Polski i z powrotem - kolej jedzie grubo ponad tydzien jak nie dwa), polityka "wspanialego" monopolisty PKP Cargo jak ilosc i stan torow wlasciwie przekresla ta forme transportu z gory. Kolej wybiera ktos tylko wtedy jak mu sie nie spieszy lub jak ma naprawde sporo kontenerow dla jedego odbiorcy.

    • 0 0

  • Gdansk... z calym szacunkiem, ale poprostu ma sie nijak w transporcie morskim do Gdyni. Wystarczy spojrzec na liczby. GTK do BCT nie ma co porownywac, a za chwile zapewne przegoni go GCT Hutchisona, ktory nie ma jeszcze roku. Czakamy na DCT w Gdansku - jak postawia to wtedy pogadamy. Co do promow - jak ktos byl na calkiem niezlym terminalu na Westerplatte to widzial jakimi pustkami tam swieci :/

    • 0 0

  • taaaa, a wszystko przejedzie pod moim domem, ale mi to nie przeszkadza byle drogę wybudowali do tego terminalu, mam tylko nadzieję, że kwiatek architektury gdynskiej jakim jest dworzec morski nie zostanie spaczony.

    • 0 0

  • pamietam w latach bodajże 60-tych najwiekszy masowiec ze zbożem ms manhattan który "zawinął" do gdańska
    stutysięcznik
    ładunek odbierano od niego na redzie, bo port nie był przystosowany do tak dużego statku

    • 0 0

  • Anonim

    Już się badałem. JESTEM ZDROWY!!! Co do polowania na ludzi to nie widzę w tym nic złego. Na codzień polscy żołnierze zabijają kobiety i dzieci w Iraku i z pewnością niektórym sprawia to satysfakcję. Dla mnie osobiście zabicie psa czy szczura jest dużo poważniejszym "grzechem", niżby zabicie człowieka (chociażby z faktu, że gatunek ludzki nie jest zagrożony wyginieciem). Niestety ślimaki, żaby i langusty są zagrożone wyginięciem i winny temu jest człowiek. Dlatego też człowiek musi poniesc tego surowe konsekwencje. Populacja ludzka ma 5mld osobników za dużo!!! Wzywam więc wszystkie moce piekielne i radę duchów opiekuńczych, aby zesłały na Ziemię plagi egipskie z domu niewoli, i wykończyły tych co empatią antropocentryczną się kierują. Amen!!!

    • 0 0

  • niech Moc bedzie z tobą
    bedziesz jej dużo potrzebował:-)

    • 0 0

  • A ja sram na to

    wielkie mi tam halo ze beda jeszcze bradziej rozjeżdżali Polskę i psuli środowisko... Platfusys wygrały przy poparciu bydła to macie kraj nadwiślanski albo nową G. Gubernię

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane