- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (173 opinie)
- 2 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (360 opinii)
- 3 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (70 opinii)
- 4 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (72 opinie)
- 5 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (131 opinii)
- 6 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (431 opinii)
Most Siennicki na trzy miesiące przed otwarciem
Sprawdziliśmy postęp prac przy remoncie 2,5-kilometrowej trasy tramwajowej na Długich Ogrodach i Przeróbce. Do końca roku ma zostać oddany do ruchu tramwajowego Most Siennicki, a samochody pojadą nim miesiąc później. Wykonawca rusza z odbudową rozebranej linii i dróg.
Od czerwca tego roku trwa przebudowa linii tramwajowej wzdłuż ul. Siennickiej i ul. Lenartowicza na odcinku od ul. Elbląskiej do ul. Wosia Budzysza . Prace zleciła miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne. Wykonawcą jest firma Budimex, która inwestycję do września 2015 r. ma wykonać za kwotę 65,606 mln zł.
Postanowiliśmy sprawdzić jak wygląda postęp prac na budowie. Podkreślmy jednak, że toczą się one w dwóch etapach. Obecnie trwa pierwszy, który ma umożliwić szybszy dojazd tramwajem do pętli na przeróbce. Po jego zakończeniu ruszą prace w ciągu ul. Lenartowicza, która w tej chwili nie została jeszcze tknięta przez wykonawcę.
Można mówić, że zakończyły się już rozbiórki nawierzchni drogowej i torowej na całej budowie i tym samym ruszyły pierwsze prace przy odbudowie trasy tramwajowej.
Zobacz film z przebudowy linii tramwajowej na Przeróbce z lipca tego roku.
- Plany na najbliższe dni to wykonanie warstwy stabilizacji cementem w ul. Siennickiej od skrzyżowania z ul. Stary Dwór do wiaduktu drogowo-tramwajowego. W branży torowej trwać będzie nadal przygotowanie koryta pod torowisko - m.in. układanie warstwy stabilizującej, wzmacniającej, drenażu i tzw. korytowania - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki GIK.
Dalej będą też toczyć się prace przy kanalizacji deszczowej i sanitarnej oraz wodociągowej. Przewidziane są też demontaże i usuwanie kolizji energetycznych.
Mieszkańcy Przeróbki niejednokrotnie widują na ulicach wokół domów samochody z turystami - na obcych tablicach rejestracyjnych. To dowodzi, że drogowskazy informujące o objazdach na czas robót są ustawione niewłaściwie.
Zaawansowane są też prace przy realizacji kanalizacji deszczowej, na rożnych odcinkach gotowa jest ona w od 30 do 100 proc.
Wykonawca - firma Budimex - jest zmotywowany do otwarcia mostu do końca grudnia dla tramwajów. Motywuje go do tego fakt, że to właśnie on płacić będzie za każdy dzień zastępczej komunikacji miejskiej. Według planów samochody obiektem nad Martwą Wisła pojadą w styczniu, najpóźniej w lutym.
W sumie zmodernizowana zostanie 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą na Przeróbce. Inwestycja zapewni nie tylko komfort podróży pasażerom komunikacji miejskiej, ale też... ciszę mieszkańcom Przeróbki, którzy dotychczas uskarżali się na hałas tramwajów. W tym celu wyłonione w zamówieniu biuro projektowe ma zaplanować wbudowanie urządzeń do skutecznego smarowania szyn na łukach.
Wszystkie przejazdy przez torowisko dla samochodów i pieszych zyskają nawierzchnię z gumowych płyt typu strail. Można je napotkać chociażby na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem.
Na remontowanym odcinku projektanci muszą zaplanować zmianę konstrukcji przystanków. Wśród nich ma być jeden z pierwszych tego typu w Gdańsku przystanek autobusowo-tramwajowy, z możliwością wjazdu autobusów na torowisko tramwajowe. Taki przystanek powstanie przy ul. Głębokiej, w miejscu dotychczasowego przystanku, który zostanie poszerzony.
Prace przy przebudowie linii tramwajowej potrwają do września 2015 r.
Odwrócony ruch na pętli Przeróbka i przystanki wiedeńskie
Oprócz wymiany torowiska nowym rozwiązaniem będzie tzw. przystanek wiedeński, który pojawi się na ul. Lenartowicza przy istniejących przystankach. Stosuje się go w miejscach, gdzie między tramwajem a przystankiem jest jeszcze jezdnia. Wtedy tę ostatnią wynosi się do wysokości przystanku. Drogowe rozwiązanie zmusi kierowców także do jazdy z niewielką prędkością - poprawi bezpieczeństwo w ruchu.
Przebudowana zostanie też pętla tramwajowa na Przeróbce. Po zakończeniu robót zostanie odwrócony tam ruch tramwajowy, by pasażerowie odjeżdżali zawsze z tego samego przystanku bez względu na to, czy tramwaj przyjeżdża od strony Stogów, czy wyrusza z pętli. Obecnie podróż do centrum mieszkańców Przeróbki odbywa się z dwóch, oddalonych o ok. 100 metrów, przystanków.
Prace na Przeróbce i Długich Ogrodach prowadzone są w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap III C, który współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007 - 2013. Koszt całkowity inwestycji wynosi 160 mln zł, a dofinansowanie wynosi 94 mln zł. Oprócz linii tramwajowej z tych funduszy powstaną dojazdy do przystanków PKM: Jasień , Kiełpinek i Brętowo .
Opinie (65) 1 zablokowana
-
2014-09-16 11:28
most siennicki (1)
czy wreszcie zostanie doprowadzony do historycznego wyglądu, to był most zwodzony do czasów II wojny swiatowej, po którym jeździły tramwaje i samochody. Po wojnie most nie był już zwodzony ale wszystko nadal po nim jeździło. W latach 70 na stary most nałożono prowizorke w postaci kostrukcji saperskiej i tak sie to kula do dzisiaj, ciekawe jak daleko będzie szła naprawa tego zabytku... fajnie by było by choć jeden most w tym mieście został przywrócony do stanu pierwotnego i był znowu mostem zwodzonym.
- 2 1
-
2014-09-16 13:37
Ten wynalazek
już nie wróci. Most Wantowy załatwił temat, a za chwilę nowy most kolejowy, który też stałą konstrukcją przegrodzi nomen omen Martwą Wisłę.
- 2 0
-
2014-09-16 11:31
Wydawałoby się,że łatwiej smarować obręcz koła w momencie gdy tramwaj skręca niż zapiaszczoną,mokrą albo zaśnieżoną szynę. Dopóki pociągi i tramwaje będą miały dwa koła sztywno zamocowane na jednej osi, to na łuku zawsze któreś musi się poślizgać, albo wewnętrzne albo zewnętrzne.Samochody nie mają tych problemów a też mogą na zakrętach piszczeć. Tak samo dziewczyny na widok myszy.
- 1 0
-
2014-09-16 11:43
Zwodzony to już mamy dach nad teatrem szekspirowskim. Żeby opłacało się walić miliony w odtwarzanie zwodzonego Mostu Siennickiego, najpierw trzeba by odbudować nadwiślańskie wielkie składy drewna, po które kiedyś statki.tu wpływały. Teraz największe pływadła to pchacz "Nosorożec" i tramwaj wodny, który z braku pasażerów na pokładzie przepływa spokojnie. Jachty i tak pływają przez Wisłę Śmiałą a jak słychać nie planuje się zwodzenia mostu kolejowego i wantowego.
- 2 0
-
2014-09-16 11:46
Most saperski założono i po latach zdjęto. Obecną konstrukcję wybudowano specjalnie na ten most i nałożono na przyczółki i filary.
- 3 0
-
2014-09-16 12:31
Torowisko na Długich Ogrodach?
Długie Ogrody są wolne, od około 20 lat torowiska nie ma, skończył się intensywny pisk tramwajów, które zwłaszcza rano budziły całą okolicę skręcając z ul. Łąkowej w Elbląską, późniejszą Długie Ogrody. Ta część ulicy od Nowej Motławy do Bramy Żuławskiej to jeden wielki parking dla samochodów turystów i autokarów wycieczek. Zatem tam torowiska nie remontujemy, co sprawdzali dziennikarze???
- 1 1
-
2014-09-16 12:33
no nie
z artykułu wynika, że mieszkańcy mieli fanaberię!! a prawda jest taka, że tam spaw na spawie w tych torach był, co chwila coś się wykolejało!! a jezdnia!! to był istny poligon dla czołgów a nie droga dla samochodów!!! w kilku programach motoryzacyjnych można było obejrzeć filmy z odpowiednimi komentarzami!!
- 3 0
-
2014-09-16 13:32
Mieszkaniec Przeróbki
a pisze nazwę swojej dzielnicy z małej litery. Wstyd redaktorku.
Z mojej wiedzy wynika, że chodnik i ścieżka rowerowa na moście, nadal będą wąskie i kolizyjne. A zejście schodkami za mostem w kierunku przystani kajakowej klubu AZS-AWF służy wyłącznie menelstwu, choć oczyszczona i udrożniona, mogłaby ułatwić komunikację, choćby na czas remontu, bo chodnik został tam zwężony do maksimum.- 3 1
-
2014-09-16 14:49
ciekawoska
pytanie czy ogrodzeniejest metalowe?, sorry na zdjeciu widac, lece bye
- 1 0
-
2014-09-16 16:59
(1)
Remont trwa już kilka miesięcy, a znaki nadal są źle postawione i auto za autem błądzą. Wjeżdżają na Przeróbkę Mostem Wantowym i GPS kieruje ich na Most Siennicki. Niestety brak znaków informujących o tym, że jadą źle.
- 5 0
-
2014-09-17 01:08
ej mieszkam tu 30 lat
i sam nie trafiłem bez gps
- 0 0
-
2014-09-17 01:06
hu hu ha hu hu ha nasza zima zła (1)
tyle mam do was biedni inwestorzy goniący za terminami, a później po zimie ....POOOOOPRAWKIIIIIII.....ale to już inna firma, żeby każdy zarobił, aby terminek się zgadzał hahahah POlandia
- 0 0
-
2014-09-17 02:08
cos slabo idzie ten remont !
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.