- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (173 opinie)
- 2 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (360 opinii)
- 3 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (70 opinii)
- 4 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (72 opinie)
- 5 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (131 opinii)
- 6 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (429 opinii)
Most Siennicki na trzy miesiące przed otwarciem
Sprawdziliśmy postęp prac przy remoncie 2,5-kilometrowej trasy tramwajowej na Długich Ogrodach i Przeróbce. Do końca roku ma zostać oddany do ruchu tramwajowego Most Siennicki, a samochody pojadą nim miesiąc później. Wykonawca rusza z odbudową rozebranej linii i dróg.
Od czerwca tego roku trwa przebudowa linii tramwajowej wzdłuż ul. Siennickiej i ul. Lenartowicza na odcinku od ul. Elbląskiej do ul. Wosia Budzysza . Prace zleciła miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne. Wykonawcą jest firma Budimex, która inwestycję do września 2015 r. ma wykonać za kwotę 65,606 mln zł.
Postanowiliśmy sprawdzić jak wygląda postęp prac na budowie. Podkreślmy jednak, że toczą się one w dwóch etapach. Obecnie trwa pierwszy, który ma umożliwić szybszy dojazd tramwajem do pętli na przeróbce. Po jego zakończeniu ruszą prace w ciągu ul. Lenartowicza, która w tej chwili nie została jeszcze tknięta przez wykonawcę.
Można mówić, że zakończyły się już rozbiórki nawierzchni drogowej i torowej na całej budowie i tym samym ruszyły pierwsze prace przy odbudowie trasy tramwajowej.
Zobacz film z przebudowy linii tramwajowej na Przeróbce z lipca tego roku.
- Plany na najbliższe dni to wykonanie warstwy stabilizacji cementem w ul. Siennickiej od skrzyżowania z ul. Stary Dwór do wiaduktu drogowo-tramwajowego. W branży torowej trwać będzie nadal przygotowanie koryta pod torowisko - m.in. układanie warstwy stabilizującej, wzmacniającej, drenażu i tzw. korytowania - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki GIK.
Dalej będą też toczyć się prace przy kanalizacji deszczowej i sanitarnej oraz wodociągowej. Przewidziane są też demontaże i usuwanie kolizji energetycznych.
Mieszkańcy Przeróbki niejednokrotnie widują na ulicach wokół domów samochody z turystami - na obcych tablicach rejestracyjnych. To dowodzi, że drogowskazy informujące o objazdach na czas robót są ustawione niewłaściwie.
Zaawansowane są też prace przy realizacji kanalizacji deszczowej, na rożnych odcinkach gotowa jest ona w od 30 do 100 proc.
Wykonawca - firma Budimex - jest zmotywowany do otwarcia mostu do końca grudnia dla tramwajów. Motywuje go do tego fakt, że to właśnie on płacić będzie za każdy dzień zastępczej komunikacji miejskiej. Według planów samochody obiektem nad Martwą Wisła pojadą w styczniu, najpóźniej w lutym.
W sumie zmodernizowana zostanie 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą na Przeróbce. Inwestycja zapewni nie tylko komfort podróży pasażerom komunikacji miejskiej, ale też... ciszę mieszkańcom Przeróbki, którzy dotychczas uskarżali się na hałas tramwajów. W tym celu wyłonione w zamówieniu biuro projektowe ma zaplanować wbudowanie urządzeń do skutecznego smarowania szyn na łukach.
Wszystkie przejazdy przez torowisko dla samochodów i pieszych zyskają nawierzchnię z gumowych płyt typu strail. Można je napotkać chociażby na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem.
Na remontowanym odcinku projektanci muszą zaplanować zmianę konstrukcji przystanków. Wśród nich ma być jeden z pierwszych tego typu w Gdańsku przystanek autobusowo-tramwajowy, z możliwością wjazdu autobusów na torowisko tramwajowe. Taki przystanek powstanie przy ul. Głębokiej, w miejscu dotychczasowego przystanku, który zostanie poszerzony.
Prace przy przebudowie linii tramwajowej potrwają do września 2015 r.
Odwrócony ruch na pętli Przeróbka i przystanki wiedeńskie
Oprócz wymiany torowiska nowym rozwiązaniem będzie tzw. przystanek wiedeński, który pojawi się na ul. Lenartowicza przy istniejących przystankach. Stosuje się go w miejscach, gdzie między tramwajem a przystankiem jest jeszcze jezdnia. Wtedy tę ostatnią wynosi się do wysokości przystanku. Drogowe rozwiązanie zmusi kierowców także do jazdy z niewielką prędkością - poprawi bezpieczeństwo w ruchu.
Przebudowana zostanie też pętla tramwajowa na Przeróbce. Po zakończeniu robót zostanie odwrócony tam ruch tramwajowy, by pasażerowie odjeżdżali zawsze z tego samego przystanku bez względu na to, czy tramwaj przyjeżdża od strony Stogów, czy wyrusza z pętli. Obecnie podróż do centrum mieszkańców Przeróbki odbywa się z dwóch, oddalonych o ok. 100 metrów, przystanków.
Prace na Przeróbce i Długich Ogrodach prowadzone są w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap III C, który współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007 - 2013. Koszt całkowity inwestycji wynosi 160 mln zł, a dofinansowanie wynosi 94 mln zł. Oprócz linii tramwajowej z tych funduszy powstaną dojazdy do przystanków PKM: Jasień , Kiełpinek i Brętowo .
Opinie (65) 1 zablokowana
-
2014-09-26 15:28
remont torowiska Przerobka Stogi raz a porzadnie
ciekaw jestem czy po remoncie beda jezdzic pesy na liniach 3 i8 i dlaczego nie robia remontu kapitalnego torowiska na odcinku od przystankow tramwajowych Sucharskiego do Stogow Plazy w obydwu kierunkach.Przypomne ze jak robiono remont w dzielnicy Nowy Port to nie bylo mowy o tzw.liftingu torowiska tylko robiono calosc.Znajac zycie powiedza ze zabraklo pieniedzy to dlaczego na innych dzielnicach starczylo kasy a tu nie.Przeciez remont torowiska Przerobki i Stogow byl potrzebny od lat zrobic raz a porzadnie
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.