• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blisko 1 mln zł za obsługę mostu w Sobieszewie

Katarzyna Moritz
8 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Zwodzony most na Wyspę Sobieszewską jest obsługiwany w sumie przez 10 osób.
  • Zwodzony most na Wyspę Sobieszewską jest obsługiwany w sumie przez 10 osób.
  • Zwodzony most na Wyspę Sobieszewską jest obsługiwany w sumie przez 10 osób.

Przy obsłudze największego zwodzonego mostu w Polsce prowadzącego na Wyspę Sobieszewską pracuje 10 osób przez siedem dni w tygodniu. Łączne obsługa, oczyszczanie i energia zasilająca przeprawę będzie kosztowała rocznie blisko 1 mln zł. Do tego dojdą jeszcze koszty serwisowania obiektu.



Czy jechałeś już nowym mostem na Wyspę Sobieszewską?

Most 100-lecia Odzyskania Niepodległości Polski prowadzący na Wyspę Sobieszewską uroczyście otwarto 10 listopada 2018 roku, dzień przed jubileuszem 100-lecia odzyskania przez nasz kraj niepodległości.

Od tamtego czasu większość osób już dawno zapomniała o niewygodnym i hałaśliwym podczas przejazdu dawnym moście pontonowym.

Ile kosztuje obsługa mostu?



Zwodzenie wymaga jednak stałego zaangażowania ludzi i sprzętu. Podobnie jak to było w przypadku kładki na Ołowiankę, także teraz postanowiliśmy sprawdzić, jak kształtują się koszty obsługi mostu.

Co najmniej 35 tys. zł miesięcznie za obsługę kładki na Ołowiankę


Przeprawą od 4 stycznia zarządza Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Sterowanie mostem odbywa się z pulpitu znajdującego się w nowym budynku technicznym obsługi mostu, za pomocą specjalnego oprogramowania.

Most nad Martwą Wisłą od dnia uroczystego otwarcia uruchamiany był już ponad 100 razy - a ostatnio dzieje się to już cyklicznie, co najmniej dwa razy dziennie, ok. godz. 10 i 13:30, a także na żądanie przepływających tędy jednostek.

- Przeprawa w Sobieszewie obsługiwana jest 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Zatrudniamy 10 osób, które pracują po dwie osoby na zmianie - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.
Jakie są koszty funkcjonowania mostu?

  • koszty zatrudnienia ludzi - ponad 850 tys. zł brutto rocznie na 10 pracowników
  • koszty energii i mediów - 10 tys. zł miesięcznie, 120 tys. zł rocznie
  • koszty oczyszczania chodników i ścieżki rowerowej - 862 zł miesięcznie, 7 tys. zł rocznie

Na tym jednak nie koniec, lada moment GZDiZ ogłosi bowiem przetarg na obsługę serwisową mostu.

- Do czasu jego rozstrzygnięcia nie możemy ujawnić szacunkowych kosztów serwisu - tłumaczy rzecznik.
Nie są to małe pieniądze. Niedawno, co prawda w nierozstrzygniętym przetargu dla znacznie mniejszej przeprawy mostu zwodzonego w Przegalinie, roczne koszty serwisu GZDiZ oszacował na 200 tys. zł.

Dla porównania, stary most pontonowy na wyspę obsługiwały cztery osoby z zewnętrznej firmy, które dodatkowo w razie awarii przeprawy uruchamiały sąsiedni prom. Koszt roczny takiej obsługi wynosił 800 tys. zł.

Ostatnie odbiory mostu jeszcze trwają



Co ciekawe, mimo że od ponad pół roku można korzystać z mostu, zgodnie z umową, pod koniec kwietnia zakończył się ostatni etap budowy mostu. Jednak pozwolenie na jego użytkowanie wydano w listopadzie zeszłego roku.

- Rozpoczęła się procedura odbiorowa. W najbliższym czasie sprawdzana będzie cała nowo powstała infrastruktura, w tym przebudowane odcinki dróg i zagospodarowanie nabrzeży - mówi miejskiemu portalowi Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Jest to efekt tego, że część prac można było wykonać dopiero po otwarciu nowego mostu, a tym samym po rozbiórce dotychczasowego, pontonowego obiektu, w tym tzw. kierownic na rzece, osłaniających most. Podobnie było z dokończeniem prac przy drogach dojazdowych, nabrzeżu i zatoce autobusowej.

Formalności odbiorowe potrwają prawdopodobnie kilka tygodni, po nich cała wybudowana infrastruktura trafi pod opiekę Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Największy most zwodzony w Polsce

Nowy most zwodzony nad Martwą Wisłą zapewnia bezpieczne i stałe połączenie Wyspy Sobieszewskiej z lądem. Jest on częścią drogi wojewódzkiej nr 501. Przeprawa ma 173 metry długości, ze skrzydłami - 181,5 m. Czas otwierania wynosi 150 sekund, a więc dwie i pół minuty.

Sterowanie mostem odbywa się z pulpitu znajdującego się w nowym budynku technicznym, który powstał tuż przy przeprawie. Umożliwia to bezpośredni nadzór nad podnoszeniem i opuszczaniem klap przęsła w trakcie otwierania i zamykania mostu. W razie awarii w dostawie prądu energię elektryczną niezbędną do uruchomienia mostu zapewni agregat prądotwórczy zlokalizowany obok budynku technicznego obsługi mostu.

Koszt inwestycji wyniósł 59 mln złotych. Ponad 30 mln zł wyłożył Gdańsk, a ponad 27 mln zł Ministerstwo Infrastruktury.

Opinie (250) ponad 10 zablokowanych

  • Koszty rozdymane do granic. jak to w Gdańsku.

    Most podnosić tylko w dwa razy dziennie, żadnych podnoszeń na żądanie, chyba że za stosowną opłatą i to z jednodniowym wyprzedzeniem na rezerwację. Fachowiec od podnoszenia niech przyjeżdża tylko na czas uruchamiania, pozostałe godziny ma na serwis innego mostu czy inne prace (np. serwis sygnalizacji świetlnej). Liczba etatów zredukowana do jednego! Tower Bridge w Londynie ma mniejszą obsługę, ale w Gdańsku jak zwykle: Bizancjum.

    • 5 4

  • Haha piękny kolejny przekręt szok

    • 1 4

  • Asfalt na samym moscie do wymiany. Nie wiem kto to odebral.

    • 2 1

  • Głowa tego biznesu zarobi rocznie 600tys a reszta na śmieciowych umowach rozdzieli się na te 9 pacholkow co tego pilnują i wykonują prace fizyczna

    • 3 1

  • Jednym słowem postęp.

    Pracę czterech robotników dzięki nowoczesnemu sprzętowi za 59 milionów udało się zastąpić pracą dziesięciu specjalistów!
    Lenin byłby dumny.

    • 5 1

  • To 9x mniej niż gdynski infobox

    • 0 0

  • Ktoś oszukuje z kosztami. (1)

    W ofercie pracy na obsługę tego mostu jest wynagordzenie maksymalne z dodatkiem nocnym 5080 brutto licząc z kosztem pracodawcy 6120 zł brutto. Daje to łącznie 734 tys. kosztu, a mowa o ponad 850 tys, gdzie wyparowało prawie 120 tys. zł prosze napisać ?

    • 2 1

    • Prosta odpowiedz - kierownik dawno wybrany 120 / 12miesięcy = 10tys brutto miesięcznie

      Czy to tak dużo dla ,,fachowca"?

      • 1 0

  • a ile będzie kosztowął most na przekopanej mierzeji wiślanej?

    • 2 4

  • Totalna bzdura

    Obsluga mostu zarabia srednio 2700 zl netto za normatyw godzin na osobe reszta chyba idzie na biurokratów z ulicy partyzantow. Totalne klamstwo pani rzecznik !!!!!

    • 4 1

  • Taniocha - to tylko 1/3 kosztów makiety Gdańska (3 mln pln)

    Roczna obsługa przeprawy w wysokości 1 mln pln to taniocha w porównaniu do kosztów stworzenia makiety Gdańska (3 mln zl), samego ubezpieczenia tunelu, utrzymania ECS, dopłat do stadionu, utrzymania Hevelianum i wielu innych jakże cennych inicjatyw urzędniczych.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane