• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Motocykl i skuter: dlaczego droga to szkoła przetrwania?

Michał Brancewicz
11 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Prowadzący jednoślady są bez szans w konfrontacji z samochodami Prowadzący jednoślady są bez szans w konfrontacji z samochodami

Moda i ciepłe lato sprawiają, że na ulicach Trójmiasta jest więcej niż kiedykolwiek jednośladów: nie tylko motocykli, ale także skuterów. Niestety rośnie także liczba wypadków z ich udziałem.



Jak zwiększyć bezpieczeństwo kierowców jednośladów?

Piątkowy wypadek w Wiślince, w którym zginęły dwie młode dziewczyny jadące na skuterze, był kolejnym w ostatnich tygodniach, w którym udział brali kierujący jednośladami. Niecały miesiąc temu w Gdyni zginął zarówno pieszy, jak i motocyklista, który w niego uderzył.

Jak pokazują policyjne statystyki z motocykli, motorowerów i skuterów korzystają najczęściej młodzi ludzie między 18 a 24 rokiem życia. Jest to wiek uznawany przez policję - a także ubezpieczycieli - za "skłonny do ryzykownych zachowań na drodze".

Niestety potwierdza to wzrost liczby wypadków z udziałem jednośladów. W 2007 r., w Pomorskiem, prowadzący motory, skutery czy rowery byli sprawcami 214 wypadków. W ich wyniku życie straciło 9 osób, rannych zaś zostało 230. Do najczęstszych przyczyn zalicza się niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, nieprawidłowe wyprzedzanie i nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu.

Ale wina leży także po stronie kierujący innymi pojazdami - tak jak w przypadku tragedii w Wiślince. Nawet niewielka kolizja może być groźna dla kierujących jednośladami, którzy poza kaskiem i ochronnym strojem nie posiadają żadnych zabezpieczeń chroniących przed urazami.

Pełnoletni kierowcy skuterów, które mają ograniczoną moc silnika, nie potrzebują prawa jazdy. Tym samym nikt nie kontroluje ich znajomości przepisów i umiejętności zachowania się w ruchu ulicznym. Nagminne jest także zdejmowanie blokad prędkości. Taki zabieg może zwiększyć nawet dwukrotnie jego maksymalną prędkość.

Przymiarki do wprowadzenia prawa jazdy na skuter trwają od kilku lat. - Wiem, że są w toku, nie wiem jednak kiedy miałyby wejść w życie - mówi mł. asp. Robert Nowicki z KWP w Gdańsku - Obowiązek posiadania prawa jazdy na skuter to bardzo dobry pomysł, gdyż teraz każdy może nim jeździć nie znając przepisów czy znaków.

Kto więc odpowiada za wzrost liczby wypadków? Brawura i brak wyobraźni młodych właścicieli motorów i skuterów? Niewłaściwe podejście kierujących samochodami, którzy często nie zwracają należytej uwagi na obecność jednośladów w ruchu? A może niefrasobliwość (by nie rzec - głupota) ustawodawców, którzy dopuszczają do ruchu osoby, które nie mają pojęcia o zasadach ruchu drogowego?

Opinie (145) 5 zablokowanych

  • (2)

    jezeli chodzi o wypadki na drodze to :
    1. nieodpowiedzialnosc nieletnich
    2. brak znajomosci i zdolnosci poruszania sie po drodze
    3. kierowcy samochodow i innych pojazdow do 3.5t jak i powyzej nie zwracaja uwagi na jednoslady takich przypadkow jest wiele nie mowie ze wszyscy

    dlatego niestety zadko mozna spotkac sie z naklejkami na samochodach ,, patrz w lusterka patrz dwa razy, motocykle sa wszedzie "

    tak jak sa robione akcje trzezwosci za kierownica, czy zapinania pasow w samochodzie powinny byc robione akcje glownie przed sezobem jak i podczas dotyczace jednosladow aby przypomniec kierowca ze rozpoczyna sie sezon jednosladow i ze przydalo by sie czesciej spogladac w lusterka

    kolejna sprawa jest brak kultury na drodze: zajezdzanie drogi jednosladom czy nawet otwieranie drzwi stojac w korku w momencie jak jednoslad mija auto nawet wystawianie reki
    niewiem czy to glupota czy zazdrosc ale to jest chore zachowanie
    tez jezdzilem wiem jak to wyglada od strony kierujacego jednosladem
    niestety na takie zachowanie nie ma policja mozliwosci interweniowania
    nawet jesli to watpie aby policja ruszala sie do takich przypadkow a to przeciez jest stwarzanie niebezpieczenstwa na drodze
    tylko z ktorej strony to ugrysc bo jednoslady maja niepisany przywilej poruszania sie pboczem lub przy osi jezdni w korku

    • 0 0

    • ,, patrz w lusterka patrz dwa razy, motocykle sa wszedzie " - nie widać tylko tych motocyklistów, ktozy jeżdzą o wiele za szybko, wiec moznaby zmienic ten tekst na ,, patrz w lusterka patrz dwa razy, wariaci drogowi na motocyklach sa wszedzie ", to samo tyczy sie sportowyh aut, ale te szaleja glównie na autostradzie/drodze ekspresowej

      • 0 0

    • "niestety na takie zachowanie nie ma policja mozliwosci interweniowania"

      oczywiscie ze ma. jesli ktos ci otworzy drzwi, to zwolnij, ale na tyle zebys wzial i faktycznie dotknal mu tych drzwi (rowerem bys sie odbil, ale motorem moze slad na plastiku zostawisz). wtedy policja i jest paragraf na nieuwazne otwieranie drzwi.

      a jesli chodzi o zajezdzanie - to o ile nie masz kamery w motocyklu to nie masz szans na udowodnienie.

      • 0 0

  • Niekoniecznie prawo jazdy

    Przed bardzo wielu laty powszechnie wymagano od motorowerzystów i rowerzystów tzw. karty rowerowej. Jej otrzymanie warunkowano znajomością przepisów prawa o ruchu drogowym. Póżniej zrezygnowano z tej praktyki o ile wiem w odniesieniu do osób pełnoletnich. Założono, że wiek zastępuje wiedzę. O rozsądku można jedynie powiedzieć, że jego brak zazwyczaj źle się kończy niezależnie od okoliczności. Inna bywa tylko miara konsekwencji.
    Myślę, że na początek przywróćmy starą kartę rowerową.
    Sonda jest istotnie skonstruowana beznadziejnie.

    • 0 0

  • blablabla

    Wyciąganie kasy? Każdy widzi w tym wyciąganie kasy, ale nikogo oczywiście nie denerwuje jak ktoś nie mający pojęcia o ruchu drogowym w takowym uczestniczy niejednokrotnie doprowadzając na skraj zawału serca. Już nie raz bym takiego gówniarza na skuterze rozjechał, bo jeździć nie umie...

    • 0 0

  • dlaczego nie napiszą ilu kierowcow aut było sprawcami wypadków

    z uczestnictwem pojazdów jednośladowych??? Założę się ze 5-8 razy więcej niż spowodowanych przez pojazdy silnikowe jednośladowe.

    • 0 0

  • rower to też jednoślad

    Rower też zaliczamy do jednośladów a ilu kierowców aut nie zważa na nich uwagi chociażby przy mijaniu , na przejeździe dla rowerów i przy włączaniu się do ruchu.
    Wielu kierowców wszelakich pojazdów nie zna po prostu przepisów ruchu drogowego albo ich nie przestrzega.
    Moim zdaniem powinna być w mediach kampania informacyjna o przepisach ruchu drogowego, nie o wszystkich ale przynajmniej o tych w których ginie najwięcej osób i jest najwięcej wypadków, kolizji. Policja posiada na pewno takie statystyki , można też popytać np. na forach internetowych gdzie i w jakich miejscach , przypadkach jest najniebezpieczniej dla danej grupy osób uczęszczających z dróg . Lub które przepisy są niezrozumiałe i niejasno sformułowane.
    środki na takie kampanie na pewno by się znalazły chociażby z Uni Europejskiej.

    • 0 0

  • prawo jazdy na skuter to lekka przesada (2)

    wystarczyloby podnieść granicę wieku dla kierowców skutow i zobligować do zdawania egzaminu ze znajomości przepisow ruchu drogowego w ośrodku ruchu.

    Wiele wypadków, kolizji wynika z brawury kierowców jednośladów, ale prawda jest taka, że kierowcy aut nie są przyzwyczajeni do skuterów czy moto na drodze i nie PATRZĄ w wsteczne lusterka w ogóle.
    Jeżdżę zarówno autem jak i skuterem i naprawdę niektórym to prawo jazdy powinni zabierać za AGRESJĘ i GŁUPOTĘ, bo o ile jeszcze można sobie wytłumaczyć, że jakiś nieodpowiedzialny szczeniak wymija auta chodnikiem na skuterze to niezrozumiałe jest, że dorośli ludzie często rodzice wiozący dzieci, spychają skutery z drogi nie wspominając o wyprzedzaniu na centymetry!!!!

    PATRZMY W LUSTERKA I Szanujmy się na drodze!!

    • 1 0

    • Zaprzeczyłeś sam sobie

      Cyt:''prawo jazdy na skuter to lekka przesada

      wystarczyloby .... zobligować do zdawania egzaminu ze znajomości przepisow ruchu drogowego w ośrodku ruchu."

      Tak i ciekawe jak policjant zweryfikuje czy ktoś taki egzamin zdawał?
      Mam pomysł wydajmy wtedy kierującemu dokument potwierdzający fakt zdania egzaminu!
      O Boże mamm następny pomysł:
      Nazwijmy ten dokument "Prawem Jazdy".
      O matko jetsem genialny wymyśliłem prawo jazdy.

      • 0 0

    • tak sadzic tylko moze kpletny dyletand i OSIOŁ

      • 0 0

  • sam bym takiego zabił gdyby refleks, powinni za wszelkie szkody ponosic sankcje finansowe, coraz wiecej nieuków na ulicach!!!!

    • 0 0

  • Skuter to super rzecz.

    Jade se normalnie jak baran i stoja 4 samochody na czerwonym to ja je wymijam cwaniacko. Ruszamy wszyscy na zielonym i po 3 metrach wyprzedził mnie tern co stał za mną a po 13 metrach wyprzedzili mnie wszyscy. Ale jestem debesciak stałem pierwszy na swiatłach i przez 3 metry jechałem pierwszy. A jak jedzie za mną jakaś mega ciamajda to wleke za sobą te 4 auta tak z kilometr heheeheh.

    • 0 0

  • Co do sondy (1)

    Dobrze zauważył ktoś wyżej, pytania są źle zadane.
    Czy w ogóle ktoś uwzględnia to, jak zachowują się na drodze kierowcy samochodów?
    Niewielu z Was na to patrzy, a to błąd.
    Wystarczy chwilę pojeździć na skuterze zgodnie z przepisami i od razu widać, gdzie najczęściej, nie zawsze, ale najczęściej leży wina.
    Dziewczyny miały po 16 lat, mogły kierować skuterem legalnie posiadając kartę motorowerową. I tyle wystarczy.
    Nie zgodzę się z tezą, że skuter=niebezpieczeństwo. Jak prowadzi go wariat, to ok, ale normalny użytkownik drogi, nie jest niebezpieczny.

    • 1 0

    • dokladnie TAK

      • 0 0

  • wszyscy co uzytkują pojazdy na drogach publicznych i wodnych bez wzgledu na konstrukcję pojazdu powinni posiadać stosowny dokument stwierdzajacy ze znaja przepisy i spełniają wymagania do poruszania się na drogach i szlakach publicznych. Kazdy kto doprowadzi do wypadku z jego winy ponosi odpowiedzialność karno-finansową tak długo aż ustanią skutki popełnionego przewinienia.

    Ubezpieczalnie pokrywajace skutki wypadku obciazaja w całości winowajcę, az do ustania w całosci skutków wypadku.

    TO TAKIE PROSTE- !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane