• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Motorniczy nie sprzedał biletu. GAiT: bo nie musiał

Max, czytelnik Trojmiasto.pl
25 lipca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Motorniczowie i kierowcy autobusów mogą sprzedawać bilety w pojazdach komunikacji miejskiej jedynie za odliczoną kwotą (zdjęcie ilustracyjne). Motorniczowie i kierowcy autobusów mogą sprzedawać bilety w pojazdach komunikacji miejskiej jedynie za odliczoną kwotą (zdjęcie ilustracyjne).

Pan Maks chciał kupić w tramwaju bilet. Nie miał odliczonej kwoty, więc zrezygnował z reszty wynoszącej 10 groszy. Motorniczy odmówił mu jednak sprzedaży biletu, a później - jak twierdzi nasz czytelnik - go ignorował, był wulgarny i wykonywał gesty świadczące o tym, że może go uderzyć. Przewoźnik twierdzi, że motorniczy zachował się właściwie, bo przepisy mówią o sprzedaży biletów wyłącznie za odliczoną kwotę. Zachowania motorniczego nie można zweryfikować, bo GAiT nie dysponuje zapisem z kamer monitoringu.



Czy kupując bilet zawsze masz odliczoną kwotę?

Oto historia pana Maksa:

W dniu 17 lipca poruszałem się tramwajem o numerze pojazdu 1035 (linia 11 Odrzańska-Witosa). Chciałem zakupić bilet. Motorniczy w ogóle nie reagował, nawet nie miał zamiaru otworzyć okienka w drzwiach do kabiny. Dopiero po głośniejszym upomnieniu, łaskawie otworzył. I zaczęło się.

Poprosiłem o bilet za 1.90 zł i położyłem 2 zł. Kierowca z krzykiem, że "sprzedaje bilety tylko za odliczoną kwotą", na co odrzekłem, że nie musi wydawać 10 groszy.

Do końca trasy motorniczy mnie ignorował. Na pętli spisywałem numer pojazdu oraz numer motorniczego. Ten wyszedł z kabiny i krzyknął do mnie "wypier...! końcowy".

Podszedłem do kabiny, a motorniczy zamaszystym ruchem dał mi do zrozumienia, że może mnie uderzyć. Wdałem się z nim w kłótnię i usłyszałem "jak dorwę cię na ulicy, to ci nogi z d...y powyrywam". Po przyjściu do domu złożyłem pisemną skargę do ZTM na motorniczego o numerze 3192.

Nie poruszyłbym tego wydarzenia, gdyby nie fakt, że nie chodziło o brak odliczonej kwoty, ale o fakt, że dla motorniczego był to ostatni kurs i już dawno (wsiadłem na przystanku Odrzańska, a więc dwa przystanki do końcowego przystanku) był spakowany i nie miał zamiaru przemęczać się sprzedażą biletów.

Natomiast brak kultury (wulgaryzmy, opryskliwość itd.) są niestety dość częstym zjawiskiem, zarówno wśród motorniczych, jak i kierowców.

Stanowisko przewoźnika Gdańskie Autobusy i Tramwaje:

Sprzedaż biletów w pojeździe regulują "Przepisy porządkowe obowiązujące w pojazdach komunikacji miejskiej organizowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku", które stanowią, iż "opłata za bilet zakupiony u prowadzącego pojazd powinna być uiszczona kwotą odliczoną" (przypomina o tym również naklejka na kabinie motorniczego) oraz, że "pasażerowie... oraz obsługa... obowiązani są do przestrzegania przepisów porządkowych". Stosowanie tych zasad eliminuje sytuacje konfliktowe. Planując podróż w godzinach wieczornych i nie dysponując odliczoną kwotą można dokonać płatności mobilnej w kilku dostępnych aplikacjach, zakupić bilet w coraz liczniejszych biletomatach lub posiadać jeden bilet w portfelu.

Zakup biletu u prowadzącego pojazd na zasadzie "proszę zatrzymać resztę" nie jest możliwy. Przepisy zabraniają niewydawania reszty, gdyż nie można pobierać opłaty wyższej niż przewiduje to taryfa. Prowadzący pojazdy obawiają się takich sytuacji, gdyż zdarzały się skargi na przywłaszczenie reszty, pomimo, iż pasażer prosił o niewydawanie reszty. Zapis monitoringu potwierdzał, iż przyjęta została moneta o nominale wyższym niż cena wydanego biletu. Efekt - poważne sankcje dyscyplinarne.

Instrukcja dla kierowców i motorniczych stanowi iż "w kontaktach z pasażerami kierujący pojazdem powinien zachowywać się kulturalnie i uprzejmie". Motorniczy w złożonym wyjaśnieniu zapewnia, iż zachowywał się prawidłowo. Ze względu na brak zapisu monitoringu nie mamy możliwości zweryfikowania opisanych przez pasażera okoliczności, a w efekcie podstaw formalnych do uznania winy i zastosowania sankcji dyscyplinarnych. Reasumując - nie ma przyzwolenia na niewłaściwe zachowanie, a konsekwencją wszystkich udokumentowanych przypadków są sankcje dyscyplinarne.

Jeżeli zachowanie motorniczego było niewłaściwe lub mogło być tak odebrane, to bardzo przepraszam.

Krzysztof Wojtkiewicz
główny specjalista ds. eksploatacji, Gdańskie Autobusy i Tramwaje
Max, czytelnik Trojmiasto.pl

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (732) 7 zablokowanych

  • to trzeba kupić terminale do wszystkich tramwajów

    niech każdy motorniczy ma terminal a pasażer zapłaci kartą za bilet. Nie będzie problemów z drobnymi

    • 1 3

  • panie maks dluga szyje ma pan ze widzial pan cala kabine wzruszajace

    • 4 2

  • Xd

    Ziomuś zaoszczędziłeś 1,9zł. Po co ten płacz?

    • 2 1

  • brak zapisu monitoringu?

    żarty jakieś??? obstawiam ,że w 99% przypadków kwestii spornych ,gdzie wina jest ewidentna.. nagle monitoringu nie ma :)

    • 4 2

  • aaa (1)

    Miałem ostatnio podobną sytuację. Chciałem kupić bilet w biletomacie, ale był zepsuty. To dawaj szybko do biedronki wypłacić pieniądzie i rozmienić. Ledwo zdążyłem i proszę o bilet za 3.80 i kładę 4 zł. On do mnie odliczone, a ja do niego reszty nie potrzebuję - bo chcę pojechać. A on do mnie : ja też nie. To ja się pytam: To jak mam pojechać? A on, że go to nie interesuje. Jakiś Pan oddał mi swój bilet i pojechałem. Trzeba być człowiekem,a nie służbistą. Zwłaszcza, że w drodze powrotnej kolejne dwa automaty nie działały.
    Nie wspomne już jak parę dni temu autobus w ogóle nie przyjechał.

    Mam wrażenie, że panuje tam komuna.

    • 5 5

    • zadzwoniłeś aby zgłosić awarię automatów?

      bo inni także będą mieli problemy z kupnem,a ty nie kupisz biletu następnego dnia

      • 3 0

  • Motorniczy i kierowcy w ogole nie powinni sprzedawac biletow.

    Sa kioski,biletomaty i internet.kierowca ma jechac a nie stac na przystanku i szukac reszty dla jasniepana.

    • 10 1

  • Lufzie zrozumcie

    Odliczone to odliczone a w innych sytuacjach to widzimisię kierowcy motorniczego . Raz będzie chciał wydać a jutro ma gorszy dzień i nie
    I tyle w temacie ... wsiadaja kupują a potem jedzie opóźniony jakby ciężko mieć jeden bilet zawsze w portfelu ...

    • 7 0

  • Biletomaty ?? smiechu warte...

    Nie wiem co sie ostatnio dzieje, czy to zagrywka żeby zmusić do transakcji bezgotówkowych czy ona są poprostu tak popsute. Nie idzie kupić biletu (nawet ) za doliczone pieniądze w większości biletomatów. Przykłady z dziś : politechnika automat 207 i na dworcu głównym przystanek autobusowy.

    • 3 1

  • Sprawa prosta jak drut:

    skoro na przystankach ani w pojazdach nie ma biletomatów, to albo bilet/karnet sprzeda motorniczy, albo pasażer nie pojedzie tym razem i zapewne wiele następnych razów (bo się zrazi).
    Skoro motorniczy nie dysponuje czytnikiem kart kredytowych ani workiem drobnych na wydanie reszty (ale kto dzisiaj nie licząc Prezesa RP chodzi z samą gotówką?), to traci przewoźnik i to jest piękne w wolnej gospodarce.

    • 0 3

  • Motorniczy jest od prowadzenia tramwaju a nie od sprzedawania biletow !!!

    Powinien byc konduktor, ktory bilety sprzedaje !!

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane