- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (171 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Można budować mieszkania na całym pasie startowym
Nowy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla dawnego pasa startowego na Zaspie został przyjęty przez radnych. Radni koalicji rządzącej przekonywali, że to szansa na rozwój dzielnicy, zaś opozycja wskazywała na problemy z parkowaniem oraz niewielkim udziałem zieleni. Uchwalenie planu otwiera drogę do realizacji zabudowy mieszkaniowo-usługowej z kolejnymi wieżowcami.
- na całym obszarze dopuszczona jest zabudowa mieszkaniowo-usługowa,
- najwyższa zabudowa może powstać przy ul. Hynka - do 55 m wysokości (18 kondygnacji),
- w drugiej linii za wieżowcami zabudowa jest obniżona do 15 m (5 kondygnacji),
- wysokość zabudowy w centralnej części dawnego pasa startowego wyniesie od 20 do 23 m (6-7 kondygnacji),
- bezpośrednio przy kładce wysokość osiągnie maksymalnie 40 m (13 kondygnacji),
- w centralnej części działki partery budynków muszą być przeznaczone w 75 proc. długości pod lokale handlowo-usługowe,
- przewiduje się liczne poprzeczne powiązania piesze, w tym ogólnodostępny plac na wysokości pawilonu handlowego z biblioteką,
- obowiązujący plan również dopuszcza zabudowę, lecz jego zapisy są nakierunkowane na realizację ogromnego obiektu (obiektów) handlowo-usługowego o pow. usługowej 50 tys. m kw. brutto i handlu wielkopowierzchniowego o pow. sprzedaży do 27 tys. m kw. (dla porównania powierzchnia Galerii Bałtyckiej we Wrzeszczu to ok. 45 tys. m kw.).
Nowe plany zagospodarowania w Gdańsku, Sopocie, Gdyni
Zmiany wprowadzone po pierwszym wyłożeniu planu
Projekt planu był dwukrotnie wyłożony do publicznego wglądu. Po pierwszym wyłożeniu wpłynęło 316 uwag w 41 pismach, w efekcie czego wprowadzono m.in. zmiany:
- zwiększono minimalną powierzchnię biologicznie czynną z 25 do 35 proc.,
- przeznaczono 35 proc. powierzchni placu w centralnej części pod obszar biologicznie czynny (wcześniejsza wersja dokumentu dopuszczała jego pełne "zabetonowanie") z wprowadzeniem - jak to określono w projekcie uchwały - "drzew wysokopiennych",
- poszerzono przejście między zabudową na wysokości przychodni, przekształcając ten obszar w dodatkowy skwer z drzewami,
- doprecyzowano przebieg połączeń pieszych w części działki położonej bliżej ul. Hynka.
Uwagi po drugim wyłożeniu w całości odrzucone
Po drugim wyłożeniu wpłynęły 92 uwagi z 16 pismach, w znacznej mierze powielające uwagi po pierwszym wyłożeniu, m.in. w zakresie obniżenia zabudowy, zwiększenia liczby miejsc postojowych czy dalszego zwiększenia udziału zieleni.
Prezydent Gdańska zdecydowała o nieuwzględnieniu tych uwag i skierowaniu gotowego już projektu planu na sesję Rady Miasta Gdańska.
Nowi deweloperzy będą budować na pasie startowym
Radni KO i WdG za przyjęciem planu, radni PiS wstrzymali się
Przebieg dyskusji na sesji w czwartek, 28 kwietnia, nie był zaskoczeniem dla każdego, kto interesuje się polityką w lokalnym samorządzie. Radni zgodnie z barwami politycznymi podzielili się na zwolenników i przeciwników przyjęcia uchwały z planem zagospodarowania.
Radni Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska wyliczali same zalety jej przyjęcia ze względu na m.in.:
- ogromną szansę na pozytywną metamorfozę dotychczas zdegradowanej przestrzeni,
- scalenie dwóch części dzielnicy atrakcyjną zabudową,
- korzystniejsze parametry zabudowy w stosunku do obowiązującego dokumentu, który był nastawiony na realizację ogromnego centrum handlowego.
Radni Prawa i Sprawiedliwości zwracali natomiast uwagę na potencjalne problemy z m.in.:
- brakiem ogólnodostępnych miejsc postojowych na terenie dewelopera dla mieszkańców okolicznych bloków,
- utrudnieniami w ruchu aut (korkami) po zakończeniu realizacji całej zabudowy,
- niedostatkiem terenów zieleni.
Argumentacja opozycji odrzucona przez koalicję rządzącą
Urzędnicy oraz radni koalicji rządzącej odrzucili argumenty opozycji, przekonując, że:
- realizacja miejsc postojowych dla obecnych mieszkańców Zaspy powinna odbywać się na własnym gruncie i we własnym zakresie finansowym (w tym przypadku przede wszystkim na gruncie i ze środków spółdzielni mieszkaniowej),
- teren jest doskonale skomunikowany transportem zbiorowym, a dodatkowe miejsca postojowe będą jeszcze większym obciążeniem i presją na zabudowę terenów pod parkingi i układy drogowe,
- dokonano znacznego zwiększenia udziału terenów zieleni w stosunku do pierwszej wersji projektu planu, jak i w porównaniu do obowiązującego planu, gdzie powierzchnia zabudowy wynosiła aż 80-90 proc. terenu (obecnie 35 w części bliżej SKM i 65 proc. na pozostałym obszarze).
Ponadto jako korzyść przyjęcia planu w proponowanym kształcie wskazywano obowiązek realizacji przez właściciela terenu (obecnie Spravia, dawniej pod nazwą Budimex Nieruchomości) usług społecznych o powierzchni minimum 500 m kw. w formie np. przedszkola, dom sąsiedzkiego, dom kultury czy placówki pomocy społecznej.
- Otrzymaliśmy informację, że inwestor podpisał już list intencyjny, aby przenieść tutaj filię biblioteki publicznej, która funkcjonuje obecnie w pawilonie [przy ul. Pilotów 3 - dop. red.] - mówiła podczas sesji Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
23 głosy za przyjęciem planu, wkrótce wejście w życie ustaleń
Ostatecznie "za" przyjęciem planu zagłosowało 23 radnych z KO i WdG, zaś wstrzymało się 10 radnych z PiS.
Teraz uchwała zostanie przekazana do wojewody pomorskiego, który oceni jej zapisy pod kątem zgodności z prawem i - jeżeli nie dopatrzy się żadnych błędów formalnych - skieruje do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.
Dokument wejdzie w życie 14 dni od dnia publikacji w Dzienniku Urzędowym. Jednocześnie dotychczasowy plan zagospodarowania przestanie obowiązywać w granicach nowego planu.
Zrywanie płyt z dawnego pasa startowego w 2019 r.
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Inwestycje
Miejsca
Opinie (445) ponad 20 zablokowanych
-
2022-05-03 10:46
xxx
Za rok będzie płacz władz miasta, "za duzo aut, zróbmy zakaz wjazdu, albo płatne miejsca parkingowe;) Jak to "polak" głupi przed, jak i po szkodzie....
- 13 2
-
2022-05-03 10:50
Tam powinna powstać linia tramwajowa
Szybszy dojazd ze szpitala do wrzeszcza i innych dzielnic tramwajem powinno być priorytetem
- 12 6
-
2022-05-03 11:10
Zamiast zostawić miejsce na arterię - z Przymorza do Wrzeszcza, z tramwajem i 2x2 pasma
to oni to zabudują... a za 10 lat płacz, że korki, korki, korki i co dalej...
- 13 6
-
2022-05-03 11:12
Nigdy już na was nie zagłosuje (3)
- 25 4
-
2022-05-03 11:19
(1)
Już zaczynamy płakać za twoim głosem.
- 7 9
-
2022-05-03 19:25
Bedziecie plakac jak dostaniecie sprawe w sadzie
- 0 2
-
2022-05-03 17:04
Dlatego tak się spieszą - kadencja zaraz się kończy..
- 2 2
-
2022-05-03 11:42
Budowanie mieszkań dla ludzi i to w mieście w którym zwiększa się liczba mieszkańców to skandal! (1)
A do tego jeszcze z betonu jak tak można!?U nas w miastach rządzonych przez PiS budujemy tyko drewniane i kryte słomą domki!
- 3 17
-
2022-05-03 11:55
Boję się że ciemnota pisowska nie zrozumie szydery.
Ich potencjał intelektualny na to nie pozwoli.- 3 4
-
2022-05-03 11:47
Fajnie,ze wciaz buduja nowe mieszkania. (1)
Zabraknie chetnych na zakup,to ceny spadna.
- 2 15
-
2022-05-03 14:12
Te mieszkania zostaną wykupione w całosci przez zagraniczny fundusz
a następnie mieszkania będą do wynajmu. Przecież już było o tym pisane na trojmiasto.pl. rok temu.
"Heimstaden Bostad, szwedzki fundusz inwestujący w nieruchomości na wynajem, kupił 2,5 tys. mieszkań, które zostaną wybudowane w całej Polsce przez Budimex Nieruchomości. W tej puli znajdą się mieszkania z osiedla na Zaspie, które powstaje na dawnym pasie startowym. To jedna z pierwszych takich inwestycji w Trójmieście oznaczająca przyspieszenie w segmencie najmu instytucjonalnego."- 5 1
-
2022-05-03 11:57
Autor artykułu
Znany z mocnej stronniczości wobec rowerzystów liczył pewnie, ze na pasie powstanie 30m szerokosci sciezka rowerowa
- 8 0
-
2022-05-03 12:48
Kiedy w końcu koniec rządzenia WdG i KO? Nie mówię tutaj o zmianie na PiS ale na cokolwiek innego poza WdG i KO. Płakać mi się chce w jakim kierunku się to miasto rozwija. Kompletnie brak jakichkolwiek planów, sam beton, podwyżki, drogi, które powinny być tworzone w ciągu dwóch czy trzech lat są przedstawiane jako inwestycje na dekady
- 16 2
-
2022-05-03 12:51
Sdd
Powiem tak, strasznie brzydka jest ta dzielnia. Mało zieleni, same blokowiska zero atrakcyjnych miejsc. Ciekawe ile za metr policzy sobie deweloper
- 12 6
-
2022-05-03 12:54
"...przedszkola, dom sąsiedzkiego, dom kultury czy placówki pomocy społecznej."
przedszkola, bo nie pasuje do reszty.
Zatem będzie przedszkole :)- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.