- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (171 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Można budować mieszkania na całym pasie startowym
Nowy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla dawnego pasa startowego na Zaspie został przyjęty przez radnych. Radni koalicji rządzącej przekonywali, że to szansa na rozwój dzielnicy, zaś opozycja wskazywała na problemy z parkowaniem oraz niewielkim udziałem zieleni. Uchwalenie planu otwiera drogę do realizacji zabudowy mieszkaniowo-usługowej z kolejnymi wieżowcami.
- na całym obszarze dopuszczona jest zabudowa mieszkaniowo-usługowa,
- najwyższa zabudowa może powstać przy ul. Hynka - do 55 m wysokości (18 kondygnacji),
- w drugiej linii za wieżowcami zabudowa jest obniżona do 15 m (5 kondygnacji),
- wysokość zabudowy w centralnej części dawnego pasa startowego wyniesie od 20 do 23 m (6-7 kondygnacji),
- bezpośrednio przy kładce wysokość osiągnie maksymalnie 40 m (13 kondygnacji),
- w centralnej części działki partery budynków muszą być przeznaczone w 75 proc. długości pod lokale handlowo-usługowe,
- przewiduje się liczne poprzeczne powiązania piesze, w tym ogólnodostępny plac na wysokości pawilonu handlowego z biblioteką,
- obowiązujący plan również dopuszcza zabudowę, lecz jego zapisy są nakierunkowane na realizację ogromnego obiektu (obiektów) handlowo-usługowego o pow. usługowej 50 tys. m kw. brutto i handlu wielkopowierzchniowego o pow. sprzedaży do 27 tys. m kw. (dla porównania powierzchnia Galerii Bałtyckiej we Wrzeszczu to ok. 45 tys. m kw.).
Nowe plany zagospodarowania w Gdańsku, Sopocie, Gdyni
Zmiany wprowadzone po pierwszym wyłożeniu planu
Projekt planu był dwukrotnie wyłożony do publicznego wglądu. Po pierwszym wyłożeniu wpłynęło 316 uwag w 41 pismach, w efekcie czego wprowadzono m.in. zmiany:
- zwiększono minimalną powierzchnię biologicznie czynną z 25 do 35 proc.,
- przeznaczono 35 proc. powierzchni placu w centralnej części pod obszar biologicznie czynny (wcześniejsza wersja dokumentu dopuszczała jego pełne "zabetonowanie") z wprowadzeniem - jak to określono w projekcie uchwały - "drzew wysokopiennych",
- poszerzono przejście między zabudową na wysokości przychodni, przekształcając ten obszar w dodatkowy skwer z drzewami,
- doprecyzowano przebieg połączeń pieszych w części działki położonej bliżej ul. Hynka.
Uwagi po drugim wyłożeniu w całości odrzucone
Po drugim wyłożeniu wpłynęły 92 uwagi z 16 pismach, w znacznej mierze powielające uwagi po pierwszym wyłożeniu, m.in. w zakresie obniżenia zabudowy, zwiększenia liczby miejsc postojowych czy dalszego zwiększenia udziału zieleni.
Prezydent Gdańska zdecydowała o nieuwzględnieniu tych uwag i skierowaniu gotowego już projektu planu na sesję Rady Miasta Gdańska.
Nowi deweloperzy będą budować na pasie startowym
Radni KO i WdG za przyjęciem planu, radni PiS wstrzymali się
Przebieg dyskusji na sesji w czwartek, 28 kwietnia, nie był zaskoczeniem dla każdego, kto interesuje się polityką w lokalnym samorządzie. Radni zgodnie z barwami politycznymi podzielili się na zwolenników i przeciwników przyjęcia uchwały z planem zagospodarowania.
Radni Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska wyliczali same zalety jej przyjęcia ze względu na m.in.:
- ogromną szansę na pozytywną metamorfozę dotychczas zdegradowanej przestrzeni,
- scalenie dwóch części dzielnicy atrakcyjną zabudową,
- korzystniejsze parametry zabudowy w stosunku do obowiązującego dokumentu, który był nastawiony na realizację ogromnego centrum handlowego.
Radni Prawa i Sprawiedliwości zwracali natomiast uwagę na potencjalne problemy z m.in.:
- brakiem ogólnodostępnych miejsc postojowych na terenie dewelopera dla mieszkańców okolicznych bloków,
- utrudnieniami w ruchu aut (korkami) po zakończeniu realizacji całej zabudowy,
- niedostatkiem terenów zieleni.
Argumentacja opozycji odrzucona przez koalicję rządzącą
Urzędnicy oraz radni koalicji rządzącej odrzucili argumenty opozycji, przekonując, że:
- realizacja miejsc postojowych dla obecnych mieszkańców Zaspy powinna odbywać się na własnym gruncie i we własnym zakresie finansowym (w tym przypadku przede wszystkim na gruncie i ze środków spółdzielni mieszkaniowej),
- teren jest doskonale skomunikowany transportem zbiorowym, a dodatkowe miejsca postojowe będą jeszcze większym obciążeniem i presją na zabudowę terenów pod parkingi i układy drogowe,
- dokonano znacznego zwiększenia udziału terenów zieleni w stosunku do pierwszej wersji projektu planu, jak i w porównaniu do obowiązującego planu, gdzie powierzchnia zabudowy wynosiła aż 80-90 proc. terenu (obecnie 35 w części bliżej SKM i 65 proc. na pozostałym obszarze).
Ponadto jako korzyść przyjęcia planu w proponowanym kształcie wskazywano obowiązek realizacji przez właściciela terenu (obecnie Spravia, dawniej pod nazwą Budimex Nieruchomości) usług społecznych o powierzchni minimum 500 m kw. w formie np. przedszkola, dom sąsiedzkiego, dom kultury czy placówki pomocy społecznej.
- Otrzymaliśmy informację, że inwestor podpisał już list intencyjny, aby przenieść tutaj filię biblioteki publicznej, która funkcjonuje obecnie w pawilonie [przy ul. Pilotów 3 - dop. red.] - mówiła podczas sesji Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
23 głosy za przyjęciem planu, wkrótce wejście w życie ustaleń
Ostatecznie "za" przyjęciem planu zagłosowało 23 radnych z KO i WdG, zaś wstrzymało się 10 radnych z PiS.
Teraz uchwała zostanie przekazana do wojewody pomorskiego, który oceni jej zapisy pod kątem zgodności z prawem i - jeżeli nie dopatrzy się żadnych błędów formalnych - skieruje do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.
Dokument wejdzie w życie 14 dni od dnia publikacji w Dzienniku Urzędowym. Jednocześnie dotychczasowy plan zagospodarowania przestanie obowiązywać w granicach nowego planu.
Zrywanie płyt z dawnego pasa startowego w 2019 r.
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Inwestycje
Miejsca
Opinie (445) ponad 20 zablokowanych
-
2022-05-03 12:57
"Prezydent Gdańska zdecydowała o nieuwzględnieniu tych uwag... "
...i skierowaniu gotowego już projektu planu na sesję Rady Miasta Gdańska."
A Rada Miasta to jej partyjni kumple wiec chyba juz wszystko jasne, czyje interesy w Gdansku reprezentuje Dulkiewicz. Deweloperzy rzadza! A Dulkiwicz albo w delegacji albo na festynie!- 24 2
-
2022-05-03 12:59
Przykro mi,że tak Gdańsk jest niszczony.
- 15 3
-
2022-05-03 13:11
Wybetonować wszystko
Ani krzoka nie zostawić
- 14 1
-
2022-05-03 13:21
Jak powiedział młody Wałęsa - republika deweloperów.
- 12 2
-
2022-05-03 13:28
Kto to wszystko kupi ? (3)
Żeby dostać 400 k kredytu, dwie osoby muszą zarabiać ok 9000 zł netto i mieć 20% wkładu własnego. Jest tu tylu ludzi ?
- 15 2
-
2022-05-03 14:07
Wiadomo kto kupi.
Fundusz zagraniczny wykupi całe osiedle.
Ciąg dalszy zakupów. Realizacja Agendy 2030 Światowego Forum Ekonomicznego WEF.
Artykuł sprzed roku.
https://m.trojmiasto.pl/dom/Fundusze-inwestuja-w-mieszkania-na-wynajem-Kolejna-transakcja-na-Zaspie-n156536.html- 7 1
-
2022-05-03 18:11
Nie Pan
- 1 1
-
2022-05-03 18:23
Powiem tak, rozsądni ludzie którzy zarabiają i 10 000 zł nie wezmą tak dużego kredytu w obecnych czasach
- 1 1
-
2022-05-03 14:02
Cholerni łapówkarze i krótkowzroczni miłosnicy mamony
"ogromna szansa na pozytywną metamorfozę dotychczas zdegradowanej przestrzeni"
To byłby park na całej długości od Hynka po Rzeczypospolitej.- 20 1
-
2022-05-03 14:02
Wszystko super, tylko wcześniej wybudujcie nowe drogi, aby odkorkować Gdańsk.
To samo Gdynia. Szczurek pozwala na niekończące się budowy, a ludzie nie mogą dojechać "do i z" dzielnic Północnych, bo mają do użytku tylko Estakadę Kwiatkowskiego. Gdzie co najmniej drugie takie połączenie? Jechałem w niedzielę przez Estakadę i w korkach stałem. Co tu się dzieje? Jedna, jedyna droga dojazdowa do Pólnocy? Gdzie droga ewakuacyjna w razie czego? Czy ty Szczurek masz mózg? 100 milionów utopione w lotnisko, a ludzie tylko jedną drogą mogą dostać się do Trójmiasta.
- 14 1
-
2022-05-03 14:55
Cd. łatania olbrzymiej dziury bużdetowej miasta
za wszelką cenę. PO trupach po kasę.
- 9 1
-
2022-05-03 14:56
Były robione jak zawsze konsultacje z mieszkancami i co zrobili z ich opiniami wywalili do kosza!! (2)
- 16 1
-
2022-05-03 15:16
(1)
Nie będzie jakiś mieszkaniec pluć nam w dawno zrobione plany i twarz ;)
- 7 0
-
2022-05-04 12:14
Właśnie! ;)
- 0 0
-
2022-05-03 15:04
Tramwaj (1)
Zamiast wpychać tramwaj w maleńkie uliczki starego Wrzeszcz połączcie trakcję z Grunwaldzkiej z Rzeczpospolitą pasem startowym. Tak zakładał pierwotny plan zagospodarowania przestrzeni.
- 13 1
-
2022-05-03 15:44
A budować w Nowym Porcie, Brzeźnie? Na Zaspie deweloper lepiej zarobi
A o to tutaj chodzi.
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.