• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Można budować stację SKM Śródmieście

Maciej Naskręt
24 lipca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 16:45 (5 sierpnia 2013)
Do końca 2014 r. składy SKM mają zatrzymywać się na nowej stacji pod al. Armii Krajowej w Gdańsku. Do końca 2014 r. składy SKM mają zatrzymywać się na nowej stacji pod al. Armii Krajowej w Gdańsku.

SKM-ka może podpisywać umowę na budowę stacji SKM Śródmieście. Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła sprzeciw firmy Budimex złożony do rozstrzygnięcia przetargu.



Aktualizacja godz. 16:45 31 lipca PKP Trójmiasto podpisało umowę na budowę stacji Gdańsk Śródmieście z konsorcjum firm Rajbud i Dekpol. Umowa jest warta 66,7 mln zł.
***


Przypomnijmy: w połowie czerwca spółka PKP SKM w Trójmieście rozstrzygnęła przetarg na budowę ok. kilometrowego przedłużenia linii kolejowej nr 250 (poruszają się po niej składy pociągów SKM) i budowę przystanku osobowego SKM Gdańsk Śródmieście pod al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska. Wygrało konsorcjum firm Dekpol i Rajbud, które zaproponowało realizację projektu za 66,7 mln zł. Wcześniej jednak z powodu rażąco niskiej ceny ofertowej (61 mln zł) odrzucono propozycję spółki Balzoa.

Jednak do rozstrzygnięcia przetargu wpłynęło odwołanie. Jego autorem nie była spółka Balzoa, lecz Budimex. Zdaniem jej przedstawicieli także oferta Dekpolu i Rajbudu nie została właściwie skalkulowana. Krótko mówiąc: także jest zbyt niska.

Stąd sprawą musiała się więc zająć Krajowa Izba Odwoławcza, która działa przy Urzędzie Zamówień Publicznych w Warszawie.

- W sprawie przetargu na przedłużenie linii 250 wydano w minionym tygodniu wyrok, który oddala wniosek złożony przez firmę Budimex - mówi Trojmiasto.pl Małgorzata Stręciwilk, rzecznik prasowy KIO.

- Czekamy na oficjalne pismo z KIO potwierdzające ogłoszony wyrok. Gdy je otrzymamy zaprosimy zwycięzcę przetargu do podpisania umowy. Zawarcie kontraktu nastąpi na początku sierpnia, tak by jeszcze w tym samym miesiącu można było rozpocząć prace budowlane - zapowiada Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów SKM.

Dodajmy, że termin realizacji przedsięwzięcia to 70 tygodni od chwili podpisania umowy na roboty. Z nowej stacji w centrum Gdańska odjedziemy najszybciej pod koniec 2014 r.

Czy nowa stacja przekona mieszkańców do częstszego korzystania z SKM?

Kolejowa inwestycja w Gdańsku dzieli się na trzy części. Pierwsza to przebudowa istniejącej stacji Gdańsk Główny. Obejmuje ona modernizację peronu trzeciego poprzez utworzenie tzw. peronu wyspowego, remont i adaptację istniejącej wiaty wraz z jej wydłużeniem, a także przebudowę schodów wejściowych na nowy peron. Ponadto pasażerom poruszanie się ma ułatwiać winda, łącząca peron nr 3 z przejściem podziemnym.

Kolejna część przedsięwzięcia to budowa ok. kilometrowej, dwutorowej linii kolejowej między dworcem PKP Gdańsk Główny do planowanej stacji Gdańsk Śródmieście. W jej ramach oprócz torów zostanie wzmocniona konstrukcja Kanału Raduni przechodząca pod torami.

Trzecim i najważniejszym elementem inwestycji jest budowa nowego peronu wyspowego, czyli stacji Gdańsk Śródmieście. Na planowanym peronie zostanie ulokowana wiata peronowa o konstrukcji stalowej, urządzenia elektronicznej informacji audiowizualnej dla podróżnych, słupki SOS-Info, monitoring, instalacja oświetleniowa, a także obiekty małej architektury.

Budowa stacji Gdańsk Śródmieście obejmuje także wykonanie kładki z peronu na wiadukt w ciągu al. Armii Krajowej (a w przyszłości również do centrum handlowo-usługowego Forum Radunia), będącej częścią węzła integracyjnego zlokalizowanego w obrębie wiaduktu.

Miejsca

Opinie (140) 7 zablokowanych

  • Tratatata - znowu artykuł z dziwnym opisem (3)

    "Do końca 2014 r. składy SKM mają zatrzymywać się na nowej stacji ..."
    Nie będą się zatrzymywać, ale - część pociągów będzie kończyła bieg na stacji Gdańsk Śródmieście.
    Ale nie będzie to klasyczna stacja.
    Raczej peron wyspowy z dwoma torami końcowymi i trapezem rozjazdowym przed nim.
    I zapewne będzie to obsługiwane przez stację Gdańsk Główny - po przebudowie nastawni.
    Nawet przy cyklu 10-cio minutowym - nie wszystkie pociągi "zmieszczą" się czasowo na Śródmieściu.
    Ale coś co miało być zrealizowane ze 20 lat temu - teraz nabiera mocy urzędowej.
    Oby.

    • 6 5

    • Tratatata

      1. Wiadomo, że Śródmieście to etap przejściowy do zrobienia SKM na Południowym/Czerwonym Moście więc nie ma potrzeby zbytniej rozbudowy bo zaraz będzie marudzenie, że "za duże" i się zmarnuje.
      2. Za peronem będą dwa tory odstawcze, więc mogą stać 3 kolejki (2 na odstawczych + 1 przy peronie) i ciągle będzie jeden tor przy peronie na przyjęcie kolejki od strony głównego.

      • 2 0

    • (1)

      chyba ze 30 lat temu,jak sie nie myle

      • 0 0

      • To lepiej niech nic nie realizują?

        • 1 0

  • Kolejny konkret z Gdańska

    guzikowych nierobów i sekte gryzoniową szlak trafi.

    • 9 4

  • Dobry prawnik zawsze coś poradzi :)

    Tytuł artykułu jest błędny...
    Wyrok KIO nie musi być ostateczny
    Takie jest prawo.
    Wszystko to kwestia oceny czy warto

    Sam biorę udział w przetargu gdzie skarżę KIO

    • 2 2

  • winda

    a windy nie bedzie z peronu gdansk srodmiescie na wiadukt al.armii krajowej ?
    pieknie :)

    • 2 3

  • A kiedy będziemy mogli budować Gdynia Śródmieście? (8)

    tym bardziej, ze teren łatwiejszy do wykonania, co prawda małe przejście pod torami też jest, wiec się dziwie dlaczego SKM, PKP, PKL tak mocno dyskryminuje Gdynię?

    Co prawda mam na to odpowiedź, ale....?

    • 3 8

    • po co na odcinku 1,5 km (od Głównej do Wzgórza) 3 przystanki skm?

      Gdynia sama sie dyskryminuje, mając prezydenta z kompleksem.

      • 7 2

    • Wtedy gdy Gdynia włoży kasę w udziały SKM. (6)

      • 3 1

      • Gdynia powinna wycofać już dawno swoje udziały (5)

        Bo to co robi SKM, PKP,PKL to tylko wstyd i hańbę naszemu miastu przynosi.

        Panie prezydencie apeluje. Jak najszybciej wycofaj udziały, dlaczego ja i moi znajomi muszą być aż tak bardzo zdegustowanymi ślepotą lub niedowidzeniem, głuchotą lub niedosłyszeniem, tworzeniem celowej brzydoty w Mieście z Marzeń przez swoją (PKP-owska)wrodzoną niefrasobliwość, brakoróbstwo,...

        Jeszcze trochę a sam złożę wniosek do sądu z powództwa cywilnego i publicznego ponieważ brzydota gdyńskich przystanków SKM źle wpływa na na moje samopoczucie, co tworzy pogarszającą kondycje, senność, a nawet depresje. Przez takie SKM-u działaniu moja forma często ulega osłabieniu. Kiedyś gdynianki i gdynianie były wzorem do nąśladowania dziś poprzez szkaradzieństwo SKM,PKP Wiele wielu z nas przybiera na wadze i zaniedbuje także swój wygląd dostosowawszy się do brzydoty przystanków gdyńskich, a to jeszcze bardziej pogrąża nas w smutku... Nic dziwnego, że większość Gdynian nie przepada za PKP,SKM i ich (politycznych złośliwców) mocodawców.

        • 2 3

        • Zrozum, że za przystanki w Gdyni odpowiada Gdynia. (4)

          To jest kolej miejska ale oczywiście Gdańsk i Gdynia nie chcą jej utrzymywać. Jest więc układ z Marszałkiem, że on płaci za przewozy, kupuje tabor, dba o tory, a za przystanki odpowiadają miasta. Gdańsk chciał swoje wyremontowane na Euro 2012 to podwyższył kapitał SKM. Jak Gdynia chce wyremontowanych to też musi sypnąć kasą.

          • 2 2

          • Gdańsk chciał swoje wyremontowane??? no zaskoczyłeś mnie całkowicie (3)

            jak moze miasto remontować coś co nie jest jego własnością?????/

            tak było z tymi co uznali to za świetny pomysł. Np.Karpacz chciał wyremontować kamienice "Jesteśmy miejscowością turystyczną i zależało nam, żeby miasto wyglądało jak najlepiej i przyciągało ludzi, a nie odstraszało" Nie ma żadnego przepisu, który pozwalałby gminom na tego typu dotacje. Od razu ingeruje RIO. Gmina ma obowiązek jako jeden z właścicieli wpłacać zaliczki na fundusz remontowy (proporcjonalnie do posiadanych udziałów w nieruchomości wspólnej). Nie ma jednak prawa udzielać dotacji.

            Więc niech SKM, PKP, PKL,.. przekaże miastu Gdynia całą dokumentacje i notarialnie dworce, przystanki, i wszystko z nimi związane (nawet działki powietrzne na nimi i pod nimi) w stanie dobrym, pozostawiając sobie jedynie tory i z nimi związane trakcje i systemy techniczne i logistyczne.

            Na dzisiaj istnieje możliwość dofinansowania tylko na zabytki(fakt, spec ustawa zw. z Euro 2012 mogła pozwolić Gdańskowi jako organizatorowi na pewne wyjątki, ale już mamy to za sobą)

            Gdynia bowiem słusznie uważa, że krajobrazem miasta są nie tylko domy, a całokształt to turysta wysiadają w naszym pięknym mieście spotyka sie pierwszy raz z tonalna tandetą, brzydotą i bezguściem SKM,PKP,PKL . Choć przestrzeń miejska ukształtowana jest głównie przez budowle - lepiej lub gorzej zaprojektowane i lepiej lub gorzej utrzymane, ale zapamiętujemy zawsze pierwsze chwile w zetknięciu się z czymś czy z kimś. Czy interesem tylko prywatnym byłby remont przejść - elewacji i dachów zdewastowanych przystanków ? Na dodatek brak w SKM planów zagospodarowania, brak pomysłów na ciekawą przestrzeń wspólną przy dynamicznej zmianie struktury najmu czy własności.

            Czy to takie trudne dla zarządców SKM,PKP opłacenie i przygotowanie projektu wspólnego remontu wszystkich przystanków od strony technicznej, logistycznej a dodanie tylko elementów charakterystycznych dla danej dzielnicy/osiedla/ firmy np. ciekawej elewacji z zachowaniem zasad ładu przestrzennego (co się jeszcze w Gdyni nie zdarzyło)

            Ja naprawde przykładnie ukarałbym Zarządców SKM, PKP,... i odebrał im dalsze pogrążanie naszej Pięknej Gdyni w BRZYDOCIE!!!

            • 2 3

            • Zamiast tyle pisać (1)

              prześledź jak Gdańsk "przekazał" środki na remont gdańskich peronów i zaproponuj to radnym Gdyni. Drzwi są otwarte nie trzeba wyważać.

              • 2 3

              • a co było ze "Wzgórzem"?

                Miasto wydało ponad 2 mln. i jakoś głowy nie urywa ten przystanek jest po niżej średniej. Dlatego więcej Gdynia nie powinna dać na przebudowę ani złotówki.

                • 0 0

            • Dużo słów, mało sensu.

              SKM remontuje te stacje, na które dostanie kasę od miasta, i tak to po prostu działa. To, że oficjalnie kasę nie jest na remont, bo nie może, tylko na dokapitalizowanie spółki w calu zapewnienia jej zdolności finansowania bieżących inwestycji (remont konkretnej stacji) przez jednego z jej udziałowców (Gdańsk ma ponad 15%, Gdynia ponad 3% a Sopot niecałe 3%).

              Oczywiście można się kłócić, że to nie miasto jest inwestorem remontów tylko SKM, ale to jakby się kłócić, że to nie miasto w współpracy z rządem finansowało budowę stadionu (z naszych podatków) tylko spółka Bieg (czy jak ona tam miała).

              • 0 0

  • Ale piękny nowoczesny pociąg na zdjęciu.

    wow.

    • 3 0

  • po co komu to??? (2)

    Po co w ogóle ta inwestycja??? Przecież ona doniczego nie jest nikomu potrzebna. Bzdura podobnie jaj szczurkowe lotnisko

    • 6 16

    • Inwestycja planowana od dziesięcieloci

      a mądrala pyta się po co. A może chwila zastanowienia, że ktoś pomyślał, a Ty nie?

      • 2 2

    • Nie porównuj stacji SKM w centrum Gdańska (bo de facto ona stanie się centralną, jeśli chodzi o przewóz pasażerów SKM) ze szczurodromem. SKM przewozi ponad 100 tys. pasażerów dziennie (nawet jak na tej stacji wysiądzie tylko kilka procent tej liczby, to wciąż to będzie liczone w tysiącach dziennie), niech przy dobrych wiatrach w Kosakowie ląduje jedna awionetka dziennie, to porównaj sobie skalę wykorzystania jednej jak i drugiej inwestycji.

      • 3 1

  • Stacja

    Za niska? Pewnie nic sie nie da ukraść i nie zostanie ukończona za takie pieniądze.

    • 0 1

  • Kolejny smrod

    Litosci.

    • 1 3

  • Ostatnio w tv leciala komedia "Nie lubie poniedziałku" z 1971 r. (1)

    W jednym z pierwszych ujec w tym filmie, jedzie kolejka taka sama jak na powyzszym zdjeciu. Ponad 40 lat... To sie nie miesci w glowie.

    • 8 3

    • masz małą główkę synu, to się nie mieści...

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane