• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Można budować stację SKM Śródmieście

Maciej Naskręt
24 lipca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 16:45 (5 sierpnia 2013)
Do końca 2014 r. składy SKM mają zatrzymywać się na nowej stacji pod al. Armii Krajowej w Gdańsku. Do końca 2014 r. składy SKM mają zatrzymywać się na nowej stacji pod al. Armii Krajowej w Gdańsku.

SKM-ka może podpisywać umowę na budowę stacji SKM Śródmieście. Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła sprzeciw firmy Budimex złożony do rozstrzygnięcia przetargu.



Aktualizacja godz. 16:45 31 lipca PKP Trójmiasto podpisało umowę na budowę stacji Gdańsk Śródmieście z konsorcjum firm Rajbud i Dekpol. Umowa jest warta 66,7 mln zł.
***


Przypomnijmy: w połowie czerwca spółka PKP SKM w Trójmieście rozstrzygnęła przetarg na budowę ok. kilometrowego przedłużenia linii kolejowej nr 250 (poruszają się po niej składy pociągów SKM) i budowę przystanku osobowego SKM Gdańsk Śródmieście pod al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska. Wygrało konsorcjum firm Dekpol i Rajbud, które zaproponowało realizację projektu za 66,7 mln zł. Wcześniej jednak z powodu rażąco niskiej ceny ofertowej (61 mln zł) odrzucono propozycję spółki Balzoa.

Jednak do rozstrzygnięcia przetargu wpłynęło odwołanie. Jego autorem nie była spółka Balzoa, lecz Budimex. Zdaniem jej przedstawicieli także oferta Dekpolu i Rajbudu nie została właściwie skalkulowana. Krótko mówiąc: także jest zbyt niska.

Stąd sprawą musiała się więc zająć Krajowa Izba Odwoławcza, która działa przy Urzędzie Zamówień Publicznych w Warszawie.

- W sprawie przetargu na przedłużenie linii 250 wydano w minionym tygodniu wyrok, który oddala wniosek złożony przez firmę Budimex - mówi Trojmiasto.pl Małgorzata Stręciwilk, rzecznik prasowy KIO.

- Czekamy na oficjalne pismo z KIO potwierdzające ogłoszony wyrok. Gdy je otrzymamy zaprosimy zwycięzcę przetargu do podpisania umowy. Zawarcie kontraktu nastąpi na początku sierpnia, tak by jeszcze w tym samym miesiącu można było rozpocząć prace budowlane - zapowiada Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów SKM.

Dodajmy, że termin realizacji przedsięwzięcia to 70 tygodni od chwili podpisania umowy na roboty. Z nowej stacji w centrum Gdańska odjedziemy najszybciej pod koniec 2014 r.

Czy nowa stacja przekona mieszkańców do częstszego korzystania z SKM?

Kolejowa inwestycja w Gdańsku dzieli się na trzy części. Pierwsza to przebudowa istniejącej stacji Gdańsk Główny. Obejmuje ona modernizację peronu trzeciego poprzez utworzenie tzw. peronu wyspowego, remont i adaptację istniejącej wiaty wraz z jej wydłużeniem, a także przebudowę schodów wejściowych na nowy peron. Ponadto pasażerom poruszanie się ma ułatwiać winda, łącząca peron nr 3 z przejściem podziemnym.

Kolejna część przedsięwzięcia to budowa ok. kilometrowej, dwutorowej linii kolejowej między dworcem PKP Gdańsk Główny do planowanej stacji Gdańsk Śródmieście. W jej ramach oprócz torów zostanie wzmocniona konstrukcja Kanału Raduni przechodząca pod torami.

Trzecim i najważniejszym elementem inwestycji jest budowa nowego peronu wyspowego, czyli stacji Gdańsk Śródmieście. Na planowanym peronie zostanie ulokowana wiata peronowa o konstrukcji stalowej, urządzenia elektronicznej informacji audiowizualnej dla podróżnych, słupki SOS-Info, monitoring, instalacja oświetleniowa, a także obiekty małej architektury.

Budowa stacji Gdańsk Śródmieście obejmuje także wykonanie kładki z peronu na wiadukt w ciągu al. Armii Krajowej (a w przyszłości również do centrum handlowo-usługowego Forum Radunia), będącej częścią węzła integracyjnego zlokalizowanego w obrębie wiaduktu.

Miejsca

Opinie (140) 7 zablokowanych

  • a to miasto funduje czy skm płaci?

    bo zamiast można nabyć kilka nowych, pachnacych składów skm, z klimą i czynnym , otwartym wc. ale po co.

    • 0 6

  • (2)

    Założę się, że Dekpol i Rajbud tez nie wybuduja tej stacji w tej cenie. Co za róznica 61 czy 66 mln? 7 procent? W połowie roboty zbanktutują i zejda z placu budowy, będzie powtórka z Covecu albo Trasy Słowackiego. Mamy chore prawo przetargowe.

    • 2 5

    • 6 mln to prawie 3 km torów (1)

      (tłuczeń+ruszt torowy+podbicie) więc akurat to znaczna część planowanych prac.

      • 2 0

      • Pardon, 5 mln

        • 1 0

  • powrót do historii (4)

    przed wojną i do końca lat 50-tych w tym miejscu był dworzec PKP Biskupia Górka, potocznie nazywany "Pietraszek" z tym, że wejście na stację było z drewnianego wiaduktu od ul. Augustyńskiego (CKUME) i od ul. Jedności robotniczej, obecnie Trakt św. Wojciecha.

    • 13 1

    • Nie w tym miejscu,tylko bliżej Oruni (3)

      • 2 3

      • (2)

        Czytaj uważnie:
        "z tym, że wejście na stację było z drewnianego wiaduktu od ul. Augustyńskiego (CKUME) i od ul. Jedności robotniczej, obecnie Trakt św. Wojciecha."

        • 1 1

        • Czytam uważnie. Gdzie jest Armii Krajowej,a gdzie Augustyńskiego! (1)

          Śródmieście będzie przy Okopowej, a Petershagen było przy Trakcie,po drugiej stronie obecnego wiaduktu na Zaroślaku. A barany jeszcze plusują takie dyrdymały,zamiast sprawdzić...

          • 2 0

          • człowieku dyplomowany od "pamięci", osobiście chodziłem przez parę lat tym starym drewnianym wiaduktem nad stacją Biskupia Górka z ul.Jedności Robotniczej na ul. Augustyńskiego. Kilkakrotnie z tej stacji jeździłem do Tczewa. W rejonie obecnej Armii Krajowej też był drewniany pomost nad torami który prowadził do usytuowanego tam dworca PKS. W tamtym czasie, po wojnie, też był drewniany pomost nad torami (do czasu wybudowania nowego z torowiskiem tramwajowym) przy ul. Świerczewskiego, obecnie Nowe Ogrody i Hucisko.

            • 0 1

  • ..

    na h.. to upiększanie. ja tego nie rozumiem. Jakby kasy mieli co Ci z dubaju. Niech wydadzą kase na coś co pozwoli zarabiać kase zwykłym ludziom. Nie mówie o daniu im zasiłków. Jest tyle pracy w skandynawii w branży budowlanej.. Niech miasto wykupi podejmie budowe czegoś w szwecji i wyśle tam pracowitych polaków. niee kutfa lepiej pozwolić na istnienie biur pośredniczących i firm podwykonawczych podwykonawców podwykonawców. Gdzie ten pierwszy dostaje za pracownika 35 zł na godzine a po 10 ręce fachowiec dostaje 11 zł bez umowy. Kraj chory i patologiczny... dalej niech robią meczety.

    • 0 4

  • Odpowiem wierszem w nietypowym ukladzie ABCB :

    Kolejna szczalnia,
    kolejny smrod,
    komus znowu przyjdzie,
    sprzatac ten brud.

    • 2 4

  • Dzięki budowie tej stacji Śródmieście, przy dworcu Gdańsk Główny, będzie można zlikwidować ze trzy perony SKM, a zwolnione grunty można będzie sprzedać za kolosalne pieniądze, lub wybudować nowoczesny biurowiec dla pomorskiego PKP.

    • 1 4

  • Za blisko dworca głównego

    Moim zdaniem za blisko dworca głównego :/

    • 2 6

  • Gdańsk Śródmieście? (1)

    i tak wszyscy wysiądą na Głównym, tam jest dostęp do węzła przesiadkowego - autobusy, tramwaje, taxi i dworzec PKP, przejście na stare miasto, maksracz itp. To jest śródmieście, nie kilometr dalej...

    • 1 6

    • W Warszawie też są dworce blisko siebie Warszawa Centralna i dworzec Śródmieście taka sytuacja ma wpływ na rozładowanie tłoku w śródmieściu. Tymi sprawami zajmują się specjaliści a nie przypadkowi dyletanci.

      • 4 0

  • nie na temat.... Słońce skweru czytaj i oglądaj o Porcie lotniczym w Modlinie...

    Tego Ci zyczy sąsiad z zamiedzy..
    Twoja arogancja jest porównywalna do rzeczki Kaczej -spływem syfu z Twojej dzielnicy...

    • 4 2

  • Po co (3)

    ta stacja ma być?

    • 3 6

    • Szkoda, że minusy łatwo stawiać, ale jak widać po braku odpowiedzi (2)

      to nikt nie wie po co ta stacja ma być.

      • 1 2

      • Ja wiem (1)

        Gdybyś zastanowił się jak obecnie wygląda podróż transportem zbiorowym z Gdańska Południe, Chełmu, Stogów, Głównego Miasta do Sopotu, Gdyni czy dalej SKMką, a jak będzie wyglądać po uruchomieniu tej stacji, sam byś sobie odpowiedział na to pytanie.

        • 3 0

        • No i niby

          co zmieni przystanek oddalony o kilkaset metrów od głównego? Za tą cenę możnaby raczrj pomyśleć o dokupieniu składów i zwiększeniu częstotliowści kursowania pociągów.

          • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane