• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Muzeum II WŚ zapłaciło 25 tys. za wywiad ze swoim dyrektorem

Rafał Borowski
12 lipca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 21:00 (12 lipca 2018)
Dyrektor Muzeum II Wojny Światowej, dr Karol Nawrocki. Dyrektor Muzeum II Wojny Światowej, dr Karol Nawrocki.

Ok. 25 tys. zł zapłaciło w ubiegłym roku Muzeum II Wojny Światowej za publikację wywiadu sponsorowanego ze swoim dyrektorem, Karolem Nawrockim w tygodniku "Sieci" - poinformowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w odpowiedzi na interpelację poselską Izabeli Leszczyny z PO.



Jak oceniasz wykupienie płatnego wywiadu z dyrektorem publicznej instytucji za 25 tys. zł?

Sprawę opisał poświęcony mediom portal press.pl.

Izabela Leszczyna, posłanka PO, kilka miesięcy temu skierowała do ministra kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotra Glińskiego interpelację, w której pytała o zlecenia na rzecz spółek Apella S.A. oraz Fratria sp. z o.o. w latach 2016-2017.

Apella S.A. to trójmiejska agencja marketingowa, która współpracuje m.in. z Grupą Energa czy SKOK-ami. Jest także współudziałowcem spółki Fratria, która jest wydawcą m.in. tygodnika "Sieci" oraz wielu serwisów internetowych, takich jak wsieciprawdy.pl, wpolityce.pl, wgospodarce.pl, wmeritum.pl.

Po zbadaniu sprawy urzędnicy MKiDN odpisali, że sam resort nie wykonywał żadnych umów we współpracy z tymi firmami, natomiast robiły to zależne od niego instytucje. W ciągu dwóch lat zleciły one spółce Fratria osiem zadań.

Wśród nich znalazł się wywiad sponsorowany z dyrektorem Muzeum II Wojny Światowej, doktorem Karolem Nawrockim, opublikowany w tygodniu "W Sieci" w 2017 roku w związku z rocznicą wybuchu II wojny światowej oraz otwarciem wystawy czasowej "Westerplatte w 7 odsłonach". Koszt publikacji wyniósł 25 092 zł.

O komentarz do tej informacji poprosiliśmy rzecznika Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Opublikujemy go, gdy dostaniemy odpowiedź.

Inne zlecenia jednostek podległych MKiDN pochodziły od Narodowego Instytutu Audiowizualnego (redakcja materiałów informacyjnych i zamieszczenie ich w tygodniku "Sieci" - 30 tys. zł), Narodowego Centrum Kultury (zakup powierzchni reklamowej i publikacji reklamy na potrzeby konkursu na stworzenie scenariusza filmu fabularnego o historii Polski - 15 tys. zł), Instytutu Europejskiej Sieci Pamięć i Solidarność (reklama kampanii edukacyjnej w ramach międzynarodowego Dnia Pamięci o Ofiarach Holocaustu - 3,69 tys. zł). Muzeum Piaśnickie w Wejherowie będące oddziałem Muzeum Stutthof wykupiło reklamę za 4,92 tys. zł, Zamek Królewski na Wawelu za 2,75 tys. zł, zaś Muzeum Historii Polski za 1,37 tys. zł.

Z ujawnionych pod koniec kwietnia danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy wynika, że tygodnik "Sieci" jest czwartym najchętniej czytanym tygodnikiem opinii w Polsce. Średnia sprzedaż pisma w lutym wyniosła ponad 50 tys. zł. Przed nim plasowały się jedynie "Gość niedzielny" (117 tys.), "Polityka" (97 tys.) i "Newsweek" (88 tys.).

Stanowisko władz MIIWŚ ws. artykułu
 
Szanowni Państwo

W związku z doniesieniami medialnymi na temat wypłacenia tygodnikowi "W Sieci" kwoty 25 tys. zł za "wywiad" z dyrektorem Karolem Nawrockim, uprzejmie informujemy, że wywiad ten był elementem promocji Muzeum, nie zaś osoby dyrektora, a przede wszystkim szczególnego wydarzenia, jakim było otwarcie wystawy czasowej prezentującej plon pierwszych w historii badań archeologicznych na półwyspie Westerplatte, zatytułowanej "Westerplatte w 7 odsłonach". Forma wywiadu, nie zaś reklamy graficznej, czy tekstowej, została zaproponowana jako atrakcyjniejsza i bardziej interesująca dla czytelnika. Jest to sposób powszechnie stosowany w przypadku promowania kultury. Płatna forma tego sposobu promowania wystawy czasowej wynikała z wymogu jego ukazania się w ściśle określonym momencie, tuż przed 1 września, kiedy wystawa miała swój wernisaż. Cena zaproponowana przez tygodnik i zaaprobowana przez Muzeum nie odbiegała znacząco od rynkowych cen tego typu usługi w innych podobnych mediach. Nie różniła się przy tym od potencjalnej ceny innej formy reklamy (layout reklamowy). Promocja wystawy czasowej sfinansowana została w całości ze środków własnych Muzeum, a więc z dochodu uzyskiwanego ze sprzedaży biletów i innych oferowanych przez Muzeum usług.

Aleksander Masłowski rzecznik prasowy, p.o. kierownik Działu Promocji Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku

Miejsca

Opinie (238) 7 zablokowanych

  • śmiechu warte (1)

    To jest chyba jakiś żart. Przecież to jest kolosalna kwota! Nawet gdyby wywiad miał być opublikowany w "Timesie", to jest kwota zaporowa! Pan rzecznik leje wode i zamydla ludziom oczy: "Cena zaproponowana przez tygodnik i zaaprobowana przez Muzeum nie odbiegała znacząco od rynkowych cen tego typu usługi w innych podobnych mediach. Nie różniła się przy tym od potencjalnej ceny innej formy reklamy (layout reklamowy)". Jest to wierutne kłamstwo. Po pierwsze reklama (leyout) w formie graficznej to nie to samo co reklama w formie wywiadu - reklama graficzna zwykle ma formę "zmasowanego ataku" w formie plakatów, banerów, citylightów i innych form zależnie od medium, ale jest ona graficzna. Wywiad jest zupełnie inna formą i jeśli ktoś uznał to za "lepszą" forme reklamy, to na pewno - jeśli był jakikolwiek sens tego wywiadu - nie za te pieniądze. Ludzie! Ten wywiad powinien być opublikowany za darmo tak naprawdę. Promocja muzeum powinna się wstydzić, że wydała taki budżet (w niektórych instytucjach roczny) na jeden wywiad. Wstyd i hańba. To są publiczne pieniądze wywalane jawnie w błoto.

    • 7 3

    • Kolosalna kwota ?! Przecież to są śmieszne pieniądze, kilka średnich pensji w Polsce.....

      Reszta twoich wypocin, to jest dopiero żart.

      • 1 2

  • uwielbiałam spacery z p. Masłowskim. Ogromna wiedza. Szkoda, że teraz musi tłumaczych poczynania dobrej zmiany.

    • 5 3

  • A tymczasem Budyń (1)

    dał 4 mln złotych na funkcjonowanie jego propagandowego portalu Gdansk.pl. Wcześniej jakoś wystarczało 300 tys. złotych rocznie...

    • 6 6

    • Ale to nie art o budyniu

      • 0 4

  • Ale się spasł!

    • 8 2

  • CIemny Lud to kupi

    jedno wielkie skur….stwo

    • 5 1

  • dojna zmiana chapie na bezczelnego ile wlezie....

    ale , żeby za takie g....to już przesada !

    • 3 2

  • tylko Kaczyński z tej całej zbieraniny jest uczciwy tyle, że zaślepiony nienawiścią (1)

    ale partyjni kumple wiedzą jak rżnąć kasę

    • 2 3

    • Taaaaa

      Zwłaszcza ochrona na nasz rachunek z której korzysta i niebotyczne wydatki na miesiączki pisowskie.

      • 2 2

  • A TVP1, TVP2, TVP info itp., państwowe stacje radiowe - krajowe i regionalne - tam też był ten wywiad?

    Państwowe media, które mają statutowo zapisany obowiązek informowania o kulturze, i które mają dużo większy zasięg, też opublikowały ten wywiad? Czy chodziło o wsparcie prorządowej prywatnej firmy państwową kasą?

    • 3 0

  • Ale tu Bolków na forum

    • 3 5

  • jeśli wybitny to grubo za mało 250 tys to jest odpowiedniejsza kwota

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane