• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Muzeum II WŚ zapłaciło 25 tys. za wywiad ze swoim dyrektorem

Rafał Borowski
12 lipca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 21:00 (12 lipca 2018)
Dyrektor Muzeum II Wojny Światowej, dr Karol Nawrocki. Dyrektor Muzeum II Wojny Światowej, dr Karol Nawrocki.

Ok. 25 tys. zł zapłaciło w ubiegłym roku Muzeum II Wojny Światowej za publikację wywiadu sponsorowanego ze swoim dyrektorem, Karolem Nawrockim w tygodniku "Sieci" - poinformowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w odpowiedzi na interpelację poselską Izabeli Leszczyny z PO.



Jak oceniasz wykupienie płatnego wywiadu z dyrektorem publicznej instytucji za 25 tys. zł?

Sprawę opisał poświęcony mediom portal press.pl.

Izabela Leszczyna, posłanka PO, kilka miesięcy temu skierowała do ministra kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotra Glińskiego interpelację, w której pytała o zlecenia na rzecz spółek Apella S.A. oraz Fratria sp. z o.o. w latach 2016-2017.

Apella S.A. to trójmiejska agencja marketingowa, która współpracuje m.in. z Grupą Energa czy SKOK-ami. Jest także współudziałowcem spółki Fratria, która jest wydawcą m.in. tygodnika "Sieci" oraz wielu serwisów internetowych, takich jak wsieciprawdy.pl, wpolityce.pl, wgospodarce.pl, wmeritum.pl.

Po zbadaniu sprawy urzędnicy MKiDN odpisali, że sam resort nie wykonywał żadnych umów we współpracy z tymi firmami, natomiast robiły to zależne od niego instytucje. W ciągu dwóch lat zleciły one spółce Fratria osiem zadań.

Wśród nich znalazł się wywiad sponsorowany z dyrektorem Muzeum II Wojny Światowej, doktorem Karolem Nawrockim, opublikowany w tygodniu "W Sieci" w 2017 roku w związku z rocznicą wybuchu II wojny światowej oraz otwarciem wystawy czasowej "Westerplatte w 7 odsłonach". Koszt publikacji wyniósł 25 092 zł.

O komentarz do tej informacji poprosiliśmy rzecznika Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Opublikujemy go, gdy dostaniemy odpowiedź.

Inne zlecenia jednostek podległych MKiDN pochodziły od Narodowego Instytutu Audiowizualnego (redakcja materiałów informacyjnych i zamieszczenie ich w tygodniku "Sieci" - 30 tys. zł), Narodowego Centrum Kultury (zakup powierzchni reklamowej i publikacji reklamy na potrzeby konkursu na stworzenie scenariusza filmu fabularnego o historii Polski - 15 tys. zł), Instytutu Europejskiej Sieci Pamięć i Solidarność (reklama kampanii edukacyjnej w ramach międzynarodowego Dnia Pamięci o Ofiarach Holocaustu - 3,69 tys. zł). Muzeum Piaśnickie w Wejherowie będące oddziałem Muzeum Stutthof wykupiło reklamę za 4,92 tys. zł, Zamek Królewski na Wawelu za 2,75 tys. zł, zaś Muzeum Historii Polski za 1,37 tys. zł.

Z ujawnionych pod koniec kwietnia danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy wynika, że tygodnik "Sieci" jest czwartym najchętniej czytanym tygodnikiem opinii w Polsce. Średnia sprzedaż pisma w lutym wyniosła ponad 50 tys. zł. Przed nim plasowały się jedynie "Gość niedzielny" (117 tys.), "Polityka" (97 tys.) i "Newsweek" (88 tys.).

Stanowisko władz MIIWŚ ws. artykułu
 
Szanowni Państwo

W związku z doniesieniami medialnymi na temat wypłacenia tygodnikowi "W Sieci" kwoty 25 tys. zł za "wywiad" z dyrektorem Karolem Nawrockim, uprzejmie informujemy, że wywiad ten był elementem promocji Muzeum, nie zaś osoby dyrektora, a przede wszystkim szczególnego wydarzenia, jakim było otwarcie wystawy czasowej prezentującej plon pierwszych w historii badań archeologicznych na półwyspie Westerplatte, zatytułowanej "Westerplatte w 7 odsłonach". Forma wywiadu, nie zaś reklamy graficznej, czy tekstowej, została zaproponowana jako atrakcyjniejsza i bardziej interesująca dla czytelnika. Jest to sposób powszechnie stosowany w przypadku promowania kultury. Płatna forma tego sposobu promowania wystawy czasowej wynikała z wymogu jego ukazania się w ściśle określonym momencie, tuż przed 1 września, kiedy wystawa miała swój wernisaż. Cena zaproponowana przez tygodnik i zaaprobowana przez Muzeum nie odbiegała znacząco od rynkowych cen tego typu usługi w innych podobnych mediach. Nie różniła się przy tym od potencjalnej ceny innej formy reklamy (layout reklamowy). Promocja wystawy czasowej sfinansowana została w całości ze środków własnych Muzeum, a więc z dochodu uzyskiwanego ze sprzedaży biletów i innych oferowanych przez Muzeum usług.

Aleksander Masłowski rzecznik prasowy, p.o. kierownik Działu Promocji Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku

Miejsca

Opinie (238) 7 zablokowanych

  • bieda w Polsce oj bieda

    • 5 0

  • W sieci? (1)

    to taka współczesna Trybuna Ludu

    • 11 4

    • tylko lud jeszcze bardziej ciemny....

      • 1 0

  • Ładnie ostrzyżony ten Nawrocki (1)

    Podpatrzył na fotografiach Niemców z lat '30-'40 ub. wieku? Zdjęciach hitlerowskich oficerów i dygnitarzy?

    • 8 4

    • Przecież to kibic Lechii Gdańsk więc wszystko wiadomo.

      • 1 2

  • (2)

    Rząd PO dawał GW kilkadziesiąt milionów rocznie.

    • 5 10

    • Rząd pis dawał/daje radiu maryja kilkaset milonów rocznie.

      • 5 2

    • to rozumiem że PIS ma robić tak samo? czy jak?

      • 3 2

  • Jak "Gejzeta Zaborcza" jako monopolista "ogłoszeń" doiła państwo i samorządy na miliony do 2015 (4)

    , to lewakom i lemingom to nie przeszkadzało, tylko czadzili się tą gadzinówką.

    • 5 11

    • to i tak nic (2)

      w porównaniu do radyjka tadzia hehehe, a i tak się jeszcze nachapie przez dwa lata ....dzięki takim osłom jak ty hehehe

      • 4 3

      • Odwal się od porządnego polskiego i katolickiego radia (1)

        i PO-czadź się dalej "Gejzetom" i "TeVałszeNem", zanim ścier*a padną ostatecznie jak Soroz zakręci kroplówkę

        • 2 4

        • Ani pożądne ani katolickie

          • 0 1

    • Dojna zmiana przebiła wszystkich po stokroć

      Mistrzowie dojenia

      • 0 2

  • hehe

    bo mu się należało..

    • 2 3

  • ale rączki ułożył...

    • 5 3

  • Tanio, jak na to, z kim musieli rozmawiać.

    • 3 1

  • Panie Masłowski-wstyd...

    A myślałam, że jest pan po prostu historykiem... A tymczasem... Ech, żenada...

    • 4 2

  • ośmiorniczki to michałki

    pilnowanie żyrandola to jakieś żarty...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane