• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NIK o Gdańsku: słabe drogi, pasażerowie odchodzą

Piotr Weltrowski
7 lipca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Zakorkowane i w znacznej części nadające się do remontu - tak Najwyższa Izba Kontroli oceniła gdańskie drogi. Zakorkowane i w znacznej części nadające się do remontu - tak Najwyższa Izba Kontroli oceniła gdańskie drogi.

Zakorkowane i wymagające natychmiastowych remontów ulice, odstraszająca pasażerów i przestarzała komunikacja publiczna - to wnioski Najwyższej Izby Kontroli po sprawdzeniu dróg w Gdańsku.



Co, w pierwszej kolejności, powinny poprawić władze miasta?

Skontrolowano osiem polskich miast. - Kontrola dotycząca działań podejmowanych na rzecz usprawnienia systemu transportowego w największych miastach w Polsce objęła na terenie województwa pomorskiego cztery jednostki: Urząd Miasta Gdańska, Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku - mówi Michał Thomas z gdańskiej delegatury NIK.

Okazało się, że w ciągu ostatnich lat w mieście znacznie wzrosła liczba samochodów. Dziesięć lat temu, na 1 tys. gdańszczan przypadało 430 aut, w zeszłym roku - już 626. Podobny trend odnotowano także w innych kontrolowanych miastach. W większości z nich rosła też liczba osób korzystających z komunikacji publicznej. Nie działo się tak jednak w Gdańsku. Tu w ciągu ostatnich trzech lat, liczba osób korzystających codziennie z tramwajów i autobusów (NIK nie uwzględnił danych dotyczących Szybkiej Kolei Miejskiej) spadła o blisko 10 tys.

W raporcie NIK Gdańskowi oberwało się także za tramwaje. Sprawdzano m.in. jak leciwy jest jeżdżący po mieście tabor. Najstarsze tramwaje miał Szczecin - 97,4 proc. wagonów ma w tym mieście więcej niż 20 lat. Gdański tabor nie jest niestety znacznie młodszy - 20 i więcej lat ma aż 93,1 proc. taboru i jest to drugi najgorszy wynik wśród kontrolowanych miast.

Inspektorzy pochwalili za to Gdańsk za wytyczenie w ostatnim czasie nowych buspasów. Zarazem jednak miasto skrytykowano, gdyż zdaniem kontrolujących, buspasy o łącznej długości jedynie 567 m nie pozwoliły "na istotne usprawnienie przejazdów autobusami".

NIK niezbyt pochlebnie wypowiedział się także na temat stanu gdańskich dróg. W raporcie mowa jest o 132 km dróg powiatowych, wojewódzkich i krajowych (co daje 52,6 proc. wszystkich tego typu dróg zarządzanych przez samorząd) nadających się do remontu i 228 km dróg gminnych (43 proc.) wymagających naprawy.

Gdańsk znalazł się także wśród pięciu miast, w których nie sporządzono (jak wymaga tego ustawa) projektów planów rozwoju sieci drogowej. Co więcej, w regulaminie organizacyjnym gdańskiego ZDiZ w ogóle nie określono... komórki zajmującej się sporządzaniem takich planów.

Miasto pochwalono za to za przyjęcie programu rozwoju komunikacji rowerowej. Jeżeli chodzi jednak o łączną długość ścieżek rowerowych i gęstość ich sieci Gdańsk znalazł się w połowie stawki.

Zdecydowanie wyprzedził jednak wszystkich konkurentów, jeżeli chodzi o objęcie planami miejscowymi powierzchni miasta. Blisko 60 proc. Gdańska objęta jest takimi planami - dla porównania np. w Krakowie plany obejmują jedynie 16 proc. miasta, a w Warszawie 21 proc. Dzięki temu miejskie inwestycje, w tym także drogowe, napotykały w Gdańsku mniejsze przeszkody w realizacji, niż w innych kontrolowanych miastach.

Stosunkowo dobrze Gdańsk wypadł także, jeżeli chodzi o umiejętność pozyskiwania środków unijnych na inwestycje drogowe. Dotacje we wszystkich wydawanych przez kontrolowane miasta środków przeznaczonych na ten cel stanowiły średnio 5,5 proc. - w Gdańsku zaś 11,9 proc.

Opinie (202) ponad 10 zablokowanych

  • GDAŃSK MA GORSZE DROGI I CHODNIKI OD WSZYSTKICH(!) (7)

    OKOLICZNYCH WSI. To fakt, hańba, że duże miasto nie potrafi ułożyć chodnika przy głównych drogach. Zamyka się drogi zamiast remontować pojedyncze przejazdy kolejowe, wiadukty, czy skrzyżowania.

    • 6 1

    • (6)

      Wstyd i granda!

      Gdańsk przez lata tkwi w bezczynności zabierając ludziom czas w korkach (tysiące ludzi gnije w korkach codziennie w dzielnicach Południowych). A z osiedli południowych nie ma nawet chodnika do Traktu Św. Wojciecha! 4 km do huciska - 45 minut autem 40 minut pieszo (z narażeniem życia).
      I nie piszcie tu o nowej Łódzkiej, nowej Małomiejskiej i innych pięknych planach - jak coś będzie to będziemy rozmawiać. Póki co układ drogowy w okolicy jest z lat 70-tych XX wieku.

      • 0 1

      • Gdańsk zabiera ludziom czas w korkach (5)

        A kto ludzi w te samochody pakuje na siłę?
        Co dwa dni w autobus i od razy korki sie zmniejszą o połowę!!!

        • 1 0

        • Jeździsz autobusem do pracy, odwozisz autobusem dziećmi do szkoły i przedszkola? (4)

          Musiałbym wstawać o 4:00 żeby się wyrobić komunikacją miejską. Swoją drogą przedszkola o tej porze sa zamknięte.

          • 1 0

          • (3)

            Wiesz, ja do szkoły chodziłem na piechotę.
            Ty ze swoich dzieci robisz kaleki, dla których przejśce 2 km to wyczyn nad siły.

            • 3 0

            • ja do szkoły sam pomykałem tramwajem

              a tu maminsynki muszą mieć eskortę

              • 2 0

            • A może chodziłeś 16 km do przedszkola?! (1)

              Bo na osiedlu gdzie mieszka 20 tys ludzi jest jedno niepubliczne przedszkole!!!

              • 0 1

              • A kto kazał ci tu kupować mieszkanie?

                Pruszcz jest tańszy i przedszkoli nie brak.

                • 0 0

  • Z tym wiekiem tramwajów to bym nie przesadzał. Gdańsk kupuje ponad dwudziestoletnie tramwaje N8C, które są o klasę wyżej niż Konstal 105. To tak jakby powiedzieć, że dwudziestoletni fiat 125p i dwudziestoletni mercedes to to samo.

    • 1 1

  • Dobrze, że nie badali przecientnej prędkości z jaką jeżdżą tramwaje

    albo liczbę dziur na m2 drogi miejskiej.

    • 0 1

  • Autobusy i tramwaje w ZKM (2)

    -często się psujące
    -brudne
    -śmierdzące
    -opóźnione (o dziwo nawet jak nie ma korków)
    -(większość) bez klimatyzacji(bo zepsuta i nie ma kto naprawić)
    -i w większości Pan "kierowca", który jest bezczelnym gburem

    I jak tu się dziwić, ze ludzie wybierają samochód??

    • 3 1

    • dobra... (1)

      nie musisz się już tak bronić. Wszyscy wiedzą, że choćby w tramwajach była perfumeria, i tak masz przyrośnięty tyłek do samochodu.

      • 1 0

      • to by narzekał, ze od tych duftów go głowa boli

        i tak wybrałby auto

        • 0 0

  • Przede wszystkim komunikacja publiczna! (1)

    Przykład Krakowa ukazuje, że jeśli komunikacja jest zadbana i punktualna, to ludzie mają do nie zaufanie i samochody zostawią w domach. Po co cisnąć się w korkach, skoro można jechać czystym, zadbanym, punktualnym tramwajem czy autobusem?
    No właśnie, czystym, zadbanym i punktualnym. Gdańskowi niestety bardzo daleko do stanu, gdy komunikacja będzie przyciągać ludzi, zamiast zachęcać do kupna blachosmrodów.

    • 1 0

    • tramwaje jeżdżą ostatnio czesto i bez tłoku.

      To czego jeszcze chcecie?

      • 1 0

  • To, że wszędzie są korki to wina nie tyle miasta (bo pieniędzy jest tyle ile jest, miejsca na drogi tak samo) tylko ludzi, którzy sądzą, że mieć samochód to prestiż. Jak długo każdy będzie się pchał wszędzie samochodem, tak długo będą korki. Inni już to ćwiczyli: nawet autostrady przed środek miasta nic nie dadzą jak ludzie nie zaczną korzystać z komunikacji miejskiej. A nie zaczną bo sądzą, że to obciach i mają dużo argumentów przeciwko (a najwięcej ci, dla których rekord spaceru to 50metrów od samochodu do klatki schodowej) powtarzanych jak mantrę i g wartych. Ludzie sami sobie winni jak mieszkają przy przystanku, pracują przy przystanku ale jeżdżą samochodem bo myślą że to takie światowe.

    • 4 2

  • buspasy haha caly pic na wode jak rzady skandaliczne Budynia i spolki,takiej choloty niekompetentnej to ciezko znalesc

    banda nieudacznikow ktora doprowadzila Gdansk do przepasci

    • 0 1

  • no tak

    No tak, pan Adamowicz buduje sobie ECS i rozplenił biurokracje to na drogi musiało zabraknąć kasy, niestety. Przynajmiej jak zakończy kariere prezydencką, to będzie miał stołek zapewniony. Cos za coś, a reszta niech się buja po dziurawych drogach.

    • 0 1

  • Katastrofalny Gdańsk,,,,

    Nieudacznik Adamowicz i Platformusy doprowadzają Polskę do ekonomicznej ruiny.
    W Gdańsku tylko remontuje sie starocie i dosadza kolejne drzewa ażeby nie widać było biedy w ich cieniu.A Adamowicz dokupuje kolejne mieszkanie. Won z Adamowiczem, należałoby zmienić na porządnego gospodarza !!!!

    • 0 1

  • Geniusze z ZDiZ i Biura Rozwoju Miasta Gdańska - precz z Budyniami (1)

    Już wpadli na to, że najlepszą metodą na poprawienie statystyki dziurawych dróg jest ich.... LIKWIDACJA (patrz Słowackiego za lotniskiem czy most z Jana z Kolna na Zwycięstwa).

    Niech PO wystawi jakąś inną ekipę, bo jestem gotów głosować na SLD byle nie na Budynia i Sp-kę.

    • 5 1

    • Będzie dwóch nowych - Cziwomada i Ikcisil ...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane