• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NIK o Gdańsku: słabe drogi, pasażerowie odchodzą

Piotr Weltrowski
7 lipca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Zakorkowane i w znacznej części nadające się do remontu - tak Najwyższa Izba Kontroli oceniła gdańskie drogi. Zakorkowane i w znacznej części nadające się do remontu - tak Najwyższa Izba Kontroli oceniła gdańskie drogi.

Zakorkowane i wymagające natychmiastowych remontów ulice, odstraszająca pasażerów i przestarzała komunikacja publiczna - to wnioski Najwyższej Izby Kontroli po sprawdzeniu dróg w Gdańsku.



Co, w pierwszej kolejności, powinny poprawić władze miasta?

Skontrolowano osiem polskich miast. - Kontrola dotycząca działań podejmowanych na rzecz usprawnienia systemu transportowego w największych miastach w Polsce objęła na terenie województwa pomorskiego cztery jednostki: Urząd Miasta Gdańska, Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku - mówi Michał Thomas z gdańskiej delegatury NIK.

Okazało się, że w ciągu ostatnich lat w mieście znacznie wzrosła liczba samochodów. Dziesięć lat temu, na 1 tys. gdańszczan przypadało 430 aut, w zeszłym roku - już 626. Podobny trend odnotowano także w innych kontrolowanych miastach. W większości z nich rosła też liczba osób korzystających z komunikacji publicznej. Nie działo się tak jednak w Gdańsku. Tu w ciągu ostatnich trzech lat, liczba osób korzystających codziennie z tramwajów i autobusów (NIK nie uwzględnił danych dotyczących Szybkiej Kolei Miejskiej) spadła o blisko 10 tys.

W raporcie NIK Gdańskowi oberwało się także za tramwaje. Sprawdzano m.in. jak leciwy jest jeżdżący po mieście tabor. Najstarsze tramwaje miał Szczecin - 97,4 proc. wagonów ma w tym mieście więcej niż 20 lat. Gdański tabor nie jest niestety znacznie młodszy - 20 i więcej lat ma aż 93,1 proc. taboru i jest to drugi najgorszy wynik wśród kontrolowanych miast.

Inspektorzy pochwalili za to Gdańsk za wytyczenie w ostatnim czasie nowych buspasów. Zarazem jednak miasto skrytykowano, gdyż zdaniem kontrolujących, buspasy o łącznej długości jedynie 567 m nie pozwoliły "na istotne usprawnienie przejazdów autobusami".

NIK niezbyt pochlebnie wypowiedział się także na temat stanu gdańskich dróg. W raporcie mowa jest o 132 km dróg powiatowych, wojewódzkich i krajowych (co daje 52,6 proc. wszystkich tego typu dróg zarządzanych przez samorząd) nadających się do remontu i 228 km dróg gminnych (43 proc.) wymagających naprawy.

Gdańsk znalazł się także wśród pięciu miast, w których nie sporządzono (jak wymaga tego ustawa) projektów planów rozwoju sieci drogowej. Co więcej, w regulaminie organizacyjnym gdańskiego ZDiZ w ogóle nie określono... komórki zajmującej się sporządzaniem takich planów.

Miasto pochwalono za to za przyjęcie programu rozwoju komunikacji rowerowej. Jeżeli chodzi jednak o łączną długość ścieżek rowerowych i gęstość ich sieci Gdańsk znalazł się w połowie stawki.

Zdecydowanie wyprzedził jednak wszystkich konkurentów, jeżeli chodzi o objęcie planami miejscowymi powierzchni miasta. Blisko 60 proc. Gdańska objęta jest takimi planami - dla porównania np. w Krakowie plany obejmują jedynie 16 proc. miasta, a w Warszawie 21 proc. Dzięki temu miejskie inwestycje, w tym także drogowe, napotykały w Gdańsku mniejsze przeszkody w realizacji, niż w innych kontrolowanych miastach.

Stosunkowo dobrze Gdańsk wypadł także, jeżeli chodzi o umiejętność pozyskiwania środków unijnych na inwestycje drogowe. Dotacje we wszystkich wydawanych przez kontrolowane miasta środków przeznaczonych na ten cel stanowiły średnio 5,5 proc. - w Gdańsku zaś 11,9 proc.

Opinie (202) ponad 10 zablokowanych

  • Jednym słowem...

    Gdańsk ma drogi w du**ie

    • 8 1

  • ZACZYNA SIE REWOLUCJA ROWEROWA NON STOP PRZYBYWA ROWERZYSTOW!!!TO SPOSOB NA KORKI

    • 3 3

  • co mnie najbardziej przeraża

    to to, że jako przeciętny obywatel już się przyzwyczaiłem do żółwiego tempa wprowadzania zmian, a co lepsze - w ogóle się ich nie spodziewam, więc za każdym razem przy takich artykułach reaguję zdziwieniem i miłym zaskoczeniem. Czy może być dla władz lepsza reakcja?

    • 9 0

  • Dyktatura

    To wszystko wina dyktatury Budynia.
    A więc gdańscy mieszczanie - do boju i zrzućcie ze stołka tergo ciemiężyciela, który na wszystkim trzyma łapę a niedługo zakręci i wodę w spłuczkach gdańskich klozetów!

    • 10 0

  • Po co nam jakieś drogi? Czy to z dróg jesteśmy lub możemy być dumni?
    Europejskie Centrum Solidarności - o!!!! to jest duma i potrzeba.
    Będziemy mieli ECS, usiądziemy sobie, pękniemy z dumy, to i drogi
    niepotrzebne. Bo kto będzie po nich jeździł, jak wszyscy popękamy?
    Władza wie co robi. Dobra władza, mądra władza.

    • 7 0

  • zadna nowosc,gdanszczanie wiedza od dawna o tym i dziekuje Budyniowi za cudne projekty i muzea

    • 5 0

  • Adamowicz juz wie ze przegra wybory i robi gruncik pod siebie i kolegow (2)

    szkoda tylu lat straconych w takim miescie ktore zeszlo do rangi prowincji w porownaniu np.z Poznaniem,Wroclawiem ale wazne ze wizje i pomniki Budynia maja sie dobrze i beda nam sluzyc latami.Tak niekompetentnej wladzy w Gdansku nie pamietam nawet za czasow przekretacza Jamrozego.

    • 10 0

    • Wcale nie przegra... ludzie wybierają partie. A wiadomo, że w Gdańsku partia "inteligentnych" ma 60-70%.

      • 0 0

    • Jamroży w porównaniu z nim był człowiekiem-złoto i kwalifikowałby się do natychmiastowej kanonizacji.

      • 0 0

  • ja to bym zaglosowal na gertycha, bo on kocha nasz kraj - Polskę.

    a tak powaznie to bez jaj, zwiekszyla sie liczba samochodow? jak na to wpadliscie?

    626 aut na 1000 gdanszczan, paliwo grubo ponad 4zl a tu 6/10 jezdzi fura, no i niech mi ktos powie, ze kryzys albo ze bieda jest, no na milosc boska zawsze mowielem, ze Polacy to najbogatszy narod na swiecie w stosunku do zarobkow.

    moze zrobmy zrzute na lapowke zeby drogi zaczeli budowac i naprawiac? ;)

    • 4 0

  • ZTM (1)

    Nie ma co się dziwić że ludzie uciekają od nich - tłoczno, brudno, zawsze spóźniony, o ile w ogóle jest, zawsze z grubym, spoconym gburem za kierownicą który 50 groszy nie ma wydać.

    IDŹ DO PIACHU ZTM! Niech nam także w końcu będzie lepiej.

    • 1 0

    • idź do piachu pasażerze!

      jesteś brudny, śmierdzący, zawsze przychodzisz na przystanek po czasie odjazdu, ale masz pretensje. Pyszczysz o wszystko, ale sam żłopiesz w tramwaju piwsko, rzucasz mięsem do kierowcy, bo nie ma wydać ze stówy... Wywalasz kopyta na siedzenia, butelkę rzucisz na podłogę, za bilet w końcu nie płacisz, a potem żalisz się, że Renoma niedobra i ogranicza ci prawa obywatelskie, bo spieprzyć z autobusu nie pozwala...

      • 1 0

  • transport publiczny

    linia 148 zwłaszcza po południu zamiast jeździć co 12min jeździ co 18-20min bo po prostu jest o jeden autobus mnie w ciągu godziny ( na tej trasie nie ma korków ) najzwyczajniej oszukują. na rozkładzie wygląda to, że jeździ 5 autobusów w ciągu godziny a naprawdę jest ich 4. Pan Adamowicz nie dostanie już poparcia.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane