• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na co idą pieniądze z parkowania w centrum Gdańska?

Maciej Korolczuk
31 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (213)
80 proc. wpływów z parkowania w ścisłym centrum Gdańska od trzech lat jest przeznaczane na potrzeby pieszych, rowerzystów i więcej zieleni w mieście. 80 proc. wpływów z parkowania w ścisłym centrum Gdańska od trzech lat jest przeznaczane na potrzeby pieszych, rowerzystów i więcej zieleni w mieście.

Zieleń, nowe chodniki, infrastruktura dla rowerzystów, parkingi, remonty dróg i torowisk tramwajowych, a także większe inwestycje, np. remont Długiego Targu czy budowa węzłów integracyjnych - to główne cele realizowane z wpływów za parkowanie w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania w Gdańsku. Tylko w ubiegłym roku kierowcy zostawili w parkometrach ponad 21 mln zł.



Na jakie cele w pierwszej kolejności powinny być przeznaczane zyski z parkowania?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania funkcjonuje w Gdańsku od połowy 2020 r. Przepisy mówią, że część wpływów za płatne parkowanie i z opłat dodatkowych (min. 65 proc.) musi być przeznaczone wyłącznie na potrzeby innych użytkowników dróg m.in. na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej i rowerowej lub zieleń oraz zadrzewienia w gminie.

W Gdańsku środków na te cele jest więcej niż w innych gminach, bo odsetek został określony na poziomie 80 proc.

W ubiegłych latach kierowcy, parkując samochód w ścisłym centrum, finansowali w ten sposób m.in. budowę naziemnego przejścia przy Bramie Wyżynnejna al. Zwycięstwa przy Uniwersytecie Medycznym, a także nowe tablice systemu informacji pasażerskiej na pętli Łostowice Świętokrzyska czy pętli Niedźwiednik.

Przyjrzeliśmy się, na co zostały i zostaną wydane środki za ubiegły i bieżący rok.

Nowe sposoby dojazdu na trójmiejskie plaże Nowe sposoby dojazdu na trójmiejskie plaże


Opłaty za parkowanie w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania:


1. godz. - 5,5 zł,
2. godz. - 6,60 zł,
3. godz. - 7,90 zł
każda następna - 5,50 zł.
Opłaty obowiązują od poniedziałku do niedzieli w godz. 9-20.

Wpłynęło 5 mln zł więcej, niż się spodziewano



W 2022 r. wpływy z parkowania w centrum Gdańska wyniosły ponad 21 mln zł. Wynik jest lepszy, niż zakładali urzędnicy, którzy przewidywali dochody o 5 mln zł niższe.

Na co poszły te środki?

Ze zgromadzonej kwoty udało się wydać niespełna 18 mln zł. 4,5 mln zł pochłonęły prace związane z budową przejść i przejazdów rowerowych. Kolejne 2,5 mln zł przeznaczono na remont Długiego Targu i Długiej, a 1,1 mln zł na rozwój komunikacji rowerowej.

Na parkowaniu zyskali też piesi - inwestycje związane z budową i modernizacją chodników zostały wsparte kwotą 1,5 mln zł. Pozostałe środki sfinansowały w mieście inwestycje związane z nasadzeniami zieleni, remontów dróg, torowisk i parkingów.



W tym roku najbardziej zyskają piesi



Znamy też dane za pierwszą połowę 2023 r. Jak wynika ze wstępnych wyliczeń, tylko przez pierwszych sześć miesięcy w roku wpływy z parkowania w centrum Gdańska wyniosły 11 mln zł (plan na cały rok przewiduje 20 mln zł). Ostrożnie można więc założyć, że na koniec roku bilans będzie jeszcze lepszy niż rok wcześniej.

Gdańsk testuje dotykowy parkometr. Pierwszy ze 120 Gdańsk testuje dotykowy parkometr. Pierwszy ze 120

Na jakie cele zostaną przekazane wpływy za parkowanie?

Tym razem największym beneficjentem będą piesi, bo aż 7 mln zł ma zostać przeznaczone na program budowy i modernizacji chodników. Kolejne 6 mln zł trafi z budżetu na węzły integracyjne w Gdańsku Głównym i Wrzeszczu oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej. Pozostałe środki miasto przeznaczy na pozostałe mniejsze cele związane z zielenią, infrastrukturą pieszą i rowerową.

Tu zostawisz swoje auto - parkingi w Gdańsku

Opinie (213) 10 zablokowanych

  • Dzięujemy kierowcom za zasilanie budżetu miasta!

    to dzięki wam powstaną ważne przejścia dla pieszych :)

    • 0 5

  • Jedno mnie wkurza, (2)

    jeżeli pieniądze za parkowanie w Gdańsku przynoszą takie duże zyski to dlaczego z tego korzysta warszawska firma Europark? Co ma Warszawka do parkingów w Gdańsku czy my sami nie potrafimy kasować ? No przepraszam chyba, że ktoś po drodze czerpie z tego takie korzyści jak przy wypasie baranów!

    • 6 3

    • Te duże zyski to ile?

      te 11 milionów to tak naprawdę 10km bieżących chodnika lub 1km jezdni.
      to tyle co nic

      • 3 2

    • Załóż własną firmę...

      ...i złóż lepszą ofertę.

      • 0 4

  • Czyste sk****** (2)

    Coraz większy haracz nakładany na kierowców i coraz większe utrudnianie parkowania chociażby poprzez likwidację miejsc parkingowych i na co to? Gdzie do cholery te obietnice, że ma to poprawić transport zbiorowy? g*wno mnie obchodzą kolejne drzewka i krzaczki ja nie mogę normalnie funkcjonować i przemieszczać. Taki płacz, że nie ma pieniędzy na komunikację, że trzeba obcinać połączenia albo zmniejszać częstotliwość kursów które i tak są zatłoczone. A co z pieniędzmi? Idą na drzewka. Jeżeli to jest pomysł miasta na "zachęcenie" do korzystania z komunikacji zbiorowej to chyba kogoś tam zdrowo... wiecie co. To miasto robi się komunikacyjnym dnem a oni kopią dalej. Jak kiedyś jakaś katastrofa zniszczy tory kolejowe na pół roku to to miasto skończy w 24 godzinnych na dobę korkach.

    • 11 5

    • i słusznie. (1)

      zarazę należy ograniczyć do minimum

      • 1 2

      • Czyli cię zamknąć? Zaraza to są takie osoby tak krótkowzroczne nie rozumiejące, że problemem nie są samochody tylko brak alternatywy. Brak sprawnej komunikacji zbiorowej. Brak infrastruktury. Południe Gdańska jest tego najlepszym przykładem ale nie jedynym. Przymorze i Oliwa zostały zabudowane biurowcami i wieżowcami a co z infrastrukturą? Pociągi jeżdżą rzadziej niż kiedyś tramwaje podobnie. Czy wszyscy fasz**ci komunikacyjni i ekoterroryści nie rozumieją, że najpierw musi być alternatywny wybór? To, że niektórzy siedzą na d**ie i pracują z domu, nie mają dzieci które wożą do przedszkoli a zakupy robią przez internet z dostawa do domu to nie znaczy, że wszyscy są tacy leniwi?

        • 1 1

  • DDR nie jest tylko inwestycją rowerową. (2)

    Droga dla rowerów nie jest moim zdaniem inwestycją dla rowerów, a przynajmniej nie tylko dla rowerów. Stwierdziłbym, że jest najczęściej inwestycją prosamochodową. I już się tłumaczę, dlaczego. Obowiązek jazdy DDRem, narzucony przez kodeks drogowy sprawia, że pojawienie się DDRu eliminuje, przynajmniej teoretycznie i regulaminowo, rowery z jezdni. Czyli, polepsza przepustowość tychże, dbając, aby jezdnia był wyłącznie, albo prawie wyłącznie dla samochodów.
    DDRy przeważnie wygospodarowywane są z chodnika (Zwycięstwa/Grunwaldzka), czyli oś potencjalnego konfliktu przesuwa się z linii rower-samochód na rower-pieszy.
    Zwężka w Oliwie koło pętli polega na zabraniu pasa ruchu i przekazanie go parkującym pojazdom. Nie cyklistom.

    Ze swojej rowerowo/samochodowej praktyki, to już subiektywna opinia), uważam, że DDRy bardzo niewielką miarą można postrzegać jako prorowerowe. Nie ułatwiają one jeżdżenia rowerem bardziej, niż ułatwiłoby to rygorystyczne stosowanie się do kodeksu (rower na ulicy, porusza się na takich samych zasadach jak auto, 1m odstępu). częste zmiany stron (Żabianka na przykłąd) zachęcają do łamania przepisów lub szukania laternatywnych dróg, gdzie po prostu da się jechać płynnie ulicą.

    • 4 4

    • W takim kształcie służą jedynie kierowcom. To prawda (1)

      dla pieszych czy rowerzystów są zmorą i utrudniają jedynie poruszanie się po mieście.

      • 2 2

      • Do tego dochodzi jeszcze cudo w postaci CPR.

        Rowerem nie wolno jeździć chodnikiem, bo stanowi zagrożenie (słusznie), ale jak postawimy znak, to przestaje.

        • 2 0

  • Te dodatkowe wpływy są

    kosztem m.in. mieszkańców GM, którzy także płacąc nie mają miejsca na parkowanie w SOD bo straż miejska nie radzi sobie z egzekwowaniem ograniczeń tamże...

    • 1 0

  • Przyjeżdżający z okolicznych powiatów (1)

    permanentnie do Gdańska powinni zostawiać swoje auta na zakupionych i wybudowanych parkingach przez władze ich powiatów na obrzeżach miasta i dalej poruszać się komunikacją.

    • 4 1

    • Jo!

      • 0 0

  • Czas najwyższy opodatkować kierowców (4)

    Samochody //kierowcy:
    - smrodzą
    - hałasują
    - niszczą zieleń, chodniki
    - paraliżują miasto, w tym służby i komunikacje publiczną
    - powodują wypadki na masową skalę ( co kosztuje 40mld zł rocznie. to więcej niż wpływy z akcyzy w paliwie)
    - utrudniają poruszanie się wszystkim innym
    - są głównym beneficjentem przestrzeni miejskiej oraz budżetu miejskiego nie płacąc żadnych podatków z tego tytułu.

    biorąc pod uwagę także koszty budowy infrastruktury, koszty jej utrzymania, koszty środowiskowe, koszty zdrowotne....
    to te 11mln to nie jest nawet jeden procent wszystkich kosztów. Przypomnę! 40mld zł same wypadki nas wszystkich podatników kosztują

    • 6 8

    • A rowerzyści łamiący notorycznie zasady (1)

      ruchu drogowego. Nie zważający na pieszych,? Co z nimi?

      • 0 1

      • nic a co ma byc

        do kierowcòw to im daleko. przesledz sobie raport drogowy. tylko dzisiaj 2 tramwaje staranowany, setki chodnikow porozjezdzanych , kilka karamboli na obwodnicy, potracenia.. to przez rowerzystow "notorycznie łamiących zasady...."?. nie to wszystko przez doskonale wyszkolonych kierowcow

        • 0 0

    • Wystarczy nakazać płacić OC rowerzystom i podatek od posiadania roweru, bo w końcu trzeba zacząć finansowac swoją infrastrukturę, i rura zmięknie.

      • 0 0

    • Widzę że szczepionka działa, paraliż myślenia włączony.

      • 0 0

  • Jasna sprawa

    Na premie dla włodarzy miasta

    • 2 1

  • Z parkingu przy szpitalu w Głównym przecież parafia dostaje kasę.

    • 2 1

  • Bezradni niepełnosprawni

    Kompletny brak niebieskich kopert w tym mieście! A jak już znajdą się gdzieś pojedyńcze jako listek figowy, to w najtrudniejszym dla niepełnosprawnego do zaparkowania miejscu!
    Czy trójmiejskie media mogły by się wreszcie zająć tym skandalem?

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane