• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nadzieja na bezkolizyjne przejazdy. Konkurs dla samorządów

Krzysztof Koprowski
25 sierpnia 2024, godz. 18:00 
Opinie (61)
Gdynia pragnie w ramach konkursu uzyskać środki na budowę tunelu w ciągu ul. Puckiej. Gdynia pragnie w ramach konkursu uzyskać środki na budowę tunelu w ciągu ul. Puckiej.

Czy uda się wreszcie zbudować bezkolizyjne przejazdy przez tory kolejowe w Gdańsku i Gdyni? Kolejarze ogłosili właśnie skierowany do samorządów w całym kraju konkurs na przebudowę istniejących przejazdów w poziomie szyn. Przy wyborze konkretnych lokalizacji brana będzie m.in. liczba torów kolejowych i natężenie ruchu pociągów.



Gdzie istnieje pilniejsza budowa bezkolizyjnego przejazdu?

Dla mieszkańców północnych dzielnic Gdyni oraz gdańskiej Oruni przejazdy kolejowe stanowią jedną z największych uciążliwości podczas codziennych podróży do pracy, szkoły czy na zakupy. 

Od lat władze obu miast zapowiadają budowę bezkolizyjnych przepraw, ale dotychczas nie przełożyło się to na działania budowlane. Nadzieją na zmianę tego stanu rzeczy jest konkurs ogłoszony właśnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe skierowany do samorządów w całej Polsce.

Na inwestycje dotyczące przejazdów w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r. (z perspektywą do 2032 r.), przewidziano łącznie 861 mln zł. Ile z tej kwoty trafi do Gdańska i Gdyni? Trudno dzisiaj ocenić, ale włodarze obu miast zamierzają zabiegać o te środki finansowe.

Rozkłady komunikacji miejskiej i pociągów


Analizowane w 2019 r. lokalizacje bezkolizyjnych przejazdów przez tory kolejowej w Gdańsku. Analizowane w 2019 r. lokalizacje bezkolizyjnych przejazdów przez tory kolejowej w Gdańsku.

Przebudowa przejazdów przez główną magistralę i na Równej



- Oczywiście planujemy złożyć wniosek zarówno w bieżącym naborze, jak i w kolejnym, w 2026 r. Jesteśmy na etapie analizowania posiadanych dokumentacji pod kątem wytycznych konkursowych - mówi Joanna Bieganowska z Referatu Prasowego gdańskiego magistratu.
Gdańsk pod uwagę bierze realizację bezkolizyjnych przejazdów na głównej magistrali kolejowej z Gdańska Głównego w kierunku Tczewa (linia kolejowa nr 9) oraz w ciągu ul. RównejMapka (linia kolejowa nr 721).

Gdańsk zapowiedział już aplikację o środku w bieżącym konkursie oraz jego kolejnej odsłonie w 2025/2026 r. Gdańsk zapowiedział już aplikację o środku w bieżącym konkursie oraz jego kolejnej odsłonie w 2025/2026 r.
(Artykuł z 2019 r.) Dziewięć wariantów rozbudowy układu drogowego na Oruni (Artykuł z 2019 r.) Dziewięć wariantów rozbudowy układu drogowego na Oruni

Budowa długo wyczekiwanego tunelu w Gdyni



W Gdyni włodarze zamierzają się ubiegać o środki na przebudowę przejazdu w Chyloni.

- Złożymy na pewno wniosek o budowę tunelu w ul. PuckiejMapka - informuje Agata Grzegorczyk, rzecznik Urzędu Miasta Gdyni.
Warto nadmienić, że przebudowa na rozwiązanie bezkolizyjne przecięcia torów z ul. Pucką jest równocześnie elementem szerszego projektu przebudowy linii kolejowej w kierunku Lęborka.

Wiadukt na Puckiej nad torami do portu: coraz bliżej końca prac Wiadukt na Puckiej nad torami do portu: coraz bliżej końca prac
Planowane zmiany w północnej części Gdyni. Planowane zmiany w północnej części Gdyni.

Kryteria wyboru zgłoszeń przez kolejarzy



Jakie kryteria będą decydujące przy ocenie ofert przez PKP PLK? To między innymi:
  • natężenie ruchu kolejowego,
  • liczba torów do pokonania (im więcej, tym wyższy priorytet inwestycyjny),
  • uwarunkowania terenowe (odległość do skrzyżowań, przebieg drogi itp.),
  • kategoria drogi, liczba likwidowanych przejazdów kolizyjnych w sąsiedztwie,
  • gotowość do partycypacji w kosztach budowy ze strony samorządu,
  • dotychczasowe przygotowanie projektowe i decyzyjne.

Wyniki konkursu poznamy w przyszłym roku



Zgłoszenia zadań do etapu I samorządy powinny złożyć do 5 lutego 2025 r. Następnie zostaną one poddane analizie oraz ocenie celem przygotowania listy rankingowej. Ogłoszenie wyników etapu I i zawieranie porozumień z samorządami planowane jest na koniec 2025 r.

SKM wymieni windy na ośmiu przystankach SKM wymieni windy na ośmiu przystankach
Quiz Kolejowe Trójmiasto Średni wynik 68%

Kolejowe Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Opinie (61) 1 zablokowana

  • (1)

    A ludzie nadal swoje xD W gdy nie bedzie zadnego tunelu, mostu, przejazdu czy co tam kto chce sobie wpisac. Nie ma juz miejsca, mamy nowo pobudowane firmy, nie ma tez potrzeby, kiedy w planach jest polaczenie obwodnicy z Hutnicza. I co najwazniejsze,,, to taka miejska legenda, ludzie cos wymyslili, miasto przytaknelo, zawsze cos obiecane wiecej, nawet jakis papier powstal, udalo sie podzielic kase pomiedzy kolegow, ale nigdy nic tam nie powstanie

    • 3 1

    • No właśnie nie ma w planach połączenia obwodnicy z Hutniczą.

      Pisz o faktach a nie o swoich marzeniach.

      • 2 1

  • Jest na tym portalu piękny i optymistyczny artykuł sprzed pięciu lat o ulicy Puckiej (5)

    Mówi o tym, że "Na ukończeniu są prace przy tworzeniu koncepcji tunelu pod torami SKM. Ta inwestycja powstaje w ramach projektu "Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia - Słupsk"". Kończy się słowami: "Według planów oddanie bezkolizyjnego przejazdu ulicą Pucką nastąpi nie później niż do końca 2023 roku. Wstępny koszt tunelu i wiaduktu to ponad 100 mln zł." I to w sumie chyba wystarczy za cały komentarz.

    • 51 0

    • Nie, nie wystarczy, ty mały zakłamany sofisto. (3)

      Wypadałoby podać informację o tym jaki jest bieżący stan tego zadania.

      • 0 22

      • Koń jaki jest, każdy widzi

        Wiadukt będzie opóźniony w stosunku do pierwotnego terminu 2023, a w temacie tunelu to "złożymy na pewno wniosek".

        • 9 0

      • Wyborcy tuska to najlepsi wyborcy

        Można ich oszukiwać, a oni i tak dalej będą głosować na PO

        • 8 2

      • O kolega kucyka i gryzonia

        Się wychylil

        • 14 0

    • Coś tu się nie klei. Linia kolejowa 202 należy do pkp plk.

      • 3 1

  • Gdańsk woli przejazdy nadziemne

    Żeby nikt nie czuł się jak szczur w tunelu. Tkanka miejska powinna być łączna.

    • 2 4

  • Jak na Puckiej wybudują tunel to po większym deszczu będzie kolejny basen pod torami.

    • 0 0

  • A co teraz kolejarze chcą od Samorządu? Trzeba było przez ostatnie 8 lat atakować rząd PiS. (3)

    Morawiecki przez te 8 lat tylko machał ogonkiem.

    • 4 4

    • Ja wolę żeby teraz atakowali rząd PO.

      • 2 3

    • temat przejazdów sięga czasów jeszcze pierwszego Tuska i Adamowicza, masz chyba krótką pamięć

      Tuska mało to obchodziło ale Adamowicz zbywał tłumy jakimiś bzdetami bo i tak wiedział że wystarczą mu jego zowllenicy zapatrzeni w praworząność i demokrację.

      • 0 0

    • Ty chory de**lu

      • 0 1

  • Najgorsze jest to ,że PKP i tak ma to w ...... (1)

    Pociągi zawsze mają pierwszeństwo.

    • 2 1

    • A co w tym dziwnego?

      Pociągi były tam wcześniej, o samochodach jeszcze nikt wtedy nie myślał. Trudno żeby kolej zajmowała się problemami kierowców.

      • 0 0

  • A może... (1)

    wziąć przykład z Rumii,gdzie nikt całych lat i kadencji nie tracił i tunel zbudowano?

    • 7 0

    • Szybko

      I to dość szybko, a tutaj będą czekać na odpowiedź do końca 2025, później projekt do 2028, później szukanie wykonawcy, 2030 wygrywa MTM, 2033 planowane zakończenie, 2038 po podpisaniu aneksu ustalono zakończenie na koniec 2039. Rok 2042 buduja dalej. Ale zabrali jeden pas jest więc tylko w jednym kierunku, urząd konsultował te świetne rozwiązanie z mieszkańcami

      • 3 0

  • Jak to, przecież przejścia naziemne są super : )

    hehehehehe

    • 2 0

  • (2)

    Nic z tego, tym bardziej za rządów Tuska. Niemcy mu kazali obniżać siłę Polski, aby oni mogli się rozwijać, a nie Polska. Tusk i lewica nie kochają Polski. To proste.

    • 1 3

    • (1)

      To dlaczego za PiSu nie powstały? Jakieś logiczne wytłumaczenie?

      • 2 0

      • Zapytaj się Szczurka. Poza tym PiS dużo zrobił dla rozwoju portów, i infrastruktury Trójmiasta, i Polski Wschodniej. Czytałem, że ten rząd radykalnie obciął fundusze na budowę dróg powiatowych. Interesującą tezę też przeczytałem. Otóż, jak to jest, że PiS "kradł" pieniądze i jednocześnie na ogrom spraw i inwestycji starczało, a budżet Państwa był z roku na rok coraz większy, a teraz Koalicja 13 grudnia "nie kradnie" , a pieniądze nie ma i nie będzie, i to o zgrozo przy braku inwestycji strategicznych. Zobaczymy jaki będzie deficyt na koniec roku, czyli rok po rządach tej lewackiej koalicji. Ponoć deficyt szacowany jest na około 160 mld. zł. Za PiS przy ogromnych inwestycjach co roku nie przekraczał 40 mld. zł. Kto tu naprawdę kradnie nam nasze narodowe pieniądze?

        • 0 1

  • To nie samochody powinny wjeżdżać pod ziemię... (2)

    To tory kolejowe biegnące przez całe Trójmiasto powinny być wkopane w jeden długi tunel podziemny!

    • 1 3

    • Nie

      Nie, bo turyści nie mogliby podziwiac Trojmiasta, tez bym nie chcial 30 km jechac w tunelu przez przystkie stacje...

      • 0 3

    • To zasponsoruj to ze swojej kieszeni.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane