• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nadzieja na bezkolizyjne przejazdy. Konkurs dla samorządów

Krzysztof Koprowski
25 sierpnia 2024, godz. 18:00 
Opinie (61)
Gdynia pragnie w ramach konkursu uzyskać środki na budowę tunelu w ciągu ul. Puckiej. Gdynia pragnie w ramach konkursu uzyskać środki na budowę tunelu w ciągu ul. Puckiej.

Czy uda się wreszcie zbudować bezkolizyjne przejazdy przez tory kolejowe w Gdańsku i Gdyni? Kolejarze ogłosili właśnie skierowany do samorządów w całym kraju konkurs na przebudowę istniejących przejazdów w poziomie szyn. Przy wyborze konkretnych lokalizacji brana będzie m.in. liczba torów kolejowych i natężenie ruchu pociągów.



Gdzie istnieje pilniejsza budowa bezkolizyjnego przejazdu?

Dla mieszkańców północnych dzielnic Gdyni oraz gdańskiej Oruni przejazdy kolejowe stanowią jedną z największych uciążliwości podczas codziennych podróży do pracy, szkoły czy na zakupy. 

Od lat władze obu miast zapowiadają budowę bezkolizyjnych przepraw, ale dotychczas nie przełożyło się to na działania budowlane. Nadzieją na zmianę tego stanu rzeczy jest konkurs ogłoszony właśnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe skierowany do samorządów w całej Polsce.

Na inwestycje dotyczące przejazdów w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r. (z perspektywą do 2032 r.), przewidziano łącznie 861 mln zł. Ile z tej kwoty trafi do Gdańska i Gdyni? Trudno dzisiaj ocenić, ale włodarze obu miast zamierzają zabiegać o te środki finansowe.

Rozkłady komunikacji miejskiej i pociągów


Analizowane w 2019 r. lokalizacje bezkolizyjnych przejazdów przez tory kolejowej w Gdańsku. Analizowane w 2019 r. lokalizacje bezkolizyjnych przejazdów przez tory kolejowej w Gdańsku.

Przebudowa przejazdów przez główną magistralę i na Równej



- Oczywiście planujemy złożyć wniosek zarówno w bieżącym naborze, jak i w kolejnym, w 2026 r. Jesteśmy na etapie analizowania posiadanych dokumentacji pod kątem wytycznych konkursowych - mówi Joanna Bieganowska z Referatu Prasowego gdańskiego magistratu.
Gdańsk pod uwagę bierze realizację bezkolizyjnych przejazdów na głównej magistrali kolejowej z Gdańska Głównego w kierunku Tczewa (linia kolejowa nr 9) oraz w ciągu ul. RównejMapka (linia kolejowa nr 721).

Gdańsk zapowiedział już aplikację o środku w bieżącym konkursie oraz jego kolejnej odsłonie w 2025/2026 r. Gdańsk zapowiedział już aplikację o środku w bieżącym konkursie oraz jego kolejnej odsłonie w 2025/2026 r.
(Artykuł z 2019 r.) Dziewięć wariantów rozbudowy układu drogowego na Oruni (Artykuł z 2019 r.) Dziewięć wariantów rozbudowy układu drogowego na Oruni

Budowa długo wyczekiwanego tunelu w Gdyni



W Gdyni włodarze zamierzają się ubiegać o środki na przebudowę przejazdu w Chyloni.

- Złożymy na pewno wniosek o budowę tunelu w ul. PuckiejMapka - informuje Agata Grzegorczyk, rzecznik Urzędu Miasta Gdyni.
Warto nadmienić, że przebudowa na rozwiązanie bezkolizyjne przecięcia torów z ul. Pucką jest równocześnie elementem szerszego projektu przebudowy linii kolejowej w kierunku Lęborka.

Wiadukt na Puckiej nad torami do portu: coraz bliżej końca prac Wiadukt na Puckiej nad torami do portu: coraz bliżej końca prac
Planowane zmiany w północnej części Gdyni. Planowane zmiany w północnej części Gdyni.

Kryteria wyboru zgłoszeń przez kolejarzy



Jakie kryteria będą decydujące przy ocenie ofert przez PKP PLK? To między innymi:
  • natężenie ruchu kolejowego,
  • liczba torów do pokonania (im więcej, tym wyższy priorytet inwestycyjny),
  • uwarunkowania terenowe (odległość do skrzyżowań, przebieg drogi itp.),
  • kategoria drogi, liczba likwidowanych przejazdów kolizyjnych w sąsiedztwie,
  • gotowość do partycypacji w kosztach budowy ze strony samorządu,
  • dotychczasowe przygotowanie projektowe i decyzyjne.

Wyniki konkursu poznamy w przyszłym roku



Zgłoszenia zadań do etapu I samorządy powinny złożyć do 5 lutego 2025 r. Następnie zostaną one poddane analizie oraz ocenie celem przygotowania listy rankingowej. Ogłoszenie wyników etapu I i zawieranie porozumień z samorządami planowane jest na koniec 2025 r.

SKM wymieni windy na ośmiu przystankach SKM wymieni windy na ośmiu przystankach
Quiz Kolejowe Trójmiasto Średni wynik 68%

Kolejowe Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Opinie (61) 1 zablokowana

  • Adamowicz raz już przespał sprawę, ciekwae czy Ola powtórzy ten numer

    jak PKP przebudowywała przejazdy na bezkolizyjnej na całej długości modernizowanej trasy (miasta i wioski ) to Budyń był zajęty większymi sprawami (ECS, stadion i w ogóle europejskośc i światowość). I można to było zrobic stosunkowo niedużym nakładem, w większosci za pieniądze z budżetu centralnego przeznaczone na te przebudowy. Potem jak juś było po ptakach to Budyń mówił mieszkańcom Oruni że powinni się sami zainteresować tematem i naciskać na władze różnego szczebla. Taki był wesoły ten nasz goguś.

    • 3 0

  • Zawsze tak było

    , z przejazdami kolejowymi ..

    • 0 0

  • Na obiecankach się skończy

    Powrócimy do tematu za kolejne 5 lat. Do zobaczenia.

    • 1 0

  • Mają zapędy

    do budowy linii szybkiej kolei a nie potrafią wybudować tunelu/wiaduktu.Pamiętacie jak było z est.Kwiatkowskiego? Stała niedokończona przez ponad 30lat i dopiero unijne pieniądze pozwoliły na jego ukończenie.Teraz poczekamy na tunel,może nie 30 lat ale pewnue z 8-10.

    • 5 0

  • Mistrzowie zarządzania bezpieczeństwem z PKP (1)

    Najpierw długa lista likwidowanych przejazdów i przejśc przez tory, potem fakturka za kolejną kampanię plakatowo PR-ową o nierozsąnych przechodzących przez tory a potem zdziwienie, że mamy wypadki "z udziałem pociągu" na zlikwidowanych przejściach

    • 3 0

    • PKP było gotowe podjać temat rozwiązania kwestii przejazdów podczas modernizacji linii kolejowej

      to było jakoś przed ełro 2012 ale Gdańsk nie wykazał specjalnego zainteresowania a PKP samo nie mogło pobudować wiaduktów czy tuneli bo wchodziły też sprawy gruntów oraz dojazdów do istniejących jezdni. PKP pobudowało przejazdy bezkolizyjne w małych wioskach typu Pszczółki i okolice bo się dogadali z miejscowymi władzami. W Gdańsku Adamowicz był zajęty pomnażaniem mieszkań i tym jak pokazać się na forum miedzynarodowym poprzez obiekty takie jak stadion, ecs, teatr szekspirowski. Temat przejazdów zostął olany przez ówczene władze wiec PKP zrobiło po sowjemu to co mogło czyli przejazdy ze szlabanami.

      • 1 0

  • Informacyjne

    W poziomie szyn (początek artykułu) nie da się bezkolizyjnie. Są dwa sposoby albo górą albo dołem. Nie jestem specjalistą w tej dziedzinie ale jakby poszukać kogoś z poprzedniej komuny kto się tym zajmował to ogarnie to na biegu czy góra czy dołem

    • 1 0

  • Teraz w modzie są przejścia naziemne więc się nie da. 21wiek haha

    • 0 0

  • Nie zgoda tylko nie da sie

    • 0 0

  • Na pewno nie wybudują za rządów Tuska tych przejazdów bo już obcinają wydatki. Chociaż według nich dwa razy obiecać to jak raz

    A obietnice są dla tych którzy w nie wierzą...
    Tak mówił polityk obecnie rządzącej partii.

    • 0 0

  • dlaczego przejazd na Hutniczej jest zaznaczony do likwidacji??!

    Nawet zakladajac likwidacje polaczenia z portem (co w zamian), to ktoredy PKM/PKA bedzie sie przemieszczac?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane