• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo 2.0: najniższa oferta za 159 mln zł

Rafał Borowski
26 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 15:46 (26 lipca 2021)
Nowe Mevo ma składać się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych. Nowe Mevo ma składać się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych.

159,27 mln oraz 365,31 mln zł. Tyle wynoszą oferty, jakie zostały złożone w przetargu na reaktywację systemu roweru miejskiego Mevo. Tymczasem budżet inwestycji wynosi... 107 mln 487 tys. zł. Mimo to reaktywacja Mevo ma być jak najbardziej możliwa.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Aktualizacja, godz. 15:45 Urzędnicy tłumaczą, że pomimo znacznej różnicy pomiędzy najniższą złożoną ofertą a kwotą, którą zamawiający zabezpieczył na sfinansowanie tego zamówienia, reaktywacja Mevo jest jak najbardziej realna. We wspomnianej kwocie nie zostały bowiem wliczone przychody z abonamentów, sprzedaży powierzchni reklamowej oraz odliczeń podatku VAT.

- Oferta z niższą kwotą mieści się w założeniach finansowych Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot [inwestora - dop. red.]. Po spełnieniu wymagań formalnych przez wykonawcę, oczywiście jeśli przekazane rowery będą zgodne z opisem zamówienia, nie będzie przeciwwskazań na zawarcie kontraktu - zapewnia Jarosław Maciejewski, specjalista ds. komunikacji OMGGS.



Czy czekasz na powrót Mevo?

W poniedziałek zostały otwarte koperty z ofertami na nowe Mevo, czyli reaktywację systemu roweru miejskiego w kilkunastu gminach aglomeracji trójmiejskiej i okolic. Przypomnijmy, że system upadł pod koniec października 2019 r.

Czytaj więcej: Mevo już nie działa. Operator złoży wniosek o upadłość

Poprzedni system składał się wyłącznie z rowerów elektrycznych. Reaktywowany ma mieć charakter mieszany. Oprócz elektryków będzie można wypożyczyć także zwykłe rowery miejskie, czyli bez wspomagania elektrycznego.

Jakie ma być nowe Mevo?



Co ciekawe, część rowerów elektrycznych używanych w poprzednim systemie może zostać ponownie użyta jako rowery napędzane wyłącznie siłą nóg. Dlaczego? Wszystko zależy od wyników inwentaryzacji nieużywanej od blisko dwóch lat floty.

- Nowe Mevo będzie składało się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych. Jak to będzie dokładnie wyglądać, tego nie możemy jeszcze przewidzieć. Na pytanie jak wykonawca będzie chciał wykorzystać istniejącą flotę rowerów, będzie można odpowiedzieć po jej inwentaryzacji, którą przeprowadzi wykonawca - komentuje Jarosław Maciejewski, specjalista ds. komunikacji Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, czyli inwestora systemu Mevo.
Ponadto na nowe Mevo ma składać się 717 stacji rowerowych, abonament miesięczny ma wynosić 29,99 zł, a jego zasięg ma objąć 16 gmin: dotychczasowe 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo. W każdej z gmin będą punkty ładowania baterii oraz możliwość wypożyczenia roweru z rozładowaną baterią.

System Mevo funkcjonował od marca do października 2019 r. System Mevo funkcjonował od marca do października 2019 r.

Spory wzrost budżetu...



Umowa z nowym wykonawcą systemu zostanie podpisana na 90 miesięcy, tj. siedem i pół roku. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot na sfinansowanie zamówienia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot zabezpieczył kwotę ok. 107 mln 487 tys. zł.

Dla porównania, umowa z poprzednim wykonawcą - spółką NB Tricity - opiewała na ok. 40 mln zł, a jej okres wynosił 78 miesięcy, tj. 6,5 roku. Dlaczego inwestor zarezerwował więc znacznie wyższą kwotę w przetargu?

- To kwota, którą zamawiający zabezpieczył na sfinansowanie tego zamówienia. Jej wysokość wiąże się z wieloma czynnikami. Po pierwsze, za pierwszym razem kupowaliśmy cały system, teraz kupujemy "tylko" usługę. Po drugie, ceny na rynku wzrosły. Po trzecie, nowy system będzie większy o dwie gminy, po czwarte będzie więcej stacji rowerowych. W każdej gminie będzie punkt doładowań. Wreszcie co najważniejsze, nasze wyliczenia zostały poprzedzone rzetelną analizą finansową, sporządzoną przez zewnętrzny podmiot - wylicza Maciejewski.
Nowy wykonawca systemu Mevo będzie musiał dokonać inwentaryzacji rowerów, które funkcjonowały w poprzednim systemie. Nowy wykonawca systemu Mevo będzie musiał dokonać inwentaryzacji rowerów, które funkcjonowały w poprzednim systemie.

...na niewiele się zdał?



Do przetargu stanęły dwa podmioty, a złożone przez nich oferty znacznie przekraczają zaplanowany budżet. Spółka City Bike Global złożyła ofertę za 159,27 mln zł, a konsorcjum BikeU i Freebike za aż... 365,31 mln zł. Tym samym wydaje się, że reaktywacja Mevo stanęła pod znakiem zapytania.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami komisja przetargowa ma wyłonić wykonawcę według dwóch głównych kryteriów: ceny (w 60 proc.) oraz koncepcji funkcjonowania (40 proc.). W skład koncepcji funkcjonowania wchodzą: zwiększona bazowa liczba rowerów elektrycznych, liczba dodatkowych punktów ładowania, liczba dodatkowych stacji obsługiwanych wyłącznie przez rowery cargo, odsetek pojazdów zeroemisyjnych przeznaczonych do obsługi systemu w zakresie relokacji i przewozu rowerów do serwisu oraz liczba dodatkowych punktów serwisowania.

- Złożone oferty zostaną poddane ocenie komisji przetargowej. Oferty będą dokładnie sprawdzone pod względem formalnym, aby nie było żadnych wątpliwości co do ostatecznego wyniku przetargu. Wykonawca, którego oferta zostanie oceniona najwyżej w ramach przewidzianych kryteriów oceny, zobowiązany zostanie m.in. do przedstawienia dwóch rowerów ze wspomaganiem elektrycznym i dwóch rowerów tradycyjnych. Zamawiający dokona badania zgodności rowerów z warunkami Opisu Przedmiotu Zamówienia w oparciu o opinię niezależnego biegłego rzeczoznawcy - uzupełnia Maciejewski.

Opinie (451) 4 zablokowane

  • Pieniądze

    Ciągle widać, że w Urzędzie z liczeniem są kłopoty. Może ma ktoś nadmiar pieniędzy? Gdańsk wie jak wydać każdą sumę z budżetu, ale co tam łatwo przyszło przecież to z naszych podatków.

    • 6 1

  • a 4 milionów na wspólny bilet to zabrakło :D (2)

    • 10 1

    • Bo tam się nie dało zarobić dla kolesiów

      Mieszkańcom nie będziemy pomagać

      • 4 1

    • za mevo płaci unia

      • 0 0

  • Myk

    My tutaj się podniecamy i prawdę piszemy a oni się śmieją i kasę robią, masakra.

    • 8 0

  • Ludzie... Oni w trojmiescie testuja swoich wyborcow. Przeciez od lat wiadomo, ze wyborca POKO to d**il z magisterka.

    • 7 0

  • Co za zdziercy, to już taniej by każdy kupił sobie swój rower...

    • 4 0

  • najtansza oferta ... 159mln zlotych.... wg wikipedii... w Sopocie, Gdyni i Gdansku mieszka 753tys ludzi..... To wychodzi 211zl na glowe... Zakladajac ze wszyscy i tak sobie nie kupia roweru (dzieci, osoby starsze) ... to ja proponuje zasponsorowac kazdemu rower z decathlona (cirka 800z) :-D.

    • 9 1

  • Abonamet kosztował 10zł teraz ma koszowac 30zł to zasługa Tomasz Larczyński kolejny szkodnik miejski

    Niech się chłoptaś zajmie wagonami bo o rowerach pojęcia niema! Kolejny szkodnik to Oficer rowerowy Kitliński ,następny urzędnik do wywalenia to jak się sam przedstawił ,Jarosław Maciejewski,. sami specjaliści totalnej nieudolności i kompetencji !Ale to nie wszyscy jest ich tam spora grupa utrzymywana na koszt mieszkańców trójmiasta.
    Co się dzieje gdy skompromitowani urzędnicy nie ponieśli konsekwencji zmarnowania kilkudziesięciu milionów tz kasy mieszkańców. A no Planują w kolejnej edycji zmarnować kilkaset milionów z kasy mieszkańców !!
    Nazwiska wszystkich urzędników odpowiedzialnych i tych pseudo specjalistów powinno się za kazdym razem podawac do wiadomości publicznej!!!

    • 8 1

  • Tutaj w 50 sekund jest wytłumaczone

    O co chodzi w MEVO wer 2.
    https://youtu.be/uPZj1p_smCA
    Dla niecierpliwych - o to samo co w wersji I

    • 6 1

  • czy ktoś oszalał? (26)

    Czy ktoś tu upadł na głowę? Za tyle pieniędzy to można każdej trójmiejskiej rodzinie kupić rower. Przecież to nie ma żadnego sensu poza takim, żeby się ktoś porządnie dorobił. Masakra jakaś.

    • 414 26

    • Brawo

      Tylko przecierać oczy ze zdumienia...

      • 19 5

    • Chyba nie. (10)

      Rower za 159 zł z serwisem na 90 miesięcy?

      • 21 15

      • (9)

        zera cie pomieszały wychodzi 1590 zł na kazda z 100 000 rodzin

        • 31 3

        • To wez i kup rower za tyle (7)

          Ciekawe co kupisz? Bez 2000-2500 zł to nawet nie ma co do rowerowego sklepu wchodzic

          • 4 59

          • mam rower za 300zł i też zadowolony jeżdzę (2)

            • 43 3

            • Elektryczny? (1)

              • 9 18

              • a po co marnować prąd? nóżek nie masz?

                • 20 3

          • ..bo te mevo to dyliżans za 5 koła.

            • 11 3

          • (2)

            Misiu Pysiu - niektórym rower potrzebny jest do jeżdżenia a nie pseudolansu.
            Za 1500 można mieć fajny rower, a przy zakupie masowym jeszcze lepszy. Oczywiście bez zbędnych bajerów typu hamulce tarczowe czy osprzęt z wyższej półki - to nikomu do miasta, ani nawet do rekreacji leśne nie jest potrzebne.

            • 18 5

            • (1)

              Taaa spec się odezwał

              • 1 10

              • On pisze prawdę.
                Ja swój w wersji podstawowej kupiłem za niecały 1000zl w dekatlonie.
                Do miasta i okolicznych duktów leśnych jest wystarczający :)

                • 14 1

        • Rodzin w wszystkich wymienionych miejscach jest zdecydowanie więcej same trójmiasto liczyło w 2018 roku 748 986 ilość osób Rumia reda następne 60-70 tys a mamy jeszcze więcej miast wiosek

          • 0 0

    • nie chodzi o to żeby każdy rower miał bo i tak ma (2)

      ale żeby z niego korzystał na co dzień. wygodniejsze są miejskie rowery dostępne wszędzie niż prywatny.

      • 15 23

      • (1)

        A ze swojego to sie nie korzysta? W ramkach się wiesza nad łóżkiem? Chodzi o to, żeby ludzie nie mieli nic swojego.

        • 7 1

        • Qi placili co miesiac

          • 0 0

    • Hucpę ogranicza tylko wyobraźnia. (3)

      Lud lubi jak kradną nasi, a nie lubi jaki kradną tamci.

      • 18 0

      • to chyba tylko ten lud zaPiSany (2)

        tylko oni tacy tępo ślepi i zadowoleni jak ich swojaki kradną i malwersują

        • 4 11

        • (1)

          Właśnie potwierdziłeś powyższa wypowiedź.

          • 5 0

          • :-)))

            • 0 0

    • Ile?

      Jak by rower był po 650zl to nawet dla każdego mieszkańca

      • 12 0

    • Seniorita

      Popieram projekt roweru miejskiego dla samego Trójmiasta,a nie dla pół Polski i okolicy.Dla seniorów rower elektryczny to była wielka wygoda i przyjemność wreszcie pojeżdzić ścieżkami rowerowymi po okolicy.I ten wiatr we włosach....

      • 7 5

    • dokładnie (1)

      160 mln wystarczy na zakup lub dopłatę każdemu mieszkańcowi, który jest w stanie jeździć, roweru za ok. 300 zeta.

      • 1 2

      • proszę o link do takiego roweru XD

        proszę o link do takiego roweru XD

        • 0 0

    • to kup mi rower elektryczny (1)

      czekam głąbie

      • 1 2

      • Zarob sobie i kup glabiee jeden.

        Za tyle kasy mozna faktycznie kupic mase rowerow zwyklych-przewal jak dla Qmaka-Co to za waly sa? Co jeszcze przekreciaze nam zafundujecie?A gdzie walka z otyloscia?

        • 3 1

    • to będzie następny przekręt z tymi rowerami tak jak poprzedni

      • 1 0

  • Przestań marnować pieniądze (2)

    Wokół dużej części Starego Miasta praktycznie nie ma ścieżek rowerowych. Pomysł wprowadzenia programu rowerowego to jakiś chory żart! Najpierw zbudujcie prawdziwe ścieżki rowerowe, a nie fałszywe strefy 30 km/h!!!!

    • 9 1

    • to akurat dobrze

      ścieżki tylko utrudniają przemieszczanie się rowerem

      • 1 1

    • A na co Ci ścieżki rowerowe na Starym Mieście, skoro tam spokojnie można jezdnią jeździć? Swoją droga ciekawe, czy odróżniasz Stare Miasto od Głównego Miasta ;)

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane