- 1 Przyjdź zobaczyć wodowanie z historycznej pochylni (58 opinii)
- 2 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (207 opinii)
- 3 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (87 opinii)
- 4 Barszcz Sosnowskiego kwitnie. Gdzie zgłosić? (77 opinii)
- 5 Chciał dać 700 zł łapówki drogówce (78 opinii)
- 6 Kumulacja prac na Jasieniu utrudni życie (75 opinii)
Autobusy sporo młodsze niż tramwaje
Najstarsze autobusy we flocie Gdańskich Autobusów i Tramwajów mają ponad 20 lat. Najbardziej wiekowe tramwaje - 44. Sprawdziliśmy, ile lat mają pojazdy, które codziennie wożą tysiące mieszkańców. Koszt utrzymania technicznego tramwajów i autobusów w 2021 r. wyniósł ponad 18 mln zł.
Przypomnijmy: w weekend opisaliśmy stan i wiek pojazdów komunikacji miejskiej w Gdyni
Najstarsze autobusy mają ponad 20 lat. Jest ich siedem i są marki MAN. Przewoźnik zapowiada jednak, że pojazdy zostaną wycofane i zastąpione przez nowe elektryczne autobusy MAN Lion's City E, które do floty GAiT dołączą już w przyszłym roku.
Średni wiek tramwajów w taborze GAiT to 22 lata. Najstarsze tramwaje to cztery pojazdy typu N8C z 1978 r.
- Co istotne, dwa z nich zostały już zmodernizowane, trzeci jest właśnie w trakcie modernizacji, natomiast modernizacja czwartego planowana jest jeszcze w tym roku - mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
W ramach modernizacji tramwaje wyposażane są m.in. w klimatyzację oraz w nowe systemy napędowe i elektryczne, które zapewniają wysoką niezawodność pojazdów.
Tramwaje zyskują też m.in. nową powłokę lakierniczą, odnawiane jest wnętrze pojazdu, montowane jest oświetlenie LED. W ramach modernizacji tramwaje wyposażane są w szereg rozwiązań przekładających na komfort podróży pasażerów - w tym, podobnie jak nowe pojazdy, m.in w ładowarki USB, defibrylatory AED i nowoczesne ekrany LCD. Nasi pasażerowie otrzymują komfort podróży porównywalny do tego, który oferują najnowsze tramwaje.
Gdańskie Autobusy i Tramwaje w ostatnich latach sukcesywnie wycofywały ze swojej floty najstarsze i najmniej przyjazne pasażerom wysokopodłogowe tramwaje - Konstal 105N, czyli tzw. stopiątki.
Rozkład komunikacji w Trójmieście
- Ostatni tramwaj wysokopodłogowy pożegnaliśmy 5 marca 2021 roku. Całkowite wycofanie z ruchu tramwajów wysokopodłogowych możliwe było dzięki realizacji dużej inwestycji, czyli zakupowi 30 nowoczesnych tramwajów Pesa Jazz Duo - mówi Anna Dobrowolska.
Warto zaznaczyć, że Gdańsk jest pierwszym polskim miastem spośród tych, w których komunikacja tramwajowa funkcjonuje nieprzerwanie, które oferuje pasażerom w pełni niskopodłogową flotę tramwajową.
Gdańsk był także pierwszym dużym miastem, które pochwalić mogło się w 100 proc. niskopodłogową flotą autobusową. Ostatni autobus wysokopodłogowy Gdańsk pożegnał 31 stycznia 2009 roku.
Koszt utrzymania technicznego tramwajów i autobusów w 2021 r. wyniósł ponad 18 mln zł.
Tak wyglądał ostatni kurs Konstala 105 Na. Film archiwalny.
Miejsca
Opinie (68) 2 zablokowane
-
2022-06-27 08:32
Opinia wyróżniona
Mamy calkiem nowy tabor (3)
I dobrze ze jest modernizowany.
- 38 6
-
2022-06-27 14:04
Całkiem nowy tabor: 50% tramwajów to 40 letnie szroty (1)
Xdddd
- 2 2
-
2022-06-28 22:17
4 szt to 50% , ładne masz wykształcenie.
- 0 0
-
2022-06-27 11:19
Bezmyślna wazelina z rana jak smietana co?
- 4 5
-
2022-06-27 07:36
Opinia wyróżniona
Pilne (3)
A kogo to obchodzi ważne aby jeździły zgodnie z rozkładem
- 22 27
-
2022-06-27 11:20
Własnie chodzi oto ze te trupy tramwajowe psuja sie co dziennie!!
- 1 0
-
2022-06-27 09:02
(1)
Chyba głownie ekonomistów bo stary rzęch czesto się rozkracza i nie jedzie z rozkładem. Doprowadzanie go do stanu i utrzymanie kosztuje a i tak nie zapewnia 100% dyspozycyjności i pali więcej a mniej osób zabiera. To może lepiej ciut dorzucić i kupić nowego bezawaryjnego, teoretycznie.
- 3 0
-
2022-06-27 10:57
Jeżeli weźmiesz budę ze starego rzęcha, po czym wstawisz współczesny napęd i wnętrze
To możemy w ogóle mówić dalej o starym rzęchu?
- 0 1
Wszystkie opinie
-
2022-06-27 07:05
Czy w Gdańsku będą cięcia w rozkładach jak w Gdyni (4)
Dlaczego w Gdyni są non stop cięcia w rozkładach jazdy a w Gdańsku nie ma? Czy leasing tych gdyńskich nowych pojazdów na tyle poszedł do góry że ZKM Gdynia musi szukać oszczędności kosztem częstotliwości?
- 16 2
-
2022-06-27 07:15
Bo w zarządzie jest duża rodzina i wysoka pensja!
A kierowca musi zarobić na zarząd, spółke i siebie!
Więc kierowcy odchodzą bo chcą zarabiać tylko na siebie!- 4 2
-
2022-06-27 07:49
już są cięcia tylko sie tym głośno nie chwalą, nazywają to korektą albo optymalizacją
- 4 0
-
2022-06-27 14:05
I ten syndrom gdynianina, ze musi dodać swoje trzy grosze nawet jak artykuł o Gdańsku (1)
Proszę bardzo, takim samych komentarzy było full pod artykułem o wieku autobusów w Gdyni hehe
- 0 1
-
2022-06-27 14:17
Płacą od komentarza, a dzisiaj artykułów o Gdyni jak na lekarstwo.
To gdzie ma biedak wyrobić dzienną normę hejtu na Szczurka?
- 0 1
-
2022-06-27 07:24
Ankieta najlepsza. Związana bardzo z artykułem. (1)
- 27 1
-
2022-06-27 07:53
dlatego zaznaczyłam " nówka" he he!
- 0 0
-
2022-06-27 07:29
(1)
Many 2048,2052,2062,2063 64 65 66 i 2501.2502.2503 prawdziwe autobusy Leasingowe zlomy dawno będą na Hucie a Man dalej będzie w ruchu
- 5 9
-
2022-06-27 11:02
Taa i kierowca mdleje z braku klimy oraz z halasu. O ile wyjedzie z bazy albo juz na trasie nie stanie
- 6 0
-
2022-06-27 07:31
Mój 2501 jest najlepszy i mam koszulkę (3)
Rajstopa
- 3 2
-
2022-06-27 07:36
(1)
3024 porwała rajstop bo dużo wlosa
- 0 2
-
2022-06-27 08:25
Raczej 737
- 1 1
-
2022-06-27 08:27
Hahaha
Nie rajstopa tylko pończoch
- 2 1
-
2022-06-27 07:36
Opinia wyróżniona
Pilne (3)
A kogo to obchodzi ważne aby jeździły zgodnie z rozkładem
- 22 27
-
2022-06-27 09:02
(1)
Chyba głownie ekonomistów bo stary rzęch czesto się rozkracza i nie jedzie z rozkładem. Doprowadzanie go do stanu i utrzymanie kosztuje a i tak nie zapewnia 100% dyspozycyjności i pali więcej a mniej osób zabiera. To może lepiej ciut dorzucić i kupić nowego bezawaryjnego, teoretycznie.
- 3 0
-
2022-06-27 10:57
Jeżeli weźmiesz budę ze starego rzęcha, po czym wstawisz współczesny napęd i wnętrze
To możemy w ogóle mówić dalej o starym rzęchu?
- 0 1
-
2022-06-27 11:20
Własnie chodzi oto ze te trupy tramwajowe psuja sie co dziennie!!
- 1 0
-
2022-06-27 07:44
(2)
Nie do końca rozumiem dlaczego na wykresie 'średni wiek floty gait' tramwaj ma dwa pantografy, a na wykresie 'flota gait' tylko jeden. I te dodatkowe kółko w autobusie na pierwszym wykresie.
Sprawa jest podejrzana.- 4 0
-
2022-06-27 07:59
Pantografy to wiadomo
długi tramwaj, będzie ciężko to dwa odbieraki, ale ten autobus z dwoma kołami?
Co prawda to drugie kółko takie malutkie. Może tylko do lądowania jak w starych samolotach.- 1 0
-
2022-06-27 09:23
Najlepsze, że z przodu niby Pesa ale odbierak umieszczony jak w starym Konstalu.
- 2 0
-
2022-06-27 07:55
co za słodki artykuł dla GAiT! same super i" Gdańsk jest pierwszym i jedynym...." (1)
- 11 0
-
2022-06-27 22:14
Szanowna redakcja od razu mogła zapytać
Czemu w tym roku nie było jeszcze ani jednego dnia bez awarii
- 0 0
-
2022-06-27 08:32
Opinia wyróżniona
Mamy calkiem nowy tabor (3)
I dobrze ze jest modernizowany.
- 38 6
-
2022-06-27 11:19
Bezmyślna wazelina z rana jak smietana co?
- 4 5
-
2022-06-27 14:04
Całkiem nowy tabor: 50% tramwajów to 40 letnie szroty (1)
Xdddd
- 2 2
-
2022-06-28 22:17
4 szt to 50% , ładne masz wykształcenie.
- 0 0
-
2022-06-27 08:42
najlepsze były drzwi w starych konstalach, jak się otwierały i zamykały to trzeba było uwazać żeby
nie stać za blisko i nie stracić jakiejś części ciała, a jak się zepsuły i w lato były otwarte to tak fajnie wiało jak się jechało, w sumie jak były zamknięte to też wiało :)
- 12 0
-
2022-06-27 08:47
(3)
Nie zgadzam się z tym że stare tramwaje były nieprzyjazne. Wg mnie miały dużo lepiej zaprojektowane wnętrze. Tzn było w nich więcej miejsc stojących i siedzących. Te nowe byłyby ok gdybyśmy byli cywilizowanym miastem i mieli komunikację dobrze zorganizowaną, z częstszymi kursami czyli nie tak przepełnionymi tramwajami.
- 8 0
-
2022-06-27 11:50
Stare miały swoje plusy (2)
A popatrzmy na takiego Jazza, najnowszego w gdańskiej "flocie".
Liczba miejsc siedzących - 28 na 30m. Baaardzo słabo.
A stare?
5N jeżdżące do lat 70/80 tych - 16 miejsc na 10,5m, ale one jeździły w składach po dwa, po trzy. Przy dwóch mamy 32 miejsca, więcej niż w jazzie.
102N - 32 miejsca na 20 m lepiej niż jazz,
105N i późniejsze wersje - 21 miejsc na 14m, ale znowy jeździły po 2 lub 3 w składzie. Dla 2 wagonów miejsc siedzących 42 - oczywiście lepiej niż jazz.
Pesa swing sprzed jazza też więcej niż jazz.
Po prostu Ci co kupują nie jeżdżą tym potem ale w tabelkach wygląda im fajnie. Kupcie w końcu coś porządnego, a nie krótkie dwukierunkowce.- 2 0
-
2022-06-27 14:20
No dobra, ale co z miejscami stojącymi? (1)
W Swingach i Jazzach jest o wiele więcej "pustej" podłogi.
- 0 0
-
2022-06-27 14:57
No i co z tego?
Swing ma tak upośledzone wnętrze, że da się stać tylko w okolicy drzwi. Pomiedzy siedzeniami nie da się ominąć stojącego, a w zasadzie wiszącego nad siedzącymi (którzy to siedzą dziwnie bokiem i daleko od okna)
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.