• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy sporo młodsze niż tramwaje

Szymon Zięba
27 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Sprawdziliśmy, w jakim wieku są autobusy i tramwaje GAiT. Sprawdziliśmy, w jakim wieku są autobusy i tramwaje GAiT.

Najstarsze autobusy we flocie Gdańskich Autobusów i Tramwajów mają ponad 20 lat. Najbardziej wiekowe tramwaje - 44. Sprawdziliśmy, ile lat mają pojazdy, które codziennie wożą tysiące mieszkańców. Koszt utrzymania technicznego tramwajów i autobusów w 2021 r. wyniósł ponad 18 mln zł.



Przypomnijmy: w weekend opisaliśmy stan i wiek pojazdów komunikacji miejskiej w Gdyni

Ile lat ma twoje auto?

Flota GAiT liczy w sumie 141 tramwajów i aż 244 autobusy. Średni wiek autobusów w taborze GAiT wynosi osiem lat.

Najstarsze autobusy mają ponad 20 lat. Jest ich siedem i są marki MAN. Przewoźnik zapowiada jednak, że pojazdy zostaną wycofane i zastąpione przez nowe elektryczne autobusy MAN Lion's City E, które do floty GAiT dołączą już w przyszłym roku.

Średni wiek tramwajów w taborze GAiT to 22 lata. Najstarsze tramwaje to cztery pojazdy typu N8C1978 r.

- Co istotne, dwa z nich zostały już zmodernizowane, trzeci jest właśnie w trakcie modernizacji, natomiast modernizacja czwartego planowana jest jeszcze w tym roku - mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
W ramach modernizacji tramwaje wyposażane są m.in. w klimatyzację oraz w nowe systemy napędowe i elektryczne, które zapewniają wysoką niezawodność pojazdów.

Tramwaje zyskują też m.in. nową powłokę lakierniczą, odnawiane jest wnętrze pojazdu, montowane jest oświetlenie LED. W ramach modernizacji tramwaje wyposażane są w szereg rozwiązań przekładających na komfort podróży pasażerów - w tym, podobnie jak nowe pojazdy, m.in w ładowarki USB, defibrylatory AED i nowoczesne ekrany LCD. Nasi pasażerowie otrzymują komfort podróży porównywalny do tego, który oferują najnowsze tramwaje.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje w ostatnich latach sukcesywnie wycofywały ze swojej floty najstarsze i najmniej przyjazne pasażerom wysokopodłogowe tramwaje - Konstal 105N, czyli tzw. stopiątki.

Rozkład komunikacji w Trójmieście



- Ostatni tramwaj wysokopodłogowy pożegnaliśmy 5 marca 2021 roku. Całkowite wycofanie z ruchu tramwajów wysokopodłogowych możliwe było dzięki realizacji dużej inwestycji, czyli zakupowi 30 nowoczesnych tramwajów Pesa Jazz Duo - mówi Anna Dobrowolska.
Warto zaznaczyć, że Gdańsk jest pierwszym polskim miastem spośród tych, w których komunikacja tramwajowa funkcjonuje nieprzerwanie, które oferuje pasażerom w pełni niskopodłogową flotę tramwajową.

Gdańsk był także pierwszym dużym miastem, które pochwalić mogło się w 100 proc. niskopodłogową flotą autobusową. Ostatni autobus wysokopodłogowy Gdańsk pożegnał 31 stycznia 2009 roku.

Koszt utrzymania technicznego tramwajów i autobusów w 2021 r. wyniósł ponad 18 mln zł.

Tak wyglądał ostatni kurs Konstala 105 Na. Film archiwalny.

Miejsca

Opinie (68) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Czy w Gdańsku będą cięcia w rozkładach jak w Gdyni (4)

    Dlaczego w Gdyni są non stop cięcia w rozkładach jazdy a w Gdańsku nie ma? Czy leasing tych gdyńskich nowych pojazdów na tyle poszedł do góry że ZKM Gdynia musi szukać oszczędności kosztem częstotliwości?

    • 16 2

    • Bo w zarządzie jest duża rodzina i wysoka pensja!

      A kierowca musi zarobić na zarząd, spółke i siebie!
      Więc kierowcy odchodzą bo chcą zarabiać tylko na siebie!

      • 4 2

    • już są cięcia tylko sie tym głośno nie chwalą, nazywają to korektą albo optymalizacją

      • 4 0

    • I ten syndrom gdynianina, ze musi dodać swoje trzy grosze nawet jak artykuł o Gdańsku (1)

      Proszę bardzo, takim samych komentarzy było full pod artykułem o wieku autobusów w Gdyni hehe

      • 0 1

      • Płacą od komentarza, a dzisiaj artykułów o Gdyni jak na lekarstwo.

        To gdzie ma biedak wyrobić dzienną normę hejtu na Szczurka?

        • 0 1

  • Ankieta najlepsza. Związana bardzo z artykułem. (1)

    • 27 1

    • dlatego zaznaczyłam " nówka" he he!

      • 0 0

  • (1)

    Many 2048,2052,2062,2063 64 65 66 i 2501.2502.2503 prawdziwe autobusy Leasingowe zlomy dawno będą na Hucie a Man dalej będzie w ruchu

    • 5 9

    • Taa i kierowca mdleje z braku klimy oraz z halasu. O ile wyjedzie z bazy albo juz na trasie nie stanie

      • 6 0

  • Mój 2501 jest najlepszy i mam koszulkę (3)

    Rajstopa

    • 3 2

    • (1)

      3024 porwała rajstop bo dużo wlosa

      • 0 2

      • Raczej 737

        • 1 1

    • Hahaha

      Nie rajstopa tylko pończoch

      • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    Pilne (3)

    A kogo to obchodzi ważne aby jeździły zgodnie z rozkładem

    • 22 27

    • (1)

      Chyba głownie ekonomistów bo stary rzęch czesto się rozkracza i nie jedzie z rozkładem. Doprowadzanie go do stanu i utrzymanie kosztuje a i tak nie zapewnia 100% dyspozycyjności i pali więcej a mniej osób zabiera. To może lepiej ciut dorzucić i kupić nowego bezawaryjnego, teoretycznie.

      • 3 0

      • Jeżeli weźmiesz budę ze starego rzęcha, po czym wstawisz współczesny napęd i wnętrze

        To możemy w ogóle mówić dalej o starym rzęchu?

        • 0 1

    • Własnie chodzi oto ze te trupy tramwajowe psuja sie co dziennie!!

      • 1 0

  • (2)

    Nie do końca rozumiem dlaczego na wykresie 'średni wiek floty gait' tramwaj ma dwa pantografy, a na wykresie 'flota gait' tylko jeden. I te dodatkowe kółko w autobusie na pierwszym wykresie.

    Sprawa jest podejrzana.

    • 4 0

    • Pantografy to wiadomo

      długi tramwaj, będzie ciężko to dwa odbieraki, ale ten autobus z dwoma kołami?
      Co prawda to drugie kółko takie malutkie. Może tylko do lądowania jak w starych samolotach.

      • 1 0

    • Najlepsze, że z przodu niby Pesa ale odbierak umieszczony jak w starym Konstalu.

      • 2 0

  • co za słodki artykuł dla GAiT! same super i" Gdańsk jest pierwszym i jedynym...." (1)

    • 11 0

    • Szanowna redakcja od razu mogła zapytać

      Czemu w tym roku nie było jeszcze ani jednego dnia bez awarii

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Mamy calkiem nowy tabor (3)

    I dobrze ze jest modernizowany.

    • 38 6

    • Bezmyślna wazelina z rana jak smietana co?

      • 4 5

    • Całkiem nowy tabor: 50% tramwajów to 40 letnie szroty (1)

      Xdddd

      • 2 2

      • 4 szt to 50% , ładne masz wykształcenie.

        • 0 0

  • najlepsze były drzwi w starych konstalach, jak się otwierały i zamykały to trzeba było uwazać żeby

    nie stać za blisko i nie stracić jakiejś części ciała, a jak się zepsuły i w lato były otwarte to tak fajnie wiało jak się jechało, w sumie jak były zamknięte to też wiało :)

    • 12 0

  • (3)

    Nie zgadzam się z tym że stare tramwaje były nieprzyjazne. Wg mnie miały dużo lepiej zaprojektowane wnętrze. Tzn było w nich więcej miejsc stojących i siedzących. Te nowe byłyby ok gdybyśmy byli cywilizowanym miastem i mieli komunikację dobrze zorganizowaną, z częstszymi kursami czyli nie tak przepełnionymi tramwajami.

    • 8 0

    • Stare miały swoje plusy (2)

      A popatrzmy na takiego Jazza, najnowszego w gdańskiej "flocie".
      Liczba miejsc siedzących - 28 na 30m. Baaardzo słabo.
      A stare?
      5N jeżdżące do lat 70/80 tych - 16 miejsc na 10,5m, ale one jeździły w składach po dwa, po trzy. Przy dwóch mamy 32 miejsca, więcej niż w jazzie.
      102N - 32 miejsca na 20 m lepiej niż jazz,
      105N i późniejsze wersje - 21 miejsc na 14m, ale znowy jeździły po 2 lub 3 w składzie. Dla 2 wagonów miejsc siedzących 42 - oczywiście lepiej niż jazz.
      Pesa swing sprzed jazza też więcej niż jazz.
      Po prostu Ci co kupują nie jeżdżą tym potem ale w tabelkach wygląda im fajnie. Kupcie w końcu coś porządnego, a nie krótkie dwukierunkowce.

      • 2 0

      • No dobra, ale co z miejscami stojącymi? (1)

        W Swingach i Jazzach jest o wiele więcej "pustej" podłogi.

        • 0 0

        • No i co z tego?

          Swing ma tak upośledzone wnętrze, że da się stać tylko w okolicy drzwi. Pomiedzy siedzeniami nie da się ominąć stojącego, a w zasadzie wiszącego nad siedzącymi (którzy to siedzą dziwnie bokiem i daleko od okna)

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane