• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy sporo młodsze niż tramwaje

Szymon Zięba
27 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Sprawdziliśmy, w jakim wieku są autobusy i tramwaje GAiT. Sprawdziliśmy, w jakim wieku są autobusy i tramwaje GAiT.

Najstarsze autobusy we flocie Gdańskich Autobusów i Tramwajów mają ponad 20 lat. Najbardziej wiekowe tramwaje - 44. Sprawdziliśmy, ile lat mają pojazdy, które codziennie wożą tysiące mieszkańców. Koszt utrzymania technicznego tramwajów i autobusów w 2021 r. wyniósł ponad 18 mln zł.



Przypomnijmy: w weekend opisaliśmy stan i wiek pojazdów komunikacji miejskiej w Gdyni

Ile lat ma twoje auto?

Flota GAiT liczy w sumie 141 tramwajów i aż 244 autobusy. Średni wiek autobusów w taborze GAiT wynosi osiem lat.

Najstarsze autobusy mają ponad 20 lat. Jest ich siedem i są marki MAN. Przewoźnik zapowiada jednak, że pojazdy zostaną wycofane i zastąpione przez nowe elektryczne autobusy MAN Lion's City E, które do floty GAiT dołączą już w przyszłym roku.

Średni wiek tramwajów w taborze GAiT to 22 lata. Najstarsze tramwaje to cztery pojazdy typu N8C1978 r.

- Co istotne, dwa z nich zostały już zmodernizowane, trzeci jest właśnie w trakcie modernizacji, natomiast modernizacja czwartego planowana jest jeszcze w tym roku - mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
W ramach modernizacji tramwaje wyposażane są m.in. w klimatyzację oraz w nowe systemy napędowe i elektryczne, które zapewniają wysoką niezawodność pojazdów.

Tramwaje zyskują też m.in. nową powłokę lakierniczą, odnawiane jest wnętrze pojazdu, montowane jest oświetlenie LED. W ramach modernizacji tramwaje wyposażane są w szereg rozwiązań przekładających na komfort podróży pasażerów - w tym, podobnie jak nowe pojazdy, m.in w ładowarki USB, defibrylatory AED i nowoczesne ekrany LCD. Nasi pasażerowie otrzymują komfort podróży porównywalny do tego, który oferują najnowsze tramwaje.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje w ostatnich latach sukcesywnie wycofywały ze swojej floty najstarsze i najmniej przyjazne pasażerom wysokopodłogowe tramwaje - Konstal 105N, czyli tzw. stopiątki.

Rozkład komunikacji w Trójmieście



- Ostatni tramwaj wysokopodłogowy pożegnaliśmy 5 marca 2021 roku. Całkowite wycofanie z ruchu tramwajów wysokopodłogowych możliwe było dzięki realizacji dużej inwestycji, czyli zakupowi 30 nowoczesnych tramwajów Pesa Jazz Duo - mówi Anna Dobrowolska.
Warto zaznaczyć, że Gdańsk jest pierwszym polskim miastem spośród tych, w których komunikacja tramwajowa funkcjonuje nieprzerwanie, które oferuje pasażerom w pełni niskopodłogową flotę tramwajową.

Gdańsk był także pierwszym dużym miastem, które pochwalić mogło się w 100 proc. niskopodłogową flotą autobusową. Ostatni autobus wysokopodłogowy Gdańsk pożegnał 31 stycznia 2009 roku.

Koszt utrzymania technicznego tramwajów i autobusów w 2021 r. wyniósł ponad 18 mln zł.

Tak wyglądał ostatni kurs Konstala 105 Na. Film archiwalny.

Miejsca

Opinie (68) 2 zablokowane

  • Klimatyzacji nie dostają remontowane Dortmundy

    Klime ma tylko 16 szt. zakupionych w 2015 roku z Kassel
    Pozostałe, 46 sztuk przy żadnej z kilku już modernizacji nie zyskały klimy, upał w nich gorszy niż w saunie

    • 4 0

  • Wiek tramwajów (1)

    Proszę nie liczyć od daty produkcji bo 70% Dortmundow jest po kapitalnym remoncie włącznie ze zmianą napędów na najnowocześniejsze

    • 2 1

    • Czyli jak pomaluje swojego 20 letniego passata to mogę mu cofnąć rocznik o 10 lat? :)

      • 2 1

  • chytrusek......

    lisek sam koszuje z 0,5 mln zł rocznie..
    Utrzymanie pojazdów tylko 18 mln.????rocznie
    Kto i kiedy tą absurdalną propagande posprząta................
    Przerastają pisuarów o kilkaset milionów sasinów....
    Niech podzadza jakim budżetem dysponują..pewnie z 3-y miliardy i tylko tak mąłe pieniądze na utrzymanie techniczne taboru wydają?
    Ciekawe jak za leasingowane pojazdy raty im wzrosły...upadłości społki miejskiej nikt nie oglośi ale odpowiedzialni za nadchodzącą finansowa katastrofe ktoś powinien poniesc....

    • 2 0

  • Nasi pasażerowie otrzymują komfort podróży porównywalny do tego, który oferują najnowsze tramwaje. (1)

    Jak porównywalny, kiedy to porównanie jest druzgocące dla Dortmundów! Tak samo nieprawdą jest, że ostatni tramwaj wysokopodłogowy pożegnaliśmy 5 marca 2021 roku. Dortmundy są wysokopodłogowe, z niskopodłogowym członem, do którego są specjalne schodki, galeryjki itd. Niskiej podłogi jest raptem kilka metrów kwadratowych. Poza tym Dortmundy, tak jak i nowsze Pesy, są dwukierunkowe, czyli część przestrzeni, gdzie mogłyby być zamontowane siedzenia, jest marnotrawiona, bo miasto chcąc usprawiedliwić zakup złomu w Niemczech stworzyło sztucznie zapotrzebowanie na tabor dwukierunkowy, zamiast stworzyć pętlę tramwajową pod Niedźwiednikiem. Tramwaje dwukierunkowe w Gdańsku to bezsens. Można było kupić starsze tramwaje do remontu po okazyjnej cenie w Niemczech, ale chociaż niskopodłogowe i jednokierunkowe (i jednostronne).

    • 4 1

    • Tylko, że

      Tramwaje niskopodłogowe są niskopodłogowe, by umożliwić wejście do środka osobom niepełnosprawnym i osobą z wózkami dziecięcymi, naprawdę nie ma potrzeby obniżać podłogi w całym pojeździe, który nie został tak zaprojektowany od podstaw, środkowy człon absolutnie wystarczy.

      Co do tramwajów dwukierunkowych to zwróć uwagę, że umożliwiają one stosowanie krańcówek zamiast pętli. Głównie mam na myśli Brętowo PKM. Bardzo ciężko byłoby wybudować pętlę tramwajową w takim miejscu, która dodatkowo byłaby prawdopodobnie droższa od standardowej pętli, biorąc pod uwagę teren. Przy przystanku Migowo tramwaj może zawrócić, natomiast przy przystanku Lawendowe Wzgórze również ciężko byłoby wybudować pętle, co by to nie miało większego sensu (Zwłaszcza że w pobliżu znajduje się już pętla Ujeścisko, a trasa ma być przedłużona w przyszłości). Zastosowanie dwukierunkowego taboru pozwala również korzystać z rozjazdów nakładkowych. Dzięki nim tramwaje na obecnie remontowanej trasie przy ulicy Havla nie muszą kończyć na przystanku Chełm, a mogą one dojeżdżać na przystanek Wilanowska.

      • 0 0

  • Autor bzdury, że w Gdańsku tabor tramwajowy jest w pełni niskopodłogowy, nie wsiadał o lasce/o kulach do N8C, który niskopodłogowy jest tylko w środkowej części składu. Kropka.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane