• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najstarsze niskopodłogowe tramwaje przejdą modernizację

Krzysztof Koprowski
19 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (94)
Tramwaj Konstal 114Na o numerze taborowym 1502 został zmodernizowany w 2017 r. bez wymiany ścian czołowych z myślą o docelowym pozostawieniu jako pojazd historyczny. Tramwaj Konstal 114Na o numerze taborowym 1502 został zmodernizowany w 2017 r. bez wymiany ścian czołowych z myślą o docelowym pozostawieniu jako pojazd historyczny.

Gdańsk ponownie zmodernizuje dwa częściowo niskopodłogowe tramwaje wprowadzone do eksploatacji ponad ćwierć wieku temu. Zakres robót obejmuje m.in. całkowitą wymianę instalacji elektrycznej, naprawę poszycia, dostawę i montaż tablic informacyjnych, monitoringu oraz szereg prac konserwacyjnych. Pojazdy na tory wrócą w przyszłym roku.



Czy rozróżniasz modele tramwajów w Gdańsku?

Tramwaje Konstal 114Na to pojazdy wyjątkowe zarówno dla Gdańska, jak i transportu publicznego w Polsce. Dla Gdańska były to pierwsze współczesne pojazdy szynowe z obniżoną podłogą w środkowym członie. Do liniowej eksploatacji zostały wprowadzone w 1997 r.

W ujęciu ogólnopolskim 114Na są natomiast rozwinięciem pierwszego polskiego niskopodłogowego tramwaju Konstal 112N, wyprodukowanego dwa lata wcześniej dla Warszawy przez chorzowski zakład (obecnie właścicielem fabryki jest francuski Alstom).

Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności
  • Konstal 114Na nr tab. 1501 po ostatniej modernizacji zyskał także nowy wygląd zewnętrzny.
  • Kokpit motorniczego po modernizacji pojazdu o numerze taborowym 1501 w 2013 r.

Czy tym razem uda się zmniejszyć awaryjność pojazdów?



Niestety innowacyjność zastosowanych ćwierć wieku temu rozwiązań nie idzie w parze z ich bezawaryjnością. Pojazdy były już modernizowane w 2013 r. (wóz o numerze taborowym 1501 - zmiany objęły także wygląd zewnętrzny) oraz w 2017 r. (nr taborowy 1502 - zachowano oryginalny wygląd zewnętrzny), jednak wciąż często spotkać je można w zajezdni zamiast na trasie.

Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Teraz zakres przetargu ogłoszonego przez miejską spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje na modernizację obu pojazdów przewiduje m.in.:
  • całkowitą wymianę instalacji elektrycznej,
  • montaż, wymianie piasecznic i luster zewnętrznych,
  • montaż zestawów urządzeń i aparatów elektrycznych niezbędnych do zmiany napędów trakcyjnych i układu sterowania,
  • naprawę, wymianę i konserwację części mechanicznych,
  • czyszczenie i konserwację podwozia,
  • wymianę uszkodzonych lub skorodowanych części poszycia,
  • wykonanie instalacji teletechnicznej.

Ponadto planowana jest instalacja nowych tablic elektronicznych systemu informacji pasażerskiej, systemu monitoringu oraz zliczania pasażerów. Tramwaje będą również wyposażone w porty ładowania USB oraz klimatyzację, zaś w kabinie motorniczego pojawi się defibrylator AED.

Coraz więcej defibrylatorów w Trójmieście. Gdzie je znaleźć? Coraz więcej defibrylatorów w Trójmieście. Gdzie je znaleźć?

12 miesięcy na modernizację obu tramwajów



Na wykonanie prac w obu tramwajach przewiduje się 12 miesięcy od momentu zawarcia umowy z wykonawcą robót. O jego wyborze zdecydują kryteria: najniższej ceny (70 proc.) oraz udzielonej gwarancji (30 proc.; minimum trzy lata).

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (94) 4 zablokowane

  • to jest wygodny tramwaj!

    a nie zaciemniona (mało szyb), fatalnie ergonomicznie zaprojektowana, bydłozowata PESA

    • 13 6

  • (1)

    A jak tam zeszłoroczna modernizacja Bombardierów, o której ostatni raz było słychać przy podpisaniu umowy na nią?

    • 11 0

    • A co oni chcą zepsuć?

      W trzech, najlepszych gdańskich tramwajach?

      • 2 1

  • (1)

    105N do remontu i powrót do czynnej służby na torach nie powrócą.
    Mam wielki sentyment do tego modelu tramwaji.

    • 9 2

    • Racja, chociaż 102Na to był dopiero klimat - skórzane siedzenia, przegub, okrągłe lampy wewnątrz wagonu... Szkoda, szkoda.

      • 3 0

  • O

    Przetarg 4 itd.

    • 2 0

  • Nowy Port (3)

    Tramwaj nr 3 mógłby na stale pozostać z Brzeźna do Nowego Portu.Ciekawe,czy jak wiadukt otworzą ,tramwaj nr 3 bedzie do NP,bo autobusy 148 przecież będą jeździć rzadziej.

    • 4 0

    • 148 zostanie tak jak jeździ teraz (2)

      • 1 0

      • Zostawcie trójkę do Nowego Portu (1)

        Autobus 148 będzie jeździł swoją trasą,ale rzadziej,natomiast tramwaj nr 3 kończył zawsze bieg w Brzeznie.Teraz,jak wiadukt jest w remoncie to przedłużyli trasę do Nowego Portu.I tak powinno zostać po oddaniu wiaduktu,tramwaj nr 3 aż do Nowego Portu.

        • 1 0

        • To może być trudne

          Po przedłużeniu drugiego końca trasy, może stać się zbyt dluga i wymagać dołożenia pojazdów. A piniendzy nie ma i nie będzie

          • 2 1

  • Fala nie działa tylko w wojsku

    A te dotacje i karty są nie dla miernych dyrektorów i menadzerów

    • 8 1

  • I tak sie bawi władza gdańska POlityczna za nasze pieniedze marnujac nasze miliony mordernizacja to pretekstby zmarnowac kase (1)

    starego szrotu nie oplaca sie reanimowac bo sie to nie oplaca !!Ale gdy to nie ich pieniadze to koszty maja gdzies!
    zamiast tramwajów powinni kupowac autobusy ,które tutaj są najwiekszym szkdnikiem komunikacji miejskiej i jednoczesnie najbardzej kosztownym .Ale oto własnie chodzi by miliony marnowac bo na tym najwiecej zarabiaja sprowadzajac niemieckie złomy z e złomowiska potem modernizujac za miliony na tym sie zarabia gigantyczne pieniadze!!.
    Powinni likwidowac linie tramwajowe zastepowac buspasami i autobusami ale unas odwrotnie likiwduje sie linie aautobusowe zastepujac tramwajowym szrotem !!
    Woela miliony zmarnowac na tramwaj zatrudnic babcie na mnotorniczego niz kupic tanszy autobus i dac podwyzkie kierowcy

    • 8 18

    • Njakwiekszymi szkodnikami w tym miescie są tramwaje ,niemaja zadnych zalet autobusy są przyszłoscia komunickaji na całym swiecie

      Tramwajowy zlom jest techologidcznie z epoki PRLU

      • 2 12

  • Jak można tak zapuścić torowisko I pętle tramwajową i nie dokonywać koszenia trawnika (1)

    • 8 1

    • Deportowali

      barany, więc owieczki z urzędów nie miały kogo wysłać na żarcie. To nie developerka, że jest zysk.

      • 0 0

  • Na zdjęciu bardzo ładna klimatyczna pętla Siedlce (1)

    Szkoda że teraz tak się nie buduje zgodnie z naturą tylko wszystko w betonie

    • 8 1

    • Siedlce?

      • 0 0

  • dostępność dla ośob na wózkach

    czy zostaną również wyposażone w manualne rampy najazdowe potrzebne do jazdu na wozku inwalidzkim?

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane