• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najstarsze niskopodłogowe tramwaje przejdą modernizację

Krzysztof Koprowski
19 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (94)
Tramwaj Konstal 114Na o numerze taborowym 1502 został zmodernizowany w 2017 r. bez wymiany ścian czołowych z myślą o docelowym pozostawieniu jako pojazd historyczny. Tramwaj Konstal 114Na o numerze taborowym 1502 został zmodernizowany w 2017 r. bez wymiany ścian czołowych z myślą o docelowym pozostawieniu jako pojazd historyczny.

Gdańsk ponownie zmodernizuje dwa częściowo niskopodłogowe tramwaje wprowadzone do eksploatacji ponad ćwierć wieku temu. Zakres robót obejmuje m.in. całkowitą wymianę instalacji elektrycznej, naprawę poszycia, dostawę i montaż tablic informacyjnych, monitoringu oraz szereg prac konserwacyjnych. Pojazdy na tory wrócą w przyszłym roku.



Czy rozróżniasz modele tramwajów w Gdańsku?

Tramwaje Konstal 114Na to pojazdy wyjątkowe zarówno dla Gdańska, jak i transportu publicznego w Polsce. Dla Gdańska były to pierwsze współczesne pojazdy szynowe z obniżoną podłogą w środkowym członie. Do liniowej eksploatacji zostały wprowadzone w 1997 r.

W ujęciu ogólnopolskim 114Na są natomiast rozwinięciem pierwszego polskiego niskopodłogowego tramwaju Konstal 112N, wyprodukowanego dwa lata wcześniej dla Warszawy przez chorzowski zakład (obecnie właścicielem fabryki jest francuski Alstom).

Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności
  • Konstal 114Na nr tab. 1501 po ostatniej modernizacji zyskał także nowy wygląd zewnętrzny.
  • Kokpit motorniczego po modernizacji pojazdu o numerze taborowym 1501 w 2013 r.

Czy tym razem uda się zmniejszyć awaryjność pojazdów?



Niestety innowacyjność zastosowanych ćwierć wieku temu rozwiązań nie idzie w parze z ich bezawaryjnością. Pojazdy były już modernizowane w 2013 r. (wóz o numerze taborowym 1501 - zmiany objęły także wygląd zewnętrzny) oraz w 2017 r. (nr taborowy 1502 - zachowano oryginalny wygląd zewnętrzny), jednak wciąż często spotkać je można w zajezdni zamiast na trasie.

Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Teraz zakres przetargu ogłoszonego przez miejską spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje na modernizację obu pojazdów przewiduje m.in.:
  • całkowitą wymianę instalacji elektrycznej,
  • montaż, wymianie piasecznic i luster zewnętrznych,
  • montaż zestawów urządzeń i aparatów elektrycznych niezbędnych do zmiany napędów trakcyjnych i układu sterowania,
  • naprawę, wymianę i konserwację części mechanicznych,
  • czyszczenie i konserwację podwozia,
  • wymianę uszkodzonych lub skorodowanych części poszycia,
  • wykonanie instalacji teletechnicznej.

Ponadto planowana jest instalacja nowych tablic elektronicznych systemu informacji pasażerskiej, systemu monitoringu oraz zliczania pasażerów. Tramwaje będą również wyposażone w porty ładowania USB oraz klimatyzację, zaś w kabinie motorniczego pojawi się defibrylator AED.

Coraz więcej defibrylatorów w Trójmieście. Gdzie je znaleźć? Coraz więcej defibrylatorów w Trójmieście. Gdzie je znaleźć?

12 miesięcy na modernizację obu tramwajów



Na wykonanie prac w obu tramwajach przewiduje się 12 miesięcy od momentu zawarcia umowy z wykonawcą robót. O jego wyborze zdecydują kryteria: najniższej ceny (70 proc.) oraz udzielonej gwarancji (30 proc.; minimum trzy lata).

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (94) 4 zablokowane

  • 4iB i GAiT

    Ooo ooo juz wiem kto wygra przetarg na modernizacje !!!! Spółka 4iB ktora jest mocno powiązana z Gaitem ! I znow wyjdzie bubel zamiast czegos porzadnego .

    • 8 0

  • Najlepszą modernizacją tych dwóch wraków było by ich spalenie

    • 8 1

  • ale sensacja:(

    były dwa takie tramwaje,jaki sens jeden modernizować ?
    Niech Lisicki skończy z tym muzeum i zajmie się tym czym my jeżdzimy.
    Utrzymywanie taboru historycznego jest zapewne bardzo drogie a części zamienne prawie niedostępne.
    Fobie niech sobie sam za swoje realizuje.

    • 4 5

  • Zmodernizować szczególnie rozkład siedzeń w pesa2

    • 5 1

  • Dodatkowo (1)

    Dodać po jednym członie do każdej Pesy Swing, konstrukcja tych pojazdów to umożliwia.

    • 12 1

    • na jakiej linii ten człon?

      Karyna

      • 0 0

  • Gdzie to jest? (2)

    Co to za pętla ze zdjęcia nr 2?

    • 0 0

    • (1)

      Siedlce przed przebudową

      • 1 0

      • Dzięki

        • 0 0

  • Na złom na złom na złom. Nie ma gorszego tramwaju do prowadzenia.

    • 3 0

  • nie do końca (2)

    Czytam te komentarze to zastanawiam się ilu mamy specjalistów od komunikacji ilu tu ludzi pokończyło szkoły w tym temacie....sprawa nr 1- modernizacja: koszt nowego tramwaju to ok 15 baniek... modernizacja ok 1 bańki, czyli za nowy tramwaj mamy 15 tramwajów nowoczesnych zmodernizowanych.. opłaca się? Co dziwne pewnie 90% tych specjalistów jeździ 10-cio 15- letnimi autami i to jest ok, kto z komentatorów ma samochód prosto z salonu? Cała Europa jeździ tramwajami 40-to letnimi i starszymi dbają o nie i modernizują i używają... co w tym złego. Po 10 latach eksploatacji autobus nadaje się tylko na złom natomiast tramwaj przejeździe spokojnie 50 lat oczywiście jak jest odpowiednio zadbany.Temat 2- zabytkowe tramwaje: są ogromną atrakcją miast przejazdy przynajmniej u nas są bezpłatne a radości, i zadowolenia pasażerów nie zastąpi nikt znam takich co przyjeżdzają z daleka aby się przejechać, póz tym to nasza historia. W GAiT jest tylko jeden problem mamy fajną flotę zabytkową a jej nie używamy....Te wozy powinny jeździć co weekend i cieszyć ludzi, na stałe powinny być linie zabytkowe tak jak w Krakowie , czy innych miastach u nas niestety zobaczyć zabytkowy tramwaj można zobaczyć 5 razy w roku... i tego mi brak to słabe jest i powinno się zmienić...

    • 3 3

    • Wszystko fajnie

      Ale nie o to chodzi. Ważne jest ile kosztuje, każdy dzień i kilometr pojazdu. Bo może tańsza jest obsługa 4 kolejnych pojazdów, niż jednego wciąż naprawianego.

      • 0 0

    • Trolu ty zawsze wazelina bezmyslna tylko jedziesz u tyle twoje brenie są warte

      • 0 1

  • Remont.

    Jeżeli zrobi to firma 4iB, to dalej będą stały w zajezdni.

    • 2 0

  • Tramwajami jeżdżą ludzie biedni. Taka prawda.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane