- 1 Zamkną przystanek SKM na pół roku (68 opinii)
- 2 Nawałnica wycięła spory kawałek lasu (159 opinii)
- 3 Ruszył rozruch spalarni na Szadółkach (93 opinie)
- 4 Gwałtowna ulewa nad Trójmiastem (326 opinii)
- 5 Nowe życie dawnej szkoły w Brzeźnie (71 opinii)
- 6 Po pożarze hali. Zakaz kąpieli do piątku (165 opinii)
Najstarsze niskopodłogowe tramwaje przejdą modernizację
Gdańsk ponownie zmodernizuje dwa częściowo niskopodłogowe tramwaje wprowadzone do eksploatacji ponad ćwierć wieku temu. Zakres robót obejmuje m.in. całkowitą wymianę instalacji elektrycznej, naprawę poszycia, dostawę i montaż tablic informacyjnych, monitoringu oraz szereg prac konserwacyjnych. Pojazdy na tory wrócą w przyszłym roku.
W ujęciu ogólnopolskim 114Na są natomiast rozwinięciem pierwszego polskiego niskopodłogowego tramwaju Konstal 112N, wyprodukowanego dwa lata wcześniej dla Warszawy przez chorzowski zakład (obecnie właścicielem fabryki jest francuski Alstom).
![Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/1557/150x100/1557943__c_175_78_1215_878__kr.webp)
Czy tym razem uda się zmniejszyć awaryjność pojazdów?
Niestety innowacyjność zastosowanych ćwierć wieku temu rozwiązań nie idzie w parze z ich bezawaryjnością. Pojazdy były już modernizowane w 2013 r. (wóz o numerze taborowym 1501 - zmiany objęły także wygląd zewnętrzny) oraz w 2017 r. (nr taborowy 1502 - zachowano oryginalny wygląd zewnętrzny), jednak wciąż często spotkać je można w zajezdni zamiast na trasie.
Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Teraz zakres przetargu ogłoszonego przez miejską spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje na modernizację obu pojazdów przewiduje m.in.:
- całkowitą wymianę instalacji elektrycznej,
- montaż, wymianie piasecznic i luster zewnętrznych,
- montaż zestawów urządzeń i aparatów elektrycznych niezbędnych do zmiany napędów trakcyjnych i układu sterowania,
- naprawę, wymianę i konserwację części mechanicznych,
- czyszczenie i konserwację podwozia,
- wymianę uszkodzonych lub skorodowanych części poszycia,
- wykonanie instalacji teletechnicznej.
Ponadto planowana jest instalacja nowych tablic elektronicznych systemu informacji pasażerskiej, systemu monitoringu oraz zliczania pasażerów. Tramwaje będą również wyposażone w porty ładowania USB oraz klimatyzację, zaś w kabinie motorniczego pojawi się defibrylator AED.
![Coraz więcej defibrylatorów w Trójmieście. Gdzie je znaleźć?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/2435/150x100/2435870__c_38_270_381_275__kr.webp)
12 miesięcy na modernizację obu tramwajów
Na wykonanie prac w obu tramwajach przewiduje się 12 miesięcy od momentu zawarcia umowy z wykonawcą robót. O jego wyborze zdecydują kryteria: najniższej ceny (70 proc.) oraz udzielonej gwarancji (30 proc.; minimum trzy lata).
![Komunikacja w Trójmieście](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/2744/405x405/2744422__kr.webp)
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (94) 4 zablokowane
-
2023-01-19 20:38
4iB i GAiT
Ooo ooo juz wiem kto wygra przetarg na modernizacje !!!! Spółka 4iB ktora jest mocno powiązana z Gaitem ! I znow wyjdzie bubel zamiast czegos porzadnego .
- 8 0
-
2023-01-19 21:05
Najlepszą modernizacją tych dwóch wraków było by ich spalenie
- 8 1
-
2023-01-19 21:46
ale sensacja:(
były dwa takie tramwaje,jaki sens jeden modernizować ?
Niech Lisicki skończy z tym muzeum i zajmie się tym czym my jeżdzimy.
Utrzymywanie taboru historycznego jest zapewne bardzo drogie a części zamienne prawie niedostępne.
Fobie niech sobie sam za swoje realizuje.- 4 5
-
2023-01-19 22:33
Zmodernizować szczególnie rozkład siedzeń w pesa2
- 5 1
-
2023-01-20 06:57
Dodatkowo (1)
Dodać po jednym członie do każdej Pesy Swing, konstrukcja tych pojazdów to umożliwia.
- 12 1
-
2023-01-20 13:15
na jakiej linii ten człon?
Karyna
- 0 0
-
2023-01-20 09:06
Gdzie to jest? (2)
Co to za pętla ze zdjęcia nr 2?
- 0 0
-
2023-01-20 10:12
(1)
Siedlce przed przebudową
- 1 0
-
2023-01-20 13:11
Dzięki
- 0 0
-
2023-01-20 09:23
Na złom na złom na złom. Nie ma gorszego tramwaju do prowadzenia.
- 3 0
-
2023-01-20 09:25
nie do końca (2)
Czytam te komentarze to zastanawiam się ilu mamy specjalistów od komunikacji ilu tu ludzi pokończyło szkoły w tym temacie....sprawa nr 1- modernizacja: koszt nowego tramwaju to ok 15 baniek... modernizacja ok 1 bańki, czyli za nowy tramwaj mamy 15 tramwajów nowoczesnych zmodernizowanych.. opłaca się? Co dziwne pewnie 90% tych specjalistów jeździ 10-cio 15- letnimi autami i to jest ok, kto z komentatorów ma samochód prosto z salonu? Cała Europa jeździ tramwajami 40-to letnimi i starszymi dbają o nie i modernizują i używają... co w tym złego. Po 10 latach eksploatacji autobus nadaje się tylko na złom natomiast tramwaj przejeździe spokojnie 50 lat oczywiście jak jest odpowiednio zadbany.Temat 2- zabytkowe tramwaje: są ogromną atrakcją miast przejazdy przynajmniej u nas są bezpłatne a radości, i zadowolenia pasażerów nie zastąpi nikt znam takich co przyjeżdzają z daleka aby się przejechać, póz tym to nasza historia. W GAiT jest tylko jeden problem mamy fajną flotę zabytkową a jej nie używamy....Te wozy powinny jeździć co weekend i cieszyć ludzi, na stałe powinny być linie zabytkowe tak jak w Krakowie , czy innych miastach u nas niestety zobaczyć zabytkowy tramwaj można zobaczyć 5 razy w roku... i tego mi brak to słabe jest i powinno się zmienić...
- 3 3
-
2023-01-20 09:33
Wszystko fajnie
Ale nie o to chodzi. Ważne jest ile kosztuje, każdy dzień i kilometr pojazdu. Bo może tańsza jest obsługa 4 kolejnych pojazdów, niż jednego wciąż naprawianego.
- 0 0
-
2023-01-20 11:26
Trolu ty zawsze wazelina bezmyslna tylko jedziesz u tyle twoje brenie są warte
- 0 1
-
2023-01-20 09:40
Remont.
Jeżeli zrobi to firma 4iB, to dalej będą stały w zajezdni.
- 2 0
-
2023-01-20 10:09
Tramwajami jeżdżą ludzie biedni. Taka prawda.
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.