- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (448 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (36 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Najtrudniejsze ronda w Gdańsku. 300 kolizji i wypadki
Prawie 300 kolizji, siedemnaście wypadków i tyle samo rannych osób - to policyjna statystyka z... gdańskich rond. Przyczyna większości stłuczek jest praktycznie zawsze taka sama: spieszący się kierowcy, którzy "wciskają" się między auta, nie myśląc o ustąpieniu pierwszeństwa przejazdu. Sprawdziliśmy, na których rondach dochodzi do największej liczby stłuczek i które sprawiają najwięcej problemów kierowcom.
Od pomysłów drogowców na ronda może się więc - nomen omen - zakręcić w głowie. A stąd już tylko krok do stłuczki.
Prawie 300 kolizji na rondach
Z policyjnych statystyk wynika, że w 2019 roku odnotowano w sumie 135 kolizji na gdańskich rondach. W tym czasie doszło też do pięciu wypadków, w których rannych zostało tyle samo osób.
Rok później do 116 spadła liczba kolizji, do 10 natomiast wzrosła liczba wypadków i poszkodowanych uczestników ruchu. W tym roku mundurowi mówią już o 35 stłuczkach na rondach, dwóch wypadkach i dwóch poszkodowanych w nich osobach.
- Najczęstszą przyczyną zdarzeń drogowych na rondach jest nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu - mówi mł. asp. Monika Falkowska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Rondo Jabłoniowa-Leszczynowa
Które "skrzyżowania kołowe" przysparzają najwięcej kłopotów kierowcom? Funkcjonariusze drogówki wskazują bez wahania: największą liczbę stłuczek odnotowano na rondzie łączącym ulice Turzycową, Jabłoniową i Leszczynową. Od 2019 roku do tej pory doszło tam do 49 kolizji i jednego wypadku.
Ten ostatni miał miejsce w poniedziałek, 24 maja, przez co na dłuższy czas zablokowane zostały drogi na południu Gdańska, prowadząc wręcz do paraliżu Szadółek i Jasienia.
W komentarzach Raportu z Trójmiasta czytelnicy nie zostawiali suchej nitki na "konstrukcji" ronda, wskazując ją jako jedną z głównych przyczyn wielu kolizji.
- Powinni tam ustawić jakieś donice czy cokolwiek innego, aby kierowcy nie ścinali zakrętów. Każdy jest wtedy pierwszy na rondzie... Kierowcy skręcają tam jak na zwykłym skrzyżowaniu - i ot, to cała prawda! Gdyby coś tam stało, problem byłby z głowy. Ale wówczas autobusy miałyby kłopot z przejazdem. I chyba tu jest pies pogrzebany - napisał jeden z użytkowników Raportu.
Rondo Budowlanych-Nowatorów
Drugie w kolejności jest rondo Budowlanych i Nowatorów. Na tym skrzyżowaniu w analogicznym czasie doszło do 43 kolizji i wypadku, w którym ranna została jedna osoba.
Kurs prawa jazdy. Gdańsk, Gdynia, Sopot
W przypadku tego miejsca kierowcy narzekają także na samochody ciężarowe, które blokują przejazd innym autom.
Rondo w Letnicy
Do drogowych incydentów dochodzi także na rondzie w Letnicy, które łączy ul. Marynarki Polskiej, Uczniowską, al. Płażyńskiego i ul. Wielopole.
Z policyjnych statystyk wynika, że w ostatnich latach odnotowano tam 27 kolizji. Nie było żadnego wypadku. W tym miejscu warto zaznaczyć, że codziennie przez to skrzyżowanie przejeżdżają tysiące aut.
W porównaniu do liczby samochodów, skala kolizji nie wydaje się więc aż tak duża. Rozbudowana infrastruktura ronda i duży ruch sprawiają jednak, że skrzyżowanie może stanowić wyzwanie, zwłaszcza dla mniej doświadczonych kierowców czy osób spoza Trójmiasta.
Rondo turbinowe i przy ul. Leszczynowej
Wyliczenia mundurowych dotyczące "kolizjogennych" rond zamykają dwa skrzyżowania z ul. Kartuską. Na rondzie przy ul. Leszczynowej doszło do 4 kolizji i jednego wypadku, przy ul. Szczęśliwej - do 10 kolizji.
To ostatnie skrzyżowanie to tzw. rondo turbinowe, czyli takie, na którym potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się.
Oznacza to, że kierowcy przed wjazdem na rondo muszą dokonać wyboru odpowiedniego kierunku jazdy, a co za tym idzie: właściwego pasa ruchu i poruszać się nim cały czas aż do zjazdu z ronda. Taka organizacja ruchu pozwala upłynnić ruch i zwiększyć bezpieczeństwo na drodze, ale może też zaskoczyć kierowców, którzy do tej pory nie mieli do czynienia z takim rodzajem skrzyżowań.
Magiczne rondo - najbardziej skomplikowane na świecie
Na koniec warto jednak zaznaczyć, że gdańskie ronda, choć czasem bywają skomplikowane, wydają się dziecinnie łatwe przy uchodzącym za najtrudniejsze na świecie skrzyżowaniu w brytyjskiej miejscowości Swindon.
Rondo, nazwane "magicznym", to tak naprawdę zbiór kilku mniejszych rond - na każdy zjazd z "większego" skrzyżowania. Łączą się one w jedno duże rondo, na którym obowiązuje ruch w obu kierunkach, a kierowcy jeżdżą po... 38 pasach.
Tak wygląda ruch na "magicznym" rondzie w Wielkiej Brytanii.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Samochody wyposażone w kamery. Gdańsk, Gdynia, Sopot
Opinie (529) ponad 20 zablokowanych
-
2021-05-29 09:11
Sprostowanie
tytuł powinien brzmieć: tych rond nie ogarniają posiadacze praw jazdy. Kierowcy ogarniają.
- 0 0
-
2021-05-29 10:07
Niby rondo na leszczynowej
Te rondo to masakara albo wszyscy stoją i sie patrzą na siebie na pasie jabłoniowej bo nie wiedzą czy jechać albo przecinają skrzyżowanie pędząc, a jak okaże sie ze ktos skręca w leszczynową lub w przeciwny pas to trąbienie na siebie. Nieliczni tylko włącza kierunkowskaz sygnalizują skręt i wtedy można spokojnie przejechać. Gdyby te rondo było faktycznie rondem z prawdziwego zdarzenia nie byłoby problemu
- 0 0
-
2021-05-29 10:48
Ronda są złe? Szyny, szyny... też były złe.
Może by tak po prostu patrzeć na znaki. Tak zwane "rondo" (dla wtajemniczonych skrzyżowanie o ruchu okrężnym) poprzedzone jest takim niebieskim kółkiem ze strzałkami, oraz zazwyczaj odwróconym żółtym trójkątem. Jak ktoś nie wie co te malowidła oznaczają albo nie zwraca na nie uwagi, proponuję przesiąść się na komunikację miejską.
- 1 0
-
2021-05-29 11:22
"Nie ogarniają"? Nie powielajcie tej mody na "ogarnianie". To słowo bombarduje już z każdej strony i zastępuje wiele innych, zupełnie prostych wyrazów. Jako dziennikarze powinniście bardziej dbać o język. Niestety dziennikarstwo już upadło. Teraz dziennikarze "nie ogarniają" języka polskiego.
- 2 0
-
2021-05-29 11:29
do d*py z takimi rondami jeżeli dochodzi do kolizji w rumii są proste ronda i nie ma u nas prawie żadnych stłuczek czy kolizji a gdansk zaczał wydziwiac i oto efekty
- 0 0
-
2021-05-29 11:59
Te rondo na kartuskiej facet skrecal na mnie z wewnetrznego pasa na prawy sie wbijal do skretu. Ludzie to d**ile nie patrza na nic po za wlasnym ego wiec temu tylu pakacow. Wczoraj wracam a gosciu wjezdzajac na obwodnice przecina z tylu bo ma bmw i musi szybko szybciej. Ogolem mam kamerke alw jakbym zliczyl ile przypadkow drogowych ludzie łamią to codziennie bym w sadzie siedzial na rozprawach.
- 0 0
-
2021-05-29 12:18
Jabloniowa-leszczynowa
Czy to jest rondo??? Robić z ludzi i**otów i wmawiać że paraliż miasta to ich wina, to specjalność zakładu o nazwie urząd miasta Gdańska. Co to ma być? Ulicy dobrze dziady nie potraficie budować a ludziom zwracacie uwagę, że po tej chalturze źle jeżdżą? Spadać na drzewo.
- 0 0
-
2021-05-29 12:50
kierowca
Zawsze jak jadę przez rondo, które zajęło niechlubne pierwsze miejsce, mam taka myśl że ktoś, kto zdecydował o jego istnieniu, powinien iść do pierdla, za utrudnianie życia podatnikom.
- 0 0
-
2021-05-29 12:52
A niech mi ktoś powie
w jakim celu powstało rondo na ul Zakosy w Gdańsku???? zawsze jadąc tamtedy jestem jedynym użytkownikiem drogi (a bywam tam często, bo mieszkam w pobliżu)
- 0 0
-
2021-05-29 13:04
Ronda turbinowe z doładowaniem .
Tak się zastanawiam co jeszcze wymyślą spece od ruchu drogowego, aby utrudnić życie kierowcom?
Przecież ronda miały usprawnić ruch i zmniejszyć ilość kolizji. Praktyka wskazuje zupełnie co innego ,zaś wniosków nikt nie potrafi z tego wyciągnąć. Wręcz przeciwnie ,robi się wszystko, aby poruszanie się po jezdniach maksymalnie utrudnić co z kolei prowadzi do częstych wypadków drogowych.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.