• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nawet 8 tys. zł kary za przewóz osób Uberem

Maciej Naskręt
26 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Inspektorzy ITD obok policji mają prawo do zatrzymania m.in. pojazdów osobowych. Inspektorzy ITD obok policji mają prawo do zatrzymania m.in. pojazdów osobowych.

- Kierowca Ubera wziął do ręki różaniec i zaczął się modlić po tym, gdy dowiedział się, że może dostać 8 tys. zł kary. Chciał wzbudzić litość - opowiada inspektor transportu drogowego o jednej z kontroli. Przewożenie pasażerów bez wymaganych zezwoleń wciąż jest pod lupą kontrolerów w Trójmieście.



Czy korzystasz z usług firmy Uber?

Jeśli chcemy przewozić osoby w celach zarobkowych, warto to przemyśleć. Kary za tego typu działalność bez wymaganych zezwoleń, czy też rejestracji są bardzo wysokie - do 8 tys. zł. Kontrole w tym zakresie prowadzi Inspekcja Transportu Drogowego, a na brak pracy nie narzeka szczególnie teraz, gdy na rynku pojawił się m.in. Uber.

Uber to amerykańskie przedsiębiorstwo, które jest twórcą aplikacji służącej do zamawiania usług transportu samochodowego poprzez kojarzenie pasażerów z kierowcami.

Niestety, najczęściej odpowiedzialność ponosi wykonawca przewozu, a pośrednik unika kary.

- Tak było w grudniu, kiedy otrzymaliśmy sygnał o nielegalnych przewozach osób realizowanych samochodami osobowymi na terenie Trójmiasta, przez jedną ze znanych międzynarodowych firm pośredniczących w takim przewozie - wyjaśnia Janusz Staniszewski, zastępca Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego.
Inspektorom udało się zatrzymać w jednym miejscu dwóch kierowców, którzy kończyli taki przewóz. Okazało się, że zatrzymani kierowcy wykonywali usługę bez jakichkolwiek dokumentów transportowych, nie mieli też zgłoszonej działalności gospodarczej. Opłata za transport była pobierana na podstawie wskazań przebytej drogi, według aplikacji zainstalowanej na smartfonie.

Przewóz osób może wykonywać osoba posiadająca ważną licencję. Przewóz osób może wykonywać osoba posiadająca ważną licencję.
Inspektorzy: nie dajemy szans na wytłumaczenie

Gdy rozmawiamy z samymi inspektorami, pracującymi przy kontrolach, uśmiechają się tylko, gdy pytamy ich o ten typ prowadzenia działalności. Dlaczego? Przychodzi im od razu na myśl jedna historia.

- Pewnego razu zatrzymaliśmy do kontroli kierowcę w fiacie punto, który przewoził pasażera korzystając z pośrednictwa firmy Uber. Na wieść, że grozi mu 8 tys. zł kary administracyjnej za nielegalny przewóz osób, do ręki wziął różaniec i zaczął się modlić - opowiada nam anonimowo jeden z gdańskich inspektorów drogowych
Jak zareagowali inspektorzy?

- Na pytanie: dlaczego się modli? Odpowiedział, że już tylko to mu teraz pozostało - opowiada inspektor.
Pomysły kierowców Ubera bardzo zaskakują kontrolujących.

- Kiedyś trafił nam się kierowca, który nie jeździł własnym autem po klienta. Robił to samochodem należącym do firmy, w której pracuje - dodaje anonimowy inspektor.
W obu przypadkach sprawy kończyły się wnioskiem o karę administracyjną w wysokości 8 tys. zł.

Kontrola taksówek w centrum Gdańska. Kontrola taksówek w centrum Gdańska.
Inspektorzy przyznają: kierowców Ubera trudno kontrolować

Warto nadmienić, że kontrole kierowców są prowadzone po tym, gdy korzystający z ich usług nie otrzyma stosownego paragonu, czy faktury VAT.

- Właśnie z tego powodu kierowców Ubera trudno jest skontrolować. Nie dość, że trzeba zostać poszkodowanym, to na dodatek uruchamiając aplikację mobilną trzeba podać numer karty kredytowej, z której pobierane są automatycznie pieniądze za przejazd. Po każdej naszej kontroli osoby, które zgłosiły nielegalny przewóz osób Uberem, są wykreślane z systemu - wyjaśnia inspektor.
Wśród zgłaszających byli niejednokrotnie taksówkarze. Muszą jednak za każdym razem wprowadzać nową kartę kredytową do systemu. Gdyby chcieli pokonać nie zawsze uczciwą konkurencję, takich kart musieliby mieć setki.

W ręce ITD wpadają także taksówkarze

Jednak kontrolerzy zatrzymują też taksówkarzy. Ostatnie skoordynowane działania dotyczące kontroli taxi prowadzone były w Gdańsku w godzinach rannych 29 lutego br. Skontrolowano 24 pojazdy.

- Wobec jednego kierowcy zostanie wszczęte postępowanie administracyjne za brak badań lekarskich i psychologicznych, ponadto kierowca poruszał się pojazdem od 2011 roku bez ważnych badań technicznych - mówi Staniszewski.
Nałożono też 1 mandat karny w wysokości 500 zł. - za naruszenie z ustawy o transporcie drogowym za brak licencji przy sobie. Ponadto ujawniono cztery usterki techniczne, dotyczące sprawności świateł w jakie pojazd powinien być wyposażony. Te sprawy zakończono pouczeniem.

Ponadto w 2015 roku przeprowadzono wspólnie z Państwową Inspekcją Handlową kontrole pojazdów wykonujących przewozy osób - czyli samochodów podszywających się pod taksówki.

- Firmy te umieszczają ogłoszenia na portalach społecznościowych, oferując swoje usługi najczęściej w weekendy - tłymaczy Staniszewski.

Miejsca

Opinie (770) ponad 20 zablokowanych

  • Uber (3)

    Najbardziej w Uberze podoba mi się to, że omija te chore przepisy, i stara się ułatwić wszystkim życie. Na co komu zezwolenia itp, skoro jak przewioze swoich znajomych to mimo wszystko ja za nich odpowiadam. A to już kwestia osób, które decydują się wsiąść do auta, bo przecież sami wiedzą, na co się piszą. Ewentualnie, gdyby był jakiś wypadek przez kierowcę ubera spowodowany, to jedynie uber powinien wypłacić odszkodowanie, a jak by nie zapłacił, to ich podać do sądu. Ale to jeszcze w tej kwestii powinien być taki przepis prawny. A cała reszta to powinna być bez zbędnych zezwoleń.

    • 5 7

    • NIE! (2)

      W razie wypadku dlaczego Uber miałby wypłacić odszkodowanie? Niech kierowca płaci, jak omijać chore przepisy to w całości, a nie tylko wybrane. Niezły z ciebie filozof, jak ty wiesz wszystko, co powinno być, normalnie omnibus!

      • 1 3

      • Kierowca wykupi sobie za 200 zł NNW (1)

        • 0 1

        • które nie obowiązuje w przypadku odpłatnego przewozu osób ...

          • 2 0

  • Kierowca UBERa nie orżnie na wożeniu w koło miasta.

    Tam się płaci za trasę z komputera. A jak złotówy są zazdrosne to niech przeniosą się do UBERA.

    • 6 6

  • TAXI to często brudne cuchnące palarnie papierosów z dziadkami za kołem (2)

    ......trójmiejskie taxi - w 60 % ....starzy znudzeni niesympatyczni dziadkowie , z łupieżem na ramionach , w ciuchach jakby robili remont w piwnicy .... to są usługi ? zamiast czytać gazety palić papierosy bo oni nie umieją za bardzo neta ...... można w wolnej chwili w środku wypolerować auto tak by Klient czuł się miło ... / zaznaczyłem 60 % , bo jest młode pokolenie fajnym miłych młodych kierowców z fajnymi autami i z nienaganną czystością

    • 8 3

    • Jakbyś mu jeszcze byty podrzucił do wyczyszczenia kiedy się pchasz z ubłoconymi albo uwalanymi śniegiem wtedy sama korzyść .

      • 1 1

    • No pewnie

      płaczą, że auta to myjni muszą zawozić, a stoją całe dnie i nawet dywaników nie wytrzepią.

      • 0 1

  • Uber to wybawienie do mafii taksowkowej

    W wielu krajach gdzie do tej pory taksówkarze oszukiwali klientów uber rozwiązał wszystkie problemy.
    Bywam często w Malezji gdzie taksówkarze tak jak w Polsce traktują klienta z zagranicy jak bankomat z którego można wycisnąć ile się da.
    Mój ostatni pobyt w kuala lumpur to całkowita odmiana, jeżdzę czystymi samochodami z kierowcami którzy mają ustaloną cenę.
    Oczywiście tak jak w Polsce budzi to opór cwaniaczków taksówkarzy.
    Wszędzie gdzie jest uber poprawił się stan taksówek ze względu na konkurencje. W moim lokalnym Taxi Service w Londynie przyjeżdzają na lotnisko jaguarami albo nowymi mercedesami bo wiedza ze konkurencja od ubera nie śpi. Prz tym ceny są już porównywalne albo niższe od ubera. Życzę gdańszczanom końca mafii taksówkowej i cuchnących podróży na poziomie trzeciego świata.

    • 6 6

  • Dlaczego kierowcy uber i innych przewozów nie mają licencji ??? Bo nie mogą jej uzyskać !!! powody są proste, albo byli karani

    • 5 2

  • Prawda o uber !!! (2)

    Dlaczego kierowcy nielegalnych przewozów nie mają licencji ???
    Bo nie mogą jej uzyskać !!! powody są proste, albo byli karani ,np: za pobicia kradzieże, gwałty ,handel narkotykami, itd... albo mają choroby które wykluczają ich z pracy kierowcy zawodowego, np: choroby serca ,napady epilepsji psychozy ,np:schizofrenia paranoidalna itd.. więc chcąc pracować jako kierowca muszą łamać prawo, ja osobiście nie wsiadła bym do kierowcy bez licencji bo może być tak że facet wczoraj opuścił więzienie po odbyciu kary np: za gwałty czy pedofilię, a dzisiaj ma mnie zawieść z imprezy do domu, a jutro będzie chciał zawieść moje dziecko do szkoły, tacy ludzie wmawiają innym że taksówka to samo zło a sami mają często przeszłość kryminalną !!!,

    • 9 6

    • (1)

      czyli kazda osoba z tymi wszystkimi problemami zdrowotnymi i psychicznymi,posiadajaca prawo jazdy i jezdzaca w celach prywatnych nie jest zadnym zagrozeniem dla calej reszty????

      • 3 0

      • jeśli kierowca jeżdżący dla ubera spędza 10 x więcej czasu za kierownicą to tak jak by po drogach prywatnie jeździło 10- ciu takich psycholi

        • 3 0

  • uJsam

    Co za po%ebany kraj! Wyrazy współczucia dla tych którzy zostali...

    • 2 1

  • Takie sobie Polaków narzekania i biadolenia . Wszyscy złodzieje tylko ja uczciwy.

    • 2 2

  • poseluki

    Panowie inspektorz itd wezcie sie za blabla tam jest tez nielegalny przewow ustawcie sie na przejazd I zlapcie kilku to bedzie taxi ubuer to Nic to Sa dopiero walki uber za pracownikow biurowy odprowadza zus I podatki nlbla ty Ni czesto kombinuja Ta tirowcy busiarze elblang Gdansk kartizy wejheeowo to bedzie po 18tys za uauto mandat wiiecej osob wiozaa biz miejsc maja

    • 2 0

  • Czytam te komentarze od dwóch dni ... i oczom nie wierzę (1)

    Dominują dwie wersje, jedna żeby zabrać się za sprawdzanie innych tego typu form działalności, druga hołubiąca ten sposób podróżowania.
    Tak w jednym, jak drugim przypadku mamy skrajności.
    W pierwszej jakoby dotychczasowi taksówkarze w porównaniu do innych dających podobne usługi, to oaza uczciwości, rzetelności itd. Dla mnie niemal od zawsze a więc od końca lat 70-tych, ta profesja jednoznacznie (niezależnie że być może dla niektórych jest krzywdzące) kojarzy m i się negatywnie, z naciągactwem, cwaniakowaniem, klejeniem głupa, chamstwem itd
    Tak więc każda formuła inna winna być tu utęsknioną.
    Tylko czy tak jest?
    Dziwi mnie jedna rzecz, czy tylko Uber czy Blablacar i im podobni muszą akuratnie pochodzić z zagranicy?
    Czy nie jest możliwe założenie firmy i aplikacji w polskich warunkach.
    Czy aby nie jest tak, że taka forma w Polsce gdyby miała to być działalność tutaj rejestrowana, byłaby niezgodna z prawem!?
    Zatem albo zmienić prawo się winno albo uznać, że Uber i im podobne przedsięwzięcia, jednak łamią prawo a przy okazji są firmami wysysającymi kasę z wielu państw świata.
    Wcale by ,mnie nie zdziwiło, gdyby za tym projektem nie stał Soros czy jego kumple z biznesu.

    • 7 2

    • W Polsce są takie aplikacje które powstały dużo wcześniej niż Uber... Ludzie z nich korzystają i sobie chwalą bo zrzeszają tylko licencjonowanych taksówkarzy, żadne lewizny. Najpopularniejsze to itaxi oraz mytaxi.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane