• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nawet 8 tys. zł kary za przewóz osób Uberem

Maciej Naskręt
26 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Inspektorzy ITD obok policji mają prawo do zatrzymania m.in. pojazdów osobowych. Inspektorzy ITD obok policji mają prawo do zatrzymania m.in. pojazdów osobowych.

- Kierowca Ubera wziął do ręki różaniec i zaczął się modlić po tym, gdy dowiedział się, że może dostać 8 tys. zł kary. Chciał wzbudzić litość - opowiada inspektor transportu drogowego o jednej z kontroli. Przewożenie pasażerów bez wymaganych zezwoleń wciąż jest pod lupą kontrolerów w Trójmieście.



Czy korzystasz z usług firmy Uber?

Jeśli chcemy przewozić osoby w celach zarobkowych, warto to przemyśleć. Kary za tego typu działalność bez wymaganych zezwoleń, czy też rejestracji są bardzo wysokie - do 8 tys. zł. Kontrole w tym zakresie prowadzi Inspekcja Transportu Drogowego, a na brak pracy nie narzeka szczególnie teraz, gdy na rynku pojawił się m.in. Uber.

Uber to amerykańskie przedsiębiorstwo, które jest twórcą aplikacji służącej do zamawiania usług transportu samochodowego poprzez kojarzenie pasażerów z kierowcami.

Niestety, najczęściej odpowiedzialność ponosi wykonawca przewozu, a pośrednik unika kary.

- Tak było w grudniu, kiedy otrzymaliśmy sygnał o nielegalnych przewozach osób realizowanych samochodami osobowymi na terenie Trójmiasta, przez jedną ze znanych międzynarodowych firm pośredniczących w takim przewozie - wyjaśnia Janusz Staniszewski, zastępca Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego.
Inspektorom udało się zatrzymać w jednym miejscu dwóch kierowców, którzy kończyli taki przewóz. Okazało się, że zatrzymani kierowcy wykonywali usługę bez jakichkolwiek dokumentów transportowych, nie mieli też zgłoszonej działalności gospodarczej. Opłata za transport była pobierana na podstawie wskazań przebytej drogi, według aplikacji zainstalowanej na smartfonie.

Przewóz osób może wykonywać osoba posiadająca ważną licencję. Przewóz osób może wykonywać osoba posiadająca ważną licencję.
Inspektorzy: nie dajemy szans na wytłumaczenie

Gdy rozmawiamy z samymi inspektorami, pracującymi przy kontrolach, uśmiechają się tylko, gdy pytamy ich o ten typ prowadzenia działalności. Dlaczego? Przychodzi im od razu na myśl jedna historia.

- Pewnego razu zatrzymaliśmy do kontroli kierowcę w fiacie punto, który przewoził pasażera korzystając z pośrednictwa firmy Uber. Na wieść, że grozi mu 8 tys. zł kary administracyjnej za nielegalny przewóz osób, do ręki wziął różaniec i zaczął się modlić - opowiada nam anonimowo jeden z gdańskich inspektorów drogowych
Jak zareagowali inspektorzy?

- Na pytanie: dlaczego się modli? Odpowiedział, że już tylko to mu teraz pozostało - opowiada inspektor.
Pomysły kierowców Ubera bardzo zaskakują kontrolujących.

- Kiedyś trafił nam się kierowca, który nie jeździł własnym autem po klienta. Robił to samochodem należącym do firmy, w której pracuje - dodaje anonimowy inspektor.
W obu przypadkach sprawy kończyły się wnioskiem o karę administracyjną w wysokości 8 tys. zł.

Kontrola taksówek w centrum Gdańska. Kontrola taksówek w centrum Gdańska.
Inspektorzy przyznają: kierowców Ubera trudno kontrolować

Warto nadmienić, że kontrole kierowców są prowadzone po tym, gdy korzystający z ich usług nie otrzyma stosownego paragonu, czy faktury VAT.

- Właśnie z tego powodu kierowców Ubera trudno jest skontrolować. Nie dość, że trzeba zostać poszkodowanym, to na dodatek uruchamiając aplikację mobilną trzeba podać numer karty kredytowej, z której pobierane są automatycznie pieniądze za przejazd. Po każdej naszej kontroli osoby, które zgłosiły nielegalny przewóz osób Uberem, są wykreślane z systemu - wyjaśnia inspektor.
Wśród zgłaszających byli niejednokrotnie taksówkarze. Muszą jednak za każdym razem wprowadzać nową kartę kredytową do systemu. Gdyby chcieli pokonać nie zawsze uczciwą konkurencję, takich kart musieliby mieć setki.

W ręce ITD wpadają także taksówkarze

Jednak kontrolerzy zatrzymują też taksówkarzy. Ostatnie skoordynowane działania dotyczące kontroli taxi prowadzone były w Gdańsku w godzinach rannych 29 lutego br. Skontrolowano 24 pojazdy.

- Wobec jednego kierowcy zostanie wszczęte postępowanie administracyjne za brak badań lekarskich i psychologicznych, ponadto kierowca poruszał się pojazdem od 2011 roku bez ważnych badań technicznych - mówi Staniszewski.
Nałożono też 1 mandat karny w wysokości 500 zł. - za naruszenie z ustawy o transporcie drogowym za brak licencji przy sobie. Ponadto ujawniono cztery usterki techniczne, dotyczące sprawności świateł w jakie pojazd powinien być wyposażony. Te sprawy zakończono pouczeniem.

Ponadto w 2015 roku przeprowadzono wspólnie z Państwową Inspekcją Handlową kontrole pojazdów wykonujących przewozy osób - czyli samochodów podszywających się pod taksówki.

- Firmy te umieszczają ogłoszenia na portalach społecznościowych, oferując swoje usługi najczęściej w weekendy - tłymaczy Staniszewski.

Miejsca

Opinie (770) ponad 20 zablokowanych

  • Bo to był Z..uber :)

    Uber...nie...to Z..uber :)

    • 0 0

  • Witam (7)

    Jeśli to czytasz to poświęć mi minutę proszę.
    Jestem kierowcą taxi i przybliżę Ci kliencie całą filozofię tego zawodu. Zakup auta takiego abyś ty był zadowolony to kwota około 25-30 tyś. uzbrojenie go w taksometr kasę koguta ubezpieczenie opony tel to kolejne około 8 tyś. ZUS co miesiąc 1200,-. Jeśli jesteś w korporacji kolejne 300-400 zł. Wychodzi na to , że aby zacząć jeździć po kupnie samochodu i reszty musimy co miesiąc zapłacić 1600 + paliwo to wychodzi 1800 ,- a gdzie serwis ?
    Taxi wbrew pozorom nie jest jest łatwym zawodem jeśli można to nazwać pracą na całe życie. Ale trzeba pracować.
    TERAZ ważna RZECZ DLA CIEBIE KLIENCIE.

    Pamiętaj cennik rzecz święta i : na I taryfie jeździmy w dzień od godz. 6 do 22 w obrębie miasta na którą została wydana licencja. Taryfa III również w dzień ale poza granicami miasta od 6-22. Taryfa II obowiązuje w obrębie miasta od 22-6 i święta natomiast taryfa IV poza granicami miasta w godz. 22-6 i święta.

    ZAPAMIETAJ !!!!! zawsze bierz paragon tam jest napisane jaką taryfę włączył kierowca taxi. Jeśli Cię oszukał wzywasz policję lub opuszczają pojazd bez konieczności zapłaty !!!!
    Nagminnie kierowcy stojący na lotnisku wykorzystują niewiedzę klienta i praktykują IV TARYFĘ cały czas co jest niezgodne z prawem. Robią to samo inni kierowcy taxi również dlatego bierzcie paragony. Skąd ta wiedza ? Właśnie od Was klienci.

    Jestem kierowcą taxi od 3 lat i uwierzycie mi lub nie, nie oszukuje, mam czyste i zadbane auto umawiam się na cenę przejazdu daje rabaty.Bo jeśli klient jest zadowolony z usługi to ja tym bardziej.

    Polecam wszystkie korporacje bo w każdej znajdziecie uczciwych ludzi , ale i tych złych chcących waszym kosztem się " dorobić "
    Wystarczy wasza uwaga i chęć zabrania paragonu i wszystko staje się jasne.
    Co do ubera sami podejmiecie decyzję czy warto jechać z kimś bez licencji i ubezpieczenia na transport zarobkowy - uwierzcie mi w razie wypadku pozostaje cię sami bez ubezpieczenia.

    • 8 5

    • akup auta takiego abyś ty był zadowolony to kwota około 25-30 tyś (1)

      Aha, w Uberze klienci wypełniają ankiety zadowolenia, gdzie między innymi określa się zadowolenie ze stanu samochodu: tam wożenie ludzi 10-15 letnim rzęchem nie przejdzie, ale widzę, że w corpo-taxi już tak.

      • 0 1

      • Wiesz jeśli chcesz mogę Cię wozić swoim samochodem, kosztował ~ 60000,-

        Taxi driver

        • 0 0

    • mam jeżdzić jak na gwoździu i patrzeć czy mnie taxi nie wydyma?

      Sam piszesz że jesteś taksówkarzem i znasz te klimaty. To wszystko co napisałeś tylko jeszcze bardziej przekonuje mnie do jeżdżenia innymi driverami.

      • 0 3

    • (1)

      Stękanie że musisz zapłacić zus, podatek, koszt który ponosi każdy pracownik. Jeżeli chodzi o uzbrojenie auta to są koszty jednorazowe. Jeżeli chodzi o opłaty korporacyjne to należy je minimalizować. Opłaty związane z zakupem paliwa to koszt jaki ponosisz żeby zarobić. Nie wspominasz o amortyzacji samochodu i o podatku vat z tego wnioskuję że nie do końca znasz koszty jakie musisz ponieść. Za 30 tyś zł nie kupisz porządnego auta tylko używany hebel do którego będziesz co miesiąc wkładać kasę.

      koszt przejechanego 1 km to około 0,84 zł zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury, a więc wszystko co zarobisz ponad to jest twoich zyskiem.

      przejeżdżając dziennie 200 km po stawce 2,50 zł za kilometr według taryfy dziennej nie licząc początkowego kilometra, który wynosi 7 zł zarabiasz 500 zł dziennie.
      a więc średnio pracując tylko od poniedziałku do piątku nie przemęczając się w godzinach od 6 - 22 (22 dni) zarobisz miesięcznie 11 000 zł. Piszesz że twoim kosztem jest zus 1200 zł i opłata na rzecz korporacji 400 zł do tego należ policzyć koszt paliwa przyjmując, że za każde 100 km musisz zapłacić 40 zł (10 l/100 km) więc w miesiącu to koszt (22 dni x 80 zł za 20 litrów paliwa) 880 zł miesięcznie. Reasumując twoje dochody i koszty miesięczne wyglądają następująco.

      przychód 11 000 zł

      koszty
      zus 1 200 zł
      koszty korporacyjne 400 zł
      paliwo 880 zł
      tak więc twój dochód miesięczny to 9 720 zł
      będę wobec ciebie uczciwy i odejmę od twojego dochodu amortyzację w wysokość 5% jak i podatek w wysokości 8% dla uproszczenie będzie to jedna kwota odjęta od twojego dochodu 1 264 zł

      jak sam widzisz zgodnie z tym wyliczeniem wynika, że miesięcznie czystego dochodu masz prawie 8 500 zł nie przepracowując się zbytnio pracując ciągle na rano i mając wolne weekendy, więc nie wiem czemu tak bardzo płaczesz.

      drastycznie wzrastają dochody kierowcy taksówki, który pracuje cały tydzień i nie wybiera sobie godzin tylko rannych.

      jeżeli chodzi o kierowców ubera to odniosę się tylko do twojego ostatniego akapitu.

      nie wchodzisz z szczegóły ale piszesz nieprawdę.
      wykonywanie zarobkowego przewozu osób nie dotyczy tylko kierowców taksówek.
      taksówkarze mają licencję i to prawda natomiast inni kierowcy którzy maja prawo świadczyć takie usługi to osoby posiadające certyfikat kompetencji zawodowych uprawniających do zarobkowego przewozu osób. Jeżeli mają swoją działalność to w ramach swojego ubezpieczenia są również ubezpieczeni pasażerowie którzy są przewożeni.
      więc może najpierw powinieneś się trochę dowiedzieć zanim zabierzesz głos w dyskusji. A po drugie skoro uważasz że jesteś taki nieszczęśliwy to może powinieneś się również zarejestrować jako kierowca ubera.

      • 0 3

      • jednak ty nie do końca wiesz o czym piszesz, stękasz

        Jeden taksówkarz jest na karcie podatkowej drugi na zasadach ogólnych a trzeci na vat. Skoro w teorii wychodzi ci taka duża kwota zapraszam na taxi posiedzisz przepraszam będziesz cały czas jeździł zarobisz te 9 tyś a w roku to juz jest około 110 tys przez 20 lat to prawie 2 mln. Zapraszam
        pokaż mi kierowce ubera który ma ubezpieczenie nw dla pasażerów przewożonych zarobkowo ? Swoim wpisem wprowadzasz grono nieświadomych potencjalnych klientów w wielki błąd. Słyszałem o ''kolizjach '' z winy ubera i co było dalej nic chłop ma problem bo rentę musi płacić ludziom do końca życia. Oczywiście po długiej sprawie w sądzie.

        nie narzekam bo zarabiam boli mnie tylko dziura w prawie. I nie życzę tobie aby ktoś pracował jak ty bez uprawnień i robił to za pół ceny bo wylecisz na bruk kolego.

        teoretycznie ładnie napisałeś zapisz się do partii bo wielu ci uwierzy. Natomiast ja napisałem jak jest a nie może być. Powiem jeszcze jedno skoro w polsce mają być licencje to itd jak najbardziej słuszie karze za jej brak. Koniec kropka.

        • 2 0

    • (1)

      ITD może skontrolować każdy pojazd poruszający się na drodze publicznej, zresztą w artykule była o tym mowa, że również kary są dla taksówkarzy za przeróżne przewinienia.

      Nie dawał mi spokoju ten problem z taksówkami UBERA i stad moje zainteresowanie tym tematem. Zaznaczę od razu że nie jestem taksówkarzem Ubera, oraz nigdy z ich taksówek nie korzystałem.

      W każdej dziedzinie działalności gospodarczej, a tym bardziej w usługach, potrzebna jest zdrowa konkurencja, dotyczy to również usług przewozu osób które powinny być prowadzone w sposób uczciwy i rzetelny. Jeżeli przewozy mają na tym zyskać a więc samochody będą nowsze a kierowcy bardziej uprzejmi a sam przewóz będzie tańszy to dlaczego nie dać im tej szansy? Bezpowrotnie skończyły się czasy kiedy był monopol na świadczenie usług taksówkami przez zawodowych taksówkarzy. Teraz w każdej dziedzinie konkurencja jest bezlitosna i nie pomogą takie zabiegi jak to co się teraz dzieje.
      Nie generalizuję oczywiście, ale niektórzy taksówkarze są opryskliwi, nieuprzejmi i często brzydko pachną. Nie jest to miłe gdy wsiada się do taksówki w której kierowca ubrany jest, grzecznie mówiąc niedbale, śmierdzi potem kierowcy a nie chce włączyć klimatyzacji bo albo jej nie ma albo tylko otwiera okno, bo wzrośnie mu spalanie. Taksówkarze twierdzą, że odbiera im się chleb, gdyż każdy pasażer to konkretne pieniądze. Mówi się również o tym, że jest to ich jedyne źródło utrzymania rodziny. I to wszystko prawda. Znam wielu taksówkarzy i tylko nieliczni traktują to zajęcie jako podstawowe źródło dochodu. Większość z nich pracuje, a taksówkę traktuje jako dodatkowe źródło dochodu i nie ma nic w tym złego. Każdy orze jak może żeby poprawić status swojej rodziny Prawdą jest również to, że pojazdy większości taksówkarzy to pojazdy starsze niż 10 lat, które po pierwsze spalanie w mieście mają powyżej 10 l/100 km, chyba, że w samochodzie jest instalacja gazowa oraz wymagają ciągłego serwisowania, które odbywa się metodą chałupniczą na parkingu przed domem albo w garażu na zamiennikach części oryginalnych, rzadko w serwisie, nie mówiąc już o serwisie fabrycznym. Co oczywiście w znaczny sposób wpływa na bezpieczeństwo podróżowania. Prawdą jest też to, że nie są to tanie usługi. Prawdą jest również i to, że kasa fiskalna i taksometr nie są ze sobą sprzężone w ten sposób, żeby każdy zakończony kurs został zafiskalizowany, a co za tym idzie rzadko wydają paragony fiskalne chyba, że pasażer o to wyraźnie poprosi co nie jest mile widziane a więc jest to oszustwo podatkowo - skarbowe. Ale dosyć już narzekania na tabor naszych taksówkarzy.

      Jeżeli chodzi o legalność prowadzenia usług przewozu osób są dwie metody jej prowadzenia.
      Jedną z tych metod to zarejestrowana działalność świadczenia usług przewozu osób taksówkami.
      Druga to przewóz osób zgodnie z posiadanym stosownym certyfikatem kompetencji zawodowych w krajowym transporcie drogowym osób oraz odpowiedni wpis w działalności gospodarczej.
      To są jedyne wymagane prawem dokumenty potwierdzające wykonywanie krajowego przewozu osób.

      Każda osoba prowadząca działalność gospodarczą musi opłacić stosowne podatki i ZUS. Tak w pierwszym jak i w drugi przypadku jeżeli jest to podstawowe źródło dochody to zmuszeni jesteśmy do odprowadzenia ZUS`u w pełnej wysokości jeżeli jest to zajęcie dodatkowe to zapłacimy tylko ZUS zdrowotny. Za swoje usługi musi wystawić również rachunek bądź fakturę VAT, Akurat w tym przypadku i dla jednych i dla drugich to 8% VAT.

      Ale po co te wojny tak w ogóle? Dalej tego nie rozumiem. Dlaczego zawodowi taksówkarze nie zarejestrują się na platformie Ubera i nie korzystają z dobrodziejstwa świadczenie usług również za pomocą tej platformy.

      • 0 2

      • Uber to nie taxi !!! to przypadkowi ludzie którzy wykonują nielegalny przewóz osób !!!

        zmusiłem się do przeczytania tego co napisałeś i jest to jeden wielki stek bzdur !!! to tak jakby sprzątaczka próbowała wykładać podstawy fizyki jądrowej na uniwersytecie ,bzdura i nieprawda poganiana kolejną bzdurą i fałszem !!!

        • 5 0

  • Oto lata

    Oto lata tzw. wolności po upadku rzekomej komuny , ż nie wolno Ci wozić kogo chcesz , tego nawet nie było nawet w czasach stalinowskich .

    • 3 5

  • Tylko Uber (1)

    tanio, przyjemnie i beż żadnych gotówek!

    • 4 9

    • a potem kasa z konta ubywa nie wiadomo czemu ...

      • 2 0

  • Jak podrzucę kumpla do knajpy

    to krawężniki też się przyp... jak będzie wysiadał?? Zaczynamy żyć w esesmańskim państwie...

    • 4 6

  • meejg

    Niedługo, jak będę chciała pojechać autostopem, to najpierw trzeba będzie załatwić papiery... Więcej kontrolujących od zjadaczy chleba. To jest chore!

    • 2 3

  • Taksówki w Trójmieście są przynajmnie o 50% droższe niż np. w Toruniu (5)

    A paliwo kosztuje tyle samo. Tyle w temacie, wnioski wyciągnijcie sami.

    • 4 4

    • Nie samym paliwem żyje taksówkarz.Tyle w tym temacie.

      • 2 0

    • (2)

      paliwo to mniej niż 10% składowej stawki za którą jeździ taksówkarz pozostałe opłaty niestety poszły w górę w czasie gdy paliwo staniała. Nie trzeba być matematykiem żeby to obliczyć. Ale tępy naród polski ma problem żeby dodać 10 do 10 a co dopiero inne skompilowane obliczenia.

      W Toruniu prawie wszystkie firmy mają stawkę 2,40 na pierwszej taryfie, w Gdańsku połowa taksówkarzy jeździ po stawce 1,8 na pierwszej taryfie. Ale jak sie jest frajerem i daje się dymać tym co mają 6 zł za kilometr to tylko można mieć pretensje do siebie.

      Szkoda że Polska to kraj pełen niedouków, lub ludzi mających problem z myśleniem. Bez nich w tym kraju nie było by tyle lewizny bo nie było by kogo oszukiwać ...

      • 2 1

      • Która połowa jeździ po 1,80? No to się pośmialiśmy. (1)

        Naprawdę myślisz, że ludzie nie jeżdżą taksówkami po innych miastach i nie potrafią porównywać kwot na rachunkach?

        • 1 1

        • Jeśli Ty dajesz sie dymać to nieznaczy że wszyscy muszą się dawać ...

          • 0 0

    • to się przeprowadz do torunia.

      • 1 0

  • (3)

    Problem polwga na tym ze taryfy same do siebie zniechecaja, smierdzacestarawe auta z pachnacym potem taksiarzem vs kulturalny koles w zadbanym uberze, pomijajac cene komfort bije zlotowy na glowe, prosta rzecz taka jak oceny w uberze i wykluczanie co gorszych kierowcow daje jednak efekty. Na taxi pare razy zdazylo mi sie nie skorzystac z powodu sufowozu w uberze nigdy,

    • 3 3

    • Taksówkarz żeby zarobić / odłożyć na nowe( używane ale zadbane) auto musi jeździć starym ok 10 lat. Auto się zużywa niszczeje ... Do ubera przychodzi świeżak który ma świeże auto, pojeździ poł roku i odchodzi bo dochodzi do wniosku że zarabia tam grosze z których nie kupi już kolejnego nowego auta ... Na jego miejsce przychodzi kolejny i tak ten biznes sie kręci. Zarabia na tym tylko uber ...

      • 5 0

    • dokladnie, w uberze zawsze zadbanie i czysto, a przedewszystkim kulturalnie. w taxach zawsze jest jakis przypal albo mam pecha albo naprawde ze swieca szukac fajnego taxiarza. a co do higieny taksiarzy to kasa fiskalna i zusy chyba nie wplywaja na higiene co? umyc by sie mogli nie traca na tym, bo czasem naprawde smierdza

      • 3 2

    • ITAXI i Mytaxi

      Też ma ocenę także eliminacja i selekcja jak najbardziej

      • 3 0

  • Super wiadomość !!! (2)

    Pełna instrukcja "jak dowalić dowolnemu kierowcy uber" najpierw trzeba zainstalować aplikację uber ,zarejestrować kartę płatniczą, może być to twoja karta albo karta babci ,cioci, siostry itd... następnie powiadomić ITD że będziesz jechał z osobą wykonującą przewóz osób bez wymaganej licencji , i aby kontrolerzy ITD czekali we wskazanym miejscu ,w następnej kolejności wybrać lub mieć wcześniej upatrzonego kierowcę uber którego chcemy uwalić ,zamawiamy kurs jedziemy w miejsce wskazane ITD ,najlepiej wszystko nagrać ukrytą kamerką i jechać w dwóch aby mieć świadka, dojechać na miejsce i wszystko poświadczyć kontrolerom ITD ,cieszyć się z głupiej miny jelenia z uber , można dodatkowo powiadomić US i ZUS aby radość była jeszcze większa.

    • 10 3

    • Spoko ITD powiadamia US i ZUS. Kara od ITD to dopiero początek "drogi". Ale im więcej zgłoszeń do różnego typu instytucji tym lepiej. Można też powiadomić inspekcje handlową, urząd miasta itd. Na szczęście firmy taksówkarskie ściśle współpracują z ITD, i kurs wykonywany jest bezpośrednio w miejsce w którym odrazy wykonywana jest kontrola.

      • 3 1

    • ....

      powinienes sie podpisac :) Super taxiarz

      • 0 0

  • Wolny rynek zwycięży! (2)

    Zlikwidować ITD!

    • 7 3

    • Jest wolny rynek, a ty chcesz anarchii !!! (1)

      Kto ci zabrania wolności ? możesz robić co chcesz, ale w ramach obowiązującego w Polsce prawa, ty byś chciał aby była dzicz, każdy robi co chce i na nikogo ,ani na nic nie zwraca uwagi , tego chcesz ???

      • 2 3

      • To co mamy dzisiaj to jest dzicz

        W ciągu roku tworzy się ponad 6000 aktów prawnych! Nie powiesz chyba, że się orientujesz w tym gąszczu przepisów bo nawet prawnicy mają z tym problem.

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane