• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie Wrzeszcz na stacji kolejowej

Michał Brancewicz
9 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kiedy koniec chaosu na stacji we Wrzeszczu?
Remont i przebudowa peronów dalekobieżnych we Wrzeszczu pochłonęła 140 mln zł. Nieco ponad rok po jego oddaniu PLK wymienia nagłośnienie. Remont i przebudowa peronów dalekobieżnych we Wrzeszczu pochłonęła 140 mln zł. Nieco ponad rok po jego oddaniu PLK wymienia nagłośnienie.

Na peronach dalekobieżnych we Wrzeszczu zamontowany zostanie nowy sprzęt nagłośnieniowy. Dzięki temu zapowiedzi będą bardziej zrozumiałe, a głośny dźwięk przestanie dokuczać okolicznym mieszkańcom.



Z nagłośnieniem na peronach jest jak z dźwiękiem w polskim filmie. Bardzo często nie da się zrozumieć tego, co mówią stojący na pierwszym planie bohaterowie, bo odbiór zagłuszają przebijające się odgłosy tła.

Zapowiedź pociągów według Stanisława Barei


Wydawać by się mogło, że skoro w całym kraju modernizowane są linie i stacje kolejowe, to czasy, gdy zapowiedzi były zupełnie niewyraźne minęły bezpowrotnie. Po części tak, ale pojawiają się inne problemy. Jak chociażby na oddanych w zeszłym roku peronach stacji we Wrzeszczu, gdzie zapowiedzi okazały się na tyle głośne, że zaczęli się na nie skarżyć mieszkańcy pobliskich kamienic.

Jak oceniasz nagłośnienie stacji kolejowych w Trójmieście?

Warto w tym miejscu dodać, że cała inwestycja polegająca na przebudowie peronów i torów pochłonęła ok. 140 mln zł.

Jeszcze w zeszłym roku przedstawiciele Polskich Linii Kolejowych, odpowiedzialnych za remont stacji we Wrzeszczu, nakazali wyłączyć część głośników, a pozostałe skierować tak, by głos nie rozchodził się poza obręb peronów. Takie rozwiązanie okazało się jednak niewystarczające.

Dlatego pod koniec września PLK ogłosiło przetarg mający na celu "poprawę nagłośnienia i zrozumiałości komunikatów megafonowych wygłaszanych na stacji Gdańsk Wrzeszcz oraz zmniejszenie uciążliwości tych zapowiedzi dla mieszkańców okolicznych domów".

Wymagania stawiane przez zamawiającego mówią o tym, że obiektywna ocena zrozumiałości mowy STI (tzw. Speech Transmission Index) ma osiągnąć przedział 0,7 - 0,8, co oznacza słyszalność na poziomie dobrym do doskonałego. Jednoczesne system ma w mniejszym stopniu oddziaływać na przyległy teren, "co radykalnie polepszy klimat akustyczny obszaru wokół dworca kolejowego".

Żeby to osiągnąć należy - jak czytamy w specyfikacji - "polepszyć akustykę pomieszczenia nadawania komunikatów, w inny sposób zamontować głośniki na peronach, a pod metalowymi wiatami ułożyć materiał pochłaniający dźwięk".

Liczba głośników tubowych zwiększy się z 45 do 103 sztuk.

Wykonawcę, który opracuje projekt i wykona niezbędne prace, powinniśmy poznać jeszcze w październiku. Roboty potrwają ok. dwóch miesięcy. Potem wykonawca będzie musiał przeprowadzić pomiary akustyczne: badanie zrozumiałości mowy oraz pomiary hałasu docierającego do okolicznych budynków.

Opinie (156) 2 zablokowane

  • Szkoda kasy (1)

    Maja mieszkania przy stacji pkp i chca aby bylo cicho, niech to szlak. Wyrzucona kada w bloto przez kilku nawiedzonych. Spolka publiczna wiec za to placimy wszyscy !

    • 1 6

    • płacimy za niefrasobliwość zarządu PKP PLK

      w projekcie figurowało PODSTAWOWE kryterium modernizacji: "Ograniczenie hałasu ze strony kolei". Tymczasem hałas wzmógł się niemożebnie (wszelki normy przekroczone). To, że ktoś mieszka przy kolei nie oznacza, że musi się zgadzać na wydawania publicznych 140 MILIONÓW na realizację czegoś, co nie spełnia podstawowych wyjściowych założeń. Jako podatnik nie chcę kupować BUBLA. A tymczasem wszystkim nam zaserwowano gówieno w błyszczącym, a przepraszam grafitowym, papierku. Tobie również powinno zależeć na tym, by publiczna kasa była wydatkowana zgodnie z przeznaczenieniem, a nie widzimisię. Uważam że za tę modernizację ktoś powinien beknąć.

      • 2 0

  • Dlaczego brak wyświetlaczy???

    Miliony wydane, nowe perony, trąbki i fanfary po prostu oszałamiający sukces, a podstawowego sprzętu brak - brak wyświetlaczy

    • 7 0

  • A miało być pięknie...

    Czy ktoś jeszcze pamięta artykuł, w którym opisane były plany oszklonego dworca we Wrzeszczu i przebudowy całe przestrzeni przed nim, tam gdzie dziś są autobusy? Na "Euro" zdążono z liftingiem, a po "Euro" temat zniknął.

    • 5 0

  • Nagłośnienie i informacja we Wrzeszczu to żart.

    Brak informacji o peronach, podróżni latają jak poparzeni między peronami, jak ocenią na który peron pociąg wjedzie, modląc się, że konduktorzy łaskawie raczą poczekać trzy sekundy dłużej i ich wpuścić. Zapowiedzi wewnątrz tunelu są kompletnie niesłyszalne i niezrozumiałe, a łomot silników spalinowych lokomotyw całkowicie zagłusza wszystko inne. Nikt w czasie budowy nie wpadł na to, żeby zatrudnić inżyniera akustyka, a przecież w czasie budów np wieżowców są obecni już na etapie projektu. Zmieniły się materiały, terakota jest cudowna w odbijaniu dźwięku, więc można było to przewidzieć.

    • 6 0

  • Powodzenia wykonawcy na osiągnięcie STI na poziomie 0.7 w peronach :D

    • 1 0

  • Wyświetlacze

    Podobno miały być wyświetlacze na tym "dworcu"

    Czy rok to za mało aby je powiesić?
    A może w XXIw to jakaś nowość dla PKP czy PKP PLK?

    • 5 0

  • Nagłośnienia...

    Myślałam, że po remontach na dworcach coś się zmieni na lepsze. Niestety jestem bardzo zawiedziona. W Gdańsku zlikwidowano informację wyświetlana na peronach. Słyszalność jest bardzo zła, w dodatku jak jedzie pociąg. Nie słychać,że jest zmiana peronu z którego odjeżdża pociąg. Dramat, latanie po peronach i szukanie z którego odjedzie pociąg.

    • 7 0

  • tablice

    Przy okazji proszę zwrócić uwagę jak nieczytelne są tablice z nazwą przystanku wieczorem. Nie rozumiem, jak można było zrobić ciemne tablice z wyciątymi waskimi literami podświetlnymi od spodu.

    • 8 0

  • Tablice informacyjne

    Dlaczego w Gdańsku Wrzeszczu nie ma tablic wyświetlających informacje o pociągach. Nie chce się aż wierzyć, że przy takiej inwestycji o nich zapomniano.
    Często jeżdżę z Wrzeszcza i brak takiej informacji jest bardzo dokuczliwy.

    • 5 0

  • Brak informacji

    Totalny brak informacji wizualnej o odjeżdżących składach różnych operatorów, które powinny być zamontowane w przejściach do peronów. Co raz więcej podróżnych posiada bilety metropolitalne a nie wie na który peron się udać. Najbliższe odjazdy wszystkich spółek PKP powinny być wyświetlane na wspólnych tablicach.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane